Jump to content

Джордж Джулиан Золнай

(Перенаправлен от G. Julian Zolnay )
Джордж Джулиан Золнай
Рожденный ( 1863-07-04 ) 4 июля 1863 г.
Умер 1 мая 1949 г. (1949-05-01) (в возрасте 85 лет)
Национальность Румынский, венгерский, американский
Образование Карл Сторк , Уильям-Адольф Бугиро , Александр Фалгуер , Эдмунд фон Хеллмер , Карл Кундманн
Alma materSaint Sava National College
Bucharest National University of Arts
Academy of Fine Arts Vienna
Known forsculpture

Джордж Джулиан Золнай (Gyula Zsolnay ) [ Цитация необходима ] (4 июля 1863 г. - 1 мая 1949 г.) был румынским, венгерским и американским скульптором, называемым «скульптором Конфедерации » . [ 1 ]

Ранние годы

[ редактировать ]

Золнай родился 4 июля 1863 года, [ 2 ] Игнаку (Игнатий) Золнай, родом из Пека и Каролины Ваган Золнай, из Бухареста . [ 3 ] Его отец Игнак служил с генералом Йозефом Бем во время венгерской революции 1848 года . К 1849 году Игнак, совладелец знаменитого производителя фарфоров Zsolnay , продал свой интерес и переехал из Пека , Королевство Венгрия , в Бухарест, Валахия . Место рождения Золная обычно идентифицируется как Бухарест , [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] Хотя некоторые упоминают Пека . [ 9 ] [ неудачная проверка ]

Он вырос в Бухаресте, посещая Национальный колледж Сен -Сава . [ 4 ] Поскольку таланты Джорджа в искусстве были замечены в его детстве, он первоначально хотел стать скрипачом , достигнув стипендии в музыкальной и драматической консерватории ; Неодобрение его отца удерживало его от скрипки, но он научился ценить искусство. В двадцать лет он принял краткую карьеру в качестве курсанта в румынских кавалерийских полках, где он смоделировал многие военные объекты и отдельных лиц. По желанию своего отца он вступил в гражданскую службу, покинув военных, но решил научиться скульптировать на стороне.

His father finally impressed by one of his sculptures, Zolnay studied and graduated from the National School of Fine Arts of Bucharest where he learned under Karl Stork.[10] He then went to Paris, France to study under William-Adolphe Bouguereau and Alexandre Falguière, as then to the Imperial Academy of Fine Arts of Vienna where he studied under Edmund von Hellmer and Carl Kundmann,[10] and received a Grand Prix for his work. His high ranking at Vienna gave him a grant for his own art studio, and a cash allowance.[11][12][13]

"Sculptor of the Confederacy"

[edit]
George Julian Zolnay

Zolnay came to the United States in 1893 to attend the World's Columbian Exposition, at the behest of the U.S. consul-general to Vienna. He intended to return home, but chose New York City for his new home in 1894, eventually becoming an American citizen.

He became a favorite sculptor of Southerners in 1897 after he sculpted a statue of Sam Davis, a Confederate spy who was executed; as no pictures of Davis survived, Zolnay based the likeness on Davis' relatives.[14][2] Zolnay's numerous creations, scattered throughout the South, earned him the name "Sculptor of the Confederacy."

In 1898 Zolnay was one of the eight men led by Charles DeKay who founded the National Arts Club,[15] becoming its first vice-president.[10]

Zolnay was first described as the "sculptor of the Confederacy" as early as July 1899, in a Brooklyn Daily Eagle article about the Jefferson Davis memorial. He'd already "received so many commissions from the South" to earn the name, which was repeated in subsequent coverage.[16] The widow of Jefferson Davis and former First Lady of the Confederate States, Varina Davis, had moved to New York City that same year, and was quoted in the article with kind words for Zolnay, with whom she'd collaborated for six months on the statue. For verisimilitude, she'd loaned Zolnay the clothes in which Davis had been captured.[17]

Family sources and Zolnay's biographer describe his friendship with Varina Davis, and access to the social circle she'd built in New York City, as the foundation of a whole phase of his American career, his "Confederate Period", from 1899 to 1923.[18]

St. Louis, Washington, D.C.

[edit]
Zolnay at the Art Academy of People's University, with students including Caroline Risque and Nancy Coonsman

In 1903 Zolnay moved to St. Louis to head the sculpture department of the St. Louis School of Fine Arts, taking the place of Robert P. Bringhurst, and teaching there several years while continuing to pursue commissions, many in the south. Among Zolnay's students in St. Louis were Caroline Risque, Nancy Coonsman, and Adele Schulenburg Gleeson. As of November 19, 1903, Zolnay was the instructor of modeling at the school, curator of sculpture in its associated Museum of Fine Arts, and had just been appointed to the three-man board overseeing the Art Department at the 1904 Louisiana Purchase Exposition, a role in which he would report to Halsey Ives, who had founded the school 20 years prior.[19] Zolnay also contributed two significant figures for the Transportation Building at the fair.

In the same years Zolnay and his studio assistants received a large commission for the two eight-ton lion and tiger,[20] to be placed on top of 40-foot columns, flanking the Delmar road entrance to newly-founded University City, Missouri, an inner suburb developed in parallel with the 1904 fair.[21] Their client was the founder and first mayor of U. City, promoter and publisher Edward Gardner Lewis.

After the lion and tiger were completed in 1909, Zolnay left the St. Louis School of Fine Arts, and went to work for his client Lewis, taking at least two of his student proteges (Coonsman and Risque) along. Mr. Lewis was a font of interlocking schemes, on a national scale, and the head of a lucrative publishing empire. He made Zolnay the head of the sculptural program at the Art Academy of the People's University of the American Women's League, which meant contributing to an ongoing building program in U. City, devising sculptural education material suitable for correspondence courses, and designing a hearth sculpture a proposed national network of League chapter houses of the League, such as the completed example in the Katy Hamman-Stricker Library, Calvert, Texas.

Barnard Monument at Buttonwood Park in New Bedford, Massachusetts

In 1913 Zolnay moved his studios to Washington, D.C.[22] Beside his sculptural activity, and holding sculpture classes at the Zolnay Atelier,[23] he also delivered lectures on Romania, illustrated with traditional Romanian music and by lantern slides, at the Smithsonian Institution[24] and did illustration work for the two volumes of the book The Roumanians and Their Lands[25] issued by the Roumanian Relief Committee of America in 1919.

Personal life

[edit]

Zolnay married Abigail (Abbie) Rowan Gillim on November 23, 1902.[26] She was a Southerner;[27] her parents had come from Ireland and settled in Kentucky. They had two daughters, Margaret and Elisabeth.[3]

Zolnay died on May 1, 1949, at his residence on the Upper East Side of Manhattan.[15]

Legacy

[edit]
Statue of Tudor Vladimirescu in Târgu-Jiu

In 1902 while on a visit to Romania, he was received by King Carol I of Romania in a one-hour private audience at Peleș Castle in Sinaia.[3] Later on the king awarded Zolnay the Knight's Cross of the Order of the Crown.[14] His artistic legacy in Romania includes the statue of Tudor Vladimirescu in Târgu-Jiu and a bust of poet Grigore Alexandrescu.[10]

The Zsolnay family have enriched the culture of the city of Pécs and added to its wealth. The artworks of successive generations can be seen everywhere from the facade of old and new houses, on roofs, on sculptures and reliefs, in shop-windows, on commemorative plaques. The sculpture of the Saracen boy decorating the fountain was made by George Zsolnay.

Work

[edit]

Примечания

[ редактировать ]
  1. ^ Брент р. 1
  2. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Эн. п. 723.
  3. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Ионеску, Адриан-Сильван (2011). «Отношения американского скульптора Джорджа Джулиана Золная с Румынией, его родной страной» (PDF) . Румынский обзор истории искусств: серия изысканных искусств (на французском языке). 48 (1): 27–50.
  4. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Уинфилд Скотт Даунс, кто есть в Нью -Йорке (Город и штат) , опубликованная Льюисом Историческим Публиком. CO, 1947, стр. 1177
  5. ^ «Испытание» . New York Times . 16 сентября 1901 г. с. 6
  6. ^ «Клуб воды; Аквареллы и пастели в здании изобразительного искусства» . New York Times . 8 ноября 1901 г. с. 7
  7. ^ «Испытание» . New York Times . 22 ноября 1903 г. с. 7
  8. ^ Адриан-Сильван Ионеску, художник Бухарест с блестящей карьерой в Соединенных Штатах: Джордж Джулиан Золнай , в «Пятый международный конгресс румынских исследований», Констанха, Румыния, 25–28 июня 2007 г.
  9. ^ "Enc. Am. Fronipt от p. 723" .
  10. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Scia p. 349.
  11. ^ Циклопедия р. 372.
  12. ^ Райт р. 39
  13. ^ U of v, p. 83.
  14. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Циклопедия с. 373.
  15. ^ Подпрыгнуть до: а беременный «Джордж Дж. Золнай, известный скульптор; соучредитель Национального художественного клуба мертв в 85» . New York Times . 2 мая 1949 г. с. 25
  16. ^ "Очень тихое дело" . Дважды в неделю мессенджер, Оуэнсборо, Кентукки. 18 ноября 1902 года . Получено 26 июня 2021 года .
  17. ^ «Статуя Дэвиса» . Бруклинский ежедневный орел. 9 июля 1899 года . Получено 26 июня 2021 года .
  18. ^ «Zolnay отремонтированный Парфенон сияет с помощью искусства скульптора» . Нэшвилл Теннессин. 28 августа 1988 года . Получено 26 июня 2021 года .
  19. ^ «Направленные руководители художественного департамента» . Сент -Луис Республика. 18 ноября 1903 года . Получено 26 июня 2021 года .
  20. ^ Тигр часто ошибочно идентифицировался как львица; видеть «Эдвард Гарден (так) Льюис и Университетский город: Фотография Льюиса» . Университетская городская публичная библиотека . Получено 26 июня 2021 года .
  21. ^ «Ворота возможности» . Региональная комиссия по искусству . Получено 26 июня 2021 года .
  22. ^ Enc.am. п. 724.
  23. ^ Подпрыгнуть до: а беременный "Джордж Джулиан Золнай Пейперс, 1899-1992" . Смитсоновский архив американского искусства . Получено 26 июня 2021 года .
  24. ^ Годовой отчет Совета регентов Смитсоновского учреждения, по отчету Национального музея США, 1919 г.
  25. ^ Stoica, Vasile (редактор), Румейс и их земли I: Руманианский вопрос и руман и их земли II: Руманианская нация и Руманианское королевство , Питтсбург Певерна, Питтсбург, 1919; Gusbooks.com
  26. ^ «Роман из скульптора; Джордж Дж. Золнай из этого города женится на девушке из Кентукки, которую он встретил здесь в художественной школе» . New York Times . 24 ноября 1902 г. с. 1
  27. ^ Подпрыгнуть до: а беременный "Дань оплачиваемого ранга и файла" . Теннессин . 20 июня 1909 года . Получено 6 сентября 2017 года .
  28. ^ Крейтон, Уилбур Ф., Парфенон в Нэшвилле: с личной точки зрения , 1968, самостоятельно опубликованная с. 21-22.
  29. ^ U of V, с. 66, 83.
  30. ^ Рэмси, Остин (17 августа 2017 г.). «Дебаты правят по поводу памятника Конфедерации округа Дэвис» . McLean County News (Calhoun, Kentucky) . Получено 26 июня 2021 года .
  31. ^ "Пьер Лаклде Статуя" . Сент -Луис Миссури Паркс Департамент . Получено 26 июня 2021 года .
  32. ^ национальный стайный зал Архивировал 2008-08-19 в The Wayback Machine US Историческое общество Капитолия, доступ к 12 ноября 2008 г.
  33. ^ Берт, Джесси С. младший (июнь 1954 г.). «Анна Рассел Коул: изучение Гранд -Дама». Теннесси исторический квартал . 13 (2): 127–155. JSTOR   42621182 .
  34. ^ Шервуд, Гленн В., Труд любви: жизнь и искусство Винни Реам , Sunshine Press Publications , Hygiene Co, 1997 с. 323–329.
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: c0843d7ef50b66d9153b082672d9bc70__1700303580
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/c0/70/c0843d7ef50b66d9153b082672d9bc70.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
George Julian Zolnay - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)