Uni-Air International
![]() | |||||||
| |||||||
Основан | 1969 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Прекратил операции | 1994 | ||||||
Концентраторы | Аэропорт Тулуз-Благаннак, аэропорт Ле Бурже | ||||||
Дочерние компании | Университет Uni-Air, Una-Air Sarl, Una-Air SA, Una-Air-Transports-Montagne | ||||||
Штаб -квартира | Благнак, Франция | ||||||
Ключевые люди | Х. Клерк (президент 1978), Джоэл Бастиен (генеральный директор), Джеймс Милхауд (генеральный директор 1981), Ив Дарнауде (председатель и генеральный директор 1991) | ||||||
Доход | 72 миллиона франков (1982) | ||||||
Employees | 75 (1982), 132 (1992) |
Uni-Air International , также известный как Uni-Air , был французской региональной авиакомпанией, базирующейся в аэропорту Тулуз-Благнак в отделе Haute-Garonne . Авиакомпания управляла грузовым и почтовым транспортом, пассажирским транспортом по требованию, международным и внутренним чартерам, медицинским транспортным транспортом и дипломированным воздушным услугами.
История
[ редактировать ]Авиакомпания была основана в 1969 году [ 1 ] в Благнаке [ 2 ] несколькими акционерами, в том числе Bunnichelli, промышленником из Toulouse, [ 3 ] Жак Пеллегрин, в архитекторе из Тулузы, лаборатористы Пьер Фабр ( Катрес ) и нефтяная компания Stela (Société des Transports D'Essences et de Lubrifiers de L'Albigeois, базирующаяся в Альби и приобретено в 1975 году общей группой). [ 4 ]
На протяжении многих лет присоединились несколько других акционеров, в том числе Жан-Батист Думонг [ 5 ] (По прозвищу: красный миллиардер [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] [ 9 ] ) из сельскохозяйственной и агропродовольственной группы Interagna (от 9% до 20%), [ 10 ] 37 % города ( 37 % ).
The airline began its activities with air taxi[11] services and transport of cargo and passengers[12] using Beechcraft 99 and Cessna 182 aircraft.
In 1971, it began a regular service between Toulouse and Peyragudes using a Cessna 172 every Saturday and Sunday for skiers. This route quickly appealed to executives at Sud-Aviation in Toulouse. The same route was then considered from Bordeaux and Limoges the following year. The company created a subsidiary, Uni-Air Transports Montagne, for this purpose.[13]
The airline also operated the nighttime postal route with DC-3 aircraft between Rennes-Brest-Rennes,[14] taken over from Air France/Centre d'exploitation Postale.[15]
In 1976, Uni-Air acquired Douglas DC-3 aircraft from the defunct Vargas Aviation , including F-BCYV and F-BCYT.
The airline was chartered by Europ Assistance for medical transport[7] and TAT European Airlines for regular domestic transport. In 1976, it provided a Douglas DC-3 to Elf Aquitaine, which converted it into a "sniffing plane".[16]
In 1982, Uni-Air employed 75 people and had a turnover of 75 million francs across three sectors: joint ownership and maintenance of aircraft, trading, and provision of flight and ground personnel.[17] The company logged 9,200 flight hours, including 3,350 on Fokker 27 aircraft.[17]
On December 1, 1984, Uni-Air International created a helicopter division for public transport and aerial work by purchasing an Ecureuil AS-350B, based in Toulouse.[18]
By 1989, the company operated in three sectors: a Fokker-27 sector with 2 F-27 and 2 FH-227 aircraft, a jet sector with 11 aircraft including Corvette, Falcon, and Learjet types, and a sector for aircraft under 5.7 tonnes, comprising 8 aircraft such as Beechcraft 99 and Twin Otter.[19]
Sofinair filed for bankruptcy in 1991, leading to the bankruptcy of Uni Air International, of which it was the main shareholder with 51%.[20]
Uni-Air was among the leaders in business aviation until 1988.[20]
After several bankruptcies, the company was acquired in February 1990 by the Parisian group Hélipart[20] and then by the Darta company (Darnaudet Transports Aériens SA) in 1991 (Uni-Air CEO Yves Darnaudet[21]), before being taken over by the former owners of Air Sud[22] in 1993.
Based in Toulouse and present at Le Bourget[23] in 1993, Uni-Air operated a fleet of five Corvettes, two Falcon 20s, a Lear Jet, and an HS 25.[22]
Finally, Air Entreprise took over the company in 1994, becoming Uni Air Entreprise, still based in Toulouse.[24][25]
The Uni-Air International Flight 602 Accident
[edit]On April 10, 1989, the Fairchild FH-227B registered F-GGDM, operated by Uni-Air International and chartered by Europe Aero Service for a regular route between Paris-Orly and Valence in the Drôme, crashed into the Pierre-Chauve cliff near the Col de Tourniol in the municipality of Léoncel, at an altitude of 1,260 meters, during its approach to Valence-Chabeuil Airport.[19][26]
The crash resulted in 22 fatalities, including the two pilots aged 49 and 59, a 48-year-old flight attendant, and 19 passengers.[19][27]
The Bureau of Enquiry and Analysis for Civil Aviation Safety concluded that the accident was caused by a navigation error on the part of the Uni-Air International crew.[19]
Fleet
[edit]- Beechcraft 99 registered F-BSUZ.[28] and F-BTDV[29]
- Douglas Dakotas DC-3 registered F-BCYV, F-BCYT, F-BCYX, F-BCYF, F-BAXR, and F-BAIF.[30][31]
- Piper PA-31 registered F-BRNS.[32][31]
- Beechcraft 95 Baron registered F-BNPA and F-BRUG.[31]
- Corvette SN-601 registered F-BVPS,[33] F-BVPI, F-BVPG,[34] F-BUQP,[35] F-GEPQ[36] and F-BTTL.[37][31]
- Learjet 24B registered F-BUUV and F-BTYV.[38][31]
- Learjet 35B registered F-GCCP, F-GDCN, and F-GBMB.[31]
- Carvair ATL-98 registered F-BYCL.[31]
- British Aerospace HS 125 registered F-GJDE.[31]
- Fokker 27 registered F-BYAP, F-BYAO, F-GAOT, F-GBRX, and F-BIUK.[31]
- Fairchild-Hiller FH-227 registered F-GGDM,[39] F-GGPN, F-GIHR.[31]
- Maurane-Saulnier 894 E Rallye 220GT registered F-BUUD.[40]
- Wassmer WA 52 Europa registered F-BTLE.[40]
- CAARP CAP.10B registered F-BUDM.[40]
- Falcon 20 registered F-GGMM.[41]
- Beechcraft 200 Super King.[42][43]
- Aérospatiale AS-350B Ecureuil.[42]
Photo Gallery
[edit]-
Douglas DC-3 F-BCYX of Uni-Air at Le Bourget in 1976
-
Douglas DC-3 F-BAXR of Uni-Air in Toulouse in 1977
-
Douglas DC-3 F-BCYT of Uni-Air at Le Bourget in 1977
-
Douglas DC-3 F-BAXR of Uni-Air in Toulouse in 1977
-
Carvair F-BYCL of Uni-Air in Toulouse in 1977
-
Learjet F-GAMA of Uni-Air at Coventry in 1977
-
Aerospatiale SN601 Corvette F-BVPS at Coventry on September 26, 1978
-
F-27 F-BIUK of Uni-Air at Coventry in 1984
-
F-27 F-GAOT of Uni-Air at Faro in 1987
-
Aerospatiale SN-601 Corvette F-BVPG at Faro in 1987
-
F-27 F-GAOT of Uni-Air for DHL at Coventry in December 1987
-
F-27 F-GIHR of Uni-Air at Stuttgart-Echterdingen in 1990
-
F-27 F-GIHR of Uni-Air at Groningen in 1990
-
Dassault Falcon 20 F-GGMM of Uni-Air at Faro in May 1993
Notes and References
[edit]- ^ "Uni-Air International". L'Annuaires des entreprises.
- ^ Auteur du texte, Secrétariat d'État aux transports Département des statistiques des transports (1985). Enquête annuelle d'entreprise - Transports aériens 1983 (in French). Retrieved 2024-05-05.
- ^ "Bunnichelli uni-air - Recherche Google". www.google.com.
- ^ "N°1 : Stela produits pétroliers". ladepeche.fr (in French).
- ^ "LA DERNIÈRE MISSION DU F-BIEE". Le Monde.fr (in French). 1978-10-20.
- ^ "Les grandes figures du siècle". ladepeche.fr (in French).
- ^ Jump up to: a b ""Jean-Baptiste Doumeng, le milliardaire rouge"". TéléObs (in French). 2013-09-09.
- ^ Gaucher, Roland (1974). Histoire secrète du Parti communiste français: 1920-1974 (in French). Club français du livre. ISBN 978-2-226-00103-0. Retrieved 2024-05-05.
- ^ Clerc, Christine (1985-01-01). Dimanche 16 mars 1986, 20 heures... (in French). (Belfond) réédition numérique FeniXX. ISBN 978-2-7144-9237-1. Retrieved 2024-05-05.
- ^ "Le premier " avion renifleur " est retrouvé". Le Monde.fr (in French). 1984-01-14.
- ^ "Aviation magazine international : les ailes, l'air et l'espace". Gallica (in French). 1981-12-01. p. 4.
- ^ "Aviation magazine international : les ailes, l'air et l'espace". Gallica (in French). 1979-10-01. p. 50.
- ^ texte, Société des amis du Musée pyrénéen Auteur du (1971-01-01). "Pyrénées : organe officiel du Musée pyrénéen du Château-fort de Lourdes, de la Fédération franco-espagnole des sociétés pyrénéistes, du G.P.H.M. / Société des amis du Musée pyrénéen". Gallica (in French). p. 61.
- ^ Lamalle, Жак (1980-01-01). Красный миллиардер: Жан-Батист Доуменг (на французском языке). (JC Lattès) Fenixx Digital Reissue. ISBN 978-2-7062-7062-8 Полем Получено 2024-05-05 .
- ^ Сенат, Франция Парламент (1946-) (1978). Парламентские дебаты (по -французски) . Получено 2024-05-05 .
- ^ «Aviation Magazine International: крылья, воздух и пространство» . Галлика (по -французски). 1984-01-15. п. 12
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный «Aviation Magazine International: крылья, воздух и пространство» . Галлика (по -французски). 1983-04-01. п. 46
- ^ «Aviation Magazine International: крылья, воздух и пространство» . Галлика (по -французски). 1985-01-15. п. 20
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый «Окончательный отчет об аварии произошел 10 апреля 1989 года» (PDF) . Bea.aero (по -французски). Бия 1990-09-26 . Получено 11 апреля 2020 года .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в «Europe Aéro Service и Uni Air представляют банкротство» . Les Echos (по -французски). 1991-05-21.
- ^ «Aviation Magazine International: крылья, воздух и пространство» . Галлика (по -французски). 1991-09-01. п. 55
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный «Двойное банкротство в деловой авиации» . Les Echos (по -французски). 1993-07-02.
- ^ Журнал Le Figaro (по -французски). Ле Фигаро. Octaber 1991 . Получено 2024-05-05 .
- ^ «Рынок самолетов такси делает лучше» . Ladepeche.fr (по -французски).
- ^ Flight International . DVV Media International Limited. 1999 . Получено 2024-05-05 .
- ^ «Разные факты Авария Fokker-27 Uni Air. Расследование должно объяснить, почему самолет выпустит свой маршрут» . Le Monde.fr (по -французски). 1989-04-13.
- ^ «Aviation Magazine International: крылья, воздух и пространство» . Галлика (по -французски). 1989-07-15. п. 11
- ^ «Авиационное фото F-Bsuz» . Airhistory.net .
- ^ Баннварт, Эрик (2023-07-29). «F -BTDV - BEECH 99 - Uni Air [Nimes 5.03.73]» . Получено 2024-05-05 .
- ^ «Авиационное фото № 1656092: Дуглас C-47B Skytrain (DC-3)-без названия (Uni-Air)» . Airliners.net .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон глин час я Дж Рзджет. «Uni-Air International» .
- ^ Meloy, Alan (2011-11-18). Повторная кольца апрель 2024-05-05 .
- ^ «Авиационная фото № 0333632: Aerospatiale SN-601 Corvette-Uni-Air» . Airliners.net .
- ^ Миган, Кен (2012-01-13). "F-BVPG" . Получено 2024-05-05 .
- ^ Фотографии аэропорта Джерси (2019-02-16). «F-Buqp Aerospatiale SN601 Corvette Uni Air 1988» . Получено 2024-05-05 .
- ^ Альтерр, Жан-Люк (2020-09-25). "GVA, 14 сентября 1990 года" . Отступление 2024-05-05 .
- ^ «Авиационная фото № 0326135: аэропатиль SN-601 Corvette 100-Uni-Air» . Airliners.net .
- ^ Приложения, Дэвид (2021-04-15). "19761016-LHR-FBTYV" . Получено 2024-05-05 .
- ^ «Авиационное фото № 1185407: Fairchild Hiller FH-227B-Untitled (Uni-Air)» . Airliners.net .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Воздушный британ (1981). «Регистрация самолетов во Франции 1970-1980 гг.: Uni Air International Toulouse» (PDF) .
- ^ Air et cosmos (по -французски). Лист ReAumur. 1990 . Получено 2024-05-05 .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Uni Air International: Flotte . Воздушный мир. 1988. с. 59
- ^ Aviation Magazine International (по -французски). Европейские авиационные публикации. 1991 . Получено 2024-05-05 .