Сьюзен Дж. Скотт
Сьюзен Дж. Скотт | |
---|---|
Рожденный | 1949 (возраст 74–75) |
Национальность | Канадско-американский |
Известен для | Художник |
Супруг | Франсуа Сегин |
Избран | Королевская канадская академия искусств (2013) |
Веб -сайт | Сайт художника |

Сьюзен Дж. Скотт RCA (родилась в 1949 году) - канадский художник, известный как современной фигуративной живописью, так и, в последнее время, ее ландшафтами. Ее работы встречаются в национальных и международных государственных коллекциях, включая Канадский совет по искусству , национальный музей-искусство-арт-арт-дю-квебек , современник Musée D'Art De Montréal , художественная галерея Новой Шотландии , коллекция Du Fonds regional d'ort Comventionain d «Иле-де-Франс в Париже , Канада-Израильский культурный фонд в Иерусалиме и баптистском университете Хьюстона в Техасе. Она была избрана в Королевскую канадскую академию искусств (RCA) в 2013 году.
На протяжении всей своей карьеры Скотт исследовали различные темы, стили и среды в живописи. Она использует «традиционные коды, часто смешивая их с другими средствами массовой информации - изменяя свой формат или добавляя текст - чтобы изгнать повествование от пассивности к общению». [ 1 ] После короткого периода жестов в начале 1980 -х годов Скотт сосредоточился на повествовательной фигуративной живописи с главными героями в драматической сцене, вдохновленной литературой или историей искусства. [ 2 ] Для куратора Джейн Янг ее работа «передает большую эмоциональную информацию через цвета, используемые композиции и названия». [3] Art historian and critic Hedwidge Asselin noted her skill with light: "the painter’s gaze encompass the forms and volumes, the distances in space, the colors, harmonies, contrasts and values".[4] Described by curator Joan Murray as a "master of colour",[5] in 2014 Scott set aside the figure to convey – in gestural brush stroke on a white ground – "nature as a living, changing subject."[6]
Early life and education
[edit]Susan G. Scott was born in Montreal on October 28, 1949.[7] The daughter of Canadian Nathan Scott and American Betty Greenberg, she grew up in Montreal and, at age 14, first took drawing from Canadian artist Dennis Burton. In 1966 she attended the Pratt Institute in New York City and studied with figurative artist Sidney Tillim.[8] The following year, she returned to Montreal to take painting with John Fox at the Saidye Bronfman Centre for the Arts (1967–68) and print making with Albert Dumouchel at the École des Beaux-Arts, Montreal (1968–69). She completed her fourth-year art diploma at the Boston Museum School (1969–71) and was awarded a summer scholarship to the Skowhegan School of Painting and Sculpture in Maine. While at Skowhegan, she met students from the New York Studio School and enrolled there the following semester. At the Studio School, Scott was introduced to the philosophy of artist Hans Hofmann and, influenced by visiting artists Alex Katz and Philip Guston, continued to draw and paint from observation.[8] She graduated from the New York Studio School (1971–72) with a Masters of Fine Art equivalent. Scott taught painting at the Emily Carr College of Art (1980–81), Banff School of Fine Arts (1982), University of Victoria (1982–83), Mount Allison University (1984), Nova Scotia College of Art and Design (1985) and, since 1984, at Concordia University in Montreal.[9]
Career
[edit]1980 - 2000 While teaching at the Emily Carr College of Art, Scott's gestural harbourfront scenes caught the attention of Christopher Varley who curated her 1982 solo exhibition Vancouver Series at the Edmonton Art Gallery.[10] In 1983 Scott's Kafka-inspired, polaroid-format figurative series Description of a Struggle was exhibited at Bernard Jacobson Gallery (Los Angeles CA).[11] This series – with figures likened to Matisse and Picasso[12] – was included in the touring exhibition Susan G. Scott: Works from 1974 to 1983 viewed at the Surrey Art Gallery, Art Gallery of Greater Victoria, Saidye Bronfman Centre (Montreal QC), Justine M. Barnicke Gallery (Toronto ON), and Agnes Etherington Art Centre (Kingston ON).[13] In 1988 Scott experimented with layered glazes on a toned ground, imprimatura, in the series Blindman's Bluff (1988–91). Based on Goya's painting of the same name, the exhibition toured Galerie Nikki Diana Marquardt (Paris, France) and, in 1989–91, the Southern Alberta Art Gallery (Lethbridge AB), Mount St. Vincent University Art Gallery (Halifax NS), and Daniel Saxon Gallery (Los Angeles CA).[14][15] In 1993 Scott's feminist interpretation of Joseph and His Brothers The Dreamer Series – influenced by Harold Bloom's and David Rosenberg's Book of J – exhibited at Galerie Michel Tétreault (Montreal QC).[16]
2000 - During the early 2000s, Scott – inspired by Cocteau's celebrated novel Les enfants terribles – created a sequential series "of characters who appear from painting to painting".[17] Exhibited with large wall drawings, hand-painted text and sketchbooks at the Visual Art Centre (Montreal QC) in 2004,[18] the series also toured the Maison de la Culture (Pointe-aux-Trembles QC), Clarington Art Centre (Bowmanville, ON), Dalhousie University Art Gallery (Halifax NS) and the Justine M. Barnicke Gallery (Toronto ON).[15] At this time, Scott's monochromatic portraits of children – with "frantic action figures looming out of the background as if they were figments of the child's teeming imagination," – were favorably reviewed by Gary Michael Dault in The Globe and Mail.[19] In 2008 Scott incorporated her vocations – artist and teacher – in the two diptych series Young Artist and Student Days (2007–08). These paintings – investigations of subject matter – were exhibited at Galerie d'Art du Parc (Trois-Rivières QC) and FOFA Gallery of Concordia University.[20][21] In 2011, Scott's large scale Oasis Series – of children within colour-saturated landscapes – was exhibited at Galerie Eric Devlin (Montreal).[22] Following trips to Asia and the study of Chinese philosophy and landscape techniques, Scott returned to "quick light brush strokes" on a white, stone-paper ground – for the 2014 water series Notations – exhibited at Beaux-arts des Amériques (Montreal QC).[6] In 2021 Scott received a commission through the program for the integration of the arts into architecture and the environment from Québec's Ministère de la Culture et des Communications for a large mural in the mezzanine of a new primary school in Saint-Hyacinthe, Quebec. The new school, along with its completed mural was inaugurated on May 19, 2023. "L’œuvre d’art qui surplombe l’agora de l’école a été créée par madame Susan G. Scott. Le paysage réalisé à l’aquarelle a été imprimé sur de l’aluminium pour plus de durabilité. L’œuvre de 48 pieds de largeur par 12 pieds de hauteur révèle plusieurs niveaux de lecture, que les élèves pourront apprivoiser et interpréter au cours de leur cheminement scolaire, selon leur niveau et leur âge.
Scott, a dual Canada-US citizen, lives in Montreal and maintains a summer residence in Vermont. She meets regularly with the Vermont Northeast painters group and teaches in the Department of Studio Arts at Concordia University.[23] She is married to production designer François Séguin and they have two children.[24]
Recognition and Contribution
[edit]In 1982 Edmonton Art Gallery curator Christopher Varley wrote: "Rather than simplifying her work to achieve pictorial or expressive unity – and suppressing drawing, spatial and compositional complexity, and strong contrasts in value, chroma or hue to do it – she seeks unity within complexity, and loads her paintings and drawings with a wide variety of pictorial incidents."[10] Best known for her figurative work, in 1984 curator Jane Young of Surrey Art Gallery noted: "Scott experiments with public statements about personal emotions, exposing and exploiting the incongruity of socially prescribed behaviour which excludes the expression of our most deeply felt emotions. She does this by exaggerating the emotional content of the painting by using specific colours and compositional motifs."[25] In the Los Angeles review of Scott's AIDS series Forgotten Histories, Marlena Donohue wrote: "These paintings crackle with the intense heat of sensuality and a good deal of anguish."[26] Joanne Latimer in her review "Beyond Blasphemy?" described Scott's subversive reinterpretation of the biblical Joseph as Josephine in The Dreamer Series where: "innocuous domestic scenes are, instead, clips of conspiracy in action."[16] Art critic Lorne Falk wrote that her technique of imprimatura and glazing in the Blindman's Bluff Series: amplifies the process of (re)constructing what she wants to say."[27] In 2011, Montreal Gazette reviewer John Pohl noted her incorporation of nature within figuration: "puts Scott within the Canadian landscape tradition".[22] Considered a pivotal Quebec artist, in La peinture au Québec depuis les années 1960 anthologist Robert Bernier wrote: "Susan G. Scott has mastered the art of generating in action, a psychological pattern.... tensions, emotions, and thoughts which, with time, develop fully in the viewer’s mind." Bernier concluded that over the years: "Her language has become more complex, painterly and aesthetic. Scott shows an extraordinary capacity for reinventing herself while preserving the rigorous nature that marks her entire body of work."[28]
Scott was elected to the Royal Canadian Academy of Arts (RCA) in 2013.[29]
Collections
[edit]Работа Скотта найдена в крупных государственных коллекциях, включая Канадский совет искусств искусств (Ottawa ON), Musée du Québec (Quebec QC), Bibliotheque Nationale du Québec (Montreal QC), Musée D'Art Comventionain de Montreal , Монреальский музей из Fine Arts , Художественная галерея Новой Шотландии Галифакс NS), галерея Центра Конфедерации Шарлоттаун), Галерея Роберта Маклафлин (Ошава ( Художественная ( О.К. ), Художественная галерея Большой Виктории , а также Communauté Urbaine de Montréal, Musée d'Art de Joliette, Musée Pierre-Boucher (Trois-Rivières QC), Колледж Северной Атлантики (Стивенвилль Н.Л. ) , Университет Акадии (Wolfville NS), Художественная галерея Owens (Sackville NB), Art Gallery Leonard & Bina Ellen (Montreal QC), Agnes Etherington Art Center (Kingston ON) Kingston ON), Джастина М. , Джастина М. Барнике Галерея (Toronto On) и Red River Community ( Барнике Колледж (Виннипег М.Б.). Ее работа найдена на международном уровне в Коллекция Du Fonds Régional D'Art Contemperain D'-Ile-De-France (Париж, Франция) , Канада-Израильский культурный фонд (Иерусалим, Израиль) и Хьюстонский баптистский университет (Хьюстон, Техас). Her work is also found in corporate collections including the Senvest Collection of New Canadian Art , Exxon Corporation (Toronto, ON), Gaz Métropolitain (Montreal QC), Loto-Québec (Montreal QC), Teleglobe Canada(Montreal QC) and Telesat Canada ( Торонто на). [ 30 ]
Ссылки
[ редактировать ]- ^ «Блеф Сьюзен Скотт Блельман». Галерея , Lethbridge AB: Южная Альберта Художественная галерея. Jun-Aug 1989. 1. Печать.
- ^ Молодая, Джейн. Сьюзен Скотт: Работы с 1974 по 1983 год . Суррейская художественная галерея 1984. Печать. ISBN 0-920181-08-2 .
- ^ Молодая, Джейн. Сьюзен Скотт: Работы с 1974 по 1983 год . 18
- ^ Аспин, Хедвидж. «Ужасные дети». Жизнь искусства . Зима, 2005. 48. Веб. Полем
- ^ Мюррей, Джоан. «Сьюзен Скотт: картина любви-объекта». Life of the Arts , 29: 118, 1985. 67. Веб.
- ^ Jump up to: а беременный Пол, Джон. «Специально для Монреаль -Газеты». Газета (Монреаль). 15 января 2015 года . Веб.
- ^ "Скотт, Сьюзен Г." Канадская сеть наследия, правительство Канады . Веб -
- ^ Jump up to: а беременный Мюррей, Джоан. Окна и дверные проемы: Сьюзен Скотт, Дениз Терриен, Виктория Уокер. Ошава на: Галерея Роберта Маклафлина. 1979. 9. Печать.
- ^ "CV - обучение". Сьюзен Дж. Скотт . Веб -
- ^ Jump up to: а беременный Варли, Кристофер. «Серия Сьюзен Скотт Ванкувер». Обновлять . Эдмонтон Художественная галерея. Мар/апрель 1982. 6-7. Печать
- ^ Пинкус, Роберт Л. "Галереи". Los Angeles Times. 17 июня 1983 года. Печать.
- ^ Мюррей, Джоан. «Сьюзен Скотт: картина любви-объекта». 66-67. Веб -
- ^ Молодая, Джейн. Сьюзен Скотт: Работы с 1974 по 1983 год . 2
- ^ Кандель, Сьюзен. "LA в обзоре". Журнал искусства. Май 1991 г. Печать.
- ^ Jump up to: а беременный «CV - сольные экспозиции». Сьюзен Дж. Скотт . Веб -
- ^ Jump up to: а беременный Латимер, Джоан. "Помимо богохульства?" Монреаль зеркало. 22 апреля 1993 г. 22. Печать.
- ^ "Сьюзен Дж Скотт." Senvest Коллекция нового канадского искусства. Веб -
- ^ Аспин, Хедвидж. «Ужасные дети». 46-48. Веб -
- ^ Доул, Гэри Майкл. «Галерея идет: она даже правильно понимает рты». Глобус и почта . 15 октября 2005 года . Веб.
- ^ Бернье, Роберт. «Сьюзен Дж. Скотт: победить». Искусство и искусство жизни . Июль 2008. 32-33. Веб -
- ^ "Сьюзен Г. Скотт." Галери Ларош Джонкас . Веб -
- ^ Jump up to: а беременный Пол, Джон. «Пейзажи изображают больше, чем природа». Газета (Монреаль) . 14 мая 2011. Веб.
- ^ "Сьюзен Г. Скотт." Университет Конкордии . Веб -
- ^ «Профиль-биография». Сьюзен Дж. Скотт. Веб -
- ^ Молодая, Джейн. Сьюзен Скотт: Работы с 1974 по 1983 год . 9-10.
- ^ Донохью, Марлена. «Сьюзен Скотт». Los Angeles Times . 13 ноября 1987 года. Печать.
- ^ Фальк Лорн. «Гробы и блефа слепых». Сьюзен Дж. Скотт: Блеф Слепой . Lethbridge AB: Художественная галерея Южной Альберты. 1989. 8. Печать.
- ^ Бернье, Роберт. Живопись в Квебеке с 1960 -х годов . Montreal QC: издание De L'homme. 2002. 25. Печать.
- ^ «Галерея членов - Сьюзен Дж. Скотт». RCA-ARC . Веб -
- ^ "CV - общественные коллекции". Сьюзен Дж. Скотт . Веб -
Внешние ссылки
[ редактировать ]- 1949 Рождения
- Живые люди
- Канадские художники 20-го века
- Канадские художники 21-го века
- Канадские женщины-художники 20-го века
- Канадские женские художники
- Англофонные люди Квебек
- Художники из Монреаля
- Члены Королевской канадской академии искусств
- Женщины 20-го века
- Женщины 21-го века
- Канадские монулисты