Lógaire Mac Néill

Lóegaire ( Floruit Fifth Centure) ( . Н. царствовал 428–458 гг Полем Ирландские летописи и списки короля включают его в себя как короля Тары или Верховного короля Ирландии . Он появляется как противник Святого Патрика в нескольких агиографиях . Считалось, что его отношения со святым объясняют отсутствие значения его потомков в более поздние времена. Есть несколько сообщений о его смерти, все из которых содержат сверхъестественные элементы, некоторые из которых касаются его войн против Ленстера .
Сыновья Найла
[ редактировать ]Ирландские летописи направлены на то, чтобы записать события в пятом веке, но их надежность сомнительна, поскольку такие ранние записи были добавлены в девятом веке или позже. Хронология летописи особенно подозрительна, поскольку считается, что это было создано ретроспективно, чтобы соответствовать тому, что считалось датами Святого Патрика, с царями, названными самыми ранними агиографами Патрика, Мюрчу Мокку Мактени и Тиречаном . Оба писателя заставили Патрика приехать в Ирландию во время правления Логера и встретиться с ним. Поскольку летопись предоставили две даты смерти для Патрика, 461 и 493, правление Логерера было создано, чтобы соответствовать их, и в целом в более раннюю дату. На более поздний день сын Логарера Лугейд , по -видимому, сыграл ту же роль противника. [ 1 ]
В поздние доисторические времена, начиная с пятого века, предки Uí Néill - измерения Найла из девяти заложников - затрачивали на Восточные Мидлендс Ирландии, южный Ольстер и Северный Ленстер , за счет предыдущих покровителей. Запись ирландских летописи, возможно, ненадежных в такую раннюю дату, записывает войну между потомками Найла и Лейнсминена. [ 2 ] Несмотря на то, что впоследствии связан с завоеванием в Восточном Мидлендсе, жизнь Тиречана Патрика может предположить, что власть Логера была сосредоточена в Коннахте . Говорят, что Патрик встретился с дочерьми Лоугара возле Круахана , комплекса доисторических мест, связанных с царствование Коннахта в легенде и в истории. [ 3 ]
Согласно спискам короля, самое раннее из которых датируется внутренним доказательством правления Финснехты Фледаха (умер 697), Найл сменил Лоугар, которому, в свою очередь, последовал второй сын Найла, Коурпра , Корпр от Эйлилла Молт ,, Один из немногих королей, не произошедших от Найла, и Айлилла от сына Логарера Лугейда. Более поздние списки делают Nath í King между Найлом и Логером, а также опускают Coirpre. [ 4 ] Учитывая множество проблем с этой записи, датирование Floruit Lógaire неточны, оценки его во второй половине пятого века, c. 450 до конца 480 -х годов. [ 5 ]
Святой Патрик
[ редактировать ]In Muirchú moccu Mactheni's seventh century life of Patrick, Lóegaire is described as "a great king, fierce and pagan, emperor of the barbarians". After a number of attempts by Lóegaire and others to kill Patrick, Lóegaire is warned by the saint that he must accept the faith or die. Having taken the counsel of his people, he submits and is baptised.[6]
The other early life of Patrick, by Tírechán, has it that Lóegaire remained a pagan in spite of Patrick's miracles. Lóegaire say that his father Niall would not have allowed him to convert. "Instead I am to be buried in the earthworks of Tara, I the son of Niall, face to face with the son of Dúnlaing in Mullaghmast". Tírechán, however, does allow that Patrick converts two of Lóegaire's daughters, Eithne the fair and Fedelm the red.[7]
The later Vita tripartita Sancti Patricii (Tripartite Life of Saint Patrick) again portrays a Lóegaire who schemes to kill Patrick. The lorica of Saint Patrick appears in the Vita tripartita, and it protects Patrick from one of Lóegaire's schemes.[8] In this account Lóegaire is not converted by Patrick, and is buried in the walls of Tara as his father Niall had wished.[9] The Lebor na hUidre provides a further account of Lóegaire's conversion and death.[10]
Bóroma Laigen
[edit]The Bóroma or Bóroma Laigen—cattle tribute of Leinster—is the subject of a number of Middle Irish accounts. Its supposed origins are described in Tuathal Techtmar 7 Ríge na hÉrenn, part of a continuation of the Lebor Gabála Érenn, and in the Acallam na Senórach. They are placed in the prehistoric past, in the time of Túathal Techtmar, who imposes the tribute of 5000, in other accounts 15000, cattle on the kings of Leinster as the honour price—known as éraic in early Irish law codes—for the death of his daughters. The legendary kings who follow Tuathal attempt to collect the tribute until finally Coirpre Lifechair's attempt is defeated by the Fionn mac Cumhaill and the Fianna.[11]
Lóegaire's attempts to impose the Bórama, according to the later accounts, were unsuccessful. His invasion was defeated by Crimthann mac Énnai, ancestor of the Uí Cheinnselaig, near the River Barrow. Lóegaire was captured and made to swear never again to invade Leinster. This he did, swearing by the sun and moon, earth and sea, day and night, and water and air. One account of his death has it that he broke this oath.[12] It is likely that the association with the Uí Cheinnselaig is a later addition as other sources say that the king of Leinster who ruled from Naas in Patrick's time belonged to the later obscure kindred of Uí Garrchon, part of the Dál Messin Corb.[13]
Death
[edit]There are several accounts of Lóegaire's death. The Bóroma has him break his oath never again to invade Leinster. When he reaches the plain of the River Liffey near Kildare, the forces of nature on which he swore kill him: the wind leaves his lungs, the sun scorches him, the earth entombs him. Another account has Lóegaire's druids prophecy that he will die between Ériu (Ireland) and Alba (Scotland). To avoid this, Lóegaire never goes to sea. This version states that he died between two hills on the Liffey plain, hills named Ére and Alba. Finally, it is said that Lóegaire was cursed by Patrick and died of it.[14]
Cenél Lóegairi
[edit]Tiréchan's life of Patrick names two daughters of Lóegaire, Eithne the fair and Fedelm the red.[7] Lóegaire's son Lugaid is included in all king lists. The account of Lóegaire and Patrick in An Leabhar Breac explains that Patrick cursed Lóegaire's descendants, saying that they would never hold the kingship of Tara. Lóegaire's queen, Angias, a daughter of (Ailill) Tassach, of the Uí Liatháin,[15][16] who was pregnant with Lugaid, begged that her unborn child should be spared the curse, and this was granted in part so that Lugaid later became king.[17] Another of his twelve sons is called Feidlimid.[18] As well as Angias, his wives included Muirecht, daughter of Eochaid Muinremar, said to be the grandfather of Fergus Mór mac Eirc.[5]
The Cenél Lóegairi were indeed a relatively minor group in the Irish midlands in historic times. They were subject to the Síl nÁedo Sláine kings of Brega. Their lands lay between the River Boyne and the Meath Blackwater with their main church at Trim in modern County Meath.[19] Another branch the Muintir Talthligh, were chiefs of Uí Laoghaire of Lough Lir, a district which lay in the barony of Lurg, north of Lower Lough Erne in Fermanagh.
Notes
[edit]- ^ For the background to the sources see Hughes. Regarding Lóegaire, Lugaid and Patrick, see Charles-Edwards, chapter 11, especially pp 463–464.
- ^ Byrne, chapter 5; Charles-Edwards, chapter 11.
- ^ Irwin; for Tirechán's account of the daughters of Lóegaire see De Paor, pp. 163–165.
- ^ For the lists, see Byrne, pp 274–277.
- ^ Jump up to: a b Irwin.
- ^ Muirchú's life is in de Paor, pp. 175–197, quotation at p. 179.
- ^ Jump up to: a b Tírechán's life is in de Paor, pp. 154–174, quotation after p. 156.
- ^ Stokes, I, pp. 47–53.
- ^ Stokes, I, p. 75.
- ^ Stokes, II, pp. 562–567.
- ^ Wiley, "Bóroma"; MacKillop, "Bórama", "Tuathal Techtmar".
- ^ Wiley, "Bóroma"; Byrne, pp. 83 & 145; Irwin.
- ^ Ó cróinín, p. 52
- ^ Ирвин; Wiley, "Bóroma" & "Comthoth Lóegairi Co Cretim 7 A Aided"; Comthoth Lóegairi Co Cretim 7 A Aded in Stokes, II, p. 567; Mackillop, "Lóegaire Mac Néill"; Бирн, с. 83 и 103.
- ^ Stokes I, p. 47; Stokes II, p. 557
- ^ Rawlinson B 502, изд. Ó Corráin 1997, с. 206, 225
- ^ Lebar Brecc Homyly в Stokes, II, стр. 428–489 на с. 465.
- ^ Стокс, я, с. 66
- ^ Бирн, с. 87 и 89; Чарльз-Эдвардс, с. 16, карта 1, 19 и 275.
Ссылки
[ редактировать ]- Бирн, Фрэнсис Джон (1973), Ирландские Короли и Хай-Короли , Лондон: Батсфорд, ISBN 0-7134-5882-8
- Чарльз-Эдвардс, Т.М. (2000), ранняя христианская Ирландия , Кембридж: издательство Кембриджского университета, ISBN 0-521-36395-0
- Де Паор, Лиам (1993), Мир Святого Патрика: христианская культура апостольской эпохи Ирландии , Дублин: четыре суда, ISBN 1-85182-144-9
- Хьюз, Кэтлин (1972), Ранняя христианская Ирландия: введение в источники , Лондон: Ходдер и Стоутон, ISBN 0-340-16145-0
- Ирвин, Филипп (2004), «Логер Мак -Нейл (фл. Пятый век)», Оксфордский словарь национальной биографии , Оксфорд: издательство Оксфордского университета , получено 10 марта 2007 г.
- Mackillop, James (1998), Оксфордский словарь кельтской мифологии , Оксфорд: издательство Оксфордского университета, ISBN 0-19-860967-1
- Ó Corráin, Donnchadh (ред.), Генеалогия из Rawlinson B 502 . Университетский колледж, Корк: корпус электронных текстов. 1997.
- Ó Cróinín, Dáibhí (1995), ранняя средневековая Ирландия 400–1200 , Longman History of Ирландии, Лондон: Лонгман, ISBN 0-582-01565-0
- Стоукс, Уитли (1887), Трехсторонняя жизнь Патрика: с другими документами, касающимися этого святого , серия Rolls, Vol. I, Лондон: Eyre & Spottiswoode для канцелярских товаров Ее Величества , полученного 12 марта 2007 г.
- Стоукс, Уитли (1887), Трехсторонняя жизнь Патрика: с другими документами, касающимися этого святого , серия Rolls, Vol. II, Лондон: Eyre & Spottiswoode для канцелярских товаров Ее Величества , полученного 12 марта 2007 г.
- Wiley, Dan M. (2004), «Bóroma», циклы королей , архивируя из оригинала 7 мая 2008 года , извлеченные 12 марта 2008 г.
- Wiley, Dan M. (2004), «Comthoth Lógairi Co Cretim 7 A Hied», циклы королей , архивируя из оригинала 7 мая 2008 года , извлеченные 13 марта 2008 г.