Джейкоб Ван Хугстраатен
Эта статья требует дополнительных цитат для проверки . ( февраль 2024 г. ) |
Джейкоб Ван Хугстратен [ 1 ] (ок. 1460 - 24 января 1527 г.) был брабантским доминиканским богословом и спорным .
Образование, профессор
[ редактировать ]Ван Хугстратен родился в Хугстратене , Бургундские Нидерланды (ныне Бельгия ). Он изучал классику и богословие с доминиканцами в Старом университете Левен . В 1485 году был одним из первых в истории этого учреждения, получившего степень магистра искусств . Там он вступил в приказ, и после своего рукоположения в священство в 1496 году он поступил в Университет Кельна , чтобы продолжить свои богословские исследования. В общей главе, состоявшейся в 1498 году в Ферраре, он был назначен профессором богословия в Доминиканском колледже Кельна. В 1500 году он был избран до доминиканского монастыря в Антверпене . По истечении срока его полномочий он вернулся в Кельн, где в феврале 1504 года он получил степень доктора богословия . В общей главе Доминиканского ордена, состоявшегося в Павии в 1507 году, он стал регентом исследований и, таким образом, стал профессором богословия в университете. Его обширные богословские достижения и его естественная способность придавать знания сделали его исключительно успешным учителем.
As controversialist, Inquisitor
[edit]Van Hoogstraten began his controversial career by publishing in 1507 Defensorium fratrum mendicantium contra curatos illos qui privilegia fratrum injuste impugnat (Cologne) in defence of the mendicant orders, who had been accused of abusing their privileges. In the following year he published several works against the eminent Italian jurist, Pietro Tomasi of Ravenna, who was then lecturing in the German universities. During his controversy with the Italian jurist he was elected prior of the convent of Cologne, and thus became inquisitor general of the archbishoprics of Cologne, Mainz, and Trier.
Opposition to Judaism and Lutheranism
[edit]He played his principal role in the controversy on the confiscation of Hebrew books, in which with Johann Reuchlin defended preserving those books against the calls of the converted Jew Johannes Pfefferkorn to destroy these books, in particular the Talmud. While van Hoogstraten took no active part in the earlier stages of the controversy, his sympathies were with Reuchlin's opponents as evidenced by his close relationship with Pfefferkorn. Influenced no doubt, to some extent by the unfavourable attitude of the universities towards the Jewish books, van Hoogstraten on 15 September 1513, in his capacity as inquisitor, summoned Reuchlin to appear within six days before the ecclesiastical court of Mainz to answer to the charges of favouring the Jews and their anti-Christian literature. The latter appealed to Rome; whereupon Pope Leo X authorized the Bishop of Speyer to decide the matter. Meanwhile, van Hoogstraten had Reuchlin's Augenspiegel, a previously published retort to Pfefferkorn's Handspiegel, publicly burned at Cologne.
On 29 March 1514, the Bishop of Speyer announced that the Augenspiegel contained nothing injurious to the Catholic Faith, pronounced judgment in favour of Reuchlin, and condemned van Hoogstraten to pay the expenses consequent upon the process. The latter appealed to Rome, but the pope postponed the trial indefinitely. At the instance of Franz von Sickingen and others, the Dominicans deprived van Hoogstraten of the office of prior and inquisitor, but in January, 1520, the pope annulled the decision of the Bishop of Speyer, condemned the Augenspiegel, and reinstated van Hoogstraten.
Van Hoogstraten was the initial inquisitor, who, in 1523, sentenced to death Jan van Essen and Hendrik Vos, the first Lutherans to die as martyrs for their beliefs. Van Hoogstraten died in Cologne on 24 January 1527.
See also
[edit]Bibliography
[edit]Among the other works of van Hoogstraten besides those already mentioned, the following are the more important:
- Защита Шоластика Германии в нем о том, что преступники задерживают существа дерева против граммов Равенны (Кельн, 1508);
- Оправдания Алеманни, распущенные причины Питер Равенна, которые правители суждений (Кельн, 1508);
- De Corpses of Death of Pillsistion (Кельн, 1508);
- Учитель договора, заявляя, как серьезно грех стремится к помощи ведьм (Кельн, 1510);
- Апологея о. Jacobi Hoogstraeten (Кельн, 1518);
- Апология Альтер (Кельн, 1519);
- Разрушение каббал (Кельн, 1519);
- Маргарита моральная философия в двенадцати книгах (Кельн, 1521).
Ссылки
[ редактировать ]- ^ также написано как Hochstraten, High Stratten
Эта статья включает в себя текст из публикации, который сейчас в общественном доступе : Герберманн, Чарльз, изд. (1913). « Джейкоб ван Хугстратен ». Католическая энциклопедия . Нью -Йорк: Роберт Эпплтон Компания.