Станция Лейнфельде
Junction station | |||||||||||||||||||||||||||||||
Входное здание | |||||||||||||||||||||||||||||||
Общая информация | |||||||||||||||||||||||||||||||
Расположение | Conrad-Hentrich-Platz 1, Leinefelde, Leinefelde-Worbis , Thuringia Германия | ||||||||||||||||||||||||||||||
Координаты | 51 ° 23′20 ″ с.ш. 10 ° 19′44 ″ E / 51,38876 ° N 10,32883 ° E | ||||||||||||||||||||||||||||||
Принадлежащий | Deutsche Bahn | ||||||||||||||||||||||||||||||
Operated by | |||||||||||||||||||||||||||||||
Line(s) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Platforms | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Other information | |||||||||||||||||||||||||||||||
Station code | 3625[1] | ||||||||||||||||||||||||||||||
DS100 code | UL[2] | ||||||||||||||||||||||||||||||
IBNR | 8010203 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Category | 3[1] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Website | www.bahnhof.de | ||||||||||||||||||||||||||||||
History | |||||||||||||||||||||||||||||||
Opened | 9 July 1867 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Services | |||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Станция Leinefelde является крупным железнодорожным перекрестком в немецком штате Тюрингия и является самой важной станцией в Эйхсфельде . Он расположен в городе Лейнфельде в муниципалитете Турингян Лейнфельде-Уорбис в районе Эйхсфельд . Железные дороги Галле -Кассель и Гота -Лейнефельде встречаются там, а в прошлом теперь закрытые железные дороги Лейнфельде - Вульфтен и Лейнфельде -Триса также связаны со станцией. Последний маршрут был частью Каноненбана (железной дороги пушек) между Берлином и Мец .
История
[ редактировать ]Со строительством Großen Rheinstraße (Great Rhine Road), нынешнего федерального шоссе 80 , между Кельном и Берлином в 1826 году и Reichsstraße (National Road), нынешнее федеральное шоссе 247 , от Mühlhausen до Duderstadt в 1834 году, Лейнфельде начал развиваться. в дорожный центр.
With the construction of the Halle–Nordhausen–Leinefelde–Eichenberg–Kassel/Göttingen railway in 1867, Leinefelde was also connected by rail. The Nordhausen–Eichenberg section of the line was officially opened on 9 July 1867. When a few years later the Gotha–Leinefelde railway was opened, the station became a railway junction and it was redesignated as the Zentralbahnhof des Eichsfeldes (Central station of Eichsfeld).
The Kanonenbahn between Berlin and Metz, which runs through Leinefelde, was completed by the opening of the rail connection from Leinefelde to Eschwege in 1880.
From 1897, Leinefelde was also the starting point of the Leinefelde–Wulften railway, connecting Leinefelde via Breitenbach, Worbis and Wintzingerode and Duderstadt with the South Harz Railway (Südharzstrecke). The line was interrupted between Teistungen and Duderstadt from 1945 by the establishment of the inner German border. Operations on the line were gradually reduced until traffic ended on the last part of the line in 2001 and it finally dismantled by 2005.
The Kanonenbahn was also interrupted by the establishment of the inner German border between Schwebda (Hesse) and Geismar (Thuringia), which greatly reduced the importance of the Hessian section of the line. Passenger services were gradually reduced until they were discontinued in 1994 and a little later this part of the line was closed.
A second track was added to the Halle–Hann. Münden railway and it was electrified up to 1994 as part of German Unity Transport Project No. 6 (Verkehrsprojekt Deutsche Einheit Nr. 6). An electronic interlocking was established in Leinefelde station as one of the first in Thuringia, controlling the Heilbad Heiligenstadt–Gernrode and Leinefelde–Bad Langensalza sections.
Platforms
[edit]The platform are fully accessible by lifts.
Tracks | Length in m | Height in cm |
---|---|---|
1 | 306 | 55 |
2 | 324 | 55 |
3 | 306 | 55 |
6 | 215 | 55 |
10 | 181 | 34 |
Rail services
[edit]From the 2009/2010 timetable change on 13 December 2009 until the timetable change on 2014/2015, there were services on Friday of the Kyffhäuser Intercity service from Frankfurt am Main via Kassel-Wilhelmshöhe and Halle (Saale) to Leipzig, which also stopped in Leinefelde. The return service from Leipzig to Frankfurt ran on Sundays. This weekly service was the only long-distance service on the line.
In the 2017 timetable, Leinefelde station is served by the following services:[3][4][5][6]
Line | Route | Interval (min) | Operator |
---|---|---|---|
RE 1 | Göttingen – Leinefelde – Gotha – Erfurt – Jena-Göschwitz – Gera – Gößnitz – Glauchau | 120 | DB Regio Südost |
RE 2 | Kassel-Wilhelmshöhe – Eichenberg – Leinefelde – Mühlhausen – Bad Langensalza – Erfurt | 120 | DB Regio Südost |
RE 8 | Leinefelde – Nordhausen – Sangerhausen – Halle – Bitterfeld (– Dessau) | 120 | Abellio |
RE 9 | Kassel-Wilhelmshöhe – Eichenberg – Leinefelde – Nordhausen – Sangerhausen – Halle – Bitterfeld | 120 | Abellio |
RB 52 | Leinefelde – Mühlhausen – Bad Langensalza – Erfurt | 120 | DB Regio Südost |
RB 57 | Heilbad Heiligenstadt – Leinefelde – Nordhausen (– Berga-Kelbra – Sangerhausen) | some trains | Abellio |
References
[edit]
- ^ Jump up to: а беременный «Stationspreisliste 2024» [Список цен на станцию 2024] (PDF) (на немецком языке). Станция и сервис DB . 24 апреля 2023 года . Получено 29 ноября 2023 года .
- ^ Iron-Uplatlas Deutland (Немецкий железнодорожный атлас) (2009/2010 Ec.). Подметальные машины + стена. 2009. ISBN 978-3-89494-139-0 .
- ^ «600: Нордхаузен - Лейнфельде - Эйхенберг» (PDF) (на немецком языке). Deutsche Bahn . Получено 9 июня 2017 года .
- ^ «600: Эйхенберг - Лейнфельде - Нордхаузен» (PDF) (на немецком языке). Deutsche Bahn . Получено 9 июня 2017 года .
- ^ «604: Кассель/Геттинген - Лейнфельде - Плохой Лангенсальза - Гота - Эрфурт» (PDF) (на немецком языке). Deutsche Bahn . Получено 9 июня 2017 года .
- ^ "604: Erfurt - Gotha - Bad Langensalza - Leinefelde - Kassel/Göttingen" (PDF) (на немецком языке). Deutsche Bahn . Получено 9 июня 2017 года .