Жак Бридайн
Жак Бридайн (21 марта 1701 года, в Чусклане - 22 декабря 1767 года, в Roquemaure ) [ 1 ] был французским римско -католическим проповедником.
Биография
[ редактировать ]Завершив учебу в иезуитском колледже Авиньона , [ 1 ] Бридина вошла в сульпикускую семинарию Королевских миссий Святого Чарльза Креста . [ Цитация необходима ]
Когда он только в незначительных приказах он был назначен в качестве последовательного проповедника в церкви Айгес-Морт . Вскоре после его рукоположения в священство в 1725 году, [ 1 ] Он присоединился к миссиям Royales , организованному, чтобы вернуть в католик веру протестантов Франции. В течение более сорока лет он посещал миссионерский проповедник почти каждый город Центральной и Южной Франции. [ 2 ]
Именно в Айгес-Мортах его экстремальная молодежь спровоцировала насмешку людей, и когда прибыла пепельная среда , церковь была пуста. Неизримый, он нанес свой избачок и вышел на главные улицы, звонил в колокол и пригласил людей услышать его. Ему удалось наполнить церковь прихожанами, которые вышли из любопытства, но когда он начал самым необычным способом, пою кантикул о смерти, которую собрание разразилось громким смехом; после чего он осудил собрание.
Pope Benedict XIV (1740–1758) gave him permission, during his Jubilee visit to Rome in 1750, to preach anywhere in Christendom.[3]
In the course of his life, Bridaine preached two hundred and fifty-six missions,[1] traveling to almost every town of France in the performance of his work. His notable missions included:[1]
- Marseille (in 1732)[4]
- Montpellier
- Lyons
- Chaillot (in 1744)
- Chalon-sur-Saône (in 1745)
- St. Sulpice (in 1753)
Bridaine, who tended to extemporize rather than write his sermons in advance,[5] quickly became famous for his theatrical preaching and sonorous, penetrating voice. His self-described "methods" for capturing the attention of an audience included processions, choruses, and banners,[1] as well as props like candles, nooses, and skulls.[4] Madame Necker describes a typical stunt, in which Bridaine ended a sermon by telling a great procession "I am now going to bring you home," and then led them to a graveyard. Bridaine was known for his vivid and often grotesque imagery, impressing his audience with vivid descriptions of death and hell.[6]
Cardinal Maury included a sermon in his Principes de l'Éloquence which he attributed to Bridaine at the 1753 mission in St. Sulpice. This sermon won Bridaine great praise, and Longfellow references it in the poem "The Old Clock on the Stairs."[7] Later, however, Maury would admit that he had written it himself, inspired by a secondhand description of Bridaine's preaching.[1] Nevertheless, Bridaine's preaching did cause great excitement and draw enormous crowds. His mission in Chalon-sur-Saône drew 100,000 francs in donations.
Medals were struck in Bridaine's honor, and the most distinguished prelates showed him the greatest reverence and affection. Massillon was supposedly so impressed by Bridaine's oratorical skills that he refused to preach in Bridaine's presence. The Protestants of France are said to have been particularly friendly to him, because of the many good offices he performed in their regard. For fourteen years he followed the spiritual guidance of a missionary like himself named Mahistre. In 1742 Cardinal Fleury proposed to establish a missionary congregation for all France under the direction of Bridaine, but the death of the cardinal caused the project to fall through.
In the course of his missions, Bridaine established what he called "peace tribunals" (Bureau de Paix), courts composed of some of his associate missionaries, a number of irreproachable laymen, and the parish priest. To these courts all disputes were submitted and the decisions were accepted as final.[8]
Bridaine's Cantiques Spirituels passed through forty-seven editions, in use in most French churches. He has also left five volumes of sermons (ed. Avignon, 1823; Paris, 1861).
Bridaine died in Roquemaure in 1767, after a failed operation to treat kidney stones.[8][1] The Abbé Carron wrote his biography, first published in 1831. In 1882, a monument was built for Bridaine in his hometown of Chusclan.[1]
Notes
[edit]- ^ Jump up to: a b c d e f g h i Dargan, Edwin Charles (1912). A History of Preaching, Volume II. New York: Hodder & Stoughton. pp. 254–257. Retrieved 19 July 2023.
- ^ Chisholm 1911.
- ^ Holzwarth, "Bridaine, Jacques," (in French), in: Dictionnaire encyclopédique de la théologie catholique, Volume 3 (Paris: Gaume Frères et J. Duprey, 1858) p. 334.
- ^ Jump up to: a b McManners, John (1998). Church and Society in Eighteenth-Century France: Volume 2: The Religion of the People and the Politics of Religion. Clarendon Press. pp. 91–93. ISBN 9780191520631.
- ^ Challice, Annie Emma (1863). Heroes, Philosophers, and Courtiers of the time of Louis XVI, Volume II. p. 56. Retrieved 19 July 2023.
- ^ Гибсон, Ральф (июль 1988 г.). «Адский огонь и проклятие во Франции девятнадцатого века». Католический исторический обзор . 74 (3): 383–402.
- ^ «Вещи в библиотеке» . Ежемесячный журнал Белфорда . Тол. 2. Братья Белфорд. 1877. с. 59 Получено 19 июля 2023 года .
- ^ Jump up to: а беременный «Жак Бридайн, французский Уитфилд» . Баптистский журнал . Тол. 49. J. Burditt и W. Button. 1857. С. 275–280 . Получено 19 июля 2023 года .
Ссылки
[ редактировать ]- общественном доступе : Чисхолм, Хью , изд. (1911). " Бридайн, Жак ". Encyclopædia Britannica . Тол. 4 (11 -е изд.). Издательство Кембриджского университета. п. 528. Эта работа, в свою очередь, цитирует:
- Отец Г. Каррон , (1803) Модель священника
Эта статья включает в себя текст из публикации, который сейчас в Эта статья включает в себя текст из публикации, который сейчас в общественном доступе : Томас Джозеф Кэмпбелл (1913). « Жак Бридайн ». В Гербермане, Чарльз (ред.). Католическая энциклопедия . Нью -Йорк: Роберт Эпплтон Компания.
Внешние ссылки
[ редактировать ]- Американская циклопдия 1879. "