Болева люди
Люди Болева - это этническая группа, расположенная в северной части штата Гомбе . Согласно традиции Болева, их предки возникли в Йемене . Они мигрировали вместе с захватчиками и создателями королевств Канем и Сонхая . [ 1 ] Спикеры Болевы были найдены по всем берегам реки Гонгола , занимая различные общины на западе и северо-западе Борно , такие как Калам, Фали, Даниски, Кафарати, Мбара и Баучи . [ 2 ]
История
[ редактировать ]В 13-м веке народ Болева был хорошо известен в районе Гомбе , и они также появились в долине Гонгола , как предположил Палмер, где он назвал их Ата-Гара. Во время правления Кано Абдуллахи, широко известного как Саркин Кано, (1499-1509), поселение Калам Болева было установлено, где они занимали такие места, как Гери-Ком, Таппи, Гадам, Долла, Бойджде, Болари, Бири, Бомала, Габукка и т. Д. [ Цитация необходима ]
Тем не менее, Калам Болева, который был оплотом для Болевы, был совершен народом Кано . [ 3 ]
Болева социализация
[ редактировать ]Социализация Болева была создана вокруг культового предшественника, полагая, что духовное богослужение предков, связанное с ритуалами и жертвами, является основой человечества. Примечательной особенностью культа Болева был культ дождя. Это приписывается духу предка среди Бойджаде, Дирри и Таппи, Болева, который верил в «Конон», в то время как Болева из Гадама, Долл и Джери Ком, называет его «Конон-Ако» или «Конон Акку».
“The Konon Akku” was a well-known Jukun ancestral god believed to give spiritual protection and can deliver all Jukuns at the time of trouble.[4]
Rituals and sacrifices
[edit]The Bolewa people observe rituals and make sacrifices during cultural festivities, such as "Gamdo" or "Ngwando". This cultural practice is popular among the Bolewa, particularly when the people experience short periods of rain or drought. They are said to pay tribute to ancestors or great "Auni" (Bolewa kings) who were buried in special places for the protection of the new ruler. The cultural practices were full of fetish, it involved circumbulations of graves based on the "Gamdo" rite. The other well-established Bolewa cultural festival was the "Dengti" or "Dengtide" but exclusively among the Bolewa of Kafarati the culture was observed annually, in which men wore women's clothes and women, in turn, wore men's clothes. It was carried out on the outskirts of the Bolewa community, particularly, around a well-known Baobab tree, believed to be the abode of the Kwami people.[5]
Change of religion
[edit]With the coming of Islam, most Bolewa became Islamised and abandoned all their beliefs and cultures. C.K Meeks (1931)[4] asserted that the Bolewa belongs to the same group of invaders as the founders of the kingdoms of Kanem and Songhai, who were also believed to have come into Africa from Yemen.[6]
Languages
[edit]Bolewa people speak Bole Language.[7]
References
[edit]- ^ Aliyu, Sani; Shehu, Awwal; Abba, Umar (2000). Gombe state : a history of the land and the people. Zaria, Nigeria: Ahmadu Bello University Press. ISBN 9781258241.
- ^ Waziri, Ibrahim Maina; Ibriszimow, Dymitr (2013). "The Bole Fika Political Institution and Its Structure. A Study of the Traditional Titles (Northern Nigeria)". Zeitschrift der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft. 163 (1): 11–42. JSTOR 10.13173/zeitdeutmorggese.163.1.0011.
- ^ Victor, N. Low (1971). Three Nigerian Emirate: A Study in Oral History. Northwestern University Press London. ISBN 978-0810138520.
- ^ Jump up to: a b Kingsley, Meek Charles (1931). Tribal Studies in Northern Nigeria. London: Kegan Paul Trench Trubner and Co Ltd. ISBN 9780404121099.
- ^ T, Sulaiman (2011). "The History of Bolewa before 1804 Jihad in Gombe Area". Gombe State University.
- ^ Bala Usman, Yusufu; Alkali, Nur (1983). Studies in the history of pre-colonial Borno. Zaria : Northern Nigerian Pub. Co. ISBN 9789781692406.
- ^ "Bole". African Languages at UCLA. Retrieved 28 March 2022.