Святой кибар

Saint Cybard (или Eparchius, Eparque, Ybar, Ybard, Seperchius, Cybar ; 504-1 июля 581 года) был монахом и отшельником , который населял пещеру под стенами Ангулима в течение сорока четырех лет. Латинская форма его имени- Эпархиус , и она также появляется на французском языке как éparche и ybars , как в коммуне Сен-Юбара .
Жизнь
[ редактировать ]Кибард, вероятно, родился в Тремолате в Перигорде . священник Аптониусом III, епископом Ангулема В 542 году он был рукоположен в . Анонимная хагиография под названием Vita et virtutes eparchii eclusi ecolismensis («Жизнь и достоинства Эпархиуса, отшельника Ангулема») рассказывает, как «один он ... ходил по ночам, где он должен быть отшельником. Покончив свое путешествие. Его молитвы он положил голову на скалу. " [ 1 ] Это место было, согласно тому же источнику, в «отдаленном месте, вдали от города, и сверху на стороне горы заглушил поток текущей воды, и река Чаранте началась оттуда». [ 2 ]
Аббатство Сен-Крибар было построено над пещерой Кибарда после его смерти, церкви в Ла-Рочфуко, посвященная ему, а четверть Ангулема носит его имя. Он - покровитель епархии, а его праздник - 1 июля.
Аккаунт Батлера
[ редактировать ]Хагиограф Албан Батлер написал в своей жизни примитивных отцов, мучеников и других главных святых в соответствии с 1 июля:
Св. Кибар, отшельник в Ангулеме
EPARCUS, commonly called Cybar, quitted the world in spite of his parents, who would hinder him to follow his vocation; and retiring to the monastery of Sedaciac, in Perigord, he there served God some time under Abbot Martin, and soon became known and admired for his extraordinary virtues and miracles. Wherefore, in dread of the seduction of vain-glory, he left his monastery to hide himself in absolute solitude. It was near Angouleme, with the bishop of Perigeux’s and his abbot’s leave, he shut himself up in a cell. But his virtues were too striking for concealment, and the bishop of Angouleme obliged him to accept the priesthood. Cybar was extremely austere in his food and apparel, especially during Lent. Although a recluse, he did not refuse to admit disciples; but he would not allow them manual labour, as, after his own example, he willed they should be constantly occupied in prayer. When any of them would complain for want of necessaries, he would tell them, with St. Jerom, that “Faith never feared hunger.” Nor was he deceived in his trust on Providence, as he always found abundance for himself and his disciples in the beneficence of the faithful; insomuch that he was even enabled to redeem a great number of captives. He died on the 1st of July, 581, having lived about forty years in his cell. His relics were kept in the abbey church of his name until 1568, when they were burnt by the Huguenots. See Mabillon, Act. t. 1. p. 267; Bulteau, Histoire de l’Ordre de St. Benoît, t. 1. p. 235; Gallia Chr. Nov. t. 2. p. 978, 979, &c.[3]
Citations
[edit]- ^ Michael Gervers, "The Cave Church at Gurat (Charente): Preliminary Report," Gesta 6 (1967): 14, note 22: ille singulus . . . ad locum qui ei debebatur recludi ambulavit per nocte. Cumque cursu vel oratione peregrisset, sublato lapide ad capud suum posuit.
- ^ Gervers (1967), 14, note 28: locus remotus et civitas procul et desuper latere montis fons aquae fluens manaret, et Carantonis fluvius ab alio excluderet latere.
- ^ Butler 1833, p. 5.
Sources
[edit]
Further reading
[edit]- Saint-Roche, P. (1985). "A propos du sanctoral du sacramentaire d'Angoulême." Rivista di archeologia cristiana 61 (1–2): 113–18.