Jump to content

Гора Ликаон

Координаты : 37 ° 282 " ° 58'30" ES / 37,459,4594 ° N ° E25.45694 ; 21.97500
(Перенаправлено с горы Lycaeum )
Гора Ликаон
Ликей
Монс Lycaeus
Взгляд с вершины горы Ликаион, который смотрит на Стоа и Ипподром.
Самая высокая точка
Координаты 37 ° 282 " ° 58'30" ES / 37,459,4594 ° N ° E25.45694 ; 21.97500
География
Гора Ликаон расположена в Греции
Гора Ликаон
Mount Lykaion
Location of Mount Lykaion in Greece
LocationArcadia, Greece

Гора Ликаон ( древнегреческий : λύκαιον ὄρος , lýkaion óros ; латынь : mons lycaeus ) - гора в Аркадии , Греция . У Lykaion есть два пика: Стефани на север и св. Илиас ( άγιος ηλίας , Agios īlías алтарь Зевса . ) на юге, где находится [ 1 ]

Северный пик выше, 1421 м, чем на юге, 1382 м (4662 и 4534 футов). Гора Ликаон была священной для Зевса Ликайоса, который, как говорили, родился и воспитывал его, и была домом Пеласгуса и его сына Ликаона , которые, как говорят, основали ритуал Зевса, практикуемый на его саммите. Похоже, что это связано с человеческим жертвоприношением и праздником, в котором человек, который получил часть человеческой жертвы, был переведен на волк , как Ликаон пожертвовал ребенком. Алтарь Зевса состоит из великого насыпения пепла с подпорной стеной. Было сказано, что в пределах оттенков не попало тени и что любой, кто вступил в него, умер в течение года. В святилище Зевса принимали участие спортивные игры, проводимые каждые четыре года, Ликайя .

Archaeological excavations were first carried out in 1897 by K. Kontopoulos for the Greek Archaeological Service,[2] followed by K. Kourouniotes between 1902 and 1909.[3][4][5]

The Mt. Lykaion Excavation and Survey Project, a joint effort of the University of Pennsylvania and the University of Arizona began work at the site in 2004, with the aim of continuing the topographical survey begun in 1996 and carrying out a full topographical and architectural analysis not only of the altar and temenos, but of the nearby valley where the Lykaian Games were held. The detailed digital records and drawings of every architectural stone block.[6] To date, a complete map of the area has been made, including not only the Ash Altar and temenos, but also two fountains, including the Hagno fountain mentioned by Pausanias, the hippodrome, the stadium, a building that was probably a bathhouse, the xenon (hotel), a stoa, several rows of seats, and a group of statue bases.

Many of these buildings seem to have been planned in relation to each other: the baths at the northern end of the hippodrome are on the same alignment as it is, and the stoa, the xenon, the lower fountain, and the rows of seats all appear to have been built in an intentionally similar alignment. Just to the north of the stoa four rows of seats were excavated, with the remains of a group of stelae and statue bases nearby. These would have bordered the hippodrome's southern edge, and correspond to an earlier excavated row of seats on the south-eastern edge of the racetrack. The majority of the spectators of events in the hippodrome, however, would have sat on the surrounding hills.[7]: 381–396 

In the literary record

[edit]

Mt. Lykaion, its religious significance, and its quadrennial athletic games appear with some frequency in the ancient literary sources. The 2nd-century Greek geographer Pausanias provides the greatest amount of information in the eighth book of his Description of Greece, where he discusses Lykaion's mythological, historical, and physical characteristics in detail. More isolated references occur, however, in sources ranging from Plato[8] to Virgil.[9]

Legendary period

[edit]

Pausanias states that the Arcadians claimed Cretea atop Mt. Lykaion as the birthplace of Zeus,[10] although tradition had handed down at least two other locations for Zeus’ birth.[11]

Lycaon, son of Pelasgus, the mythical founder of the Greek race, is said to have instituted the worship of Zeus at Mt. Lykaion, giving the god the epithet Lykaios and establishing games in his honor.[12] The Bibliotheca, a Roman-era mythological compendium, adds the story that Lycaon attempted to test Zeus’ omniscience by tricking him into eating a sacrifice mixed with human flesh. In punishment, Zeus slew Lycaon and his fifty sons.[13] Other sources, including the Roman poet Ovid, claim instead that Lycaon's punishment was transformation into a wolf, an early example of lycanthropy.[14]

Historical events

[edit]

According to Pausanias and the Greek historian Polybius, an inscribed pillar (stele) was erected near the altar of Zeus on Mt. Lykaion during the Second Messenian War, a revolt against the Spartans.[15] The inscription supposedly commemorated the execution of Aristocrates of Arcadia, who had betrayed the Messenian hero Aristomenes at the battle of the Great Trench.[16]

Thucydides, a Greek historian of the Peloponnesian War, writes that the Spartan king Pleistoanax lived on Mt. Lykaion while in exile from the mid-440s BC until 427, where he built a house straddling the sacred region (temenos) of Zeus to avoid further persecution.[17]

In his Stratagems, the 2nd-century Macedonian rhetorician Polyaenus describes a battle between the Spartans and Demetrius of Macedon in 294 BC. Mt. Lykaion extended between the camps of the two sides, causing some consternation among the Macedonians due to their unfamiliarity with the terrain. Nevertheless, Demetrius’ forces won the battle with relative ease.[18]

Polybius and Plutarch, a Greek author writing under the Roman empire, cite a battle at Mt. Lykaion in 227 BC between the Achaean League under Aratus and the Spartans under Cleomenes III. Although the details are vague, both authors make it clear that the Achaeans were defeated and that Aratus was believed (mistakenly) to have been killed.[19]

Religious worship

[edit]

Pan

[edit]

Mt. Lykaion was an important site of religious worship in ancient Greece. Pausanias describes a sanctuary of Pan surrounded by a grove of trees. At the sanctuary were bases of statues, which by Pausanias’ time had been deprived of the statues themselves, as well as a hippodrome, where the athletic games had once been held.[20] References to Lykaian Pan are especially abundant in Latin poetry, as for instance in Virgil's epic, the Aeneid: “Lupercal / Parrhasio dictum Panos de more Lycaei,” “...the Lupercal, named after the Parrhasian worship of Lykaian Pan,”[21] and in Horace's Odes: “Velox amoenum saepe Lucretilem / mutat Lycaeo Faunus,” “Often swift Faunus [Pan] exchanges Lykaion for pleasant Lucretilis.”[22]

Zeus Lykaios

[edit]

Pausanias records the presence of a mound of earth on the highest point of the mountain, an altar to Zeus Lykaios. He describes two pillars near the altar which had once been topped by golden eagles. Although Pausanias alludes to secret sacrifices which took place on this altar, he explains that he was reluctant to inquire into these rites due to their extreme antiquity.[23] Pausanias also discusses the temenos of Zeus, a sacred precinct which humans were forbidden to enter. He notes the common belief that any person entering the temenos would die within a year, along with the legend that all creatures, human and animal alike, cast no shadow while inside the sacred area.[24]

Games

[edit]

The athletic competitions at Lykaion, held every four years, receive occasional mention in the literary record. Authors are in disagreement as to when exactly the games were first instituted: Aristotle is said to have ranked the Lykaion games fourth in order of institution after the Eleusinia, the Panathenaia, and the Argive games,[25] while Pausanias argues for the Lykaian competition's priority to the Panathenaia.[12] Pliny the Elder, an imperial Roman polymath, states that the games at Lykaion were the first to introduce gymnastic competition.[26] The ancient Greek lyric poet Pindar records the victories of several athletes in his Victory Odes,[27] and two inscribed stelae recently excavated from the Lykaian hippodrome provide information about the events, participants, and winners at the games.[28]

Modern study

[edit]

After 1832, when Greece had gained independence from the Ottoman Empire, European travelers and scholars began to systematically tour Sparta and the Peloponnese. Ernst Curtius, Charles Beulé, and Guillaume Blouet published scholarly studies of the area, and discussions of the region appeared in German and British travelogues as well.[29] Many of these writers used Pausanias as their guide to the geography and sights of the region, but were also concerned to correlate modern Greek place-names with ancient evidence.

Beulé described the hippodrome and surrounding area, including large stones that he assumed formed had formed the seats of the judges and magistrates, and the remains of a building he called a temple to Pan, but which probably corresponds to the stoa of the modern excavations.[30] The German writer Ross described the bathhouse and its ancient but still-visible cisterns, which site he noted the locals called the Skaphidia.[31]

Mt. Lykaion was initially excavated by the Greek Archaeological Service, first in 1897 by archaeologist K. Kontopoulos[32] and again in 1902 by K. Kourouniotes.[33] Kontopoulos dug several trial trenches near the hippodrome and the altar. Kourouniotes's excavations of the altar and surrounding area (the temenos) were particularly informative; he learned that the altar consisted of a raised mound of blackened earth as described by Pausanias.[23] Excavation of the earth of the altar yielded burnt stones, small animal (cow and pig) bones, tiny pottery fragments, iron knives, clay figures, coins from Aegina, a clay figure of a bird, and two small bronze tripods. Further trenches dug in the temenos produced several bronze figures, some iron objects, and roof tiles.[34] In 1909 Kourouniotes excavated an area at the east of the mountain and beneath the summit, the site of the hippodrome, stadium, and bathhouse.[35]

Since Kourouniotes's excavation, anthropologists and scholars of Arcadian religion have studied the site in terms of its development as a sanctuary,[36] but there was no further systematic or scientific investigation until 1996, when Dr. David Gilman Romano of the University of Pennsylvania conducted a topographical and architectural survey of the site.[37] Romano continued his work with the Mt. Lykaion Excavation and Survey Project under the auspices of the University of Pennsylvania and the University of Arizona. A preliminary planning phase of cleaning and surveying took place in 2004 and 2005, and was followed by a five-year excavation program beginning in June 2006. A two-year period during which the findings will be studied is scheduled to begin in the summer of 2011.[34] As of 2023, the research was sponsored by the University of Arizona and the Greek Archaeological Service under the auspices of the American School of Classical Studies at Athens and the Ministry of Culture and Sports. [38]

Hippodrome

[edit]

The hippodrome at Mount Lykaion, located in a valley below and to the north of the altar, is the only extant hippodrome from Greek antiquity, and is therefore crucial to our understanding of Greek athletic festivals. The hippodrome was constructed on roughly a north-south orientation with a retaining wall of about 140 meters along the eastern side curving around the northern end. Modern excavations have discovered portions tapering column drums that may belonged to the turning posts at either end of the race-course, from whose location it appears that the hippodrome could have had a length of 320 meters and a width of 140. A bath building is being excavated about 35 meters to the northeast of the hippodrome; a large portion of it appears to have been dedicated to a cistern, and large stone basins from the middle of the structure have been uncovered.[7]: 386ff 

The Lykaian hippodrome is further unique in apparently having encompassed the stadium racecourse. The early 20th century excavator of Lykaion, Kouriouniotis discovered stone blocks in the middle of the hippodrome that would have formed the starting line of the stadium. The topological survey of 1996 confirmed 6 starting line blocks, four of which were grouped together and were thus possibly found near their original orientation and position. From this, archaeologist David Romano speculated that a stadium racecourse of 170–180 meters would have been enclosed within the hippodrome. The apparently double-use of the space is particularly interesting because inscriptional evidence concerning the Lykaian Games of the 4th century BCE indicates that horse and foot-races were held during the same festivals, and possibly on the same day.[7]: 387ff 

Две надписи были обнаружены в раскопках кориоуниотиса, которые дают имена победивших спортсменов в различных конкурсах ликайских игр, которые проводились каждые четыре года между 320 и 304 г. до н.э. Эти конкурсы включали в себя ноги для мужчин и для мальчиков, различные гонки колесницы с командами взрослых и юношеских лошадей, бокс, борьба и пентатлон . [ 39 ]

Ясень Алтарь

[ редактировать ]

Круглый алтарь из почерневшей земли высотой около 1,5 метра и диаметром 30 метров, по-видимому, датируется до миграции индоевропейских народов в этот район. Раскопки Куруниотов в 1903 году алтаря и его близлежащего Теманоса определили определенную культовую деятельность на алтаре Ликаиона с конца 7 -го века, в том числе кости животных, миниатюрные штативы, ножи и статуэтки Зевса , держащих орла и молниеносного болта. Эти объекты были в основном обнаружены в темносе . [ 40 ] Земля-альт может соответствовать линейному упоминанию B об «алтаре с открытым огнем»; Линейные B (14–13 веков до н.э.) также дают первые упоминания о предложениях Зевсу и священного участка (Temenos) возле алтаря, которые были раскопаны в Lykaion. [ 41 ]

Раскопки в 2007 году выявили фрагменты керамики и признаки активности в алтаре пепела, который, как полагают, использовались еще в 3000 г. до н.э. [ 42 ] Рядом с Олимпией (всего в 22 милях) есть похожий япельный алтарь, и оба поселения содержали древние спортивные игры. Чрезвычайно ранняя дата активности в Lykaion может предположить, что эти обычаи возникли там. [ 42 ] Стратиграфический анализ самых последних раскопок показал доисторическую человеческую деятельность на месте алтаря, которая, по -видимому, постоянно использовалась с позднего неолитического периода до эпохи эллинистики. [ 6 ] Ряд питьевых сосудов и костей овец и коз из позднего эладического периода указывает на то, что алтарь был местом микенского питья и пирчания, вероятно, в честь Зевса. [ 41 ] Особенно интересным открытием было кольцо уплотнения с позднего минойского периода (1500–1400 гг. До н.э.), которое могло бы указывать на некоторое взаимодействие между горой Ликаион и Критом, оба из которых даны как место рождения Зевса древними источниками. [ 43 ]

В 2016 году раскопки алтаря пепела выявили 3000-летний скелет мальчика-подростка, который, как считается человеческой жертвой. [ 44 ] [ 45 ] [ 46 ] Исследователи объяснили, что это не кладбище, и скелет был выровнен камнями, показывая, что это не было типичным человеческим погребением. Платон и другие древние писатели связывали гору Ликаон, специально предназначенную для человеческих жертв с Зевсом - легенды говорят, что приносящий в жертву мальчик будет приготовлен с принесенным в жертву мясо животных, и те, кто употреблял человеческую порцию, станут волком в течение 9 лет.

Примечания и ссылки

[ редактировать ]
  1. ^ Кук, ab Zeus , 81. 1914.
  2. ^ Kontopoulos, K. (1898) Praktika , pp. 17–18.
  3. ^ Kourouniotes, K. (1903) Praktika , pp. 50ff
  4. ^ Kouniotes, K. (1904) Archaiologike Ephemeris , 153ff.
  5. ^ Kourouniotes, K. (1909) Praktika , pp. 185–200
  6. ^ Подпрыгнуть до: а беременный «Домашняя страница - Mt. Lykaion Excavation and Survey Project» . Lykaionexcavation.org . Получено 2013-10-01 .
  7. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Романо, Д.Г. (2005) «Новое топографическое и архитектурное обследование святилища Зевса на горе Лайкаион»
  8. ^ Платон, Республика 565D-E
  9. ^ Например, Вирджил, Eclogues 10.14–15; Груги 3,1–2, 314–17
  10. ^ Паусания 8.36.3, 8.38.2
  11. ^ ср . Цицерон, природа богов 3.53
  12. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Павсания 8.2.1
  13. ^ Аполлон, воплощение 3.8.1
  14. ^ Ovid, Metamorphoses , 1.163ff.
  15. ^ Паусания 4.22.7, полибий 4.33.2–6
  16. ^ Пол Энтони Картледж "Аристомен (1)" Оксфордский классический словарь. Редакция Саймон Хорнблауэр и Энтони Спавфорт. Издательство Оксфордского университета 2009. Оксфордская справка онлайн. Издательство Оксфордского университета. 17 февраля 2011 г. [1]
  17. ^ Фукидид 5.16.3
  18. ^ Polyenus 4.7.9
  19. ^ Polybius 2.51.3, 2.55.2; Плутарх, жизнь Клеоменов 5.1, Жизнь Аратуса 36.1
  20. ^ Паусания 8.38.5
  21. ^ Вирджил, aeneid 8.343-4
  22. ^ Гораций, ODES 1.17.1–2
  23. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Паусания 8.38.7
  24. ^ Паусания 8.38.6
  25. ^ Aristotle Apud Schol. Аристид. П. 105
  26. ^ Плиний старший, естественная история 7.205
  27. ^ Пиндар, ол. 7.80ff., 9.95ff., 13.105ff, no. 10.45ff.
  28. ^ Силл. 3 314 (английский перевод)
  29. ^ [2] Архивировано 7 марта 2009 г., на машине Wayback
  30. ^ Беле, исследования на Пелопоне. Париж: Firmin Didot Frères, 1855. pp. 159f.
  31. ^ Росс, Л. Рейзен на маршрутах путешествий через Грецию. 91 ff
  32. ^ Kontopoulos, K. 1898. Praktika , pp. 17–8
  33. ^ Kourouniotes, K. 1903. Praktika , pp. 50ff.
  34. ^ Подпрыгнуть до: а беременный «Mt. Lykaion Excavation and Survey Project - Обзор проекта» . corinth.sas.upenn.edu . Архивировано из оригинала 22 сентября 2009 года.
  35. ^ Kourouniotes, K. 1909. Praktika, pp. 185–200
  36. ^ EG JOST, M. Sanctuaires et Cults D'Arcadie , 1985; М. Voyatzis
  37. ^ Романо, DG 1997. Aja 101, p. 374.
  38. ^ «Mt. Lykaion Excavation & Survey Project» . Mt. Lykaion Excavation & Survey Project . 2023-06-12 . Получено 2024-06-09 .
  39. * Надпись 549 и 550
  40. ^ (1904) Археф с. 153ff
  41. ^ Подпрыгнуть до: а беременный «Новые данные из раскопок в Аркадии, Греция, подтверждают теорию« Рождение Зевса » . Наука ежедневно . Получено 2011-02-17 .
  42. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Дэвис, Хизер А. (2008) Dig обнаруживает сюрпризы и вопросы из древней Греции . Получено 2008-04-08.
  43. ^ «Сюрпризы на Волк -Маунтин» . Получено 1 октября 2013 года .
  44. ^ Романо, DG (2016). «Mt. Lykaion Excavation and Operail Project Project по проекту мероприятий, лето 2016» (PDF) . Получено 2024-06-09 .
  45. ^ «Кости могут принадлежать подростку, принесему в жертву Зевсу» . usatoday.com . Получено 29 ноября 2023 года .
  46. ^ «Охлаждающая находка на гору может подтвердить легенду темного греческого» . Bostonglobe.com . Получено 29 ноября 2023 года .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 73e8256290ff726bda4aabf3f49b9c25__1717952760
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/73/25/73e8256290ff726bda4aabf3f49b9c25.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Mount Lykaion - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)