Самман
Святой Самман | |
---|---|
Рожденный | Ирландия |
Резиденция | Пол-коричневый в Боге |
Умер | в 738 |
Праздник | 19 декабря |
Хотя / ˈ s v h æ n / , [ 1 ] Модернизированное написание Самхтанн или Самтана - ирландский народный святой , якобы христианская монахиня и аббасса в ранней христианской Ирландии . [ 2 ] Она одна из четырех женщин -ирландских святых, для которых существует латинская жизнь . Она умерла 19 декабря [ 3 ] 739. [ 4 ]
Рукописная традиция
[ редактировать ]Единственная существующая жизнь Святого Самтанна выживает в трех рукописях, причем самая полная форма находится в рукописи начала четырнадцатого века в Оксфорде, в библиотеке Бодлея , MS. Rawlinson B. 485 Ff.150-3, как часть Codex Insulensis. [ 5 ] Чарльз Пламмер использовал все три рукописи в своем издании текста и отмечает, что две другие формы жизни зависят от бодлеанского. В дополнение к латинскому изданию Пламмера, жизнь также была переведена на английский язык Дороти Африка. [ 6 ] Существует лишь небольшая степень вариации между тремя рукописями и никаких важных упущений или дополнений, подтверждающих убеждение, что это была довольно верная копия позиционируемого оригинала, который не подвергался резкому церковному редактированию. [ 7 ] Латынь автора несколько не склонна к случайной клише -метафорической фразе, но не соответствует чрезмерно запутанному стилю, предпочитаемому в позднем латинском письме. За одним исключением, хронология жизни следует простому моделю, начиная с брака святого и заканчивая ее смертью. Исключением является чудо относительно персонала святого, которое происходит в семнадцати главе, которая, хотя и не указано как таковая, логически, по -видимому, принадлежит после смерти святого. [8] The only other apparent error is in the final chapter, where Lasrianus, the founder of Devenish in Lough Erne, who died nearly two centuries earlier is represented as still being alive at the time of Samthann's death.[9] Plummer ascribes this error to the writer's ignorance of the name of the then abbot of Devenish (he is unnamed when previously mentioned in §10), believing that he inserted the only abbot he did know, whose Life he may well have had access to.[10] Overall the consistency of style and language in addition to the cohesive chronology all point to a single author or redactor.[11] There is nothing in the Life itself to give a clear indication as to its date of composition and the date of the posited original has been given as anywhere between the late eighth[12] to the late thirteenth century.[13] Associated evidence, however, such as the relatively short period of prominence for the monastery at Clonbroney (the convent, which may have been founded as early as the fifth century, fades from the records after the death of Abbess Caillechdomhnaill in 1163),[14] the use of individual names (in particular Niall, son of Fergal, king of Cenél Éogain, and Uí Néill overlord from 763 to 770 and Flann son of Connla),[15] и ассоциация монастыря в середине-конце восьмого века с королевской семьей Тетбы в Кэрпре Габре , все подтверждают представление о том, что эта жизнь была первоначально составлена в течение нескольких поколений после смерти святого и является хорошо сохранившейся Поздний восьмой до начала девятого века жизнь .
Biography
[edit]Sylvester O'Halloran (1728–1807) speculated that Saint Samthana, Abbess of Clonbrone, took her name from the Samnothes, an Irish religious order related to the Druids.[16]
Of the four female early Irish saints with extant Latin Lives (Saints Brigit, Íte, Monenna and Samthann), chronologically Samthann is the latest, with the Annals of Ulster listing her death in 739. This is also the earliest annals mention of her monastery at Clonbroney (Ir. Clúan-bróaig) near modern Ballinalee, County Longford.[17] References to the monastery continue sporadically throughout the mid eighth through to the early ninth centuries, and then very rarely thereafter.[18] Unlike the three sixth century female monastic saints, Samthann was not the founder of her monastery, but rather inherited after the existing abbess and founder Fuinnech had a fiery prophetic vision of Samthann's grandeur.[19] On the strength of this Samthann moved from her initial monastery at Urney in Tyrone where she served as a stewardess,[20] south to Clonbroney, which was located just east of the modern town of Longford. The Tripartite Life of Patrick asserts that Clonbroney was founded by Patrick for two sisters both named Emer, whose brother Guasacht he made bishop of Granard. All three were the children of Milchú, whom Patrick served as slave in Ulster in his youth. While the story is literally implausible, there does seem to be an association between Samthann and Granard since in the Life she travelled there. Samthann also has an Ulster origin and the genealogies tie her family closely to Patrick in the Tripartite Life.[21]
The Giant Eel
[edit]According to the Life, on one occasion a lascivious monk visited the saint's monastery and attempted to seduce one of the virgins living there. When he left the monastery and crossed the river to meet the girl a giant eel rose out of the water, bit him on the genitals and wrapped itself around his waist. The eel remained in this position until the monk returned to the monastery and begged for and received forgiveness from St Samthann.[22]
Other sources
[edit]Samthann has also been associated with the Céli Dé reform movement both through some of the sections of her Life as well as through both the document known as the Monastery of Tallaght which records her dealing with the chief reformer St. Maelrain and the Martyrology of Tallaght which includes a hymn to her in the marginalia which reflects the teachings of her Life regarding peregrinatio.[23]
Poet
[edit]The Annals of Tigernach record the following verses, written about the 737 battle of Uchbad:
Madh con-ríset in da Aedh
bidh mor-saeth a n-ergairi,
madadh codhal dam-sa is saeth
Aed la h-Aedh mac Fergaili.
O cath Uchbadh co n-aine
a mbith truchlum fer Fene,
ni fuil fo grein gil ganmigh
sil nach Laighnigh a n-Eri.
Nái mile do-rochratar
i cath Uchbadh co n-deni
do slogh Galian ger gart-glan,
mor in martgal fer Féine.
References
[edit]- ^ Corráin, Donnchadh Ó; Maguire, Fidelma (1981). Gaelic personal names. Academy Press. p. 161. ISBN 9780906187395.
- ^ "St. Samthann - Saints & Angels". Catholic Online.
- ^ Plummer, Charles (1997). "Vita Sancte Samthannae Virginis". Vitae sanctorum Hiberniae partim hactenvs ineditae. Vol. 2. Dublin: Four Court Press. pp. §25. ISBN 1-85182-226-7.
- ^ The Annals of Ulster, edited by Seán Mac Airt and Gearóid Mac Niocaill, 2 volumes. (Dublin: Dublin Institute for Advanced Studies, 1983–84). (Annals of Ulster at CELT)
- ^ Kenney, J. F. The Sources for the Early History of Ireland: Ecclesiastical, (1929), (Reprinted New York: Octagon Books, 1966) §465 p. 253. OCLC 325244
- ^ Africa, Dorothy (2000). "Life of the Holy Virgin Samthann". In Head, Thomas (ed.). Medieval hagiography: an anthology. New York: Garland Pub. pp. 97–110. ISBN 978-0-8153-2123-1.
- ^ Kenney, Sources, pp. 306–7; Plummer, VSH I, pp. ix–xxiii; Plummer, Charles, “On Two Collections of Latin Lives of Irish Saints in the Bodleian Library, Rawlinson B 484 and B 505,” Zeitschrift für Celtische Philologie, 5 (1905), pp. 429–54.
- ^ Vita Samthanne, §17.
- ^ Vita Samthanne, §26.
- ^ Plummmer, VSH I, p. lxxxviii.
- ^ Dorothy Ann Bray, “Motival Derivation in the Life of St Samthann,” Studia Celtica, 20–21 (1985–1986), p. 78.
- ^ Africa, “Life of the Holy Virgin Samthann,” p. 101.
- ^ Bray, “Motival Derivation,” p. 78-9.
- ^ Africa, “Life of the Holy Virgin Samthann,” pp. 97–8.
- ^ Vita Samthanne, §§17, 13.
- ^ O'Halloran 1772, p. 32.
- ^ Africa, "Life of the Holy Virgin Samthann,” p. 97.
- ^ Africa, "Life of the Holy Virgin Samthann,” p. 98.
- ^ Vita Samthanne, §5.
- ^ Vita Samthanne, §4.
- ^ Stokes, Whitley (1887). The Tripartite Life Of Patrick With Other Documents Relating To That Saint. London, Printed for H.M. Stationery Off., by Eyre and Spottiswoode. Retrieved 11 March 2018.
- ^ Vita Samthanne, §11.
- ^ Брей, «Мотивальные производные», стр. 79, 83.
Внешние ссылки
[ редактировать ]- О'Халлоран, Сильвестр (1772), введение в изучение истории и древностей Ирландии: в которых иногда рассматриваются утверждения г -на Хьюма и других писателей. Иллюстрирован с медными пластинами ... , J. Murray , извлечен 20 августа 2021 года.
- Все Святые Ирландия: Святой Самтанн из Клонброни, 19 декабря
- Под дубом
- Анналы Тигерернаха
- NES в EAGUE ANNALS: образец