Британская 18-дюймовая торпеда
было несколько турпед В служении в Королевском флоте Соединенного Королевского флота Соединенного Королевского флота Соединенного Королевского военно-морского флота в Королевском флоте Соединенного Королевского флота (45 см).
Они использовались на кораблях Королевского флота и самолетов как воздушного рука, так и Королевских воздушных сил , в то время как поверхностные суда и подводные лодки Королевского флота используют 21-дюймовые торпеды .
Британские 18-дюймовые торпеды составляли 17,72 дюйма (45,0 см) в диаметре, начиная с торпеды «Fiume» в 1890 году.
45 см "Fiume" (Whitehead) торпеда
[ редактировать ]Впервые введено в британскую службу в 1894 году. [ 1 ]
- Год: около 1888 года
- Вес: 845 фунтов (383 кг)
- Длина: 11 футов 8 дюймов (3,56 м)
- Боеголовка: 118 фунтов (54 кг) влажный пистолет-коттон
- Производительность: 26,5 узлов (49,1 км/ч; 30,5 миль в час) для 800 ярдов (730 м)
- Движение: сжатый воздух
Mark V
[edit]Used on the River-class and 1905 Tribal-class destroyers.
- Year : about 1899[1]
- Weight : 1,353 lb (614 kg)
- Warhead : 296 lb (134 kg) including pistol
- Propulsion : Compressed air
Mark VI
[edit]Used on destroyers of the early 1900s.
- Year : about 1904[1]
- Performance : 28.5 knots (52.8 km/h; 32.8 mph) for 4,000 yd (3,700 m) or 41 knots (76 km/h; 47 mph) for 1,000 yd (910 m)
- Propulsion : Compressed air
Mark VII and VII*
[edit]Introduced on the 1908 members of the 1905 Tribal class destroyers. Used by torpedo boats built before the First World War and destroyers. Used by RAF flying boats in the 1920s.
- Year : 1907[1]
- Warhead : 320 lb (150 kg) TNT
- Performance :
- Mark VII :
30 knots (56 km/h; 35 mph) for 6,000–7,000 yd (5,500–6,400 m)
41 knots (76 km/h; 47 mph) for 3,000 yd (2,700 m) - Mark VII* :
29 knots (54 km/h; 33 mph) for 7,000 yd (6,400 m)
35 knots (65 km/h; 40 mph) for 5,000 yd (4,600 m)
- Mark VII :
- Propulsion : Wet-heater
Mark VIII
[edit]- Year: 1913
- Role: Submarines and aircraft (Note: During World War II and after the Mk.VIII was a 21-inch torpedo)
- Warhead: 320 lb (150 kg) TNT
- Propulsion: Wet heater
- Performance: 35 knots (65 km/h; 40 mph) for 2,500 yd (2,300 m)
Mark XI
[edit]- Year: 1934
- Aircraft carried
- Dimensions: 17.72 in (450 mm) dia.
- Warhead: 465 lb (211 kg) TNT
- Propulsion: Burner cycle
- Performance: 35 knots (65 km/h; 40 mph) for 2,500 yd (2,300 m)
Mark XII
[edit]18-inch Mark XII | |
---|---|
![]() A Mark XII torpedo fitted to a Bristol Beaufighter | |
Type | Torpedo |
Place of origin | United Kingdom |
Service history | |
In service | 1937-1945 |
Production history | |
Designed | 1935 |
Specifications | |
Mass | 1,548 lb (702 kg) |
Length | 16 ft 3 in (4.95 m) |
Diameter | 17.72 in (450 mm) |
Warhead | TNT |
Warhead weight | 388 lb (176 kg) |
Engine | Burner cycle 140 hp (at 40 knots) |
Maximum speed | 40 knots (74 km/h; 46 mph) for 1,500 yd (1,400 m) or 37 knots (69 km/h; 43 mph) for 3,500 yd (3,200 m) |
Aircraft launched, used by Fleet Air Arm and RAF Coastal Command.
Mark XIV
[edit]18-inch Mark XIV | |
---|---|
Type | Torpedo |
Place of origin | United Kingdom |
Production history | |
Designed | around 1938 |
Specifications | |
Mass | 1,630 lb (740 kg) |
Diameter | 17.72 in (450 mm) |
Warhead | TNT |
Warhead weight | 375 lb (170 kg) |
Engine | Whitehead wet heater (methyl fuel) |
Maximum speed | 45 knots (83 km/h; 52 mph) for 1,650 yd (1,510 m) or 41 knots (76 km/h; 47 mph) for 2,950 yd (2,700 m) |
The Mark XIV was an aircraft-launched torpedo. Stocks were lost with the fall of Singapore.
Mark XV
[edit]18-inch Mark XV | |
---|---|
Type | Torpedo |
Place of origin | United Kingdom |
Production history | |
Designed | around 1942 |
Specifications | |
Mass | 1,801 lb (817 kg) |
Diameter | 17.69 in (449 mm) |
Warhead | TNT |
Warhead weight | 545 lb (247 kg) |
Engine | Whitehead wet heater (methyl fuel) |
Maximum speed | 40 knots (74 km/h; 46 mph) for 2,500 yd (2,300 m) or 33 knots (61 km/h; 38 mph) for 3,200 yd (2,900 m) |
- Year: 1942
- Operators: Fleet Air Arm, RAF Coastal Command, Royal Navy
- Role: Aircraft and Motor Torpedo Boats, 1943 onwards
- Dimensions: 17.69 in (449 mm) × 17 ft 2.7 in (5.250 m)
- Warhead: 545 lb (247 kg) Torpex
- Propulsion: Burner cycle
- Performance: 40 knots (74 km/h; 46 mph) for 2,500 yd (2,300 m) or 33 knots (61 km/h; 38 mph) for 3,200 yd (2,900 m)[2]
Mark XVI
[edit]Electric torpedo project not completed.
Mark XVII
[edit]- United Kingdom, 1944
- Aircraft launched
- Operated by FAA, RAF Coastal Command, Blackburn Firebrand
- Dimensions: 17.72 in (450 mm) × 17 ft 3 in (5.26 m)
- Warhead: 600 lb (270 kg) Torpex
- Propulsion: Burner cycle
- Performance: 40 knots (74 km/h; 46 mph) for 2,500 yd (2,300 m)
Mark 30
[edit]
Пассивная акустическая томальная торпда, известная как «дилер» и «дилер B». [ 3 ]
- Длина: 8 футов (2,4 м) [ 4 ]
- Вес: 646 фунтов (293 кг)
- Производительность: 12,5 узлов (23,2 км/ч; 14,4 миль в час) за 3000 ярдов (2700 м) или 19 узлов (35 км/ч; 22 миль в час) за 830 ярдов (760 м)
Смотрите также
[ редактировать ]Примечания
[ редактировать ]- ^ Кэмпбелл, Джон (2002). Военно -морское оружие Второй мировой войны . Аннаполис, Мэриленд: Военно -морской институт Пресс. п. 87. ISBN 0-87021-459-4 .
- ^ «Британские торпеды после Второй мировой войны» . Navweaps.com . Получено 7 июля 2010 года .
- ^ "MK 30 Торпеда" . saairforce.co.za . Получено 7 июля 2010 года .
Ссылки
[ редактировать ]- Тони Дигиулиан, до второй мировой войны торпеды
- Тони Дигиулиан, торпеды Второй мировой войны
Внешние ссылки
[ редактировать ]