SS Aorangi (1883)
![]() Док и Литтелтон, Новая Зеландия, ок. 1894
| |
История | |
---|---|
![]() | |
Имя | Планета |
Тезка | Гора ( натуральный ) Кука |
Владелец |
|
Строитель | John Elder & Co. , Гован |
Номер двора | 281 |
Запущен | 2 октября 1883 года |
In service | 1883–1915 |
Honours and awards |
|
Fate | Scrapped in 1925 |
General characteristics | |
Tonnage | 4,163 GRT |
Length | 389 ft (119 m) |
Beam | 46 ft (14 m) |
Capacity |
|
Armament | 1 × QF 12 pounder 12 cwt naval gun |
SS Aorangi был пассажиром и охлажденным грузовым кораблем, построенным John Elder & Co. из Гована , Глазго, для новозеландской судоходной компании , и запущенной в 1883 году. Она была зафрахтована Королевским флотом Австралии (RAN) в период с апреля 1914 года по 1915 год. [ 1 ] В 1915 году она была потоплена в качестве блока в Scapa Flow . В 1920 году она была выросла, но перезаписывалась в заливе Кирк.

Карьера
[ редактировать ]John Elder & Co из Гована построил Аоранги в качестве пассажира и охлажденного грузового корабля для новозеландской судоходной компании. Запущенная в 1883 году, она увидела обслуживание на пассажирском маршруте между Англией и Новой Зеландией , с размещением для 80 первоклассных, 80 второго класса и 250 пассажиров третьего класса. Затем в 1894 году она была зафрахтована в Хаддарте Паркера , перенесла крупную переоборудование с 1896 по 1897 год, что сделало ее воронку на 10 футов (3,0 м) выше и изменила ее жилье на 100 первоклассных и 50 причалов второго класса.
The ship saw service after her 1897 refit on the route between Australia, New Zealand and San Francisco, which included cargo and passenger service between Honolulu and Vancouver. Aorangi in this time carried some of the 1878 to 1911 wave of Portuguese immigration to Hawaii, when she arrived on 16 February 1901 in Honolulu Harbor from Vancouver with a contingent of 23 Portuguese immigrants, who had been recruited from the Eastern United States to work as contract laborers on the Hawaiian sugarcane plantations.[2][3] The Aorangi continued to provide service between Australia and the United States until 1914 when she was laid up at Sydney.
In April 1914 the Royal Australian Navy (RAN) chartered Aorangi and used her as a supply ship. However, she was not commissioned into the RAN, but was manned by her civilian crew. She was armed with a QF 12 pounder 12 cwt naval gun, and took part in operations against the German colonies in the Pacific with the Australian Naval and Military Expeditionary Force and Australian Fleet. She was returned in May 1915 to her owners and subsequently sold to the Admiralty.[1]
Fate
[edit]She was scuttled on 10 August 1915 in Holm Sound, Scapa Flow as a blockship. In 1920 she was salvaged/refloated. She broke loose from her tow and sank in Kirk Bay.[4]
References
[edit]Citations
[edit]- ^ Jump up to: a b Wilson, p.48.
- ^ "Passengers Arrived". The Honolulu Republican. 17 February 1901. p. 2. The newspaper article states 39 Portuguese laborers, but the ships manifest (available at Ancestry.com - subscription required) lists 9 Portuguese men, 7 women and 7 children, all U.S. residents.
- ^ Феликс, Джон Генри и Сенекал, Питер Ф. (1978). Португальский на Гавайях . Гонолулу, Гавайи: самостоятельно опубликованное, Centennial Edition ограничено 2000 экземплярами. 27–30.
- ^ «Аранги океанский лайнер 1895-1920» . Wrecksite . Получено 12 июля 2019 года .
Библиография
[ редактировать ]- Уилсон, Майкл (1999). Королевский австралийский военно -морской флот 21 -го века, военно -морские вспомогательные средства с 1911 по 1999 год, включая защитные морские службы, профиль № 4 - Пересмотренное издание . Marrickville: Topmill Pty Ltd. ISBN 978-1-876270-72-8 .
