Jump to content

ENATRU

ENATRU PERÚ S.A.
Empresa Nacional del Transporte Urbano del Perú
Formation1975
Dissolved1992
Region served
Peru
ServicesPublic transport
OwnerPeruvian State

The National Urban Transport Company of Peru (Spanish: Empresa Nacional del Transporte Urbano del Perú),[1][2] better known by its initials, ENATRU, was a state company in charge of urban transport in different departments of Peru established under the country's left-wing military government. It existed between 1975 and 1992.[3]

The company was known for its mustard-coloured Ikarus buses, which were imported from the Hungarian People's Republic[3][4] on the orders of then mayor of Lima Eduardo Dibós Chappuis.[3] It also owned Büssing buses, originally meant to be used by the company's ill-fated predecessor, the Paramunicipal Transport Association (APTL).[3]

The company's financial troubles began with the country's economic crisis of the 1980s, which worsened due to subversive groups attacking the company's buses due to it being the only one of its type that did not suspend its services at the time. The company was consequently privatized in 1992 and the buses were sold to its employees.[5][6]

See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ Vásquez Stanescu, Carmen Luisa; Pérez Cedeño, Rhommer Orlando; Ramírez-Pisco, Rodrigo; Osal Herrera, William José (2019). "Sistemas de Transporte Urbano en Latinoamérica" (PDF). TRIM. Tordesillas, Revista de Investigación Multidisciplinar (17): 31–44. doi:10.24197/trim.17.2019.31-44. ISSN 2173-8947.
  2. ^ Jara Alata, Aarón (2016). Transporte público sostenible en Lima: una aproximación al análisis coste-beneficio entre los sistemas BRT y LRT (in Spanish). Universitat Politècnica de Catalunya.
  3. ^ Jump up to: a b c d Orrego Penagos, Juan Luis (2011-07-07). "El transporte público en Lima, siglo XX: ENATRUPERÚ". Blog PUCP.
  4. ^ Villegas, Miguel (2020-06-11). "Ikarus, la 21, Enatru: los buses en los que viajábamos los peruanos antes de la pandemia y el Metropolitano". El Comercio.
  5. ^ "Ikarus: ¿qué pasó con los buses articulados que transitaban por Lima antes que el Metropolitano?". La República. 2023-01-08.
  6. ^ Castillo Maza, Juan (2002-10-01). "EVALUACIÓN DEL PROCESO DE PRIVATIZACIÓN DE LAS EMPRESAS DE SERVICIOS PÚBLICOS 1991-2000". Gestión en el Tercer Milenio (9).
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: f1194299eedd2b3758b9a19ca7b78483__1707139020
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/f1/83/f1194299eedd2b3758b9a19ca7b78483.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
ENATRU - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)