Омар Хаям (фильм 1923 года)
Омар Хаям | |
---|---|
![]() Газетная иллюстрация | |
Режиссер | Фердинанд П. Эрл, июнь. |
На основе | Рубайят Омара Хайяма Омар Хайям ( Эдвард Фицджеральдское исполнение) |
В главной роли | Рамон Новарро Кэтлин Ки |
Страна | Соединенные Штаты |
Язык | Тихий |
Омар Хаям - американский тихий фильм. Он был широко распространен в Австралии в 1923 году, где он был высоко оценил за его образные технические последствия. Он имеет много сходства с «Потерянным фильмом» «Присягой любовника» , которая была сделана в 1921 году, но не выпущена до 1925 года.
Сюжет
[ редактировать ]История, благодаря которой много изображений персидской жизни и мысли вкрапления, касается трех друзей детства, Омара, Низама и Хасана, которые сделали торжественный договор, который, как стало успешным, поделится своей удачей с другими. Низам стал правителем страны и помог Омару в его учебе. Хасан стал интригами, чьи жажду прекрасной Ширин была прервана его умной женой. [ 1 ] Фильм заканчивается любовниками «под велосипедами». [ 2 ]
The film includes many scenes relating to verses from the Rubaiyat of Omar Khayyam, including the market places, the Sultan and his courtiers, the muezzin calling the faithful to prayer, the crowd clamoring at the tavern door, the potter molding his wet clay, gardens ablaze with roses, ruined temples and palaces, Heaven and Hell. Images of astronomical phenomena were especially praised.[3] The film opened at Hoyts' cinemas in Sydney ("Australia" and "Apollo" theatres) on 17 February and Melbourne ("De Luxe") on 24 February 1923.[4]
Cast
[edit]- Frederick Warde as Omar
- Edwin Stevens as Hassan
- Paul Weigel as Sheik Rustan
- B. Post (perhaps Guy Bates Post) as the Vizier[a]
- Kathleen Key as Shirin, daughter of the Sheik
- Ramon Novarro (often cited as Raymond Navarro) as her lover[1]
- "and a cast of over 7,000 people"
Director was Ferdinand P. Earle, jun.[6]
The film was presented throughout Australia by E. R. Chambers and E. O. Gurney of "Selected Super Films (Australasia Ltd)".[7] Gurney has elsewhere been mentioned as an Australian film director who, like John Farrow, left for Hollywood.[8]
The film was then taken to Hobart's Strand theatre[9] and to Adelaide, where it was shown at the Town Hall and hailed as a "masterpiece" and the "last word in artistic achievement of motion picture history".[10] It went on to regional Victoria and New South Wales, where it was universally well received — "the picture magnificent, which no-one should miss"[11] It reached Perth in September.[12]
-
Scene from Omar Khayam
-
Scene from Omar Khayam
-
Scene from Omar Khayam
-
Scene from Omar Khayam
Omar the Tentmaker
[edit]Richard Walton Tully's play Omar the Tentmaker, depicting illicit love in the harems, was in 1921 made into a film, directed by its author,[13][14] and starring Virginia Brown Faire and Guy Bates Post. It was shown in Australia around the same time as Omar Khayyam.[15] Australian publicity for the film referenced FitzGerald's Rubaiyat,[16] though descriptions of the film seem remote from the poetry, or the life, of the historic Omar Khayyam, who despite his surname (which means "tentmaker"),[17] was a renowned astronomer and mathematician.
Notes
[edit]References
[edit]- ^ Jump up to: a b "Screen Fantasy". The Sun (Sydney). No. 1038. New South Wales, Australia. 18 February 1923. p. 4. Retrieved 23 January 2023 – via National Library of Australia.
- ^ "Omar Khayyam". The Sydney Morning Herald. No. 26, 546. New South Wales, Australia. 3 February 1923. p. 14. Retrieved 23 January 2023 – via National Library of Australia.
- ^ "Screen Stories". The Sun (Sydney). No. 3836. New South Wales, Australia. 16 February 1923. p. 10. Retrieved 23 January 2023 – via National Library of Australia.
- ^ "Omar Khayyam at Hoyts'". Table Talk. No. 1959. Victoria, Australia. 22 February 1923. p. 36. Retrieved 23 January 2023 – via National Library of Australia.
- ^ "That Reminds Me". Smith's Weekly. Vol. XXIII, no. 2. New South Wales, Australia. 8 March 1941. p. 12. Retrieved 27 January 2023 – via National Library of Australia.
- ^ ""Omar Khayyam"". Gilgandra Weekly. Vol. 13, no. 18. New South Wales, Australia. 17 May 1923. p. 4. Retrieved 23 January 2023 – via National Library of Australia.
- ^ "A Picture of Persian Splendor and Romance in Desert and City". Table Talk. No. 1959. Victoria, Australia. 22 February 1923. p. 26. Retrieved 23 January 2023 – via National Library of Australia. An illustrated article
- ^ "Brains Enhances Her Pulchritude: Beautiful Australian Girl Arrives. Antipodean Prize Winner Comes to Woo Fame as Picture Actress". Los Angeles Times. 14 June 1927. p. A8.
- ^ "Mysteries of the Orient". The Critic (Hobart). Vol. XVII, no. 920. Tasmania, Australia. 11 May 1923. p. 3. Retrieved 23 January 2023 – via National Library of Australia.
- ^ "Omar Khayyam at Town Hall". The Register (Adelaide). Vol. LXXXVIII, no. 25, 670. South Australia. 11 May 1923. p. 12. Retrieved 23 January 2023 – via National Library of Australia.
- ^ "Развлечения" . Джилонг рекламодатель . № 23, 718. Виктория, Австралия. 8 июня 1923 г. с. 5 Получено 23 января 2023 года - через Национальную библиотеку Австралии.
- ^ "Реклама" . Западный австралиец . Тол. XXXIX, нет. 6, 650. Западная Австралия. 17 сентября 1923 г. с. 2 Получено 23 января 2023 года - через Национальную библиотеку Австралии.
- ^ «Романисты -продюсеры» . Новости мира . № 1044. Новый Южный Уэльс, Австралия. 17 декабря 1921 г. с. 5 Получено 23 января 2023 года - через Национальную библиотеку Австралии.
- ^ "Серебряный экран" . Юго -Западные времена . Тол. Vi, нет. 95. Западная Австралия. 11 августа 1923 г. с. 2 Получено 23 января 2023 года - через Национальную библиотеку Австралии.
- ^ "Пятница" . Юго -Западные времена . Тол. Vi, нет. 97. Западная Австралия. 16 августа 1923 г. с. 1 Получено 23 января 2023 года - через Национальную библиотеку Австралии.
- ^ "Реклама" . Джеральдтон -Хранитель . Тол. XVI, нет. 4218. Западная Австралия. 11 сентября 1923 г. с. 3 Получено 28 января 2023 года - через Национальную библиотеку Австралии.
- ^ JA Boyle (1969). «Омар Хайям: астроном, математик и поэт». Бюллетень библиотеки Джона Риланда (52 (1)): 30–45.