Jump to content

Plausibility structure

In sociology and especially the sociological study of religion, plausibility structures are the sociocultural contexts for systems of meaning within which these meanings make sense, or are made plausible. Beliefs and meanings held by individuals and groups are supported by, and embedded in, sociocultural institutions and processes.

Origins

[edit]

The term was coined by Peter L. Berger, who says he draws his meaning of it from the ideas of Karl Marx, G. H. Mead, and Alfred Schutz.[1] For Berger, the relation between plausibility structure and social "world" is dialectical, the one supporting the other which, in turn, can react back upon the first. Social arrangements may help, say, a certain religious world appear self-evident. This religious outlook may then help to shape the arrangements that contributed to its rise.

Decline of religious plausibility

[edit]

Berger was particularly concerned with the loss of plausibility of the sacred in a modernist/postmodern world.[2] Berger considered that history "constructs and deconstructs plausibility structures", and that the plurality of modern social worlds was "an important cause of the diminishing plausibility of religious traditions."[3]

Criticism

[edit]

Critics have argued that Berger pays too much attention to discourse analysis and not enough to the institutional frameworks that continue to support religious belief.[4]

Berger may also underestimate the role of self-selected reference groups in maintaining one's plausibility structures,[5] as well as the erosion of the modernist trend of secularization that took place with postmodernism.[6]

See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ Peter Berger, The Sacred Canopy - Elements of a Sociological Theory of Religion (1967) p. 45 and p. 192
  2. ^ "Peter Berger's the Homeless Mind thesis". Archived from the original on 2012-08-20. Retrieved 2012-06-13.
  3. ^ Peter Berger, A Rumour of Angels (1971) p. 121 and p. 61
  4. ^ Robert Wuthnow, Rediscovering the Sacred (1992) p. 30
  5. ^ E. R. Smith/D. M. Mackie, Social Psychology (2007) p. 319-20
  6. ^ T. R. Phillips/D. L. Okholm, Christian Apologetics in the Postmodern World (1995) p. 186

Further reading

[edit]
  • Peter L. Berger and Thomas Luckmann. The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. New York: Doubleday, 1966.
  • James W. Sire, Naming the elephant: worldview as a concept, InterVarsity Press, 2004, ISBN 0-8308-2779-X, p. 112-113
[edit]


Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: c4d2a7641b0ab1a5af48e2d0672828bc__1672897800
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/c4/bc/c4d2a7641b0ab1a5af48e2d0672828bc.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Plausibility structure - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)