USS Sagamore (ATA-208)
![]() | |
История | |
---|---|
![]() | |
Имя | USS Sagamore (ATA-208) |
Строитель | Gulfport Cower and Walding Works, Порт -Артур, Техас |
Заложено | 27 ноября 1944 года |
Запущен | 17 января 1945 года |
Введено в эксплуатацию | USS ATA-208 , 19 марта 1945 г. |
Переименован | USS Sagamore (ATA-208), 16 июля 1948 г. |
Decommissioned | 1 February 1972 |
Fate | Transferred to the Dominican Republic, 1 February 1972. |
![]() | |
Name | Caonabo (RM-18) |
Acquired | 1 February 1972 |
Commissioned | 16 February 1972 |
Fate | Returned to US Naval custody 15 September 1979 |
![]() | |
Stricken | 15 September 1979 |
Fate | Sold for scrapping 12 January 1994. |
General characteristics | |
Class and type | Sotoyomo-class auxiliary fleet tug |
Displacement | 534 t. (Long tons) 835 t. Full load |
Length | 143 ft (44 m) |
Beam | 33 ft 10 in (10.3 m) |
Draft | 15 ft (4.6 m) |
Propulsion | diesel-electric engines, single screw |
Speed | 13 knots (24 km/h; 15 mph) |
Complement | 45 |
Armament |
|
USS Sagamore (ATA-208) , первоначально обозначенный ATR-135, был заложен просто как ATA-208 27 ноября 1944 года The Gulfport Cower and Warding Works, Порт-Артур, Техас ; запущен 17 января 1945 года; и введена в эксплуатацию 19 марта 1945 года. Она была третьим кораблем военно -морского флота Соединенных Штатов под названием « Сагамор » - алгонкинский термин для вождя.
После Shakedown от побережья Техаса ATA-208 отправился в Галвестон 18 апреля для Гавайев и общей буксировки в Тихом океане. Прибыв в Перл -Харбор 2 июня, она работала в качестве единицы эксплуатационной эскадрильи Two (Servron 2) на оставшуюся часть года на буксирных заданиях, которые доставили ее на восток в Калифорнию и на запад в Окинаву . С новым годом, ATA-208 был переназначен в атлантический флот. 2 февраля она прибыла в Норфолк и сообщила коменданту 5 -го военно -морского района для оперативного и административного контроля. Названная Сагамор 16 июля 1948 года, она продолжила общую буксирную службу, начиная с Атлантикой, Карибским бассейном и Мексиканским заливом .
Primarily engaged in coastal operations, Sagamore towed USS Cod (SS-224) from New London, Connecticut, to Cleveland, Ohio, via the St. Lawrence Seaway in 1959; assisted in the consolidation of the reserve fleets in 1960; and towed APL-41 from Mayport, Florida, to Holy Loch, Scotland, in 1961. In May 1964, she participated in mine recovery operations off the Carolines; then, during the summer, supported Operation “SeaLab I” which proved that man could survive under the sea for extended periods. From 18 June to 13 August, she towed YFBN-12, the "mother ship" of the project in the Bermuda area.
Often called upon for target towing and torpedo recovery operations in addition to her primary mission of towing at sea and her secondary mission of emergency rescue and salvage, Sagamore continued to serve the Atlantic Fleet until February 1972.
Caonabo (RM-18)
[edit]The ship was leased to the Dominican Republic under terms of the Mutual Defense Program, on 1 February 1972 and commissioned in the Dominican Navy on the 16th as Caonabo (RM-18). Seven years later, she was returned to US Naval custody, and was struck from the Naval Vessel Register, on 15 September 1979. The ship was sold for scrapping by the Defense Reutilization and Marketing Service (DRMS), on 12 January 1994.
References
[edit]This article incorporates text from the public domain Dictionary of American Naval Fighting Ships. The entry can be found here.
- Online: Service Ship Photo Archive USS Sagamore (ATA-208)