Jump to content

TER Poitou-Charentes

TER Poitou-Charentes
Train Express Régional SNCF
SNCF Class X 73500 train in TER Pouitou-Charentes branding at Cognac station
SNCF Class X 73500 train in TER Pouitou-Charentes branding at Cognac station
Overview
OwnerSNCF
Area servedNouvelle-Aquitaine,
France
Number of lines17
Number of stations76
Daily ridership9,700
Websitehttp://www.sncf.com/en/trains/ter
Operation
Began operation2002
Ended operation2017
Operator(s)SNCF
Technical
Track gauge1,435 mm (4 ft 8+12 in) standard gauge

TER Poitou-Charentes was the regional rail network serving the Poitou-Charentes région in France. In 2017 it was merged into the new TER Nouvelle-Aquitaine.

Network

[edit]

Rail

[edit]
Line Route Frequency Notes
AngoulêmeBordeaux AngoulêmeCoutrasLibourneBordeaux-Saint-Jean (see TER Aquitaine line 16 for details)
BressuireSaumur BressuireThouarsSaumur (see TER Pays de la Loire line 14 for details)
LimogesAngoulême Limoges-BénédictinsChabanaisAngoulême (see TER Limousin line 3 for details)
NiortRoyan NiortSaint-Jean-d'AngélySaintesRoyan
PoitiersAngoulême PoitiersRuffecAngoulême
PoitiersLimoges PoitiersMontmorillonLimoges-Bénédictins (see TER Limousin line 2 for details)
La RochelleBordeaux La RochelleRochefortSaintesJonzacMontendreBordeaux
La RochellePoitiers La RochelleSurgères ... Niort ... Poitiers
La RochelleRochefort La Rochelle-Porte Dauphine – La RochelleRochefort
SaintesAngoulême SaintesCognacJarnacAngoulême
ToursPoitiers ToursChâtelleraultPoitiers (see TER Centre line 30 for details)
† Not all trains call at this station

Road

[edit]

Rolling Stock

[edit]
X 73500 et son logo biocarburant

Multiple units

[edit]

Locomotives

[edit]

Buses

[edit]

Future

[edit]

Niort – Fontenay-le-Comte line

[edit]

25% of this line, closed to passenger traffic since 1969, is located in Poitou-Charentes, with the remainder located in Pays de la Loire.

The reopening of the line was included in the Contract for Regional and State Projects (Contrat de projets État-région) for 2006-2007 and preliminary studies are completed. Work was scheduled to begin once the interregional budget was in place[1] but as of October 2014, the line has not been reopened and TER's operations between Niort and Fontenay-le-Comte are restricted to bus travel.[2]

Thouars – Parthenay – Niort line

[edit]

This line has been closed to passenger traffic since 1980 but it is still used to transport empty TER trains every Wednesday. The trains are from the BressuireThouarsSaumur line and they are sent to Saintes for maintenance. These trains are allowed to travel at speeds between 70 and 80 km/h, although higher speeds would be possible on certain sections of the line.[3]

Expansion of the La Rochelle-Rochefort line

[edit]

With 11 trains a day added between in 2007 and 2008, the expansion of this line is meant to help curb the growing road traffic between the cities of La Rochelle and Rochefort.[4]

Five additional stops have been opened:

  • Saint-Laurent Fouras (September 2007)
  • Angoulins-sur-Mer (September 2007)
  • La Rochelle Porte Dauphine (late 2008)
  • Aytré-Plage (September 2008)
  • Tonnay-Charente (2010)

See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ "Contrat de projets des Pays de la Loire 2007-2013" (PDF). Conseil régional des Pays de la Loire (cached by Wikiwix) (in French). Archived from the original (PDF) on 24 February 2011. Retrieved 17 March 2007. ; p. 68
  2. ^ "TER Poitou-Charentes carte du réseau" (PDF). TER (in French). Retrieved 4 October 2014.
  3. ^ (in French) Association for the development of Thouet-Sèvre Niortaise rail transport
  4. ^ (in French) Cadencement La Rochelle – Rochefort (Dossier présenté par la région Poitou-Charente)
[edit]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 5e3d8c7fd3adc0b54d1ee833dc805c63__1699042320
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/5e/63/5e3d8c7fd3adc0b54d1ee833dc805c63.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
TER Poitou-Charentes - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)