Jump to content

Александр Шуберт

Александр Шуберт (родился 13 июля 1979 года) - немецкий композитор. Большая часть его музыки экспериментальная , включающая мультимедиа, импровизационные и интерактивные элементы. [ 1 ] Он опирается на бесплатный джаз , техно и стили поп -стили. [ 2 ] [ 3 ]

Биография

[ редактировать ]

Александр Шуберт родился в Бремене . Он изучал биоинформатику в Лейпциге , а затем провел год в Центре художественных и медийных технологий в Карлсруэ в Институте музыки и акустики. [ 4 ] Он получает докторантуру по мультимедийному составу в Музыкальном университете и театральном гамбурге , учится у Георга Хаджду и Манфреда Станке . [ 5 ] Эй, преподает в мусихихохшуле Гамбург , [ 6 ] Направляет электронную студию в Musikhochschule Lübeck [ 7 ] и был приглашенным лектором на международных летних курсах Дармштадта . [ 8 ] Основатель ансамблей декодера, Trnn, Schubert-Kettlitz-Schwerdt и Ember, он также занимался экспериментальным сольным проектом поп-музыки под названием Sinebag . [ 9 ]

Произведения Шуберта были выполнены в нескольких международных учреждениях, в том числе Wien Modern , [ 10 ] [ 11 ] [ 12 ] ICMC , [ 13 ] SMC , [ 14 ] Ultima Oslo Contemporary Music Festival , [ 15 ] DLF -форум новая музыка , [ 16 ] [ 17 ] Ircam , [ 18 ] [ 19 ] [ 20 ] Центр искусства и СМИ ZKM Карлсруэ , Фестиваль современной музыки Хаддерсфилда , [ 21 ] [ 22 ] и размытые края в Гамбурге . [ 23 ]

Jennifer Walshe, Matthew Shlomowitz and Zubin Kanga have situated Schubert within what Walshe terms "The New Discipline" of contemporary music, alongside such composers as James Saunders and François Sarhan.[24][25] Shlomowitz writes,

The remit of New Music has moved on and broadened out in the twenty-first century. Composers such as Joanna Bailie, Michael Beil, Johannes Kreidler and Jennifer Walshe have created work that: engages popular and everyday culture; develops historical ideas from the visual arts (e.g. conceptualism); utilises technology to create new musical instruments; combines field recordings with music to form new relationships between music and the world; and establishes a music-led interdisciplinary practice with multimedia and theatricalised works. Whilst evidently connected to each of these trends, Alexander Schubert's work is a distinctive voice within this milieu.[26]

Schubert's music makes extensive use of multimedia, including live video, internet-sourced content, lighting, and motion sensors.[27][28] Praised by some commentators for its fusion of avant-garde and pop styles,[29][30] immersive qualities,[31][32] and distinctive engagement with the internet,[33][34] Schubert's critics have found his work excessively confrontational[35] or conceptual.[36]

Accolades

[edit]

In 2009, Schubert won the Bourges Residency Prize, and his piece Nachtschatten (Nightshade) placed in the Canadian Electroacoustic Community "Jeu de temps" competition.[37] He won the European Conference of Promoters of New Music competition in 2012[38] and a Giga-Hertz Production Award in 2013.[39] Wiki-Piano.Net received an honorary mention in the 2019 Prix Ars Electronica.[40]

Writings

[edit]

Schubert has published articles on virtuality, post-digitality and multimedia composition. A collection of texts can be found in his book Switching Worlds.

Compositions

[edit]

Pieces with live electronics and visuals

[edit]
  • Coryllus Avellana (2007), for 49-channel tape, clarinet and electronics[41] (named after Corylus avellana, common hazel)
  • Bifurcation Fury (2012), for electric bass guitar, live electronics and lighting
  • Lucky Dip (2013), for midi-drumkit, keyboard, and electric guitar
  • Sensate Focus (2014), for electric guitar, bass clarinet, violin, percussion, live electronics and animated light
  • HELLO (2014), for any number of instruments, live-electronics, and video
  • Supramodal Parser (2015), four pieces for singer, electric guitar, saxophone, percussion, piano and electronics (with haze and lighting)
  • Star Me Kitten (2015), for singer, flexible ensemble, video, and electronics
  • SCANNERS (2013, rev. 2016), for string quintet, choreography and electronics
  • f1 (2016), for variable group of musicians and video
  • Codec Error (2017), for double bass, two percussionists and lighting

Interactive sensor pieces

[edit]
  • Laplace Tiger (2009), for drum kit, arm-sensor, live electronics and live video
  • Weapon of Choice (2009), for violin, sensor, live electronics and live video
  • Bureau Del Sol (2011), for drumkit, saxophone/piano/e-guitar/clarinet and timecode-vinyl
  • Your Fox's A Dirty Gold (2011), for solo performer with voice, motion sensors, electric guitar and live electronics
  • Point Ones (2012), for small ensemble and augmented conductor
  • Serious Smile (2014), for sensor-equipped ensemble (piano, percussion, cello, conductor) and live electronics

Instrumental pieces with live electronics

[edit]
  • Sugar, Maths and Whips (2011), for violin, double bass, piano, drum kit, and electronics
  • Bird Snapper (2012), for singer, saxophone, e-bass, e-guitar, percussion, and keyboard
  • Grinder (2015), for saxophone, percussion, keyboard, e-guitar, and electronics
  • Wavelet A (2017), for 4 electric guitars and electronics
  • Black Out BRD (2017), for any combination of instruments

Superimpose cycle

[edit]
  • Superimpose I (2009), for jazz quartet and electronics
  • Superimpose II – Night of the Living Dead (2009), for jazz quartet and electronics
  • Superimpose III – Infinite Jest: (2010), for e-guitar, drum kit, saxophone, and live electronics

Community pieces

[edit]
  • Public Domain (2017), for one or more performers and/or electronics and/or video
  • Silent Post (2018), for any number of instruments and/or electronics and/or video
  • Black Out Software (2018), for any combination of instruments
  • Wiki-Piano.Net (2018), for piano and internet
  • Behind the Scenes (2019), for any combination of instruments

Tape pieces

[edit]
  • Nachtschatten (2008)
  • Semaphores (2011)
  • Mimicry (2015)
  • The Password Disco (2017)

Installations

[edit]
  • A Set of Dots (2007), interactive audiovisual installation
  • Some forgotten patterns (2009), audiovisual installation
  • Unit Cycle (2013), audiovisual installation
  • Solid State (2016), sound- and light-installation
  • Black Mirror (2016), hour-long participatory concert installation
  • Control (2018), 90-minute participatory concert installation
  • A Perfect Circle (2019), participatory "therapy session" for audience, 2 speakers, 2 assistants, and supervisor
  • Unity Swtich (2019), interactive virtual performance installation

Video pieces

[edit]
  • It Was not an Easy Situation (2018), video and sound
  • Acceptance (2018), documentary piece for solo performer

Select discography

[edit]

CD

[edit]
  • 2005: Milchwolken in Teein (Ahornfelder: AH01) as Sinebag.
  • 2005: Près de la lisière (Ahornfelder: AH02) as Sinebag.
  • 2006: Oullh d'baham (Euphorium: EUPH 010) with Urs Leimgruber, Christian Lillinger and Oliver Schwerdt.
  • 2010: Aurona Arona (Creative Sources/Abhornfelder: AH18) with Urs Leimgruber, Christian Lillinger and Oliver Schwerdt.
  • 2011: plays Sinebag (Ahornfelder: AH16, 2011).

DVD

[edit]
  • 2008: Live Scenes (Euphorium Films: EUPH 011) with Urs Leimgruber, Christian Lillinger and Oliver Schwerdt.
  • 2011:Weapon of Choice (Ahornfelder: AH21).

References

[edit]
  1. ^ Nonnenmann, Rainer (May 2017). "Ein Porträt des Komponisten Alexander Schubert". MusikTexte [de] (153): 33–42. Retrieved 7 July 2020.
  2. ^ Adkins, Monty (2017). "Extending the Instrumental Sound World Using Electronics". In Collins, Nick; d'Escrivan, Julio (eds.). The Cambridge Companion to Electronic Music. Cambridge University Press. p. 263. doi:10.1017/9781316459874. ISBN 978-1-316-45987-4. Schubert's music draws on many influences, from the energy of punk, electronica, jazz, improvisation, live electronics, noise and electroacoustic music ... Schubert's works, such as Superimpose I (2009), Laplace Tiger (2009) and Your Fox's A Dirty Gold (2014) make extensive use of on- body sensors to allow performers to control sound, video and lighting. Although the raw, visceral musical aesthetic is very different from that of Max Mathews and Tod Machover, the underlying desire for human gestural control of electronics is the same.
  3. ^ Stefan, Ilja. "Alexander Schubert – Der Digital Native". In Hajdu (2017), pp. 18–19.
  4. ^ "Prof. Alexander Schubert". HfMT (in German). Retrieved 21 May 2019.
  5. ^ Hajdu, Georg, ed. (2017). "Alumni". 13 Jahre Masterstudiengang Multimediale Komposition (PDF) (Jubiläumsschrift) (in German). Hochschule für Musik und Theater Hamburg. p. 120–148 (132). ISBN 978-3-00-056586-1. Retrieved 6 August 2022.
  6. ^ "Prof. Alexander Schubert". Hochschule fur Musik und Theater Hamburg. Retrieved 30 September 2019.
  7. ^ "Dozenten". Musikhochschule Lübeck. Retrieved 30 September 2019.
  8. ^ "Musiker-Dozenten". Darmstädter Ferienkurse. Retrieved 30 September 2019.
  9. ^ Wollweber, Jens (19 February 2011). "Alexander Schubert Plays sinebag". Kreuzer Online. Kreuzer Medien. Retrieved 7 July 2020.
  10. ^ Mader, Barbara (27 November 2015). "Es wird schnell und exzessiv". Kurier. Retrieved 8 July 2020.
  11. ^ "Wien Modern 2015: Programm bekanntgegeben". Music Austria. 30 August 2015. Retrieved 21 May 2019.
  12. ^ Rögl, Heinz (2 December 2015). "Abschlussbericht Wien Modern 2015: Bright Days, Partly Cloudy". Music Austria. Retrieved 8 July 2020.
  13. ^ Six, Joren (31 August 2012). "ICMC 2012 - Sound to Scale to Sound, a Setup for Microtonal Exploration and Composition". 0110.be. University of Ghent. Retrieved 8 July 2020.
  14. ^ "SMB und S.T.R.E.A.M Festival 2016". Kampnagel. Archived from the original on 11 August 2020. Retrieved 21 May 2019.
  15. ^ "Oslo Contemporary Music Festival" (PDF). September 2015. Retrieved 8 July 2020.
  16. ^ Beck, Georg (May 2014). "Ist doch toll, wenn aus wilden Jungen junge Wilde werden". Neue Musikzeitung. Retrieved 8 July 2020.
  17. ^ "Forum neuer Musik 2010". Desutschland Radio. Archived from the original on 15 August 2020. Retrieved 21 May 2019.
  18. ^ "Alexander Schubert: CODEC ERROR (2017)" (work details) (in French and English). IRCAM.
  19. ^ "Alexander Schubert: Serious Smile (2013–2014)" (work details) (in French and English). IRCAM.
  20. ^ "Video: Three Minutes with Alexander Schubert". IRCAM. 1 September 2017. Retrieved 8 July 2020.
  21. ^ "Hear and Now: Huddersfield Contemporary Music Festival 2014". BBC Radio 3. BBC. 20 December 2014. Retrieved 8 July 2020.
  22. ^ Driver, Paul (25 November 2018). "Northern exposure; Huddersfield Contemporary Music Festival's bill was astonishing – and exhausting, says Paul Driver". No. 1. The Sunday Times. p. 28. Retrieved 7 July 2020.
  23. ^ "Blurred Edges Festival has kicked off in Hamburg". The Wire. 5 June 2017. Retrieved 21 May 2019.
  24. ^ Walshe, Jennifer (May 2016). "Editorial: The New Discipline". MusikTexte [de] (149): 3. Retrieved 8 July 2020.
  25. ^ Kanga, Zubin (5 December 2016). "Flaws in the Body and How We Work with Them: An Interview with Composer Alexander Schubert". Contemporary Music Review. 35 (4–5): 535–553. doi:10.1080/07494467.2016.1258105. S2CID 193583025.
  26. ^ Shlomowitz, Matthew (2015). "The Composer Alexander Schubert" (PDF). Alexander Schubert. Wien Modern Programme. Retrieved 8 July 2020.
  27. ^ Wieschollek, Dirk (9 May 2018). "Hyperaktives Sensorium: Der Komponist und Performer Alexander Schubert verbindet mediale Wirklichkeiten zu explosiven Gemischen". Neue Musikzeitung. ConBrio Verlagsgesellschaft. Retrieved 7 July 2020.
  28. ^ Cossio, Eduardo (29 April 2019). "Mix and Match Media (Review: Zubin Kanga 'Piano Ex Machina')". Seesaw Magazine. Retrieved 7 July 2020.
  29. ^ Drees, Stefan (2014). "Gestische Momente und Energetisches Potenzial zur Musick Alexander Schuberts". Neue Zeitschrift für Musik. 3. Schott Music: 48–51. Retrieved 7 July 2020.
  30. ^ Schwind, Elisabeth (17 October 2018). "7 Dinge, ohne die es in der Neuen Musik nicht geht". Südkurier. Retrieved 7 July 2020. Unvergessen auch die Performance fur Schlagzeug, Kontrabass und Elektronik, in der Alexander Schubert ein Sperrfeuer an Stroboskoplicht und Geraeusch entfachte. Techno-Disco Fuer Avantgardisten.
  31. ^ Chung, Andrew (16 November 2017). "Festival Recap: 2017 Donaueschinger Musiktage". I Care if you Listen. Retrieved 7 July 2020.
  32. ^ von Frantzius, Martin (2017). "How to Get Lost: Rave-Erfahrung in der Musik von Alexander Schubert". Neue Zeitschrift für Musik. 1 (178). Schott Music: 24–27. JSTOR 44758546.
  33. ^ Wilkie, Ben (11 April 2019). "Piano ex machina (Zubin Kanga)". Limelight. Retrieved 8 July 2020.
  34. ^ Llach, Federico (6 September 2018). "Multidisciplinarity and Reference as a Solution to Inward-Focused Aprroaches in Music Composition". Tempo. 72 (286): 59. doi:10.1017/S0040298218000359. S2CID 150279835.
  35. ^ Bergnach, Laurent (15 September 2017). "Création de Codec Error d'Alexander Schubert 'déconseillé aux épileptiques et aux personnes cardiaques'". Anaclase: la musique au jour le jour. Retrieved 7 July 2020. En effet, pour ceux qui méconnaissent la scène techno d'outre-Rhin, les oreilles (et les yeux) vont prendre une sacré raclée! Le problème est que le sadomasochisme implique un accord mutuel, sinon... Mais laissons de côté Mike Godwin.
  36. ^ Браун, Джефф (19 ноября 2018 г.). «Обзор: Фестиваль современной музыки Хаддерсфилда; фестиваль охватил все, от музыки Энтони Брэкстона и Энно Поппе до приключенческого концерта фортепиано Зубин Канга» . Время . Получено 7 июля 2020 года . (требуется подписка)
  37. ^ "Новости". Компьютерный музыкальный журнал . 34 (1). MIT Press: 5–9. 2010. DOI : 10.1162/comj.2010.34.2.5 . JSTOR   25653527 .
  38. ^ «Александр Шуберт выигрывает конкурс ECPNM 2012» . Европейская конференция промоутеров новой музыки . Получено 21 мая 2019 года . [ Постоянная мертвая ссылка ]
  39. ^ «Победители премии Гига-Херца» . Zkm . Получено 21 мая 2019 года .
  40. ^ «Prix ARS Electronica: заявления присяжных 2019» . ARS Electronica . Архивировано из оригинала 8 июля 2020 года . Получено 8 июля 2020 года .
  41. ^ " Coryllus avellana " , Alexanderschubert.net

Дальнейшее чтение

[ редактировать ]

Английский

[ редактировать ]
  • Канга, Зубин и Александр Шуберт. «Недостатки в теле и как мы работаем с ними: интервью с композитором Александром Шубертом». Обзор современной музыки 35 , нет. 4/5 (2016): стр. 535–553.
  • Торп Бьюкенен, Джейсон. Поведение и композиционный процесс в Жорже Апергис Парк Луна ProQuest   2229635361 (2019), с. 68–70 (обсуждение Star Me Kitten ).

немецкий

[ редактировать ]
  • Боль, Леопольд. «Между хардкорным и программным обеспечением: портрет композитора Александра Шуберта», «Позиции » , 102, 2015, с. 31-33.
  • Ноненманн, Рейнер. «Человек думает, что машина направляет: портрет композитора Александра Шуберта», Musiktexte [ de ] , нет.
  • Шуберт, Александр и Ханно Эрлер. «Соединение тела и звука: Александр Шуберт в разговоре», музыкальные тексты , нет.
  • Шуберт, Александр. «Бинарная композиция», музыкальные тексты , нет.
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 6e8a0308dc7dd58187037e90dce78a7f__1698275040
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/6e/7f/6e8a0308dc7dd58187037e90dce78a7f.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Alexander Schubert - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)