Jump to content

Монументализм

(Перенаправлено из монументалиста )

Монументализм определяет архитектурные тенденции, которые в первой половине двадцатого века имели в качестве основного канона, вдохновение и связь с классицизмом и неоклассицизмом . Критики делят эту архитектуру на два потока: нео-бароко и упрощенный неоклассицизм.

Нео-барока

[ редактировать ]
Former building of the Central Committee of the Communist Party in Kyiv
Arnaldo dell'Ira, Tempio degli Eroi

Нео-барока (Возрождение барокко) показывает возвращение в восемнадцатый век, и доля заказов становится гигантским, обогащенным декоративными фризами. Это публичная архитектура Советского Союза с различными зданиями центральных партийных комитетов в Ленинграде , как в Киеве . Сценографическое видение архитектурного пространства, которое состоит в том, чтобы отпраздновать режим, вступает во владение планометрической композицией зданий.

Simplified Neoclassicism

[ редактировать ]

Simplified Neoclassicism, also called Novecento Italiano style, is linked to the classical architectural culture, but lightens its elements and architectural details, removing or simplifying the decoration. This is the architecture preferred by totalitarian regimes for its celebratory efficacy in the built environment, with the exaltation of the Roman age in the Italian case. Its major theorist will be in Italy the architect Marcello Piacentini who dominates the fascist twenty years with his canons, crowding out the rationalists, who attempted to reconcile the themes of the Modern Movement within an authoritarian regime. This style also affected new urbanistic projects (university city of Rome, E42) and the demolition and reconstruction of historic centers (Via della Conciliazione, historic centers of Brescia and Livorno).

Piacentini will develop two essential canons: the exterior modernization of the style and the classic structure of the architectural design, with:

  • the elementaryization of the architectural details; smooth walls, full balconies, flattened frames, lightened capitals, elementary arches, beveled columns, which must remind the Mediterranean Sea and past "Roman times", also adopting specific materials such as marble;
  • an empty neoclassical architectural space with symmetrical and blocked plans, closed volumes, gigantism of proportions, exaltation of the overall scenographic vision.
[edit]
Eduskuntatalo building in Helsinki (1927–1931)

Some scholars identify traits that of the Novecento Italiano in architects who straddle the nineteenth-century language and the Modern Movement, as in the last works of Auguste Perret, where the features are however much more sober and somehow refer to the classical French tradition, as in the Public Works Museum of 1937. Other examples are found in the so-called Scandinavian Classicism and with some constructions by the Swedish architect Gunnar Asplund, who for some in the Stockholm Crematorium 1935–40 achieves a balance between modern forms and monumentalism in an ideal of synthesis with the languages of the past classical tradition.

Some include in monumentalism, even if in part, the so-called metaphysical architecture of interwar Italy, typical of which some fascist-era cities of foundation such as Portolago (on the Greek island of Leros) or Sabaudia. This, however, seems more related to the themes of the Modern Movement in its specification and Italian characteristic (Italian Rationalism), defining the two cities described above as rare examples, although unknown as regards the first, of the International Style.

Some critics go even further, including in Monumentalism part of some architectural expressions of the Modern Movement, when they concerned a search for symmetry, perfect, repetitive and monumental rhythm, as in the works of Mies van der Rohe, of which the Seagram Building it is the most complete expression. Also in some works by Giuseppe Terragni the primordial forms of Monumentalism such as the cubic, monolithic and strongly symbolic volumes are found. Moreover, the Casa del Fascio of Como, one of the masterpieces of Italian Rationalism, is designed on the golden section and built on symmetrical balances. However, these buildings belonging to the Modern Movement have different articulations in plan in relation to the functional distribution, which is less found in decidedly monumental constructions; in them the architectural space is closely linked to the relationship between form and function, which is the first and essential characteristic of the rationalistic theme.

[edit]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 5003b45edcdca459c589ee06502ed120__1724968320
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/50/20/5003b45edcdca459c589ee06502ed120.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Monumentalism - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)