Ян Мандидж
Ян Мандидж | |
---|---|
![]() Искушение святого Антония , ок. 1550 | |
Рожденный | Ян Мандидж 1500 |
Умер | 1560 (в возрасте 59–60) |
Национальность | Габсбург Нидерланды |
Известен для | Рисование |
Движение | Ренессанс |
Ян Мандийн или Ян Мандин (ок. 1500, Хаарлем - ок. 1560, Антверпен ), был художником эпохи Возрождения низких стран, который работал в Антверпене после 1530 года. Он известен своими работами с предметом и стилем, напоминающим Хиерно -Бош . [ 1 ]
Биография
[ редактировать ]Мандийн обучался в Хаарлеме. Он переехал в Антверпен в 1530 году. [ 1 ] Здесь он сотрудничал с художником Питер Аэртсен , также из северных Нидерландов. Оба художника умело использовали большую популярность работы «Дьявол-производителя» Иеронима, копирующий и подражая своей работе своими фантастическими и дьявольскими существами. Этот жанр работы был особенно востребован в Испании. 20 июня 1542 года ян . Бош репертуар, который, по -видимому, предназначен для испанского рынка. [ 2 ] [ 3 ]
He was the teacher of Jan van der Elburcht, Gillis Mostaert, Bartholomeus Spranger, Aert de Loose, Ambrosius Smidt, Lucas Verschriecken and Jacob Verstraten.[1][2][4] He died in Antwerp.
Work
[edit]Only one signed work of Mandijn survives, the Temptation of Saint Anthony (Frans Hals Museum in Haarlem). It is similar in subject matter and style to Hieronymus Bosch. This is why he has been called a follower of Bosch.[1] The early biographer Karel van Mander already wrote that Mandijn was good at painting spooky and funny scenes like Hieronymus Bosch.[5] The 'Temptation' is inspired by Bosch's work. Mandijn's style was, however, more painterly and the colours and fantastic creatures are less harmonious. As a result, the whole is less powerful than Bosch.[1] Mandijn's paintings incorporate the elements typical of Bosch such as hybrid demons composed of various parts of insects, amphibians, reptiles and birds.[6]

The stylistic features of Mandijn's style have been identified in a series of Antwerp 'devil pictures' that have been attributed to him, such as the Temptation of Saint Christopher (Alte Pinakothek in Munich).[1] A painting of a Burlesque Feast (Bilbao Fine Arts Museum) has been ascribed traditionally to Jan Mandijn, an attribution which is no longer accepted by art historians Paul Vandenbroeck and Walter Gibson who have given the work to the Mechelen painter Frans Verbeeck.[7]
A recent study showed that Mandijn was also proficient in the "antique" manner. In 1552, for instance, the painter and his workshop completed a monumental altarpiece in a classicizing style for the Church of Saint Eustace in Zichem. The triptych with scenes from the life of Saint Eustace is still preserved in the afore-mentioned church.[8]
References
[edit]- ^ Jump up to: a b c d e f Els Vermandere. "Mandijn, Jan." Grove Art Online. Oxford Art Online. Oxford University Press. Web. 15 January 2024
- ^ Jump up to: a b Jan Mandijn at the Netherlands Institute for Art History
- ^ Jump up to: a b Daan van Heesch, 'Out of Bosch's shadow: a rediscovered altarpiece by Jan Mandijn', Oud Holland 131 (2018): pp. 109–122
- ^ Frans en Gillis Mostart in Karel van Mander's Schilder-boeck, 1604 (in Dutch)
- ^ 'Noch was te Haerlen eenen Ian Mandijn, die seer op zijn Ieronimus Bos fraey was van ghespoock en drollerije' in Karel van Mander's Schilder-boeck (in Dutch)
- ^ Ларри Сильвер (2012). Крестьянские сцены и ландшафты: рост живописных жанров на рынке арт -арта . Университет Пенсильвании Пресс. п. 134. ISBN 0-8122-2211-3 .
- ^ Ян Мандийн, Бурлеск Праздник в Музее изящных искусств Бильбао
- ^ Ван Хиш (2018): стр. 109–122
Внешние ссылки
[ редактировать ] СМИ, связанные с Яном Мандиджем в Wikimedia Commons