Jump to content

Trams in Pabianice

(Redirected from Tramways in Pabianice)
Trams in Pabianice
Operation
Open1901
Lines1
Operator(s)MPK Łódź
Infrastructure
Track gauge1,000 mm (3 ft 3+38 in) metre gauge
Electrification600 V DC overhead
Stops18
Overview
Łódź Pabianicka
Ksawerów
Łódź
Ksawerów
Łódzka Mały Skręt
Ksawerów
Widzew – Zdziary
Łódzka – Teklin
Łódzka – Dąbrowa
Ksawerów
Pabianice
Dąbrowa
Warszawska / Duży Skręt
Warszawska / Tkaniny Techniczne
Warszawska / Sikorskiego
Warszawska / Kapliczna
Warszawska / Poprzeczna
Zamkowa / kościół św. Mateusza
Zamkowa / Św. Jana
Zamkowa / Kilińskiego
Zamkowa / Traugutta
Zamkowa / Wyspiańskiego
Zamkowa / Lutomierska
Zamkowa / Staszewskiego
Zamkowa / Konopnickiej
Łaska / Mielczarskiego
Łaska / Tkacka
Łaska / Szarych Szeregów
Wiejska
  single-track sections are marked with thin line

Trams in Pabianice are operated by MPK Łódź Sp. z o.o. They consist of a single line and are connected, through Ksawerów, to the Łódź tram network, forming its part.

Line

[edit]

 41  (Łódź) – (Ksawerów) – Warszawska – Stary Rynek – Zamkowa – Łaska – Wiejska

History

[edit]

The Łódź–Pabianice line was opened in early 1901. It was built and operated by Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe (Łódź Narrow-gauge Electric Commuter Railways). The line was technically compatible with the Łódź trams network (same gauge and electrification system), allowing interrunning, but the two were not connected, passengers had to change at interchange stops located near the city limits. The line was worked by large-capacity, 4-axle motor coaches.[1]

In 1948 both the companies owning and operating the city and suburban tram networks were nationalised and Łódź became responsible for the public tram transport in the area.[1]

In the early 1970s the last suburban motor coaches were withdrawn from service, since then the line was worked by the tramcars also used on the city network.[2]

Political and economic changes after 1989 meant that a new approach to financing and running the public communication was necessary. The city became responsible for the public transport within the city limits, whereas the surrounding cities were expected to finance, and reach an agreement with the operator about, running the tram communication in their territories. Two cities – Ozorków i Zgierz – together with Łódź founded Międzygminna Komunikacja Tramwajowa Spółka z o.o. (Inter-gmina Tram Communication Ltd.) that became the operator of, among others, the Pabianice line.[2] On 1 January 2004 MPK Łódź took over the operation of the line.[3]

The condition of the line became progressively worse to the point that it was necessary to suspend the running of trams and perform a complete rebuild of it. Works started in early December 2019[4] and has been completed 1 July 2023.[5]

See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ Jump up to: a b Raczyński 2004, p. 30.
  2. ^ Jump up to: a b Raczyński 2004, p. 31.
  3. ^ Raczyński 2004, p. 32.
  4. ^ Fiszer, Kasper (20 November 2019). "Pabianice hucznie żegnają tramwaj. „Jeszcze tu wrócę"" [Pabianice farewell their tram. "I'll be back"]. Transport Publiczny (in Polish).
  5. ^ Jach, Przemek (2023-06-30). "Oficjalny przejazd tramwaju 41 za nami - (ROZKŁAD JAZDY)". Pabianice - portal informacyjny (in Polish). Retrieved 2023-07-03.
  • Raczyński, Jan (2004). "Najdłuższe linie tramwajowe w Polsce" [The longest tram lines in Poland] (PDF). TTS Technika Transportu Szynowego (in Polish). 11 (4). Instytut Naukowo-Wydawniczy "TTS" Sp. z o.o.: 30–34. ISSN 1232-3829 – via BazTech Polish Technical Periodicals Database.
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 7fdf86ae89c8acb8cfec1dcd05272441__1721465340
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/7f/41/7fdf86ae89c8acb8cfec1dcd05272441.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Trams in Pabianice - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)