Джордж Джулиан Золнай
Джордж Джулиан Золнай | |
---|---|
![]() | |
Рожденный | |
Умер | 1 мая 1949 г. | (в возрасте 85 лет)
Национальность | Румынский, венгерский, американский |
Образование | Карл Сторк , Уильям-Адольф Бугиро , Александр Фалгуер , Эдмунд фон Хеллмер , Карл Кундманн |
Alma mater | Saint Sava National College Bucharest National University of Arts Academy of Fine Arts Vienna |
Known for | sculpture |
Джордж Джулиан Золнай (Gyula Zsolnay ) [ Цитация необходима ] (4 июля 1863 г. - 1 мая 1949 г.) был румынским, венгерским и американским скульптором, называемым «скульптором Конфедерации » . [ 1 ]
Ранние годы
[ редактировать ]Золнай родился 4 июля 1863 года, [ 2 ] Игнаку (Игнатий) Золнай, родом из Пека и Каролины Ваган Золнай, из Бухареста . [ 3 ] Его отец Игнак служил с генералом Йозефом Бем во время венгерской революции 1848 года . К 1849 году Игнак, совладелец знаменитого производителя фарфоров Zsolnay , продал свой интерес и переехал из Пека , Королевство Венгрия , в Бухарест, Валахия . Место рождения Золная обычно идентифицируется как Бухарест , [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] Хотя некоторые упоминают Пека . [ 9 ] [ неудачная проверка ]
Он вырос в Бухаресте, посещая Национальный колледж Сен -Сава . [ 4 ] Поскольку таланты Джорджа в искусстве были замечены в его детстве, он первоначально хотел стать скрипачом , достигнув стипендии в музыкальной и драматической консерватории ; Неодобрение его отца удерживало его от скрипки, но он научился ценить искусство. В двадцать лет он принял краткую карьеру в качестве курсанта в румынских кавалерийских полках, где он смоделировал многие военные объекты и отдельных лиц. По желанию своего отца он вступил в гражданскую службу, покинув военных, но решил научиться скульптировать на стороне.
His father finally impressed by one of his sculptures, Zolnay studied and graduated from the National School of Fine Arts of Bucharest where he learned under Karl Stork.[10] He then went to Paris, France to study under William-Adolphe Bouguereau and Alexandre Falguière, as then to the Imperial Academy of Fine Arts of Vienna where he studied under Edmund von Hellmer and Carl Kundmann,[10] and received a Grand Prix for his work. His high ranking at Vienna gave him a grant for his own art studio, and a cash allowance.[11][12][13]
"Sculptor of the Confederacy"
[edit]
Zolnay came to the United States in 1893 to attend the World's Columbian Exposition, at the behest of the U.S. consul-general to Vienna. He intended to return home, but chose New York City for his new home in 1894, eventually becoming an American citizen.
He became a favorite sculptor of Southerners in 1897 after he sculpted a statue of Sam Davis, a Confederate spy who was executed; as no pictures of Davis survived, Zolnay based the likeness on Davis' relatives.[14][2] Zolnay's numerous creations, scattered throughout the South, earned him the name "Sculptor of the Confederacy."
In 1898 Zolnay was one of the eight men led by Charles DeKay who founded the National Arts Club,[15] becoming its first vice-president.[10]
Zolnay was first described as the "sculptor of the Confederacy" as early as July 1899, in a Brooklyn Daily Eagle article about the Jefferson Davis memorial. He'd already "received so many commissions from the South" to earn the name, which was repeated in subsequent coverage.[16] The widow of Jefferson Davis and former First Lady of the Confederate States, Varina Davis, had moved to New York City that same year, and was quoted in the article with kind words for Zolnay, with whom she'd collaborated for six months on the statue. For verisimilitude, she'd loaned Zolnay the clothes in which Davis had been captured.[17]
Family sources and Zolnay's biographer describe his friendship with Varina Davis, and access to the social circle she'd built in New York City, as the foundation of a whole phase of his American career, his "Confederate Period", from 1899 to 1923.[18]
St. Louis, Washington, D.C.
[edit]
In 1903 Zolnay moved to St. Louis to head the sculpture department of the St. Louis School of Fine Arts, taking the place of Robert P. Bringhurst, and teaching there several years while continuing to pursue commissions, many in the south. Among Zolnay's students in St. Louis were Caroline Risque, Nancy Coonsman, and Adele Schulenburg Gleeson. As of November 19, 1903, Zolnay was the instructor of modeling at the school, curator of sculpture in its associated Museum of Fine Arts, and had just been appointed to the three-man board overseeing the Art Department at the 1904 Louisiana Purchase Exposition, a role in which he would report to Halsey Ives, who had founded the school 20 years prior.[19] Zolnay also contributed two significant figures for the Transportation Building at the fair.
In the same years Zolnay and his studio assistants received a large commission for the two eight-ton lion and tiger,[20] to be placed on top of 40-foot columns, flanking the Delmar road entrance to newly-founded University City, Missouri, an inner suburb developed in parallel with the 1904 fair.[21] Their client was the founder and first mayor of U. City, promoter and publisher Edward Gardner Lewis.
After the lion and tiger were completed in 1909, Zolnay left the St. Louis School of Fine Arts, and went to work for his client Lewis, taking at least two of his student proteges (Coonsman and Risque) along. Mr. Lewis was a font of interlocking schemes, on a national scale, and the head of a lucrative publishing empire. He made Zolnay the head of the sculptural program at the Art Academy of the People's University of the American Women's League, which meant contributing to an ongoing building program in U. City, devising sculptural education material suitable for correspondence courses, and designing a hearth sculpture a proposed national network of League chapter houses of the League, such as the completed example in the Katy Hamman-Stricker Library, Calvert, Texas.

In 1913 Zolnay moved his studios to Washington, D.C.[22] Beside his sculptural activity, and holding sculpture classes at the Zolnay Atelier,[23] he also delivered lectures on Romania, illustrated with traditional Romanian music and by lantern slides, at the Smithsonian Institution[24] and did illustration work for the two volumes of the book The Roumanians and Their Lands[25] issued by the Roumanian Relief Committee of America in 1919.
Personal life
[edit]Zolnay married Abigail (Abbie) Rowan Gillim on November 23, 1902.[26] She was a Southerner;[27] her parents had come from Ireland and settled in Kentucky. They had two daughters, Margaret and Elisabeth.[3]
Zolnay died on May 1, 1949, at his residence on the Upper East Side of Manhattan.[15]
Legacy
[edit]
In 1902 while on a visit to Romania, he was received by King Carol I of Romania in a one-hour private audience at Peleș Castle in Sinaia.[3] Later on the king awarded Zolnay the Knight's Cross of the Order of the Crown.[14] His artistic legacy in Romania includes the statue of Tudor Vladimirescu in Târgu-Jiu and a bust of poet Grigore Alexandrescu.[10]
The Zsolnay family have enriched the culture of the city of Pécs and added to its wealth. The artworks of successive generations can be seen everywhere from the facade of old and new houses, on roofs, on sculptures and reliefs, in shop-windows, on commemorative plaques. The sculpture of the Saracen boy decorating the fountain was made by George Zsolnay.
Work
[edit]- modeling for the Parthenon replica in Nashville, figures for the Terminal Building and the Education and Hygiene Building, and other work, for the Tennessee Centennial and International Exposition, Centennial Park, Nashville, Tennessee, 1895[28]
- fountain at the Trans-Mississippi and International Exposition, Omaha, 1898
- Ye Shall Know the Truth, and the Truth Shall Make You Free, stamped concrete pediment sculpture, Cabell Hall at the University of Virginia, Charlottesville, Virginia, 1898
- Jefferson Davis, bronze on granite pedestal, Hollywood Cemetery, Richmond, Virginia, 1899[29]
- Angel of Grief, Varina Anne "Winnie" Davis Memorial, Hollywood Cemetery, Richmond, Virginia, 1899
- Confederate Monument, on the grounds of the Daviess County Courthouse, Owensboro, Kentucky, 1900[27][30]
- concrete lions at the Gates of Opportunity and other work around the Woman's Magazine Building, University City, Missouri, 1903–09
- two seated figures for Transportation Building, and perhaps other work, at the 1904 Louisiana Purchase Exposition, St. Louis
- elaborate interior work with multiple caryatids and groups, James R. Browning United States Court of Appeals Building, San Francisco, for architect James Knox Taylor, 1905
- Nathaniel Parker Willis Monument, bronze, Oak Hill Cemetery, Crawfordsville, Indiana, 1909
- bronze Sam Davis Statue, Boy Hero of the Confederacy, on the grounds of the Tennessee State Capitol in Nashville, Tennessee, 1909
- Confederate Private Monument, Centennial Park, Nashville, Tennessee, dedicated 1909
- Hoo Hoo Monument, Gurdon, Arkansas, 1909
- Barnard Monument, Buttonwood Park Historic District, New Bedford, Massachusetts, 1914
- bronze Pierre Laclède, grounds of City Hall, St. Louis, 1914[31]
- Memorial to the Confederate Dead, Forest Park, St. Louis, 1914 (removed 2017)
- frieze, Central High School (now Cardozo Senior High School), Washington DC, 1916[23]
- Statue of Sequoyah, an Oklahoma entry for the National Statuary Hall Collection,[32] a commission inherited from sculptor Vinnie Ream after her death, 1917
- bronze, Dr. Andrew Taylor Still, A.T. Still University, Kirksville, Missouri, 1917
- Kiwanis Memorial in Centennial Park (Nashville), 1923
- bust of Confederate veteran Edmund William Cole, Kirkland Hall, administration building of Vanderbilt University, Nashville[33]
- bronze bust of Edgar Allan Poe, University of Virginia, Charlottesville, Virginia
- bas relief on Vinnie Ream's grave monument, Arlington National Cemetery.[34]
Галерея
[ редактировать ]-
Золнай Статуя в могиле Джефферсона Дэвиса в Ричмонде, штат Вирджиния .
-
Обложка Руманиана и их земли
Примечания
[ редактировать ]- ^ Брент р. 1
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Эн. п. 723.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Ионеску, Адриан-Сильван (2011). «Отношения американского скульптора Джорджа Джулиана Золная с Румынией, его родной страной» (PDF) . Румынский обзор истории искусств: серия изысканных искусств (на французском языке). 48 (1): 27–50.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Уинфилд Скотт Даунс, кто есть в Нью -Йорке (Город и штат) , опубликованная Льюисом Историческим Публиком. CO, 1947, стр. 1177
- ^ «Испытание» . New York Times . 16 сентября 1901 г. с. 6
- ^ «Клуб воды; Аквареллы и пастели в здании изобразительного искусства» . New York Times . 8 ноября 1901 г. с. 7
- ^ «Испытание» . New York Times . 22 ноября 1903 г. с. 7
- ^ Адриан-Сильван Ионеску, художник Бухарест с блестящей карьерой в Соединенных Штатах: Джордж Джулиан Золнай , в «Пятый международный конгресс румынских исследований», Констанха, Румыния, 25–28 июня 2007 г.
- ^ "Enc. Am. Fronipt от p. 723" .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Scia p. 349.
- ^ Циклопедия р. 372.
- ^ Райт р. 39
- ^ U of v, p. 83.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Циклопедия с. 373.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный «Джордж Дж. Золнай, известный скульптор; соучредитель Национального художественного клуба мертв в 85» . New York Times . 2 мая 1949 г. с. 25
- ^ "Очень тихое дело" . Дважды в неделю мессенджер, Оуэнсборо, Кентукки. 18 ноября 1902 года . Получено 26 июня 2021 года .
- ^ «Статуя Дэвиса» . Бруклинский ежедневный орел. 9 июля 1899 года . Получено 26 июня 2021 года .
- ^ «Zolnay отремонтированный Парфенон сияет с помощью искусства скульптора» . Нэшвилл Теннессин. 28 августа 1988 года . Получено 26 июня 2021 года .
- ^ «Направленные руководители художественного департамента» . Сент -Луис Республика. 18 ноября 1903 года . Получено 26 июня 2021 года .
- ^ Тигр часто ошибочно идентифицировался как львица; видеть «Эдвард Гарден (так) Льюис и Университетский город: Фотография Льюиса» . Университетская городская публичная библиотека . Получено 26 июня 2021 года .
- ^ «Ворота возможности» . Региональная комиссия по искусству . Получено 26 июня 2021 года .
- ^ Enc.am. п. 724.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный "Джордж Джулиан Золнай Пейперс, 1899-1992" . Смитсоновский архив американского искусства . Получено 26 июня 2021 года .
- ^ Годовой отчет Совета регентов Смитсоновского учреждения, по отчету Национального музея США, 1919 г.
- ^ Stoica, Vasile (редактор), Румейс и их земли I: Руманианский вопрос и руман и их земли II: Руманианская нация и Руманианское королевство , Питтсбург Певерна, Питтсбург, 1919; Gusbooks.com
- ^ «Роман из скульптора; Джордж Дж. Золнай из этого города женится на девушке из Кентукки, которую он встретил здесь в художественной школе» . New York Times . 24 ноября 1902 г. с. 1
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный "Дань оплачиваемого ранга и файла" . Теннессин . 20 июня 1909 года . Получено 6 сентября 2017 года .
- ^ Крейтон, Уилбур Ф., Парфенон в Нэшвилле: с личной точки зрения , 1968, самостоятельно опубликованная с. 21-22.
- ^ U of V, с. 66, 83.
- ^ Рэмси, Остин (17 августа 2017 г.). «Дебаты правят по поводу памятника Конфедерации округа Дэвис» . McLean County News (Calhoun, Kentucky) . Получено 26 июня 2021 года .
- ^ "Пьер Лаклде Статуя" . Сент -Луис Миссури Паркс Департамент . Получено 26 июня 2021 года .
- ^ национальный стайный зал Архивировал 2008-08-19 в The Wayback Machine US Историческое общество Капитолия, доступ к 12 ноября 2008 г.
- ^ Берт, Джесси С. младший (июнь 1954 г.). «Анна Рассел Коул: изучение Гранд -Дама». Теннесси исторический квартал . 13 (2): 127–155. JSTOR 42621182 .
- ^ Шервуд, Гленн В., Труд любви: жизнь и искусство Винни Реам , Sunshine Press Publications , Hygiene Co, 1997 с. 323–329.
Ссылки
[ редактировать ]- Национальная циклопедия американской биографии . JT White Company. 1900.
- Энциклопедия Американа: библиотека универсальных знаний . Энциклопедия Americana Corp. 1920.
- Брент, Джозеф (1997). Памятник конфедерации в форме номинации в Оуэнсборо NRHP . Комиссия по наследию Кентукки.
- U of V (1898). Бюллетень выпускников . Университет Вирджинии .
- Райт, Джон А. (2002). Университетский город, штат Миссури . Arcadia Publishing. ISBN 0-7385-2006-3 .
- Исследования и исследования истории искусства (на румынском языке). Институт истории искусства, Румынская академия ). 1956.
- 1863 Рождение
- 1949 Смерть
- Румынские эмигранты в Соединенные Штаты
- Американский народ венгерского происхождения
- Румынский народ венгерского происхождения
- Румынские скульпторы
- Люди из Pécs
- Художники из Бухареста
- Американские скульпторы 20-го века
- Американские мужские артисты 20-го века
- Американские скульпторы 19-го века
- Американские мужчины 19-го века
- Американские мужские скульпторы
- Выпускники Национального колледжа Сен -Сава
- Выпускники Бухареста Национального университета искусств
- Получатели ордена Короны (Румыния)
- Люди из объединенных принципов Молдавии и Валлахии