Jump to content

Ана Ителман

Ана Ителман
Рожденный ( 1927-08-20 ) 20 августа 1927 г.
Умер 16 сентября 1989 г. (1989-09-16) (в возрасте 62 лет)
Оккупация Танцор, хореограф
Годы активны 1940-1989
Известен для Современный танец

Ана Ительман (20 августа 1927 -16 сентября 1989 года) была чилийской танцовщицей и хореографом, которая провела большую часть своей карьеры в Аргентине и Соединенных Штатах. Слувая в качестве профессора в Bard College , а затем директором Школы танца, она гастролировала на международном уровне между 1957 и 1969 годами. В 1970 году она вернулась в Аргентину и основала современный танцевальный театр. Она была удостоена премии Konex за хореографию в 1989 году.

Ранний период жизни

[ редактировать ]

Ана Ительман родилась 20 августа 1927 года в Сантьяго , Чили. [ 1 ] Когда ей было два года, ее семья переехала в Аргентину. [ 2 ] Она изучала танец в консерватории Nacional de Danza (Национальная консерватория танца) [ 3 ] и Национальная консерватория музыкального и исполнительского искусства (Национальная консерватория музыки и исполнительских искусств), выпускная в 1945 году. [ 2 ]

In the early 1940s, Itelman joined Myriam Winslow's dance troupe, the first Argentine modern dance company. After five years, in 1945 she moved to the United States training with Martha Graham, Hanya Holm, Louis Horst, and José Limón[4][5] to perfect her craft. Returning to Argentina in 1947, Itelman began choreographing and performing solo work, and created a modern dance studio in 1950 to develop her own company. She premiered in 1955 with a fusion style in "Esta ciudad de Buenos Aires" (This is the City of Buenos Aires), which combined tango dynamics with classical choreography.[5]

Itelman returned to the United States in 1957 and began working as an associate professor of dance at Bard College and began choreographing and supervising performances for the college's dance students.[6][7] In 1965, she was the head of the dance department at Bard.[8] Simultaneously with her teaching, Itelman continued her own training with Merce Cunningham and Alwin Nikolais, among others, and studied lighting and makeup at the Dramatic Workshop run by Erwin Piscator.

She took lessons in performance with Lee Strasberg and attended painting classes at the Brooklyn Museum.[5] In the summers, she returned to South America, performing in various theaters in Buenos Aires,[5] as well as performing in Ecuador, Montevideo and in Brazil at the 400th anniversary of the founding of Rio de Janeiro,[9][10] or toured in Europe. Itelman performed in England, France, Germany, Italy, the Netherlands, Spain and the USSR.[10] She remained at Bard as the Director of the dance department until 1969, when she returned to Buenos Aires.[5][11]

In 1970, Itelman founded the Café Estudio de Teatro Danza and began developing both creative and educational aspects of dance theater. She staged "Alicia en el país de las Maravillas" as her first production.[5][4] Her studio is now the home of the Choreographic Workshop at the San Martín Theater. Between 1977 and her death, she created choreographies of works which have become iconic pieces for the Workshop, including: El capote (The cloak), Historia del soldado (History of the soldier), Las casas de Colomba (The houses of Colomba, inspired by Tennessee Williams's iconic play A Streetcar Named Desire), Paralelo al horizonte (Parallel to the horizon), Suite de percal (Suite of percale) and Y ella lo visitaba (And she visited it).[4]

Death and legacy

[edit]

Itelman committed suicide on 16 September 1989 in Buenos Aires.[4] That same year, she was honored with the Konex Award for choreography.[1] On the tenth anniversary of her death, a tribute to her choreography was held at the Ana Itelman Salon on Guardia Vieja in Buenos Aires.[4] Rubén Szuchmacher released Archivo Itelman in 2002, a biography of Itelman's career and artistic trajectory which chronicled her impact on modern dance in Argentina.[2] In 2004, Mauricio Wainrot [es] staged a retrospective of her works[12]

References

[edit]

Citations

[edit]

Bibliography

[edit]
  • Epelbaum Weinstein, Ana; Gover de Nasatsky, Miryam Esther; Nasatsky, Roberto B. (1998). "Ana Itelman". Trayectorias musicales judeo-argentinas (in Spanish). Buenos Aires, Argentina: AMIA/Editorial Milá. pp. 105–106. ISBN 978-950-9829-93-0.
  • García, Lele (July–August 2006). "Quien Fue Ana Itelman?" [Who Was Ana Itelman?]. Revista Luciérnaga (in Spanish) (29). Buenos Aires, Argentina. Archived from the original on 7 March 2016. Retrieved 24 November 2017.
  • Gsell, Silvia (16 September 1999). "La danza no olvida an Itelman" [The dance does not forget Itelman] (in Spanish). Buenos Aires, Argentina: La Nación. Archived from the original on 24 November 2017. Retrieved 24 November 2017.
  • Waisman, Abel (25 May 2003). "Reseñas: Formas de bailar" [Reviews: Ways to dance] (in Spanish). Buenos Aires, Argentina: Página/12. Archived from the original on 7 March 2016. Retrieved 24 November 2017.
  • "Ana Itelman". Fundación Konex (in Spanish). Buenos Aires, Argentina: Konex Foundation. 1989. Archived from the original on 24 November 2017. Retrieved 24 November 2017.
  • "Bard Dance Group N. Y. Performance". Kingston, New York: Daily Freeman. 8 December 1965a. p. 37. Retrieved 24 November 2017 – via Newspapers.com.
  • "Bard Names Nine to Faculty". Poughkeepsie, New York: Poughkeepsie Journal. 2 August 1957. p. 5. Retrieved 24 November 2017 – via Newspapers.com.
  • «Bard Theatre перечисляет программу» . Кингстон, Нью -Йорк: Daily Freeman . 9 апреля 1969 г. с. 10 ​Получено 24 ноября 2017 года - через Newspapers.com .
  • «Dutchess Youth будет смотреть на танцевальную и музыкальную программу в Red Hook» . Кингстон, Нью -Йорк: Daily Freeman . 21 мая 1958 г. с. 14 ​Получено 24 ноября 2017 года - через Newspapers.com .
  • «Вспоминая Ану Ителман» [вспоминать Ану Ителман] (на испанском). Буэнос -Айрес, Аргентина: страница/12 . 28 марта 2004 года. Архивировано с оригинала 24 ноября 2017 года . Получено 24 ноября 2017 года .
  • «Театральные и танцы планируют программы на Барде» . Кингстон, Нью -Йорк: Daily Freeman . 1 июня 1965b. п. 20 ​Получено 24 ноября 2017 года - через Newspapers.com .
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: ebcede5c34e10992af205e2c83ce35e6__1722623220
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/eb/e6/ebcede5c34e10992af205e2c83ce35e6.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Ana Itelman - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)