Место Catalonia Resort
Plaza de Catalunya | |||||
---|---|---|---|---|---|
![]() Барселона Метро Линия 1 и станция Родалис де Каталуния в час пик | |||||
Общая информация | |||||
Расположение | Plaça de Catalunya, Барселона Испания | ||||
Координаты | 41 ° 23'13 "N 2 ° 10'12" E / 41,38694 ° N 2,1700 ° E | ||||
Управляется | Железные Каталонии правительства дороги | ||||
Линия (S) |
| ||||
Платформы | 4 боковые платформы для Barcelona Metro, 4 Bay и 1 боковая платформа для FGC 1 островная платформа для Родалис | ||||
Строительство | |||||
Тип структуры | Подполье | ||||
Доступный | Да | ||||
Другая информация | |||||
Зона | 1 ( банкомат ) | ||||
История | |||||
Opened | 30 December 1924 14 June 1926 (Metro L1) 1929 (FGC) 1 July 1932 (Rodalies) | (Metro L3)||||
| |||||
|
Место Catalonia Resort , также где -Square Barcelona [ 1 ] [ 2 ] Plaza Catalunya или Sipply Catalonia [ 3 ] является крупным комплексом вокзала в Барселоне , расположенном под Плана -де -Каталунья , центральной площадью города и большого транспортного центра. Многие линии Rodalies de Catalunya , Barcelona Metro и Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya проходят через него, и многие автобусные маршруты связывают его со всеми районами города и большинством муниципалитетов в его столичном районе .
Это одна из старейших железнодорожных станций в Каталонии и одной из первых станций сети метро Барселоны. Это также одна из самых оживленных станций в Барселоне и терминальной станции в городе всех линий метро -дель -Валес . Он de Suburban R1 , R3 , R4 региональной R12 , TMB оперативными метро линиями Catalunya Lines Rodalies , Barcelon и обслуживается линии S55 .
История
[ редактировать ]

FGC subway Lines: L6, L7
FGC Suburban rail: S1, S2, S5, S55
RENFE Rail: R1, R3, R4, R7
TMB subway Lines: L1, L3
Сарриа железной дороги
[ редактировать ]Нынешнее местоположение Пласа -де -Каталония было местом, которое было выбран для построения в 1863 году на станции Ferrocarril de Sarrià Terminus. В этот момент нынешней площади не было, и городской вал был недавно уничтожен. Феррокаррил де Сарриа Барселона, широко известная как Трен де Сарриа , создал линию от этой станции до районов Грасии, Сант Жерваси и Саррифы, которые были отделены муниципалитетами от Барселоны. Между 1924 и 1929 годами он был построен временной станцией термина на улице Балмес, между Рондой Университет и Гран Виа, в то время как строительство новой подземной станции. В 1929 году была открыта новая станция Fercrocarril de Sarrià Terminus, которая была под землей и расположена под улицами Пелай и Бергара. Первоначально, на станции было два трека и один «неф» с платформами 1 и 2. В 1959 году был открыт второй неф с платформами 3 и 4, а через несколько лет - третий неф с платформами 5 и 6.
The arriving of the Iberian gauge
[edit]In 1854, the Vilafranca line placed its terminus station near Canaletes and Portal de Isabel II, on the south part of Plaça de Catalunya. This line was built in Iberian broad gauge and connected Vilafranca del Penedès and other municipalities in Tarragona province with Barcelona city. Finally, this line placed its terminus station at Sants railway station. On 1 July 1932 a new underground station serving the Iberian gauge rail was opened as a terminus station on Manresa and Puigcerdà lines.[4] These lines had its terminus station at Estació del Nord and were managed by Ferrocarril del Norte, one of the Renfe's predecessors. In 1977 with the opening of the rail link between this station and Sants, the station ceased to be a terminus station and Manresa and Puigcerdà lines placed its terminus station in Sants.[5] The facilities were completely rejuvenated in 1983 as the station had heavily deteriorated.[6]
Gran Metropolitano de Barcelona
[edit]Barcelona Metro line 3 station was opened on 30 December 1924 with the opening of the line between this station and Lesseps.[7][8] This part of the line was the first metropolitan railway and the starting of Barcelona Metro network, which was managed by Gran Metro and was called Gran Metropolitano de Barcelona.[9][10] Initially, the station was not linked to the Transversal station when this one was opened. After the municipalization of the company during the 1960s, the platforms were extended to hold a fifth car and a corridor to link both metro lines was built. During the 1980s the former corridor that linked the station with Rodalies was closed, but today is still preserved although it is not used. In 2007 the access from Rivadeneyra street was closed because a transformer was installed in to provide more electrical power to the line. Some years before, one of the accesses located on the south part of the square was closed due to vandalism.
Ferrocarril Metropolitano Transversal
[edit]Barcelona Metro line 1 station is one of the first metro stations in the city of Barcelona and it was part of Ferrocarril Metropolitano Transversal. Although this station was opened on 14 June 1926 its current location was opened in 1933.[11][12] At first it was a terminus metro station and it was located under Ronda de la Universitat, between Rambla de Catalunya and Balmes street, and it had two tracks and three platforms.[11] From 1 July 1932, it shares the station with Ferrocarril del Norte and the platform composition changed to one center platform for the Iberian gauge rail and two side platforms for the metro situated at each side of the Iberian gauge tracks.[11][13] With the RENFE station reforms in 1983, Barcelona Metro line 1 station was reformed too.[6]
Station layout
[edit]G Ground |
- | Exits | |||
C Concourse |
Concourse | Customer Service, Tickets | |||
Level 1A | |||||
Side platform, doors will open on the right | |||||
Westbound | ← ![]() | ||||
Platform 2 | ← ![]() ![]() ![]() | ||||
Island platform, doors will open on the left | |||||
Platform 1 | ![]() ![]() ![]() | ||||
Eastbound | ![]() | ||||
Side platform, doors will open on the right | |||||
Level 1B |
Side platform, doors will open on the right | ||||
Westbound | ← ![]() | ||||
Eastbound | ![]() | ||||
Side platform, doors will open on the right | |||||
Level 2A |
Side platform, doors will open on the right/left | ||||
Platform 1 | ![]() ![]() ![]() | ||||
Island platform, doors will open on the right/left | |||||
Platform 2 | ![]() | ||||
Side platform, doors will open on the right/left | |||||
Level 2B | |||||
Side platform, doors will open on the left | |||||
Platform 3 | ![]() | ||||
Island platform, doors will open on the right/left | |||||
Platform 4 | ![]() | ||||
Side platform, doors will open on the right |
Gallery
[edit]-
L3 metro station
-
L1 metro station
-
Another view of the FGC platforms
-
Track toward Sants railway station into Rodalies station
-
View of one of the Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya platforms
References
[edit]- ^ "Metro del Vallès line scheme" (PDF). Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Archived from the original (PDF) on 17 May 2017. Retrieved 27 October 2011.
- ^ "Barcelona-Plaça Catalunya". la web dels trens de Catalunya. trenscat.com. Retrieved 20 June 2012.
- ^ "Metro Network Map". Transports Metropolitans de Barcelona. Archived from the original on 28 October 2011. Retrieved 27 October 2011.
- ^ "Plaça Catalunya (Renfe)". Wiki del transport català. Archived from the original on 8 June 2012. Retrieved 31 October 2011.
- ^ "Estación: Barcelona Pl. Catalunya". Transporte Barcelona. Retrieved 31 October 2011.
- ^ Jump up to: a b "Hemeroteca" (PDF). Hemeroteca. La Vanguardia. Retrieved 30 October 2011.
- ^ "Catalunya L3". Wiki del transport català. Retrieved 30 October 2011.
- ^ "Brief History of the Metro". Transports Metropolitans de Barcelona. Archived from the original on 2 April 2012. Retrieved 30 October 2011.
- ^ "Gran Metropolitano de Barcelona". Wiki del transport català. Retrieved 30 October 2011.
- ^ "el metro de Barcelona - línia L3 - Catalunya". Trenscat.com. Retrieved 30 October 2011.
- ^ Jump up to: a b c "Catalunya L1". Wiki del transport català. Retrieved 30 October 2011.
- ^ "el metro de Barcelona - línia L1 - Catalunya". Trenscat.com. Retrieved 30 October 2011.
- ^ "Hemeroteca" (PDF). Hemeroteca. La Vanguardia. Retrieved 20 November 2011.
External links
[edit]Media related to Plaça de Catalunya station at Wikimedia Commons
- Rodalies de Catalunya
- Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
- Transports Metropolitans de Barcelona
- Trens de Catalunya - Trenscat.com
- Железнодорожные станции в Испании открылись в 1933 году
- Линейные долины - Барселона.
- Станции Barcelona Metro Line 1
- Станции Barcelona Metro Line 3
- Барселона Метро Линия 6 станций
- Барселона Метро Линия 7 станций
- Железнодорожные станции в Испании открылись в 1924 году
- Железнодорожные станции в Испании открылись в 1929 году
- Транспорт в Ciutat Vella
- Транспорт в Eixample
- Железнодорожные станции расположены под землей в Испании