NIJGADH Международный аэропорт
NIJGADH Международный аэропорт Nijgalgar в международном аэропорту | |
---|---|
![]() | |
Краткое содержание | |
Владелец | Правительство Непала |
Расположение | Колхаби , федеральная провинция Мадхеш , Непал |
Часовой пояс | NPT (UTC+05: 45) |
Координаты | 27 ° 07′26,1 ″ с.ш. 85 ° 10′26,2 ″ E / 27,123917 ° N 85,173944 ° E |
Карта | |
Международный аэропорт NIJGADH ( Непали : निजगढ अन्तराष्ट्रीय विमानस्थल ) является предложенным хаб-аэропортом , расположенным в Колхаби , непосредственно в 68 км (42 мили) к югу от Катманду , недалеко от города Нижгад в федеральном провинции Мадхеш , Непал . Он предназначен для завершения к 2025 году с предполагаемыми инвестициями в 6,7 млрд. Долл. США. [ 1 ] Если он будет построен, это будет крупнейший аэропорт в Южной Азии и четвертый по величине аэропорт мира с точки зрения земельного участка. [ 2 ] Аэропорт предназначен для снятия ожидаемых ограничений мощности в международном аэропорту Трибхуван (TIA) в Катманду. [ 3 ]
Скоростная автомагистраль длиной 72,5 км Катманду -Терай Мадхеш построена непальской армией, чтобы помочь соединить предлагаемый аэропорт и Катманду. [ 4 ]

Верховный суд Непала остановил строительство проекта 6 декабря 2019 года из -за неправильной оценки воздействия на окружающую среду (EIA). [ 5 ] 26 марта 2022 года суд вынес окончательный приговор, который отменил все решения правительства построить аэропорт Нейгадх. [ 6 ]
Location
[edit]The airport perimeter covers 80 km2 (8000 hectares) of land, mostly in Kolhabi Municipality, and partially in Gadhimai Municipality, Haraiya V.D.C., Kakadi V.D.C., Karaiya V.D.C. and Sapahi V.D.C. of Bara District, Madhesh Pradesh, Nepal. The site borders Mahendra Highway to the north, Bakaiya River to the east and Pasaha River to the west. The project area is situated 27 km (17 mi) north of Nepal-India border as the crow flies.[7] The nearest border-customs to India by the road, lies approximately 53 km (33 mi) at Birgunj-Raxaul line, from where Nepal Oil Corporation imports the jet fuel.[8]
The project area lies on a densely forested area, about 90 per cent. The tropical and sub tropical vegetation is mostly covered by Sal tree (Shorea robusta).[6] The area is also a part of an 800 km (500 mi) green belt that extends from Uttarakhand, India to Rautahat District, Nepal. Mahabharat and Churiya range lie 23 km (14 mi) and 17 km (11 mi) respectively north of the area.[9]
The proposed airport lies at close quarters to the navigational fixes: PARSA, OMUPA, BIRGA and GAURA, that currently provide entry waypoints to Nepal via air. Nijgadh would also be connected from the proposed air-route 'Himalaya-2', which begins from Sudurpashchim in the west of Nepal and exits from the east, continuing towards Kunming, China following the airspace of India and Myanmar.[10]
Background
[edit]The Nijgadh International Airport is being proposed as an alternative to the existing Tribhuvan International Airport (TIA) primarily due to issues such as traffic congestion, limitations in passenger capacity, and the challenge of implementing precision approach procedures at TIA caused by the terrain.[10] However, the plan has also been centered around establishing a hub airport to accommodate the growing air traffic in the South and East Asian regions.[11]
Before COVID-19 pandemic, Nepal's air traffic had experienced a notable growth rate of 9.2%, surpassing the average 7% growth in the Asia-Pacific region. The Civil Aviation Authority of Nepal (CAAN) reports a twofold increase in the number of passengers at TIA from 2009 to 2018, with a current capacity of approximately nine million passengers annually. Forecasts indicate that the number of passengers utilizing international airports in Nepal is projected to exceed 15 million by the year 2030.[7][12]
Timeline
[edit]The discussions of constructing a new international airport in Terai initiated in 1992, following the crash of Thai Airways International Flight 311 and Pakistan International Airlines Flight 268, which claimed the lives of 113 and 167 people respectively. As both accidents happened to be controlled flight into terrain, it was apparent that the topography and weather of Kathmandu posed challenges for the pilots.[3][13]
In 1995, a consulting firm, NEPICO/IRAD conducted a pre-feasibility study on 8 different areas of Nepal to recommend a best site for a new international airport. Based on the geographical location, topography, distance to the largest cities, road accessibility, forest density and an airspace; NEPICO/IRAD suggested Dumbarwana V.D.C. (present day: Gadhimai Municipality) for an ideal construction site.[14]
In 2007, National Planning Com set budget to construct the second international airport.[15] The next year, the cabinet of Prime Minister Pushpa Kamal Dahal decided to construct the airport under 'Build Own Operate and Transfer' (BOOT) model. In March 2010, Nepal Ministry of Culture, Tourism and Civil Aviation signed a contract with a Korean company, Landmark Worldwide (LMW) to conduct a detailed feasibility study of the airport. LMW conducted the study at a cost of US$3.55 million and submitted a plan to the government on 2 August 2011. The LMW's plan stalled as the company hasn't received the payment for its study as of July 2019.[16]
In March 2015, Turkish Airlines Flight 726 skidded off a runway during a poor visibility approach to Kathmandu,[17] and the airport was shut down for four days. A month later, an earthquake with a magnitude of 7.8 MW, followed by an aftershock of 7.3 MW hit central Nepal. The general manager of TIA, Birendra Prasad Shrestha said, "if we had an alternative international airport, it would have been easier in managing distribution of relief materials effectively".[18] Following the subsequent events, the Nepali government has been enabled to advocate for the construction of the airport.[3]
In June 2015, the Government of Nepal authorized the Civil Aviation Authority of Nepal (CAAN) to commence land acquisition for construction of the airport. The following year, CAAN funded GEOCE Consultants (P) Ltd. from Nepal to prepare Environmental and Social Impact Assessment (ESIA). The ESIA of Nijgadh Airport was submitted in March 2018.[16] The ESIA report estimated the cost of the entire project to be US$6.7 billion. In May 2018, the Ministry of Forests and Environment approved the Environmental Impact Assessment (EIA).
On 6 December 2019, the Supreme Court of Nepal halted the construction of airport after a group of lawyers filed a public interest litigation (PIL) citing the improper preparation of EIA.[19] Despite the court ruling, Investment Board of Nepal proceeded with the airport project and invited bidders to submit proposals, clarifying that the court order only prohibited tree cutting and not all work. Zurich Airport International AG was selected as the sole company for a public-private partnership in the airport's construction, but after requesting a time extension due to the court order, the company did not provide any further official communication.[20]
In 2021, the Civil Aviation Authority of Nepal (CAAN) allocated Rs. 300 million to revise the master plan for the Nijgadh airport project. However, on March 26, 2022, a final court verdict nullified all government decisions regarding the airport's construction. As of June 2022, the government's expenditure on the project has surpassed Rs. 2 billion.[6][21]
Master Plan
[edit]The Environmental and Social Impact Assessment outlines the construction of the project in two phases. A 3600x45 meter double runway facility with a 3600x23 meter parallel taxiway and 22 aircraft stands to accommodate 6.7 million passengers per year at an 81,000 sq. meter terminal building will be constructed at an estimated cost of US$1.172 billion in the first phase of the development. The ultimate plan is to build a 720,000 sq. meter international terminal handling 60 million passengers per year, 174 parking bays capable of accommodating Airbus A380, and two parallel 3600 meter runways.[3][22]
Conflicts
[edit]The project has drawn several criticisms over years for several issues.
Impact on environment and biodiversity
[edit]The project has faced disapproval nationally and internationally, particularly over the environmental concerns. The project area is a heavily forested area and the forest is known to be the last remaining native hardwood forest in the eastern Terai. The Environmental Impact Assessment showed that more than 2 million trees; scattered around the area of 8,045 hectares (19,880 acres) is expected to be cut down, preventing 22,500 tons of carbon from being sequestered every year.[3][23]
Environmentalists predict that the destruction of such a large number of trees may lead to the severe flooding in Birgunj, Gadhimai, Gaur and Kalaiya area as a result of the forests not being able to absorb 650 million cubic meter of rainwater.[24] [7]As a solution to the destruction of forests, Nepali government has been pointing out an idea of the compensatory plantation. During an interview with BBC World Service on his visit to the United Kingdom in June 2019, Prime Minister KP Sharma Oli said, "if we cut 2.5 million trees, we can plant 5 million of them by acquiring necessary lands".[25] Similarly, Environmental Management Planning (EMP) by GEOCE, the company that prepared EIA has proposed a plan for afforestation at a ratio of 1:25. Meanwhile, the stakeholder committee argues that the cost of plantation (US$118 million) would be a lot more than allocated in the EIA (US$2.26 million).[24]
The proposed airport area is a home to numerous species including 700 species of birds, 23 endangered flora and 22 endangered wildlife species.[24] The area also lies proximity to Parsa National Park, which protects endangered wildlife including Bengal Tiger and Asiatic Elephant. Parsa particularly accounts for 18 of 235 (7.7%) of the tiger population in Nepal.[9]
The proposed airport vicinity has a higher water table which increases the chances of arsenic deposition at the downstream overtime, as the airport-activity increases. The biogeochemical cycle is also very rapid in the area.[26]
Socio-economical Impacts
[edit]CAAN acquired 24 hectares land of Tangiya Basti for development of the airport. This left a total of 7,500 population living in 1,476 households landless and face displacement. It is said that the government had provided shelters to the flood victims from different places of Nepal in Tangiya in 1975.[27]
Alternatives
[edit]Murtiya
[edit]Sarnath Forest Development Project located in Murtiya of Sarlahi district; covers 2700 hectares of newly planted Eucalyptus. After completing her visit to the Sarnath field in October 2018, Chanda Rana, an environment activist said, "We need only 1300 hectares of land for International Airport and 600 hectares for other infrastructure. This is more than enough for Airport construction at Sarnath, Murtiya site. Why do we need 8000 hectares of jungle"?[28] Rana along with ten other activist filed a public interest petition in September 2019 to stop the construction of airport at Nijgadh.[28]
The petitioners who filed a separate PIL, which led the SCON to halt Nijgadh's construction, also suggested to construct the new airport in Murtiya.[24]
Upgrading TIA
[edit]The protesters of the project have argued that the best alternative of Nijgadh airport would be upgrading the existing international airport in Kathmandu. This includes increasing length of a solely operational runway 02/20, increasing length of Taxiway 'G' to meet thresholds of the runway, extending operational hours, alleviating immigration procedures, increasing parking bays, etc.
Общее движение самолетов в TIA в 2019 году составило 124 255. Хотя TIA может разместить 17 самолетов на его внутренней парковке, до 35 самолетов размещаются. [ 29 ] В аэропорту частые задержки полета из -за заторов. В ответ на заторы и задержки в Тиа, Йогеш Бхаттарай , министр туризма и гражданской авиации заявил, что эксплуатация самолетов , которые эксплуатируют рейсы в сельские аэропорты, такие как Лукла , Фапла может быть перенесена на Мантали ; Расположен в 76 км (47 миль) к востоку от Катманду . CAAN также позволил другим авиакомпаниям создать базы из Катманду. [ 30 ] Некоторые домашние пилоты авиакомпании также просили изменить международные операции после утра.
Смотрите также
[ редактировать ]- Покхара международный аэропорт
- Международный аэропорт Гаутама Будды
- Трибхуван международный аэропорт
Ссылки
[ редактировать ]- ^ «Nijgadh/Dhumberwana International Airport» . Капа Центр авиации . Май 2016 года . Получено 22 июня 2016 года .
- ^ Таблоид. «Спорный аэропорт | аэропорт Nijgadh | Таблоид Непал» . Таблоид . Получено 11 апреля 2020 года .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и Сах, Лаксми (19 декабря 2019 г.). «Непалу нужен другой международный аэропорт. Так почему же Ниджгад задерживается?» Полем Kantipur Media Group. Пост Катманду . Получено 9 января 2020 года .
- ^ «Nijgadh Int'l Aorport погряз в неопределенности» . Горахапатра . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ Журнал, новый Spolight. «Верховный суд издает временный приказ остановить всю деятельность по строительству международного аэропорта Nijgadh» . SpotlightNepal . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ Jump up to: а беременный в «Верховный суд останавливает строительство аэропорта Nijgadh в несколько миллиардов долларов» . kathmandupost.com . Получено 28 мая 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный в «Дебаты международного аэропорта Nijgadh: это ключевые аргументы обеих сторон - онлайн -хахабар английские новости» . 17 августа 2020 года . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ Республика. «Импорт топлива от транзитного транзита Birgunj на 78 процентов» . Моя республика . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ Jump up to: а беременный «Аэропорт Нейгадха будет катастрофическим для населения тигра и слонов Непала - рекорд» . www.recordnepal.com . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ Jump up to: а беременный Раз, Непальский (27 декабря 2019 г.). «15 очков за и против аэропорта Нейгада» . nepalitimes.com . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ Раз, Непальский (1 июня 2018 года). "Неужели Непалу нужен 4 -й международный аэропорт?" Полем nepalitimes.com . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ Sureis (5 ноября 2018 г.). «Тиа и заторы: способы справиться с ней» . Гималайские времена . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ Бхаттарай, Камаль Дев. "Является ли новый аэропорт Непала - это экологический кошмар?" Полем thediplomat.com . Получено 20 февраля 2021 года .
- ^ «Как политические партии и бюрократы Непала превращают большие проекты развития в гусей, которые откладывают золотые яйца - онлайн -новости английского языка» . 23 апреля 2021 года . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ «Как политические партии и бюрократы Непала превращают большие проекты развития в гусей, которые откладывают золотые яйца - онлайн -новости английского языка» . 23 апреля 2021 года . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ Jump up to: а беременный «Аэропорт Нейгадх: что предлагается и почему аналитики окружающей среды так обеспокоены - запись» . www.recordnepal.com . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ «Турецкая авиакомпания авиакатастрофе» . Авиационная сеть безопасности . Получено 9 января 2020 года .
- ^ «Международный аэропорт Nijgadh» . Капа-центр для авиации . Получено 9 января 2020 года .
- ^ «SC остается в строительных работах аэропорта Nijgadh» . Nepal Republic Media Pvt Ltd. Myrepublica. 7 декабря 2019 года . Получено 9 января 2020 года .
- ^ «Верховный суд говорит« нет »аэропорту Нижгадх по сравнению с экологическими проблемами» . kathmandupost.com . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ «Верховный суд говорит« нет »аэропорту Нижгадх по сравнению с экологическими проблемами» . kathmandupost.com . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ Шрестха, Хари Прасад (6 августа 2022 г.). «Соперничество в области превосходства по поводу предлагаемого международного аэропорта Nijgadh в Непале» . Южная Азия Журнал . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ «Международный аэропорт Nijgadh» . Капа-центр для авиации . Получено 9 января 2020 года .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Махасет, резкий; Рисал, Пранджал. «Предлагаемый Непал международный аэропорт представляет угрозу для окружающей среды» . Монитор Южной Азии . Получено 30 июля 2023 года .
- ^ Интервью с премьер -министром Непала К.П. Шарма Оли , 11 июня 2019 года , извлечено 30 июля 2023 г.
- ^ Бхаттарай, Кешав. «Построить или не строить» . Моя республика . Получено 6 января 2021 года .
- ^ «Местные жители Тангия опасаются перемещением проекта международного аэропорта Nijgadh» . Гималайские времена . 1 июля 2017 года . Получено 6 января 2021 года .
- ^ Jump up to: а беременный Журнал, новый Spolight. «Муртия станет лучшей альтернативой Nijgadh для строительства второго международного аэропорта: Чанда Рана» . SpotlightNepal . Получено 18 марта 2020 года .
- ^ «Плохой аэропорт инфра, чтобы поставить тормоза на расширение флота» . kathmandupost.com . Получено 18 марта 2020 года .
- ^ «Аэропорт Мантали, занятый в качестве CAAN, продолжает использовать аэропорт для рейсов Lukla - онлайн -хахабар английские новости» . 11 октября 2019 года . Получено 30 июля 2023 года .