Jump to content

Ракта Самбандхэм

Это хорошая статья. Нажмите здесь для получения дополнительной информации.

Ракта Самбандхэм
Плакат театрального выпуска
Режиссер В. Мадхусудхана Рао
Сценарий Муллапуди Венката Рамана
На основе Пасамалар
А. Бхимсингх
Производится ДОНДИ
Сундарлал Нахата
В главной роли Н.Т. Рама Рао
Канта Рао
Savitri
Девика
CinematographyC. Nageswara Rao
Edited byN. S. Prakasham
Music byGhantasala
Production
company
Rajalakshmi Productions
Distributed byEast India Film Company
Release date
  • 1 November 1962 (1962-11-01)
Running time
144 minutes
CountryIndia
LanguageTelugu

Ракта Самбандхэм ( перевод крови ) -это индийский драматический фильм 1962 года, режиссер В. Мадхусудхана Рао и продюсированный Сандарлал Нахата и Донди . Звезды фильма Н.Т. Рама Рао , Канта Рао , Савитри и Девика , с Реджи , Рамана Редди , М. Прабхакар Редди и Сурьякантхам в поддержку поддержки. Ремейк Пасамалар» А. Бхимсинга « тамильгового фильма « Пасамалар » (1961), в нем рассказывается история о связи между Раджасекхаром «Раджу» и его сестрой Радхой, которая теряет своих родителей в раннем возрасте. Радха влюбляется в друга Раджу Ананд, и они вступают в брак. Остальная часть фильма посвящена воздействию тети Ананда Кантаммы на их жизнь после брака.

Произведенный с ограниченным бюджетом и снятый в основном в наборах, установленных в Golden Film Studios и Vijaya Vauhini Studios , сценарий Ракты Самбандхэм был написан Муллапуди Венката Рамана . Гантасала составила саундтрек и фоновый счет. C. Nageswara Rao и NS Prakasham работали директором по фотографии и редактору соответственно. Кришна Рао был арт -директором.

Rakta Sambandham was released on 1 November 1962 and received positive reviews from the critics, who praised the performances of the cast, Ramana's screenplay and Madhusudhan Rao's direction in particular. The film was commercially successful, completing a 100-day run in 11 centers and over 25 weeks in Vijayawada, making it a silver jubilee film. It was re-released in 1988 and was well received.

Plot

[edit]

Rajasekhar "Raju" becomes the guardian of his younger sister Radha after their parent's death. The brother-sister duo love, care, adore each other, and are inseparable. He works at a local mill run for daily wages. One day, an accident hurts Radha when Anand, Raju's co-worker at the mill, tends to her injuries. Raju is happy to know this and befriends Anand.

Due to a labor problem, the mill shut down, and Radha gave a depressed Raju one thousand rupees, which she had saved earlier. She advises him to use this money as seed capital and begin his toy business. Raju follows her advice, starts a business, and buys the mill. Anand, who returned to the city after a legal dispute at his village, is jobless and approaches Raju for work. Raju appoints him in his concern, and over some time, Anand and Radha fall in love. Raju, who is very possessive of his sister, gets angry with Anand as he feels betrayed. However, knowing how intensely Radha loves Anand, he arranges for their wedding.

After the marriage, Anand, along with his aunt Kanthamma and cousin Apparao, moves into Raju's house. Raju marries Malathi, a doctor, at Radha's suggestion. They all continue to live under the same roof, and several misunderstandings arise. Kanthamma uses every opportunity to widen the rift between the couples. Unable to witness Radha's troubles, Raju moves out of the house with his wife.

Kanthamma serves legal notice to Raju, demanding a share in the property for Radha. Meanwhile, Anand contests Raju in the local government elections. To avoid further issues, Raju withdraws his nomination. Still, the families do not unite. Radha delivers a boy, and Malathi provides a girl. After her child's birth, Malathi dies, leaving Raju heartbroken. Anand goes to meet Raju, but Malathi's brother Bhaskar expels him, who holds him responsible for his sister's plight. Unable to cope with the separation from his sister and to have peace of mind, Raju goes on a pilgrimage for several months. He donates the entire property to Radha and sends the papers through a lawyer before leaving.

Raju returns on Diwali day and steps to meet Radha, but Kanthamma hinders his entrance. Devastated, Raju turns around when he saves a boy from getting burnt by firecrackers and, in the process, loses his eyesight. Through Subbanna, Radha learns Raju has arrived and rushes to meet him. Raju realizes that the child he saved is none other than his nephew. Anand, who knew about Kanthamma's misdeeds from Apparao, ejects her from his house and rushes to Raju. Thereupon, he collapses to view both Raju & Radha have died due to cardiac arrest, holding each other's hands before dying.

Cast

[edit]
Male actors
Female actors

Production

[edit]

Development

[edit]

Impressed with the commercial success of A. Bhimsingh's 1961 Tamil-language film Pasamalar (1961), Doondi and Sundarlal Nahata acquired its remake rights.[1] They decided to remake it in Telugu for their production company Rajalakshmi Productions, but were skeptical of the film's success, as it had a very tragic story. After a delay, Nahata revived the plans and signed V. Madhusudhana Rao to direct the film.[2] Doondi signed writer Mullapudi Venkata Ramana to work on the script. His decision was met with severe criticism, as Ramana was known for his humorous works.[1] Ramana took it as a challenge and completed working on the film's script and shot division in a span of two weeks.[2] To tone down the melodrama in the original, Ramana introduced two characters from his fiction works: Apparao, the chronic debtor and his love interest Sita. Both were the subject of Ramana's friend, collaborator and filmmaker Bapu's paintings.[1]

Cast and crew

[edit]

Savitri was cast as the female lead, reprising her role from Pasamalar. Nahata approached Akkineni Nageswara Rao to play the male lead, but Nageswara Rao politely rejected the proposal, saying that the audience would not accept him playing Savitri's brother, given their reputation as an on-screen romantic pair.[1] Doondi approached N. T. Rama Rao for the same, who accepted the proposal.[2] Kanta Rao was signed as the other male lead, played by Gemini Ganesan in the original.[2] Devika, M. Prabhakar Reddy and Suryakantham were cast in key supporting roles.[1] Relangi and Girija were chosen to play Apparao and Sita respectively, and Ramana Reddy was cast as the latter's father.[1] K. V. S. Sarma and Y. V. Raju played minor roles as the factory owner and servant Subbanna respectively.[1]

Nahata and Doondi were impressed with Viswanathan–Ramamoorthy's soundtrack and score for the original, and approached them to work on the remake. They expressed their inability due to scheduling conflicts, and instead suggested Ghantasala's name. Doondi signed Ghantasala as the film's music composer.[1] C. Nageswara Rao served as the director of photography, and N. S. Prakasham edited the film.[1] Krishna Rao was the film's art director.[3]

Filming

[edit]

Rakta Sambandham was majorly filmed in sets erected at Golden Film Studios and Vijaya Vauhini Studios, where the post-production activities were carried out.[3] Doondi and Nahata wanted to wrap the film within a restricted budget.[2] According to Madhusudhan Rao, Rakta Sambandham was physically and mentally demanding for Savitri, though she played the same role in the original.[2] Savitri avoided using glycerol during emotional scenes and preferred method acting. As a result, she had swollen eyes and fainted on sets often. Shooting was cancelled at times due to Savitri's illness.[2]

Suryakantham, who played the role of an abusive mother-in-law, could not bear watching Savitri struggle and used to forget her lines. She expressed her helplessness to Madhusudhan Rao and wished to walk out of the film, until Rama Rao intervened and requested to reconsider her decision.[4] While filming an emotional scene, film producer Aluri Chakrapani visited the sets. He suggested Rama Rao to act in a subtle way; he stated that the Telugu audience would not appreciate melodramatic performances.[5] The song "Yevaro Nannu Kavvinchi" was filmed on Kanta Rao and Savitri at Kodaikanal.[1]

Music

[edit]

Ghantasala composed the film's soundtrack and background score. He was initially apprehensive about the songs as all of them were situation based, and that Viswanathan's music received critical acclaim. With Nahata's encouragement, he composed new tunes for all the songs except "Chanduruni Minchu", "Bangaru Bomma Raaveme", "Manchi Roju Vastundi" which were retained from the original.[2] Aarudhra, Anisetty Subbarao, C. Narayana Reddy, Daasarathi and Kosaraju collaborated for the lyrics.[3] The soundtrack was marketed by HMV Records and was released on 1 December 1962.[6]

The soundtrack received positive reviews. Venkat Rao, in his review for Andhra Jyothi dated 9 November 1962, stated that Ghantasala's music was instrumental in taking the film to the next level, and praised the lyrics for the songs "Manchi Roju Vastundi", "Bangaru Bomma Raaveme" and "Yevaro Nannu Kavvinchi".[7] Radha Krishna, writing for Andhra Prabha on 11 November 1962, opined that Ghantasala's music was "uplifting" and praised the lyricists for their contribution.[8] Visalaandhra, in its review dated 11 November 1962, noted the songs "Idhe Rakta Sambandham", "Chanduruni Minchu" and "Bangaru Bomma Raaveme" as the finest among others in the film's soundtrack.[9]

No.TitleLyricsSinger(s)Length
1."Idhe Rakta Sambandham"DaasarathiGhantasala04:11
2."Manchi Roju Vastundi"KosarajuGhantasala, P. Susheela, Chorus03:04
3."Yevaro Nannu Kavvinchi"C. Narayana ReddyP. B. Sreenivas, P. SUsheela03:00
4."Aakashamele Andala Raje"C. Narayana ReddyS. Janaki, Chorus04:09
5."Bangaru Bomma Raaveme"AarudhraP. Susheela, Chorus04:01
6."Oho Vayyari Vadina"AarudhraP. Susheela03:44
7."Chanduruni Minchu"Anisetty SubbaraoGhantasala, P. Susheela05:24
8."Allaru Mudduga"Anisetty SubbaraoGhantasala01:54
Общая длина: 29:27

Выпускать

[ редактировать ]

Ракта Самбандхэм был выпущен 1 ноября 1962 года, [ 10 ] с приблизительной общей длиной 15 386 футов (4690 м) на 17 барабанах и время выполнения 144 минуты. [ 11 ] Права на распределение фильма были приобретены East India Film Company Private Limited. [ 10 ] В то время как Савитри скептически относился к успеху фильма из -за его мелодраматической природы, Рама Рао выразил уверенность, ссылаясь на сценарий Раманы как силу фильма. [ 2 ] Ракта Самбандхэм имел коммерческий успех, завершив 100-дневный запуск в 11 центрах и более 25 недель в Виджаяваде , что делает его серебряным юбилейным фильмом. [ 1 ] [ А ] Во время пребывания Рама Рао в качестве главного министра Андхра-Прадеша Ракта Самбандхэм была переиздана в 1988 году и завершила 100-дневный пробег в Хайдарабаде . [ 1 ]

Фильм получил положительные отзывы от критиков. Венкат Рао в своем обзоре на Андхра -Джиоти от 9 ноября 1962 года похвалил выступления актеров фильма, особенно в Раме Рао, Савитри и Канте Рао. Венкат Рао также высоко оценил сценарий Раманы и эмоциональный кульминацию, но нашел включение танцевального номера во второй половине как нежелательное дополнение. [ 7 ] Радха Кришна, писающая для Андхра Прабхи 11 ноября 1962 года, назвала выступления Рамы Рао и Савитри «необычным» и похвалил Раману за его спонтанность в диалогах. [ 8 ] Visalaandhra , в своем обзоре от 11 ноября 1962 года, обнаружила, что выступление Рамы Рао во второй половине более эффективным и движущимся, чем то, что он выступил в Каласи -Вант -Каладу Сухахэм (1961). Рецензент отметил, что фильм был «технически звучит» с глубоким написанием Раманы и ловким обращением с Мадхусудханом Рао. [ 9 ]

Наследие

[ редактировать ]

Ракта Самбандхэм оказал значительное влияние на изображение на экране Рама Рао и Савитри. [ 2 ] Портреты актеров, использованных в фильме, впоследствии приобрели широкое признание и много раз использовались на общественных собраниях. [ 2 ] Во время его театрального запуска фильм повлиял на многие домохозяйства на телугу, чтобы отпраздновать связь брата-сестер. [ 2 ] В качестве знака благодарности Донди Рамана посвятил свою книгу Cineramaneeyam Part I. [ 1 ] После того, как Ракта Самбандхэм Рама Рао и Савитри выступили в роли романтической пары в PS Ramakrishna Rao 's Aatma Bandhuvu (1962). Его коммерческий успех побудил Раму Рао экспериментировать с его изображением на экране. [ 1 ]

Примечания

[ редактировать ]
  1. ^ Серебряный юбилейный фильм - это тот, который завершает театральный пробег 25 недель или 175 дней. [ 12 ]
  1. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час я Дж k л м не Нарасимхэм, ML (20 октября 2016 г.). «Взрыв из прошлого: Ракта Самбандхэм (1962)» . Индус . Архивировано из оригинала 21 августа 2019 года . Получено 21 августа 2019 года .
  2. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час я Дж k л Рамарао, Иманди (22 июля 2017 г.). «Ракта Самбандхэм » из «Телугу» Rakta Community » . Prajasakti (в телугу). Архивировано из оригинала 21 августа 2019 года . Получено 21 августа 2019 года .
  3. ^ Jump up to: а беременный в Раджалакшми изображает «отношения крови» [ Раджалакшми картинки '' rakta sambandham ' ] (в телугу). Шри Падманабха Пресс . Получено 21 августа 2019 года .
  4. ^ Рамарао, Нанди (17 января 2016 г.). "వంండతతతఅతతతతతతతతమ Cept , Prajasakti (в телугу). Архивировано из оригинала августа 21 Получено 21 августа
  5. ^ Рао, Раави Кондала . "Нтр был до седьмого!" [NTR попросили не плакать! Ситхара (в телугу). Архивировано из оригинала 21 августа 2019 года . Получено 21 августа 2019 года .
  6. ^ «Ракта Самбандхэм (оригинальный саундтрек к кино) - EP» . Apple Music . Архивировано из оригинала 21 августа 2019 года . Получено 21 августа 2019 года .
  7. ^ Jump up to: а беременный Рао, Венкат (9 ноября 1962 г.). «Паломничество: история о роли» «Кровавые отношения» « [Обзор фильма:« Ракта Самбандхэм »имеет трогательную историю]. Андхра Джиоти . Получено 22 августа 2019 года .
  8. ^ Jump up to: а беременный Кришна, Радха (11 ноября 1962 г.). «Картина: кровообращения» [Обзор фильма: Ракта Самбандхэм]. Андхра Прабха (на английском языке) . Получено 22 августа 2019 года .
  9. ^ Jump up to: а беременный "Mamata Madhuriyapui's Mind" "Blood " ["Rakta Sambandham" выигрывает его. Visalaandhra (на телугу). 11 ноября 1962 года . Получено 22 августа 2019 года .
  10. ^ Jump up to: а беременный « Ракта Самбандхэм» театральный постер выпуска » . Андхра Прабха (на английском языке). 27 октября 1962 года . Получено 22 августа 2019 года .
  11. ^ Ракта Самбандхэм (1962) . Шалимар телугу и хинди фильмы. 27 . 2016 года февраля Получено 22 августа 2019 года .
  12. ^ Кришнамурти, Суреш (29 декабря 2014 г.). «Разочаровывающий год для телугу Tinseltown» . Индус . Архивировано с оригинала 10 января 2017 года . Получено 22 августа 2019 года .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 2cc5496c3e6047f40a423b13218c3f6a__1719712320
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/2c/6a/2cc5496c3e6047f40a423b13218c3f6a.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Rakta Sambandham - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)