Северный фризский местный местный пост-пост-маатхаппей
Северная железная дорога Фризланда | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Noord -Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij (Северная железная дорога Фризланда) была железной дорогой, обслуживающей малонаселенную провинцию Фрисланс в Северных Нидерландах . Управляемый местной железнодорожной компанией North Friesland (голландский: Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij (NFLS)), она функционировала как легкая железная дорога , эквивалентная тому, что будет известно в Великобритании. Линия охватила приблизительно 91 километра (57 миль) и была построена до манометра 1435 мм.
История
[ редактировать ]У НФЛ была сеть линий в Северном Фрисланде. Линии открылись на восемь этапах:
Leeuwarden - Ferwerd | 22 апреля 1901 года |
Ferwerd - Metslawier | 2 октября 1901 года |
Stiens - Tzummarum | 2 декабря 1902 года |
Tzummarum - Franeker Stop | 1 октября 1903 года |
Tzummarum - Midlum -Herbaijum | 1 октября 1903 года |
Мидлум -Хербайджум - Харлинген | 2 мая 1904 года |
Св. Jacobiparochie - Berlikum (только фрахт) | до 1910 года |
МЕТЛСАВЕР - Анжум | 24 августа 1913 года |
Станция Wetsens закрылась в мае 1902 года, менее чем через восемь месяцев после открытия. [ 1 ] 1 декабря 1905 года НФЛс была задачами в Голланда -железной железной дороге (HSM), которая была национализирована 1 декабря 1938 года, став частью голландских железных дорог (NS).
Локомотивы
[ редактировать ]
The NFLS had a fleet of 10 2-4-2T locomotives, numbered 1-10. They became HSM 1051-60 and later the NS 7101-10. The locomotives cost ƒ23,300 each and were built by Hohenzollern.[2][3]
Carriages
[edit]The NFLS had the following passenger stock, all built by Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel, Amsterdam:[2]
Qty | Type | Class | NFLS Nº | HSM Nº | NS Nº |
---|---|---|---|---|---|
10 | four-wheel carriage | 2nd class | B1–10 | B1060–69 | B1071–80 |
25 | four-wheel carriage | 3rd class | C1–25 | C1072–96 | C1146–70 |
2 | four-wheel brake carriage | 2nd class | BDL1–2 | BDP1070–71 | 1001–02 |
3 | four-wheel brake carriage | post and baggage | LD1–3 | DP3003–05 | PD1026–28 |
Goods wagons
[edit]The NFLS had the following goods stock:[2]
Qty | Type | NFLS Nº | HSM Nº | NS Nº | ||
---|---|---|---|---|---|---|
2 | van | DE1–2 | DP3001–02 | D2261–62 | ||
9 | van with guard cab | CHG1–9 | 11950–58 | CHC3236–44 | ||
2 | van with steam heating | CHFF51–52 | 11959–60 | CHC3561–62 | ||
4 | open wagon with guard cab | CL201–04 | 29960–73 | GL43661–64 | ||
16 | open wagon | CL301–16 | 29974–89 | GL41816–31 | ||
2 | van with guard shelter | FO601–02 | 5490–91 | FB70774–75 | ||
8 | van | FO651–58 | 5492–99 | FB70571–78 | ||
3 | water tank
|
WW1–3 | 4197–99 to 1911 4142–44 after 1911 |
158059 158056–57 | ||
1 | ballast wagon | 1 | 13646 | — |
The rolling stock was all built by Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel, Amsterdam, except for the two 6,500-liter water tankers, which were built by Nivelles in 1896 and acquired secondhand.[2]
Closures
[edit]The lines were closed gradually, with some short-term reopenings occurring during the Second World War:
Section | Date | Action |
---|---|---|
Tzummarum – Franeker Halte | 8 October 1933 | closed, track lifted |
Tzummarum – Harlingen | 15 May 1935 | closed to passengers |
Dokkum-Aalsum – Anjum | 15 May 1935 | closed to passengers |
Stiens – Tzummarum | 15 May 1936 | closed to passengers |
Leeuwarden – Dokkum-Aalsum | 1 July 1936 | closed to passengers |
Midlum-Herbaijum – Harlingen | 11 January 1938 | closed, track lifted |
Leeuwarden – Dokkum-Aalsum | 28 May 1940 | reopened to passengers |
Stiens – Tzummarum | 28 May 1940 | reopened to passengers |
Leeuwarden – Dokkum-Aalsum | 1 December 1940 | closed to passenger |
Dokkum-Aalsum – Anjum | 27 July 1942 | closed[4] |
Stiens – Tzummarum | 30 October 1942 | closed to passengers |
Tzummarum – Midlum-Herbaijum | 7 December 1961 | closed, track lifted |
Minnertsga – Tzummarum | 4 May 1966 | closed, track lifted |
Mooie Paal – Berlikum | 27 September 1971 | closed, track lifted |
Stiens – Minnertsga | 1973 | closed |
Holwerd – Dokkum Aalsum | 1975 | closed |
Stiens – Holwerd | 1978 | closed |
Stiens – Dokkum-Aalsum | 1980 | track lifted |
Stiens – Minnertsga | 1980 | track lifted |
Leeuwarden – Stiens | 1997 | closed |
Leeuwarden station | 2006 | track lifted |
Stations
[edit]Leeuwarden - Anjum line
[edit]Distances are measured from Leeuwarden station.
- Leeuwarden 0 km (0 mi)
- Leeuwarden Rijksweg 3 km (1.9 mi)
Leeuwarden Rijksweg (or Halte) station was demolished in 1970[5]
- Jelsum 5 km (3.1 mi)
Jelsum station was demolished in 1944.[5]
- Cornjum 7 km (4.3 mi)
- Britsum 8 km (5.0 mi)

- Stiens 9 km (5.6 mi)
- Finkum 11 km (6.8 mi)
Finkum station was demolished by 1970[5]
- Hijum 13 km (8.1 mi)

- Hallum 15 km (9.3 mi)
Hallum station was demolished in 1970[5]
- Marrum-Westenijkerk 18 km (11 mi)
- Ferwerd 20 km (12 mi)
Ferwerd station was demolished in 1974[5][unreliable source?]
- Blija 22 km (14 mi)
- Holwerd 26 km (16 mi)
- Ternaard 30 km (19 mi)

- Hantum 32 km (20 mi)
Hantum station was demolished by 1960.[5]
- Dokkum-Aalsum 37 km (23 mi)
Dokkum-Aalsum station was demolished in 1974.[5]
- Wetsens 40 km (25 mi)
Wetsens station closed in May 1902.[1]
- Metslawier 42 km (26 mi)
- Morra-Lioessens 45 km (28 mi)
- Anjum 47 km (29 mi)
Stiens - Harlingen line
[edit]- Vrouwbuurtstermolen 13 km
- Vrouwenparochie 14 km (Vrouwenparochie station was demolished in 2002).[5]
- Langhuisterweg 16 km
- St. Annaparochie 17 km
Sint Annaparochie - Koudeweg 19 km
- St. Jacobiparochie 21 km (St. Jabobiparochie station was demolished by 1960).[5]
- Minnertsga 24 km
- Firdgum 26 km
- Tzummarum 27 km
Tzummarum - Oosterbierum 30 km
Oosterbierum station was demolished by 1980.[5]
- Sexbierum-Pieterbierum 32 km
Sexbierum-Pieterbierum - Wijnaldum 35 km
Wijnaldum - Midlum-Herbaijum 36 km
Мидлум-Хербайджум - Koetille 38 km
- Harlingen 39 km.
St. Jacobiparochie - Berlikum line
[edit]- Berlikum
Tzummarum - Franeker line
[edit]- Dongjum 31 km
- Franeker Halte 34 km
Accidents
[edit]On 12 June 1927, NS locomotive 7124 derailed near Holwerd and ended up on its side in a canal. The locomotive was recovered on 23 June and returned to service after repairs were made.[6]
See also
[edit]- Spoorlijn Leeuwarden - Anjum (Dokkumer Lokaaltje) (in Dutch)
- Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij (in Dutch)
- Spoorlijn Stiens - Harlingen (in Dutch)
- Spoorlijn Tzummarum - Franeker (in Dutch)
Information contained in the above articles has been used in compiling this article.
- Spoar fan Ljouwert nei Eanjum (in West Frisian)
Ссылки
[ редактировать ]- ^ Jump up to: а беременный StationsWeb.NL Archived 2011-07-16 на машине Wayback (на голландском языке)
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Обзор оборудования НФЛС (на голландском языке)
- ^ NFLS приобретать оборудование (на голландском языке)
- ^ RailRomantiek (на голландском языке)
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час я Дж Статья НФЛС Статья о Голландской Википедии (на голландском языке)
- ^ Ns loc 7124 (на голландском языке)
Внешние ссылки
[ редактировать ]- Станции Железнодорожные станции во Фрисланде (на голландском языке)
- Стихтинг Нобор-Фризеш Локаал Спурвегмаатсхаппидж (на голландском языке)