Станция Брейсах
Бр | |||||||||||||||
![]() 2016 | |||||||||||||||
Общая информация | |||||||||||||||
Расположение | Bahnhofstr. 4, Брейсах , Баден-Вюртемберг Германия | ||||||||||||||
Координаты | 48°01′38″N 7°35′23″E / 48.02709°N 7.58970°E | ||||||||||||||
Принадлежащий | Deutsche Bahn | ||||||||||||||
Управляется | |||||||||||||||
Линия (S) | |||||||||||||||
Треки | 3 | ||||||||||||||
Другая информация | |||||||||||||||
Код станции | 845 [ 1 ] | ||||||||||||||
Код DS100 | RBRS [ 2 ] | ||||||||||||||
Ibnr | 8000845 | ||||||||||||||
Категория | 5 [ 1 ] | ||||||||||||||
Зона | RVF: C[ 3 ] | ||||||||||||||
Веб -сайт | www.bahnhof.de | ||||||||||||||
История | |||||||||||||||
Открыл |
| ||||||||||||||
Услуги | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||
|
Станция Брейсах ( немецкий : железнодорожная станция Брейсах )-это станция в Брейсахе в Баден-Вюртемберге , Германия. В настоящее время это отправная точка железной дороги Брейсах ( Брейсахер Бан ) на Фрейбург и железной дороге Кайзерстахл ( Кайзерстахлбан ) к Ригелю . Железная дорога Брейсаха пересекала верхнюю Рейн , пробежав от Брейсаха до Кольмара во Франции, до разрушения железнодорожного моста Брейсах в 1945 году.
История
[ редактировать ]Линия Freiburg –breisach была завершена в сентябре 1871 года в рамках запланированной европейской связи с восток -западом. [ 4 ] The line was extended to the Alsatian town of Colmar with the construction of railway bridge over the Rhine in 1878.[ 5 ] The trains took about 70 minutes to run between Freiburg and Colmar, while the Freiburg–Breisach section took about 35 minutes.
Частная железная дорога Kaiserstuhl была открыта из Брейсаха, чтобы добраться до Гейджейма через Endingen и Riegel в 1895 году. Это сделало Брейсах небольшим железнодорожным соединением. The current entrance building was opened in 1914, replacing a temporary shed. During the First World War, the line between Breisach and Colmar saw a significant increase in traffic due to military traffic.
Since Alsace was no longer part of the German Empire from 1918, Breisach became a border station between Germany and France. As a result, the importance of the Breisach Railway fell sharply.[ 6 ] The Breisach Railway Bridge was blown up by German troops in February 1945 at the end of the Second World War. The railway line to Colmar was not rebuilt afterwards.
1 июня 1997 года пассажирские услуги на железной дороге Брейсах были захвачены Брейсгау-С-Бан (BSB), которая была основана в 1996 году как дочерняя компания Südwestdeutsche Verkehrs-Aktiengesellschaft (SWEG) и Freiburger Verkehrs Ag (vag), каждый из holding 50%. Как преемник Deutsche Bundesbahn , DB Netz продолжает нести ответственность за инфраструктуру трека, в то время как станция принадлежит DB Station & Service . [ 7 ]
Station building
[ редактировать ]The rather stately and somewhat oversized entrance building of Breisach station was built in 1913/14 from Kaiserstühl basalt. It replaced a temporary structure that had existed since the Breisach Railway opened.
Сетка отслеживания
[ редактировать ]As a former centre of operations of the Freiburg–Colmar railway, Breisach station still has an extensive track layout (as of 2015). A total of three platform faces are available for passengers at the platform next to the entrance building and on an island platform.
Нумерация начинается на северо -западной стороне входного здания.
- Платформа 1 - это «домашняя» платформа прямо перед входным зданием. В настоящее время он используется поездами Breisgau-S-Bahn во Фрайбург .
- Трек 2 разделяет островную платформу с треком 4. Сейчас она используется поездами SWEG железной дороги Kaiserstuhl в сторону Эндингена и Ригеля .
- Трек 4 находится на островной платформе рядом с треком 2. Трек используется только в запланированном движении во второй половине дня для поездов железной дороги Брейсах.
- Трек 5 - это сайдинг без платформы.
- Трек 6 -тупик.
Треки 5 и 6 могут быть достигнуты только с линии, перебравшись на трек 4. Следа. Сайдинг грузового экспедитора также подключается через трек 4.
The platforms at Breisach station are barrier-free for the disabled. To platform of tracks 2 and 4 is assessed over a pedestrian level crossing over tracks 1 and 2. Before the adaption for the Breisgau S-Bahn, the island platform had a canopy.
Some tracks have been dismantled. At the beginning of the nineties there were at least four storage and loading tracks. The Kaiserstuhl Railway originally had its own station northeast of the current tracks, to the east of the station building. The company's own line was abandoned in 1960 and the line from Riegel merged with the Deutsche Bunderbahn line from Freiburg at line-km 25.89. The Kaiserstuhl Railway still had a separate departure platform for passenger trains to the northeast of the station building on the north side of the house platform. It had its own crossing loop and there were also two sidings and a siding serving businesses on Kandelstrasse.[8]
Rail services
[edit]The Breisgau-S-Bahn has been running on the Freiburg–Colmar railway to Freiburg im Breisgau since 1 June 1997. DB Regio has operated Breisgau S-Bahn service to Freiburg, continuing on weekdays to Titisee, Seebrugg and Villingen, since December 2019. The trains run every half hour. Regio-Shuttle RS 1 railcars are operated by the Südwestdeutsche Verkehrs-Aktiengesellschaft (SWEG) for the Breisgau S-Bahn on the Kaiserstuhl Railway to Riegel am Kaiserstuhl. This service generally runs hourly.[9]
Notes
[edit]- ^ Jump up to: a b "Stationspreisliste 2024" [Station price list 2024] (PDF) (in German). DB Station&Service. 24 April 2023. Retrieved 29 November 2023.
- ^ Railway Atlas 2020, p. 198.
- ^ "Tarifzonenplan mit Übergangsbereichen" (PDF). Regio-Verkehrsverbund Freiburg. December 2020. Retrieved 9 February 2021.
- ^ Haselier 1971, pp. 610–662.
- ^ "Lokales". Freiburger Zeitung (in German). 8 January 1878. Retrieved 8 May 2020.
- ^ "Der Umbau des Freiburger Personenbahnhofs". Freiburger Zeitung (in German). 20 July 1927. Retrieved 15 May 2020.
- ^ "Breisach" (in German). bahnhof.de. Retrieved 15 May 2020.
- ^ Wolff & Menges 1992, pp. 243–244.
- ^ "Kaiserstuhl- und Breisacher Bahn timetable (line S5)" (in German). Archived from the original on 21 April 2019. Retrieved 16 May 2020.
References
[edit]- Eisenbahnatlas Deutschland [German railway atlas] (in German) (Updated ed.). Cologne: Schweers + Wall. 2020. ISBN 978-3-89494-149-9.
- Haselier, Günther (1971). Anschluß Breisachs an das Eisenbahnnetz (in German). Vol. 2: Der Niedergang Breisachs von 1700 bis 1890. Karlsruhe: Municipality of Breisach am Rhein (self-published).
{{cite book}}
:|work=
ignored (help) - Wolff, Gerd; Menges, Hans-Dieter (1992). Deutsche Klein- und Privatbahnen (in German). Vol. 2: Baden. Freiburg: EK-Verlag. ISBN 3-88255-653-6.
Further reading
[edit]- Humbach, Rainer (2009). "Kaiserstuhlbahn". Neben- und Schmalspurbahnen in Deutschland Einst und Jetzt (in German) (78 (supplementary edition)). Munich: GeraMond Verlag. ISSN 0949-2143.
- Mihailescu, Peter-Michael; Michalke, Matthias (1985). Vergessene Bahnen in Baden-Württemberg (in German). Stuttgart: Konrad Theiss Verlag. pp. 96–98. ISBN 3-8062-0413-6.
- Müller-Rißmann, Werner; Humbach, Rainer (2001). Der Museumsdampfzug Rebenbummler. Beschreibung und Geschichte (in German) (3 (expanded and improved) ed.). Freiburg: Eisenbahnfreunde Breisgau e.V. ISBN 3-9807900-0-2.