Cello Sonata № 1 (Освальд)
Соната виолончели № 1 в D Minor , op. 21 , Энрике Освальд был составлен в 1898 году во Флоренции. [ 1 ] Это посвящено композитору Луиджи Стефано Джарда . [ 2 ] Приблизительная продолжительность составляет 21 минуту.
История
[ редактировать ]Есть две версии автографа сонаты. Первый - в 1898 году (в том же году, что и композиция фортепианного квартета № 2, соч. 26 ), вторая - 1901 год. Первая версия была опубликована в 1982 году редакцией Novas Metas . Существует также расположение рукописи для двойного баса от 1901 года. Он был включен Фаусто Борем де Оливейра в тезис 1993 года. Тот же тезис предложил некоторые ошибки для издания 1982 года. [ 1 ]
Структура
[ редактировать ]Соната находится в традиционных трех движениях : [ 1 ]
- Веселый взволнован ( D несовершеннолетний )
- Роман. Очень выразительная поговорка ( B ♭ Major )
- Очень веселый (D несовершеннолетний)
Анализ
[ редактировать ]The first movement is a sonata form, the first subject of which presents all the four main motives of the movement:[3] two of them form the theme, while the other two are used for a contrapuntal accompaniment. At first the theme is given to cello, then it is played for another time by the piano. The second subject is in F major, and its theme is stated by the piano alone, passing later to the cello. It is based on the two motives of the first subject accompaniment.[3] The exposition is repeated. The development section can be easily divided into smaller parts. After a brief introduction (bars 83–90) with only fragments of it appearing, the principal theme is carried through different keys and registers (91–114). It stops in A major. In the second part of the development (115–134) this motif is transformed into piano accompaniment for the cello working out the descending motif (found originally in the first subject accompaniment). The music chromatically modulates to A♭ major. The third part (134–153) by a B♭ pedal prepares the A leading to the tonic (D minor). The recapitulation states the principal theme again, and then comes the second subject in D major. The key is changed back to minor in the coda based on the descending motif.[3]
The second movement is a romance in B♭ major in ternary form. The broad cantilena theme is sung twice by the cello with the piano providing an accompaniment. After a middle section with turbulent arpeggios in the piano part, this theme returns, as the instruments change the roles. For the coda the cello takes the leading position again.
The finale is the shortest movement of the entire composition lasting little more than 4 minutes. It is again a D minor sonata form. The resolute first subject soon gives place to the F major second theme. The development mixes them. In the recapitulation the second subject appears in D major. This time the major mode is kept up to the end of the sonata.
Editions
[edit]- Henrique Oswald. Sonata Op. 21 (violoncelo e piano). São Paulo: Editora Novas Metas, ©1982. 27 + 8 p. (edited by José Eduardo Martins).
Recordings
[edit]- Original version
- (1983) Henrique Oswald: Integral para violoncelo e piano; obras para piano solo – Antônio del Claro (cello), José Eduardo Martins (piano) – Funarte 3.56.502.001 (2 LPs)
- (2001) Henrique Oswald: Música de câmara para violoncelo e piano: Berceuse; Elegia; Sonata Op. 21; Sonata-Fantasia Op. 44 – duoCERVALI: Milene Aliverti (cello) and Lucia Cervini (piano) – Apoio FAPESP[4] (CD, uncommercial)
- Double bass version
- (2015) Metamorfora: Works for double bass and piano (Boccherini, Sallinen, Beethoven, Oswald [Cello Sonata, Op. 21, transposed to E minor], Proto) – Marcos Machado (double bass), Ney Fialkow (piano) – Blue Griffin BGR369 Archived 2018-01-13 at the Wayback Machine (CD)
References
[edit]- ^ Jump up to: a b c Cervini 2001, p. 52
- ^ Cervini 2001, p. 161
- ^ Jump up to: a b c Cervini 2001, pp. 53–73
- ^ This CD formed a part of Lucia Cervini's thesis Archived 2017-12-07 at the Wayback Machine
Sources
- Lucia Cervini. Interpretação em Henrique Oswald: transformações entre o allegro agitato da sonata op. 21 e a sonata-fantasia op. 44 para violoncelo e piano. Archived 2017-12-07 at the Wayback Machine 2001. 215 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP.
Дальнейшее чтение
[ редактировать ]- Эдуардо Монтейро . Энрике Освальд (1852–1931). Бразильский композитор за пределами музыкального национализма. Пример его камерной музыки с фортепиано . TESE (Doutorado Em Musicologia), Sorbonne, Paris, 2000.
Внешние ссылки
[ редактировать ]- Опубликованный балл сонаты 1982 года можно найти в Приложении к тезису Люсии Червини, архивируемой 2017-12-07 на The Wayback Machine
- Выступление сонаты Марты Кармо Д. Эспирито Санто (виолончель) и Беттины Чауссель (пианино), в Камерном зале - Фолквангский университет искусств в Эссене, Германия, 19 октября 2010 г. (YouTube): I , II, II, II, II, II, II, II, II , II, II, II , Iii