Ансельм Вебер

Отец Ансельм Вебер (1862–1921), OFM, был американским францисканским священником и миссионером. [ 1 ] Он был одним из первых монахов, которые прибыли на миссию Святого Михаила на территории Навахо и действовали как самый продолжительный отец, превосходящий миссию с 1900 года до своей смерти в 1921 году. [ 2 ]
Ранний период жизни
[ редактировать ]Ансельм Вебер родился Антоном Вебером 10 ноября 1862 года в Нью -Салеме, штат Мичиган. [ 3 ] Он учился в детстве с отцом Ва Тиликом в своем родном городе и в конечном итоге учился в колледже Святого Франциска в Цинциннати, штат Огайо. [ 4 ] Вебер вступил в орден Францисканского в качестве новичка 24 августа 1882 года, на который его имя было изменено на Ансельма. [ 4 ] 28 декабря 1889 года он был рукоположен архиепископом Цинциннати и начал преподавать в качестве профессора в колледже Св. Франциска. Его здоровье начало терпеть неудачу, и в 1898 году его отправили на миссию Святого Михаила на территории Навахо в надежде, что климат Аризоны поможет ему восстановить его здоровье. [ 5 ]
Миссия Святого Михаила: 1898–1921
[ редактировать ]
Миссия Святого Михаила была первой католической миссией в Навахо за почти 150 лет. Первая миссия была основана в 1627 году отцом Францисканского Алонсо де Бенавидеса в деревне Тьюа под названием Санта -Клара возле реки Рио -Гранде. [ 6 ] [ 7 ] Вскоре это было заброшено, и, хотя в течение следующего столетия были и другие попытки найти католические миссии на земле Навахо, последняя такая миссия была заброшена в 1750 году. [ 8 ] В 1896 году, с средствами, полученными от Матери Кэтрин Дрексел , Бюро католических индийских миссий приобрело землю возле Форт -Джига в Аризоне, чтобы построить миссию Святого Михаила. Они пригласили францисканцев отправить монахов в укомплектование миссии, а первыми тремя появились отец Ансельм Вебер, отец Ювенал Шнорбус и брат Пласиду Бюргер в октябре 1898 года. [ 9 ] [ 10 ] Когда отец Ювенал покинул миссию в 1900 году, отец Ансельм стал отцом -начальником в Сент -Михаиле и останется таковым до его смерти. [ 11 ]
Во время своего пребывания в Сент -Михаиле Ансельм Вебер наблюдал и участвовал в росте и взаимодействии миссии с нацией навахо. В 1903 году монахи создали филиал миссии в Чин Ли , а в 1910 году они создали еще одну филиал в Лукачукай . [ 12 ] В течение этого периода Вебер сосредоточился на построении отношений с лидерами навахо, созданию школы -интерната и переводу католических материалов в навахо. Он часто и широко путешествовал по всему району и смог сформировать дружеские отношения с лидерами навахо, такими как Чарли Цо и Генри «Чи» Додж, которые помогли ему получить поддержку среди навахо для школы. [13] This boarding school, which was staffed by Mother Katharine Drexel's order of nuns, was opened on December 3, 1902, with 57 pupils attending.[14] While it was met with some resistance from Navajo parents at first, and the number of students fluctuated through the years, the school expanded to 250 pupils by 1948.[14]
Weber never became as well-versed in the Navajo language as Father Berard Haile, but he, like his fellow priests at St. Michael's mission, emphasized the importance of Catholic missionaries learning Navajo in order to preach and communicate in the common language of the area.[15] They believed that it was easier and more practical for the priests to learn Navajo and translate Catholicism into Navajo than to try to force English on the community. They also relied on the help of other Navajo religious leaders to translate Catholic religious ideas into more recognizable Navajo words.[16]
Because he was on friendly terms with both Navajo and US government leaders, Weber occasionally acted as a mediator between them. One example of this was his involvement in the Beautiful Mountain disturbance in 1913.[17] When US agents arrested some Navajo women for polygamy, the women's husbands and families retaliated in what eventually turned into a skirmish with federal agents. As the situation between the Navajo and federal agents became increasingly tense, they both used Father Weber as a messenger and mediator. Eventually, Weber helped both groups meet and reach a compromise that prevented the situation from descending into all-out violence.[17]
Weber was also present during the Navajo influenza epidemic of 1918–1920.[18] While he never caught the disease, he and Berard Haile went to different areas of the Navajo reservation to give last rites to Catholic members and assist priests who had become ill. Weber also imposed a quarantine on the school at St. Michael's which prevented any of the students there from catching the flu.[19]
Weber was most active in helping secure land rights for the Navajo from the US government. His involvement in finding land for St. Michael's mission in the early 1900s helped him gain a greater understanding of land law which he then used to lobby for more acres for the Navajo.[20] In 1914 he wrote a pamphlet called The Navajo Indians: A Statement of Facts as a counterargument to those who argued that Navajo landholdings were too large and could be sold.[21] He also accompanied various delegations to Washington D.C. to argue for land rights, petitioned surveyors who visited the reservation, and contacted railroad companies to obtain land.[22] He wrote letters to railway company representatives, national government representatives, and other entities throughout his entire time at St. Michael's to help the Navajo avoid exploitation by prospectors and regain their land. By Weber's estimate, he was involved in the acquisition of 1.5 million acres for the Navajo.[22] He continued working to secure land nearly up to his death, writing letters petitioning for land only a few days before he actually died.
Death
[edit]Anselm Weber was diagnosed with kidney cancer in 1917.[23] He remained at the Navajo reservation, but did go to hospitals for treatment and eventually had one kidney removed.[23] His condition worsened until he was forced to remain at the Mayo Clinic in Rochester, Minnesota. He died there on March 8, 1921.[23]
After death
[edit]Catholic priests, Native Americans, and other dignitaries sent their condolences for Anselm Weber's funeral. Indian Commissioner Cato Sells wrote: "I share with you and your associates at St. Michaels deep sorrow because of the passing of Father Weber. He wielded a large Christian influence and was a tried and true friend of the Navajo Indian."[24] Father Mandalari, a Jesuit in Albuquerque wrote: "The Church lost an apostolic missionary, and we priests and religious a comfort, a leader, a real friend. ...I cannot forget a Franciscan Father, whose friendship has done me so much spiritual good."[24] And Pablo Abeita from the Isleta Pueblo wrote:
We the Indians of the West, have lost a friend, a friend whom one and all liked and loved. It is a loss that will take years to fill, if it is ever filled. ...Others may take his place and do what Father Weber did and more, but it will take years and years to open the Indians' confidence in their hearts, same as they had for Father Weber."[25]
Anselm Weber was buried in St. Mary's Cemetery in St. Bernard, Ohio.[26] His colleagues Fathers Berard Haile, Marcellus Troester, and Leopold Ostermann remained at St. Michael's, with Troester succeeding Weber as Father Superior of the mission.[27]
References
[edit]- ^ Ostermann, Leopold (2012). "Loss: Tributes to Father Anselm". The Navajo as seen by the Franciscans, 1920–1950 : a sourcebook. Bahr, Howard M. Lanham, MD: Scarecrow Press, Inc. pp. 6–7. ISBN 9780810867529. OCLC 713189226.
- ^ The Navajo as seen by the Franciscans, 1898–1921 : a sourcebook. Bahr, Howard M. Lanham, Md.: Scarecrow Press. 2004. pp. xxv. ISBN 978-0810849624. OCLC 54392606.
{{cite book}}
: CS1 maint: others (link) - ^ Wilken, Robert L. (1955). Anselm Weber, O.F.M.: Missionary to the Navaho 1898–1921. Milwaukee: The Bruce Publishing Company. pp. 34–35.
- ^ Jump up to: a b Wilken. Anselm Weber O.F.M. pp. 34–35.
- ^ Wilken. Anselm Weber O.F.M. p. 35.
- ^ Pavlik, Steve (Autumn 1997). "Navajo Christianity: Historical Origins and Modern Trends". Wíčazo Ša Review. 12 (2): 43–58. doi:10.2307/1409206. JSTOR 1409206.
- ^ Brugge, David M. (1985). Navajos in the Catholic church Records of New Mexico 1694–1875. Tsaile, AZ: Navajo Community College Press. pp. 33–63.
- ^ Pavlik. "Navajo Christianity". Wíčazo Ša Review: 44.
- ^ Pavlik. "Navajo Christianity". Wíčazo Ša Review: 45.
- ^ Trocker, Emanuel O.F.M. (2012). "The Birth of the Navajo Missions". The Navajo as seen by the Franciscans, 1898–1921 : a sourcebook. Bahr, Howard M. Lanham, Md.: Scarecrow Press. p. 3. ISBN 978-0810849624. OCLC 54392606.
- ^ Ostermann (2012). "Loss: Tributes to Father Anselm". The Navajo as seen by the Franciscans, 1920–1950. Bahr. Lanham, MD: Scarecrow Press, Inc. pp. 7–8. ISBN 9780810867529. OCLC 713189226.
- ^ Haile, Berard, O.F.M. (1998). Tales of an Endishodi : Father Berard Haile and the Navajos, 1900–1961. Bodo, Murray. (1st ed.). Albuquerque: University of New Mexico Press. pp. 71–74. ISBN 978-0826318299. OCLC 37392873.
{{cite book}}
: CS1 maint: multiple names: authors list (link) - ^ Остерманн, Леопольд (2012). «Первые впечатления и советы с директорами, 1900». Навахо, как видно францисканцами, 1898–1921 гг . Бахр, Говард М. Ланхэм, Мэриленд. С. 55–69. ISBN 978-0810849624 Полем OCLC 54392606 .
- ^ Jump up to: а беременный Трокур, Эмануэль (2012). «Рождение миссий навахо». Навахо, как видно францисканцами, 1898–1921 гг . Бахр, Говард М. Ланхэм, Мэриленд. п. 5. ISBN 978-0810849624 Полем OCLC 54392606 .
- ^ Енохс, Росс (2006). «Францисканская миссия на Навахо: Метод миссии и религия коренных народов, 1898–1940». Католический исторический обзор . 92 (1): 48–49. doi : 10.1353/cat.2006.0091 . S2CID 155079593 .
- ^ Енохс. «Францисканская миссия на навахо». Католический исторический обзор : 49.
- ^ Jump up to: а беременный Вебер, Ансельм (2004). "Навахо на тропе войны?". Навахо, как видно францисканцами, 1898–1921 гг . Бахр, Говард М. Ланхэм, Мэриленд. С. 366–385. ISBN 978-0810849624 Полем OCLC 54392606 .
- ^ Брэди, Бенджамин Р.; Бахр, Говард М. (2014). «Эпидемия гриппа 1918–1920 гг. Среди навахо». Американские индейцы ежеквартально . 38 (4): 459. doi : 10.5250/amerindiquar.38.4.0459 . S2CID 160152902 .
- ^ Вебер, Ансельм (2004). «Эпидемия гриппа». Навахо, как видно францисканцами, 1898–1921 гг . Бахр, Говард М. Ланхэм, Мэриленд. С. 440–446. ISBN 978-0810849624 Полем OCLC 54392606 .
- ^ Трокур, Эммануэль (1941). «Претензии земли: обучение и использование закона». Навахо, как видно францисканцами, 1898–1921 гг . Бахр, Говард М. Ланхэм, Мэриленд. С. 267–281. ISBN 978-0810849624 Полем OCLC 54392606 .
- ^ Вебер, Ансельм (2004). «Индейцы навахо: заявление фактов». Навахо, как видно францисканцами, 1898–1921 гг . Бахр, Говард М. Ланхэм, Мэриленд. ISBN 978-0810849624 Полем OCLC 54392606 .
- ^ Jump up to: а беременный Вебер, Ансельм (2004). «Моя работа над проблемами на навахо». Навахо, как видно францисканцами, 1898–1921 гг . Бахр, Говард М. Ланхэм, Мэриленд. С. 318–323. ISBN 978-0810849624 Полем OCLC 54392606 .
- ^ Jump up to: а беременный в Уилкен, Роберт Л. (1955). Ансельм Вебер, OFM: миссионер на Навахо 1898–1921 . Милуоки: издательская компания Брюса. С. 228–230.
- ^ Jump up to: а беременный Уилкен. Ансельм Вебер . п. 231.
- ^ Уилкен. Ансельм Вебер . п. 232.
- ^ Уилкен. Ансельм Вебер . п. 230.
- ^ Уилкен. Ансельм Вебер . п. 233.