Jump to content

Джордж Вудс (художник)

Джордж Вудс
Рожденный 1898
Умер 1963 (в возрасте 64–65 лет)

Джордж Вудс (1898 - 4 апреля 1963 года) был новой Зеландией, иллюстратор и художник. Его работы показывают влияние культуры маори и Тихоокеанских островов; У него была репутация отличного колуриста.

Образование

[ редактировать ]

Вудс провел ночное исследование в Техническом колледже Веллингтона (предшественника в политехнику -политехнике в Веллингтоне) под руководством Гарри Линли Ричардсона и Фредерика Винсента Эллиса в 1936 году. [ 1 ]

Коммерческая карьера

[ редактировать ]

Вудс работал в ряде рекламных агентств в Новой Зеландии и Австралии. Учившись в техническом колледже Веллингтона, он работал в рекламных студиях Goldberg и Ilott. [ 2 ] Он также работал в Сиднее, прежде чем переехать в рекламное агентство Carlton Caruthers в Веллингтоне. Находясь в Carlton Caruthers, он в основном разработал плакаты для величественного театра, который был через дорогу от агентства, но также встретил Эрнеста Мервина Тейлора. В 1937 году Тейлор и Вудс основали небольшую внештатную студию в Уиллис -стрит, в Веллингтоне, создав ряд иллюстраций для издательской компании Reed.

Art

[edit]

As a modernist, George Woods is best known for his graphic, stylised images and is most readily contextualised alongside contemporaries Russell Clark (1905–1966) and E. Mervyn Taylor (1906–1964). His early work, particularly illustration of books, is associated with the New Zealand Nationalist art movement, with his work set firmly in a native environment. He recognised nature as the bottom line for artists, commenting: "I think artists should begin where Nature leaves off."[3] His colour linocuts exhibited a strong linear image, and his skills as a draughtsman allowed him to develop a sculptural element to his work. Woods frequently employed the technique of simplifying his subject matter by accentuating physical characteristics and omitting others entirely. He had an ability to capture form and light through simple line forms and use of unbroken colour. Many of his works show a flirtation with eroticism and exoticism.

His etching Nude (c. 1939) was one of the few prints selected for inclusion in the Centennial Exhibition of International and New Zealand Art at the National Gallery in Wellington. Woods was also included in the New Zealand Society of Artists Exhibition of Works by Contemporary New Zealand Artists, 1939.[4]

Woods was intensely interested in Māori culture and had a keen appreciation of Polynesian art and sculpture, borne out of his travels in the region after finishing studies at the Wellington Technical College. Both Woods and his contemporary E. Mervyn Taylor, reinterpreted Māori mythology from a New Zealand European perspective[4] at a time when attitudes of white New Zealanders to Māori were changing. Woods and Taylor created a new iconography to represent their mythological Māori world; Woods' Māori were archetypal, strong and powerful figures that lived in a timeless idyllic land. George Woods' illustrations for A.H. Reed's Myths and Legends of Māoriland (1946) demonstrate the iconography he used. His drawings emphasise Māori facial features and lithe muscular physiques and also include moko. He includes native birds and plants to provide a distinct New Zealand context. He often adopts a heroic character for the dramatic passages of the book. In the image The Battle of the Wind and Sea Gods (c. 1946), Woods depicts sinuous tension in their muscles and frames them in turbulent clouds and waves. His drawings for this book attain a high standard in both design and execution.[5] Woods and Taylor were the country's most prominent book illustrators in the early 20th century. Many of the prints they created as illustrations for books were included in their solo and group exhibitions. The scraper-board print Battle of the Wind and the Sea Gods (1945), won Woods the Esther Glen Award from the New Zealand Library Association for outstanding contribution to children's literature.[4]

Woods' scraper-board print Māori Navigators (c. 1940) was inspired by the Māori myth of the great fleet of canoes departed from the legendary Hawaiki on a voyage of discovery making landfall in New Zealand in 1350. His image of a canoe cresting a wave appealed to New Zealanders celebrating the centenary of the 1840 arrival of settlers' ships. The image was published as a frontispiece to A.H. Reed's The Story of New Zealand in 1945, placing it firmly in the public's imagination as an icon of nationhood.[4]

Woods also created a series of colour linocuts based on The Rubáiyát of Omar Khayyám; using rich colour and patterns to create the appearance of Persian miniatures.[4]

Illustrations

[edit]
  • Poppa passes: the adventures of the Vedgie people, by A.W. Reed (c. 1943)
  • At the bottom of the garden: my own seed book, by A.W. Reed (1944)
  • Introduction to New Zealand, by New Zealand Department of Internal Affairs (1945)
  • Stories of fairies, by A.W. Reed (1962)
  • A song of praise for Māoriland (filmstrip), by A.H. Reed (195?)
  • Myths and legends of Māoriland, by A.W. Reed (1958)
  • Building the main trunk, by New Zealand Railways Department (1960)
  • Commissioned to illustrate the 1950 Imperial Chemical Industries calendar – Design Review: Volume 2, Issue 5 (February – March 1950)
  • Contributed an essay on Design in Year Book Of The Arts In New Zealand, No. 4 (1948)

Works of art

[edit]
Title Medium Date Image
Nude Monotype 1930s–40s
Nude No 1 Linocut 1930s–50
Nude No 2 Linocut 1930s–50
The Artist's Wife Aquatint 1930s–50
Girl Dressing Her Hair Monotype 1930s–50
Girl Monotype 1930s–50
Man Reading Monotype 1930s–50
Cat Monotype 1930s–50
Figures Monotype 1930s–50
Reflections Linocut 1931
Meditation Drypoint 1932
Nocturne Aquatint 1933
Portrait Study Aquatint 1933
Nude Etching 1939
Malama Aquatint 1940
Mamu Aquatint 1940
Maori Navigators Scraper-Board 1940
Joan Asleep Aquatint 1940s
Marine Pattern 2 Colour Linocut 1940s
Nude Aquatint 1940s
Design with Blue Girl Colour Linocut 1940s
Beethoven Aquatint 1943
Malama Scraper-Board 1943
Figure 1 Linocut 1944
Figure 2 Linocut 1944
Reclining Nude Linocut 1944
Maori Head Woodcut 1945
Standing Nude Colour Linocut 1945
Hinemoa Scraper-Board 1945
Battle of the Sea and Shore Birds Scraper-Board 1945
Ruarangi and the Turehu Scraper-Board 1945
Young Hatupatu Scraper-Board 1945
Tawhaki the Bold Scraper-Board 1945
Tawhaki Calls on the Gods Scraper-Board 1945
Battle of the Wind and the Sea Gods Scraper-Board 1945
Kahukura and the Fairy Fisherman Scraper-Board 1945
The Flying Taniwah Namu and Naeroa Scraper-Board 1945
Rupe as a Pigeon Scraper-Board 1945
Декоративный дизайн № 1 Цветный линопут 1946
Морской паттерн 1 Цветный линопут 1946
Мавританский кумир Цветный линопут 1946
Игрушечная рыба Цветный линопут 1946
Полосатая рыба (актуальная рыба) Цветный линопут 1946
Декоративный дизайн № 2 Цветный линопут 1946
Декоративный дизайн № 3 (женщина с жеребенком) Цветный линопут 1946
Треугольник Цветный линопут 1946
Фигура и ландшафт Цветный линопут 1946
Серебряное утро Цветный линопут 1947
Ветер (сильный ветер) Цветный линопут 1947
Вести Цветный линопут 1947
Женщина Цветный линопут 1947 - Полинезийская маска Дровяная гравюра 1947
Малия Цветный линопут 1947
Голова Акватинта 1947
Приходи со старым хайямом Цветный линопут 1950
И уйти с мудрым, чтобы поговорить Цветный линопут 1950
Я послал свою душу через невидимку Цветный линопут 1950
Книга стиха и мысли Цветный линопут 1950
Форма коряга Линопу 1950
Уильям Коленсо, ботаник-попринтер Скребок 1950
  1. ^ Национальная выставка Centennial New Zealand Art Catalog
  2. ^ Wadman, H., «Джордж Вудс», Годовая книга искусств в Новой Зеландии , № 4, 1948, с. 103–105.
  3. ^ [Вудс, Г. (9148) Джордж Вудс. Годовой книга искусств в Новой Зеландии, стр .104]
  4. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и Отпечатки Новой Зеландии 1900–1950 гг.: Невидимое наследие
  5. ^ Увлекательная линия: отпечатки Э. Мервина Тейлора по предметам маори

Дальнейшее чтение

[ редактировать ]
  • Херст, М. (1948) «Он смешивает романтику и реальность, искусство Джорджа Вудса», журнал Новой Зеландии . 27 (3): 28–29.
  • Mackle, T. (1995) «Джордж Вудс (1896–1963)», Art New Zealand , 75: 88–90.
  • Wadman, H. (1948) «Джордж Вудс», «Книга искусств» в Новой Зеландии , 4: 103–105.
  • Дэвис, А. (1983) «Джордж Вудс 1898–1963», Нельсон: Галерея Сатера, июнь 1983 года.
  • Annon (1941) Taylor & Woods, 101 Willis St, Wellington, Show Card & Poster Artists, в: Стоун Веллингтон, Hawke's Bay & Taranaki Directory, Веллингтон: Stone, Son & Co Ltd, с. 1933.
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: d719e5776769aa0a5cc351160bcb3e66__1644151560
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/d7/66/d719e5776769aa0a5cc351160bcb3e66.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
George Woods (artist) - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)