Каролин Стерн
Каролин Стерн (16 апреля 1800 г. - май 1885 г.) [ А ] был немецким оперным сопрано . [ 1 ] [ 2 ] Она была вдохновением для одного из первых опубликованных стихов Генриха Гейне : «Эйн -сангеррин - и я, а Эйн -Альте Романа, пела» (свободно, «певице» - когда она пела старый роман »). [ 3 ] [ 4 ]
Жизнь и работы
[ редактировать ]Каролин Стерн родился в Майнце , дочери еврейского скрипача Иоахима Стерна и его жены, родившейся Региной Бамбергер. Ее первым учителем музыки был ее отец. [ 1 ] Позже она изучала пение с Антоном Джозефом Хейделоффом. [ 4 ] Она дебютировала на сцене 20 октября 1816 года в Винтер Unterbrochene Opferfest Питера Das . [ 1 ] Очень скоро после этого она переехала в Дюссельдорф. [ 4 ] Именно здесь она стала дружелюбной с семьей Гейне : молодой Генрих Хейн был настолько вдохновлен ею, что он праздновал Стерн в лирике песни. [ 4 ]
За этим последовало вовлечение в Аахен, в Аахене, [ 5 ] Затем последовал переезд на юг в Вюртемберг, где она была установлена в 1819 году в качестве Прима Донны Штутгарта в придворном театре . [ 4 ] Это важное продвижение было вызвано вмешательством грозного (и хорошо связанного) Бетти Хейне , матери Генриха Хейне. [ 1 ] Она работала в течение пяти сезонов в Штутгарте, до 1824 года, период, в течение которого ее репутация развивалась по всему региону. [ 1 ] В 1825 году она вернулась в Майнц и театр там . [ 4 ] [ 5 ] Источники отличаются от того, было ли это позже в 1825 году или в начале сезона 1826 года, что она дебютировала в Мюнхене в придворном театре . [ 1 ] [ 4 ] Ее первое появление здесь стало в качестве приглашенной звезды, играющей Донну Эльвиру в Дон Джованни , после чего она приняла приглашение стать членом компании, оставаясь в Мюнхене до 1828 года. [4] Remaining in Bavaria, she then moved on to Augsburg and, in or before 1836, Würzburg, where she continued to appear in the leading roles till 1841.[4]
Stern's repertoire displayed a particular focus on the favourite opera composers of the time, such as Mozart, Rossini, Weber and Meyerbeer. Favourite roles in operas from abroad included the role of the chief vestal in La vestale by Spontini, Constance in Cherubini's The Water Carrier, Marguerite in La dame blanche by Boieldieu and Mme Bertrand in Le maçon by Auber.[1]
Karoline Stern retired from the opera stage in April 1841, following a final appearance as Donna Elvira.[5] After this she pursued a less high-profile career as a successful concert soloist.[4][6] The Prince of Hohenzollern-Hechingen invited her to his court at Hechingen. It was here, on 15 March 1855, that Stern gave her last public concert.[1][5] She retired from public performance only with reluctance.[5]
One musical outlet that she was able to pursue involved the education of her son, Julius Stern. While still aged only 14 he had been playing first violin with the Theatre Orchestra in Würzburg.[5] Julius Stern later completed his formal training as a pupil of the international virtuoso Heinrich Wilhelm Ernst.[5] After Karoline ended her performing career the two of them moved together to Berlin where according to at least one source Julius Stern became a celebrated concertmaster.[5] Another source refutes this, however, asserting that this version results from a misunderstanding whereby the identities and careers of two professional violinists named Julius Stern have become conflated.[1]
During her final years, living with (or close to) her son in Berlin, Karoline Stern worked as a singing teacher.[1]
According to the nineteenth century rabbi-historian Meyer Kayserling, Karoline Stern was the first Jewish prima donna to achieve star status on the German opera stage.[5]
Notes
[edit]- ^ Although the year of her birth is given as 1800 in the sources cited here, the public registry of Berlin deaths for 1885 gives her age at death as 89, which would imply a birth year of 1797 or 1798.
References
[edit]- ^ Jump up to: a b c d e f g h i j "Stern Karoline, soprano". Milan: Operissimo. Retrieved 30 March 2020. This online article is based on Großes Sängerlexikon, compiled by Karl-Josef Kutsch and Leo Riemens.
- ^ Josef Focht (ed.). "Stern, Karoline". Bayerisches Musiker-Lexikon Online (BMLO). Ludwig-Maximilians-Universität München. Retrieved 30 March 2020.
- ^ Manfred Windfuhr (ed.). "Footnote 105". Heinrich Heine: Historisch-Kritische Gesamtausgabe der Werke. Hoffmann und Campe; and University of Trier. Retrieved 30 March 2020.
- ^ Jump up to: a b c d e f g h i j Weickart, Eva (January 2015). "Karoline Stern, Hofopernsängerin" (PDF). Frauenleben in Magenza: Die Porträts jüdischer Frauen und Mädchen aus dem Mainzer Frauenkalender und Texte zur Frauengeschichte im jüdischen Mainz. Frauenbüro Landeshauptstadt Mainz. p. 11. Retrieved 30 March 2020.[dead link]
- ^ Jump up to: a b c d e f g h i Meyer Kayserling (1879). "Sängerinnen – Karoline Stern". Die jüdischen Frauen in der Geschichte, Literatur und Kunst. Leipzig: F. A. Brockhaus. pp. 320–323.
- ^ Weickart 2015, p. 12.