Jump to content

Wag-Aero CHUBy CUBy

Wag-Aero CHUBy CUBy
Sportsman 2+2
Role Homebuilt aircraft
National origin United States
Manufacturer Wag-Aero
Designer Dick Wagner, Tom Iverson
First flight May 8, 1982
Number built 40 (December 2011)[1]
Developed from Wag-Aero Wag-a-Bond
SC-360 Super Chub. A modified Wag-Aero Sportsman 2+2 with a Lycoming O-360 engine

The Wag-Aero CHUBy CUBy is a high-wing four-seat homebuilt cabin monoplane of tube-and-fabric construction, it is a modern representation of the Piper PA-14 taildragger with elements from other Piper family members. The plane is currently marketed as the Wag-Aero Sportsman 2+2 by Wag-Aero in kit form.[1][2][3]

Design and development

[edit]

The CHUBy CUBy was the third homebuilt replica of a Piper product from parts supplier Wag-Aero. The PA-14 line was a popular aircraft for Alaska floatplane operations and the CHUBy CUBy was put to market to allow new examples to be built. The aircraft has an optional large opening to the baggage compartment similar to the Piper HE-1 ambulance style door.[3]

The CHUBy CUBy closely resembles the Piper PA-14, but has several modifications. The recommended engine is the Lycoming O-320-E2D of 150 hp (112 kW) or Lycoming O-290 of 135 hp (101 kW) hung on a custom-designed swing-out engine mount. The CHUBy CUBy has swing-up doors on both sides of the cabin and two wing-mounted fuel tanks with a small header tank. The fuselage is welded from 4130 steel tubing rather than 1020 grade steel used in the original. The wings include spoilers to keep the aircraft on the ground and avoid floating.[4]

Wag-Aero company president Dick Wagner flew the CHUBy CUBy for the first time on May 8, 1982.[4]

Specifications CHUBy CUBy

[edit]
Sportsman 2+2 on skiis

Data from Manufacturer[citation needed]

General characteristics

  • Crew: one
  • Capacity: three passengers
  • Length: 23 ft 4.4 in (7.122 m)
  • Wingspan: 35 ft 9 in (10.896 m)
  • Height: 6 ft 5 in (1.96 m)
  • Wing area: 174.12 sq ft (16.176 m2)
  • Airfoil: USA 35B Modified
  • Empty weight: 1,080 lb (490 kg)
  • Gross weight: 2,200 lb (998 kg)
  • Fuel capacity: 39 gallons
  • Powerplant: 1 × Lycoming O-360 , 180 hp (130 kW)

Performance

  • Maximum speed: 116 kn (134 mph, 216 km/h)
  • Cruise speed: 108 kn (124 mph, 200 km/h)
  • Stall speed: 30 kn (34 mph, 55 km/h)
  • Range: 580 nmi (670 mi, 1,080 km)
  • Service ceiling: 14,800 ft (4,500 m)
  • Rate of climb: 800 ft/min (4.1 m/s)
  • Wing loading: 11.47 lb/sq ft (56.0 kg/m2)

References

[edit]
  1. ^ Jump up to: a b Vandermeullen, Richard: 2011 Kit Aircraft Buyer's Guide, Kitplanes, Volume 28, Number 12, December 2011, page 53. Belvoir Publications. ISSN 0891-1851
  2. ^ Purdy, Don: AeroCrafter - Homebuilt Aircraft Sourcebook, page 290. BAI Communications. ISBN 0-9636409-4-1
  3. ^ Jump up to: a b Wag-Aero. "Sportsman 2+2". Archived from the original on 3 May 2015. Retrieved 3 October 2010.
  4. ^ Jump up to: a b Jack Cox (July 1982). "The CHUBY CUBBY". Sport Aviation.
  • Jackson, Paul, ed. (2003). Jane's All the World's Aircraft 2003–2004. Coulsdon, UK: Jane's Information Group. ISBN 0-7106-2537-5.
[edit]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 56db154b8465cab2db8a2d58302d94ed__1708572480
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/56/ed/56db154b8465cab2db8a2d58302d94ed.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Wag-Aero CHUBy CUBy - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)