Сельма Амански
Сельма Амански (5 января 1909 г. - 25 августа 1987 г.), также известная под ее женатым именем Сельмой Кастон или Сельма Аманки -Кастон , была американским сопрано и учителем голоса . У нее была короткая, но заметная карьера в Филадельфии в конце 1930 -х и начале 1940 -х годов; Часто выступая с Филадельфийской оперной компанией и Филадельфийским оркестром . Она была замужем за дирижером Саулом Кастоном, который был главным дирижером Денверского симфонического оркестра с 1945 по 1964 год. После того, как он покинул этот пост, пара проживала в Уинстон-Сейлеме, штат Северная Каролина , где Сельма преподавала на голосовом факультете Школы искусств Университета Северной Каролины в течение тринадцати лет.
Ранняя жизнь и образование
[ редактировать ]Дочь Мориса и Розы Амански, [ 1 ] [ 2 ] Сельма Амаснки родилась в Балтиморе, штат Мэриленд, 5 января 1909 года. [ 3 ] [ 4 ] В то время как она знала, что хочет стать оперной певицей с тех пор, как ей было шесть лет, [ 4 ] Она начала обучение в Балтиморе как пианист, где училась у Макса Ландау и Вирджинии Кастелле. [ 2 ] Она проходила прослушивание в музыкальном институте Кертиса (CIM) в Филадельфии в возрасте 16 лет и была выбрана среди 215 претендентов на трехдневный процесс прослушивания. [ 4 ] В CIM она изучала голос с сопрано Ван Эмден Харриет [ 2 ] Выпускник со степенью бакалавра музыки в 1934 году. [ 5 ]
Затем Амански продолжила обучение в области вокальной музыки с Эстель Лейблинс в качестве учителя голоса. Другими учителями, с которыми она изучала в CIM, были Эрнст Лерт , Ричард Хагман , Альберто Бимбони , Карл Ридель, Вильгельм фон Виметал, Эрнст Летт, Артур Родзински и Фриц Райнер . [ 5 ] В то время как в аспирантуре Амански изобразила роль жены в апреле 1937 года в Апреле 1937 года Дария Мильхауда Ле Паувре Мателота . [5] On December 8, 1937 she sang a program with a chamber orchestra conducted by Louis Bailly on CBS Radio as part of a series of programs featuring students from Curtis.[6] On April 5, 1938 she participated in a concert featuring Liebling' students at Casimir Hall; performing a program of music by Claude Debussy with the pianist Sylvan Levin.[7] On May 4, 1939 she performed in a CIM concert of music by Rosario Scalero; performing his String Quartet with Voice, op. 31 (also known as "Rain in the Pine Woods) with the Curtis String Quartet.[8]
Performance career
[edit]Amansky began performing professionally while studying at Curtis.[5] In January-February 1938 she was the soprano soloist in world premiere Harl McDonald's Symphony No. 3 for concerts with the Philadelphia Orchestra (PO) and conductor Eugene Ormandy at Constitution Hall in Washington D.C.,[9][10] Baltimore,[11] and the Academy of Music in Philadelphia.[12] She later repeated the work at the Hill Auditorium at the University of Michigan in May 1939; touring with the Philadelphia Orchestra to perform in Ann Arbor's 46th Annual May Festival.[13] She appeared again with Ormandy and the PO in January 1940, performing Maurice Ravel's Shéhérazade.[14] In July 1940 she performed with PO under conductor Georges Sébastian; singing arias from Die Fledermaus and Eugene Onegin, the folk song "Oh Dear! What Can the Matter Be?", and Harl McDonald's Daybreak.[15]
In March 1938 she performed the role of Sieglinde in Die Walküre with the Philadelphia Civic Grand Opera Company.[5] In August 1938 she performed a concert of arias by Richard Wagner with the Philadelphia Orchestra and conductor Alexander Smallens at the Robin Hood Dell West, including "Dich teure Halle" Tannhäuser, "Du bist der Lenz" and "Ho jo to ho" from Die Walküre, and "Liebestod" from Tristan und Isolde.[16] In January 1940 she appeared with the Philadelphia Opera Company as Countess Almaviva in Mozart's The Marriage of Figaro with Leonard Treash in the title role,[17] and portrayed Rosalinde in Die Fledermaus with the POC in April 1940 with Frances Greer as Adele.[18] She returned to the POC in May 1940 in the title role of Georges Bizet's Carmen,[19] and the following October performed with the POC in the role of Tatiana in Pyotr Ilyich Tchaikovsky's Eugene Onegin.[20] She returned to the POC in 1941 as Giorgetta in Giacomo Puccini's Il tabarro[21] Desdemona in the United States premiere of Emil von Reznicek's Spiel oder Ernst? (performed in English as Fact or Fiction?),[22] and a reprisal of the role of Countess Almaviva.[23]
Marriage, teaching career, and later life
[edit]Amansky married the conductor and trumpeter Saul Caston on March 26, 1930.[2] While known on the stage as Selma Amanksy, she was known off stage as Selma Caston or Selma Amanky-Caston.[4][24] Her husband worked as assistant conductor of the Philadelphia Orchestra before becoming conductor of the Denver Symphony Orchestra (DSO) in Colorado. He served in that post from 1945-1964.[25] After moving to Colorado Selma focused on raising the Caston's two children, Marise and Martin.[1] In 1961 she was the soprano soloist in McDonald's Symphony No. 3 with the DSO.[26]
After 1964, the Castons lived in Winston-Salem, North Carolina where Selma taught on the voice faculty at the University of North Carolina School of the Arts for thirteen years. By 1980 she was living in the Blumenthal Jewish Nursing Home in Greensboro, North Carolina.[4] She died on 25 August 1987 in Forsyth, North Carolina.[3][1]
References
[edit]- ^ Jump up to: a b c "Obituary: Selma Amansky-Caston". Winston-Salem Journal. August 27, 1987.
- ^ Jump up to: a b c d Pierre Van Rensselaer Key, ed. (1931). "Amansky, Selma". Pierre Key's Musical Who's Who: A Biographical Survey of Contemporary Musicians. P. Key, Incorporated. p. 74.
- ^ Jump up to: a b Selma Amansky Caston in the North Carolina, U.S., Death Indexes, 1908-2004
- ^ Jump up to: a b c d e Anita Grey (April 1980). "Focus On A Resident: Selma Caston". The American Jewish Times Outlook: 27-28.
- ^ Jump up to: a b c d e "Graduates and Students". Overtones. Curtis Institute of Music: 52. November 1937.
- ^ "CBS Sustaining Programs: Curtis Institute of Music". CBS Sponsored and Sustaining Programs: 37. April 1937.
- ^ "The Curtis Institute of Music, Casimir Hall, Fourteenth Season, 1937-1938". Curtis Institute of Music. April 5, 1938.
- ^ M.M.C. (June 1, 1939). "Curtis Presents Scalero". The Musical Courier. 119 (11).
- ^ Оскар Томпсон, изд. (10 марта 1938 г.). «Солист Сельмы Амански в Макдональдской симфонии» . Музыкальная Америка . 58 (5). Джон Ф. Маджески: 27.
- ^ Джей Уолз (25 января 1938 г.). Оскар Томпсон (ред.). «Вашингтон Холл Макдональд Симфония» . Музыкальная Америка . 58 (2). Джон Ф. Маджески: 11.
- ^ Franz C. Bornschein (25 января 1938 г.). Оскар Томпсон (ред.). «Бальтиморский пребывание, начатое Янссеном» . Музыкальная Америка . 58 (2). Джон Ф. Маджески: 4.
- ^ Уильям Э. Смит (25 февраля 1938 г.). Оскар Томпсон (ред.). «Филадельфия слышит американские произведения» . Музыкальная Америка . Джон Ф. Маджески: 22.
- ^ Хелен Миллер Катлер (25 мая 1939 г.). «Энн Арбор проходит сорок шесть ежегодных майских фестиваля». Музыкальная Америка . 59 (10): 3.
- ^ Уильям Э. Смит (25 января 1940 г.). «Филадельфия приветствует Аманский и Элман» . Музыкальная Америка : 24.
- ^ «Оперная и балет добавляют специи в сезон на свежем воздухе в Dell». Музыкальный курьер . 122 (2): 12. 15 июля 1940 года.
- ^ Леонард Либлинг , изд. (1 сентября 1938 г.). «8000 слышать Хофманн» . Музыкальный курьер . п. 10
- ^ Уильям Э. Смит (10 января 1940 г.). «Филадельфийская опера дает Моцарту работу». Музыкальная Америка . 60 (1): 20.
- ^ "Die Fledermaus на английском языке". Музыкальный курьер . 121 (8): 34. 15 апреля 1940 года.
- ^ «Весенний сезон Филадельфии приносит древний музыкальный фестиваль». Музыкальный курьер . 121 (9): 32. 1 мая 1940 года.
- ^ «Юджин Онегин спел на английском языке» . Музыкальный курьер . 122 (10): 7. 15 ноября 1940 года.
- ^ «Пуччини и Равель двойной счет» . Музыкальный курьер . 123 (6): 12. 15 марта 1941 года.
- ^ «Филадельфия слышит новую оперу». Музыкальный курьер . 123 (5): 8. 1 марта 1941 года.
- ^ «Местные и посещающие оперные группы услышали». Музыкальная Америка . 61 (7): 18. 10 апреля 1941 года.
- ^ «Чаттер: Филадельфия» . Разнообразие : 53. июль 1939 года.
- ^ Goble, Gary and Joanne, 2005 Historical Note, Денверская публичная библиотека Архивная коллекция: Денверский симфонический оркестр и документы Ассоциации, 1922-1990 гг.
- ^ Флоренция Френч, изд. (1961). "Денвер симфония". Музыкальный лидер . 93 . J. French Demerath и E. French Smith: 21.