Jump to content

Bergen Commuter Rail

Bergen Commuter Rail
Overview
OwnerNorwegian Railway Directorate
LocaleVestland, Norway
Transit typeCommuter rail
Number of lines2
Number of stations28
Annual ridership1.9 million (2019)[1]
Operation
Operator(s)Vy Tog
Technical
System length135 km
Track gauge1,435 mm (4 ft 8+12 in)

Bergen Commuter Rail, sometimes called Vossebanen, is a commuter rail service between Bergen and Arna, Voss and Myrdal, Norway. It is operated by Vy Tog using Stadler FLIRT electric multiple units. It runs on the mainline Bergen Line and all services terminate at Bergen Station.

Service

[edit]

Vy operates on half-hour headways from Bergen to Arna, through the Ulriken Tunnel, the only way under the Ulriken mountain. There are a further 16 departures each way to Voss, of which six stop only at Arna and Dale before Voss, not allowing trips Bergen-Arna/Bergen-Dale, while ten stop at all stations, giving three services per direction an hour between Bergen and Arna. Three services continue from Voss to Myrdal.

The operational deficits are financed by the Norwegian Ministry of Transport and Communications. Tickets are sold by Vy and Entur. Fares are not integrated with Skyss, the county transit authority, or any of the bus operators in Hordaland.

Station list

[edit]

Currently[when?], the Bergen-Voss-Myrdal commuter rail service is single-tracked, with double tracking at most stations.

StationMunicipality
BergenBergen
Arna
Trengereid
VaksdalVaksdal
Stanghelle
Dale
BolstadøyriVoss
Evanger
Seimsgrend
Bulken
Voss
Gjerdåker
Ygre
Kløve
Urdland
Øyeflaten
Skiple
Reimegrend
Mjølfjell
Ljosanbotn
Ørneberget
VierenUlvik
UpseteAurland
Myrdal

Future expansion

[edit]
  • Double track in the Ulriken Tunnel is currently under construction. This will allow NSB to increase headway to 15 minutes to Arna, and increase services on the Bergensbanen. The tunnel boring machine made the breakthrough in August 2017 with the new tunnel set to open in 2020.[2][needs update] The former tunnel will then go through renovation works with the opening date for the completed double track set to 2024.

References

[edit]
  1. ^ "Eventyrlig passasjervekst på jernbanen". www.banenor.no. 29 July 2020. Retrieved 24 December 2021.
  2. ^ Otterlei, Simen Sundfjord (2017-08-29). "Se gjennombruddet for ny tunnel på Bergensbanen: – En stor begivenhet". NRK (in Norwegian Bokmål). Retrieved 2019-06-09.
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 04f476753b005370363666ebb98de720__1721977380
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/04/20/04f476753b005370363666ebb98de720.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Bergen Commuter Rail - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)