Jump to content

JavaScript

Страница полузащищена
Послушайте эту статью
(Перенаправлено с Javascript (язык программирования) )

JavaScript
Скриншот исходного кода JavaScript
Парадигма Мультипарадигмальность : событийно-ориентированная , функциональная , императивная , процедурная , объектно-ориентированная.
Designed byBrendan Eich of Netscape initially; others have also contributed to the ECMAScript standard
First appearedDecember 4, 1995; 28 years ago (1995-12-04)[1]
Stable release
ECMAScript 2023[2] Edit this on Wikidata / June 2023; 14 months ago (June 2023)
Preview release
ECMAScript 2025[3] Edit this on Wikidata / 27 March 2024; 4 months ago (27 March 2024)
Typing disciplineDynamic, weak, duck
Filename extensions
Websiteecma-international.org/publications-and-standards/standards/ecma-262/
Major implementations
V8, JavaScriptCore, SpiderMonkey, Chakra
Influenced by
Java,[5][6] Scheme,[6] Self,[7] AWK,[8] HyperTalk[9]
Influenced
ActionScript, ArkTS, AssemblyScript, CoffeeScript, Dart, Haxe, JS++, Opa, TypeScript

JavaScript ( / ˈ ɑː v ə s k r ɪ p t / ), часто сокращаемый как JS , является языком программирования и основной технологией Интернета , наряду с HTML и CSS . 99% веб-сайтов используют JavaScript на стороне клиента для управления поведением веб-страницы . [10]

Веб-браузеры имеют специальный механизм JavaScript , который выполняет клиентский код . Эти механизмы также используются на некоторых серверах и в различных приложениях . Самая популярная система выполнения для использования без браузера Node.js.

JavaScript — это высокоуровневый язык , часто компилируемый «точно в срок» , соответствующий стандарту ECMAScript . [11] Он имеет динамическую типизацию , на основе прототипов объектную ориентацию и первоклассные функции . Он мультипарадигмальный , поддерживает событийно-ориентированный , функциональный и императивный стили программирования . Он имеет интерфейсы прикладного программирования (API) для работы с текстом, датами, регулярными выражениями , стандартными структурами данных и объектной моделью документа (DOM).

The ECMAScript standard does not include any input/output (I/O), such as networking, storage, or graphics facilities. In practice, the web browser or other runtime system provides JavaScript APIs for I/O.

Although Java and JavaScript are similar in name, syntax, and respective standard libraries, the two languages are distinct and differ greatly in design.

History

Creation at Netscape

The first popular web browser with a graphical user interface, Mosaic, was released in 1993. Accessible to non-technical people, it played a prominent role in the rapid growth of the early World Wide Web.[12] The lead developers of Mosaic then founded the Netscape corporation, which released a more polished browser, Netscape Navigator, in 1994. This quickly became the most-used.[13]

During these formative years of the Web, web pages could only be static, lacking the capability for dynamic behavior after the page was loaded in the browser. There was a desire in the flourishing web development scene to remove this limitation, so in 1995, Netscape decided to add a programming language to Navigator. They pursued two routes to achieve this: collaborating with Sun Microsystems to embed the Java language, while also hiring Brendan Eich to embed the Scheme language.[6]

The goal was a "language for the masses",[14] "to help nonprogrammers create dynamic, interactive Web sites".[15] Netscape management soon decided that the best option was for Eich to devise a new language, with syntax similar to Java and less like Scheme or other extant scripting languages.[5][6] Although the new language and its interpreter implementation were called LiveScript when first shipped as part of a Navigator beta in September 1995, the name was changed to JavaScript for the official release in December.[6][1][16]

The choice of the JavaScript name has caused confusion, implying that it is directly related to Java. At the time, the dot-com boom had begun and Java was a popular new language, so Eich considered the JavaScript name a marketing ploy by Netscape.[14]

Adoption by Microsoft

Microsoft debuted Internet Explorer in 1995, leading to a browser war with Netscape. On the JavaScript front, Microsoft created its own interpreter called JScript.[17]

Microsoft first released JScript in 1996, alongside initial support for CSS and extensions to HTML. Each of these implementations was noticeably different from their counterparts in Netscape Navigator.[18][19] These differences made it difficult for developers to make their websites work well in both browsers, leading to widespread use of "best viewed in Netscape" and "best viewed in Internet Explorer" logos for several years.[18][20]

The rise of JScript

Brendan Eich later said of this period: "It's still kind of a sidekick language. It's considered slow or annoying. People do pop-ups or those scrolling messages in the old status bar at the bottom of your old browser."[14]

In November 1996, Netscape submitted JavaScript to Ecma International, as the starting point for a standard specification that all browser vendors could conform to. This led to the official release of the first ECMAScript language specification in June 1997.

The standards process continued for a few years, with the release of ECMAScript 2 in June 1998 and ECMAScript 3 in December 1999. Work on ECMAScript 4 began in 2000.[17]

However, the effort to fully standardize the language was undermined by Microsoft gaining an increasingly dominant position in the browser market. By the early 2000s, Internet Explorer's market share reached 95%.[21] This meant that JScript became the de facto standard for client-side scripting on the Web.

Microsoft initially participated in the standards process and implemented some proposals in its JScript language, but eventually it stopped collaborating on ECMA work. Thus ECMAScript 4 was mothballed.

Growth and standardization

During the period of Internet Explorer dominance in the early 2000s, client-side scripting was stagnant. This started to change in 2004, when the successor of Netscape, Mozilla, released the Firefox browser. Firefox was well received by many, taking significant market share from Internet Explorer.[22]

In 2005, Mozilla joined ECMA International, and work started on the ECMAScript for XML (E4X) standard. This led to Mozilla working jointly with Macromedia (later acquired by Adobe Systems), who were implementing E4X in their ActionScript 3 language, which was based on an ECMAScript 4 draft. The goal became standardizing ActionScript 3 as the new ECMAScript 4. To this end, Adobe Systems released the Tamarin implementation as an open source project. However, Tamarin and ActionScript 3 were too different from established client-side scripting, and without cooperation from Microsoft, ECMAScript 4 never reached fruition.

Meanwhile, very important developments were occurring in open-source communities not affiliated with ECMA work. In 2005, Jesse James Garrett released a white paper in which he coined the term Ajax and described a set of technologies, of which JavaScript was the backbone, to create web applications where data can be loaded in the background, avoiding the need for full page reloads. This sparked a renaissance period of JavaScript, spearheaded by open-source libraries and the communities that formed around them. Many new libraries were created, including jQuery, Prototype, Dojo Toolkit, and MooTools.

Google debuted its Chrome browser in 2008, with the V8 JavaScript engine that was faster than its competition.[23][24] The key innovation was just-in-time compilation (JIT),[25] so other browser vendors needed to overhaul their engines for JIT.[26]

In July 2008, these disparate parties came together for a conference in Oslo. This led to the eventual agreement in early 2009 to combine all relevant work and drive the language forward. The result was the ECMAScript 5 standard, released in December 2009.

Reaching maturity

Ambitious work on the language continued for several years, culminating in an extensive collection of additions and refinements being formalized with the publication of ECMAScript 6 in 2015.[27]

The creation of Node.js in 2009 by Ryan Dahl sparked a significant increase in the usage of JavaScript outside of web browsers. Node combines the V8 engine, an event loop, and I/O APIs, thereby providing a stand-alone JavaScript runtime system.[28][29] As of 2018, Node had been used by millions of developers,[30] and npm had the most modules of any package manager in the world.[31]

The ECMAScript draft specification is currently maintained openly on GitHub,[32] and editions are produced via regular annual snapshots.[32] Potential revisions to the language are vetted through a comprehensive proposal process.[33][34] Now, instead of edition numbers, developers check the status of upcoming features individually.[32]

The current JavaScript ecosystem has many libraries and frameworks, established programming practices, and substantial usage of JavaScript outside of web browsers. Plus, with the rise of single-page applications and other JavaScript-heavy websites, several transpilers have been created to aid the development process.[35]

Trademark

"JavaScript" is a trademark of Oracle Corporation in the United States.[36][37] The trademark was originally issued to Sun Microsystems on 6 May 1997, and was transferred to Oracle when they acquired Sun in 2009.[38]

Website client-side usage

JavaScript is the dominant client-side scripting language of the Web, with 99% of all websites using it for this purpose.[10] Scripts are embedded in or included from HTML documents and interact with the DOM.

All major web browsers have a built-in JavaScript engine that executes the code on the user's device.

Examples of scripted behavior

Libraries and frameworks

Over 80% of websites use a third-party JavaScript library or web framework as part of their client-side scripting.[39]

jQuery is by far the most-used.[39] Other notable ones include Angular, Bootstrap, Lodash, Modernizr, React, Underscore, and Vue.[39] Multiple options can be used in conjunction, such as jQuery and Bootstrap.[40]

However, the term "Vanilla JS" was coined for websites not using any libraries or frameworks at all, instead relying entirely on standard JavaScript functionality.[41]

Other usage

The use of JavaScript has expanded beyond its web browser roots. JavaScript engines are now embedded in a variety of other software systems, both for server-side website deployments and non-browser applications.

Initial attempts at promoting server-side JavaScript usage were Netscape Enterprise Server and Microsoft's Internet Information Services,[42][43] but they were small niches.[44] Server-side usage eventually started to grow in the late 2000s, with the creation of Node.js and other approaches.[44]

Electron, Cordova, React Native, and other application frameworks have been used to create many applications with behavior implemented in JavaScript. Other non-browser applications include Adobe Acrobat support for scripting PDF documents[45] and GNOME Shell extensions written in JavaScript.[46]

JavaScript has recently begun to appear in some embedded systems, usually by leveraging Node.js.[47][48][49]

Execution

JavaScript engine

A JavaScript engine is a software component that executes JavaScript code. The first JavaScript engines were mere interpreters, but all relevant modern engines use just-in-time compilation for improved performance.[50]

JavaScript engines are typically developed by web browser vendors, and every major browser has one. In a browser, the JavaScript engine runs in concert with the rendering engine via the Document Object Model and Web IDL bindings.[51] However, the use of JavaScript engines is not limited to browsers; for example, the V8 engine is a core component of the Node.js runtime system.[52]

Since ECMAScript is the standardized specification of JavaScript, ECMAScript engine is another name for these implementations. With the advent of WebAssembly, some engines can also execute this code in the same sandbox as regular JavaScript code.[53][52]

Runtime system

A JavaScript engine must be embedded within a runtime system (such as a web browser or a standalone system) to enable scripts to interact with the broader environment. The runtime system includes the necessary APIs for input/output operations, such as networking, storage, and graphics, and provides the ability to import scripts.

JavaScript is a single-threaded language. The runtime processes messages from a queue one at a time, and it calls a function associated with each new message, creating a call stack frame with the function's arguments and local variables. The call stack shrinks and grows based on the function's needs. When the call stack is empty upon function completion, JavaScript proceeds to the next message in the queue. This is called the event loop, described as "run to completion" because each message is fully processed before the next message is considered. However, the language's concurrency model describes the event loop as non-blocking: program I/O is performed using events and callback functions. This means, for example, that JavaScript can process a mouse click while waiting for a database query to return information.[54]

The notable standalone runtimes are Node.js, Deno, and Bun.

Features

The following features are common to all conforming ECMAScript implementations unless explicitly specified otherwise.

Imperative and structured

JavaScript supports much of the structured programming syntax from C (e.g., if statements, while loops, switch statements, do while loops, etc.). One partial exception is scoping: originally JavaScript only had function scoping with var; block scoping was added in ECMAScript 2015 with the keywords let and const. Like C, JavaScript makes a distinction between expressions and statements. One syntactic difference from C is automatic semicolon insertion, which allow semicolons (which terminate statements) to be omitted.[55]

Weakly typed

JavaScript is weakly typed, which means certain types are implicitly cast depending on the operation used.[56]

  • The binary + operator casts both operands to a string unless both operands are numbers. This is because the addition operator doubles as a concatenation operator
  • The binary - operator always casts both operands to a number
  • Both unary operators (+, -) always cast the operand to a number

Values are cast to strings like the following:[56]

  • Strings are left as-is
  • Numbers are converted to their string representation
  • Arrays have their elements cast to strings after which they are joined by commas (,)
  • Other objects are converted to the string [object Object] where Object is the name of the constructor of the object

Values are cast to numbers by casting to strings and then casting the strings to numbers. These processes can be modified by defining toString and valueOf functions on the prototype for string and number casting respectively.

JavaScript has received criticism for the way it implements these conversions as the complexity of the rules can be mistaken for inconsistency.[57][56] For example, when adding a number to a string, the number will be cast to a string before performing concatenation, but when subtracting a number from a string, the string is cast to a number before performing subtraction.

JavaScript type conversions
left operandoperatorright operandresult
[] (empty array)+[] (empty array)"" (empty string)
[] (empty array)+{} (empty object)"[object Object]" (string)
false (boolean)+[] (empty array)"false" (string)
"123"(string)+1 (number)"1231" (string)
"123" (string)-1 (number)122 (number)
"123" (string)-"abc" (string)NaN (number)

Often also mentioned is {} + [] resulting in 0 (number). This is misleading: the {} is interpreted as an empty code block instead of an empty object, and the empty array is cast to a number by the remaining unary + operator. If the expression is wrapped in parentheses - ({} + []) - the curly brackets are interpreted as an empty object and the result of the expression is "[object Object]" as expected.[56]

Dynamic

Typing

JavaScript is dynamically typed like most other scripting languages. A type is associated with a value rather than an expression. For example, a variable initially bound to a number may be reassigned to a string.[58] JavaScript supports various ways to test the type of objects, including duck typing.[59]

Run-time evaluation

JavaScript includes an eval function that can execute statements provided as strings at run-time.

Object-orientation (prototype-based)

Prototypal inheritance in JavaScript is described by Douglas Crockford as:

You make prototype objects, and then ... make new instances. Objects are mutable in JavaScript, so we can augment the new instances, giving them new fields and methods. These can then act as prototypes for even newer objects. We don't need classes to make lots of similar objects... Objects inherit from objects. What could be more object oriented than that?[60]

In JavaScript, an object is an associative array, augmented with a prototype (see below); each key provides the name for an object property, and there are two syntactical ways to specify such a name: dot notation (obj.x = 10) and bracket notation (obj['x'] = 10). A property may be added, rebound, or deleted at run-time. Most properties of an object (and any property that belongs to an object's prototype inheritance chain) can be enumerated using a for...in loop.

Prototypes

JavaScript uses prototypes where many other object-oriented languages use classes for inheritance.[61] It is possible to simulate many class-based features with prototypes in JavaScript.[62]

Functions as object constructors

Functions double as object constructors, along with their typical role. Prefixing a function call with new will create an instance of a prototype, inheriting properties and methods from the constructor (including properties from the Object prototype).[63] ECMAScript 5 offers the Object.create method, allowing explicit creation of an instance without automatically inheriting from the Object prototype (older environments can assign the prototype to null).[64] The constructor's prototype property determines the object used for the new object's internal prototype. New methods can be added by modifying the prototype of the function used as a constructor. JavaScript's built-in constructors, such as Array or Object, also have prototypes that can be modified. While it is possible to modify the Object prototype, it is generally considered bad practice because most objects in JavaScript will inherit methods and properties from the Object prototype, and they may not expect the prototype to be modified.[65]

Functions as methods

Unlike in many object-oriented languages, in JavaScript there is no distinction between a function definition and a method definition. Rather, the distinction occurs during function calling. When a function is called as a method of an object, the function's local this keyword is bound to that object for that invocation.

Functional

JavaScript functions are first-class; a function is considered to be an object.[66] As such, a function may have properties and methods, such as .call() and .bind().[67]

Lexical closure

A nested function is a function defined within another function. It is created each time the outer function is invoked.

In addition, each nested function forms a lexical closure: the lexical scope of the outer function (including any constant, local variable, or argument value) becomes part of the internal state of each inner function object, even after execution of the outer function concludes.[68]

Anonymous function

JavaScript also supports anonymous functions.

Delegative

JavaScript supports implicit and explicit delegation.

Functions as roles (Traits and Mixins)

JavaScript natively supports various function-based implementations of Role[69] patterns like Traits[70][71] and Mixins.[72] Such a function defines additional behavior by at least one method bound to the this keyword within its function body. A Role then has to be delegated explicitly via call or apply to objects that need to feature additional behavior that is not shared via the prototype chain.

Object composition and inheritance

Whereas explicit function-based delegation does cover composition in JavaScript, implicit delegation already happens every time the prototype chain is walked in order to, e.g., find a method that might be related to but is not directly owned by an object. Once the method is found it gets called within this object's context. Thus inheritance in JavaScript is covered by a delegation automatism that is bound to the prototype property of constructor functions.

Miscellaneous

Zero-based numbering

JavaScript is a zero-index language.

Variadic functions

An indefinite number of parameters can be passed to a function. The function can access them through formal parameters and also through the local arguments object. Variadic functions can also be created by using the bind method.

Array and object literals

Like in many scripting languages, arrays and objects (associative arrays in other languages) can each be created with a succinct shortcut syntax. In fact, these literals form the basis of the JSON data format.

Regular expressions

In a manner similar to Perl, JavaScript also supports regular expressions, which provide a concise and powerful syntax for text manipulation that is more sophisticated than the built-in string functions.[73]

Promises and Async/await

JavaScript supports promises and Async/await for handling asynchronous operations.[citation needed]

Promises

A built-in Promise object provides functionality for handling promises and associating handlers with an asynchronous action's eventual result. Recently, the JavaScript specification introduced combinator methods, which allow developers to combine multiple JavaScript promises and do operations based on different scenarios. The methods introduced are: Promise.race, Promise.all, Promise.allSettled and Promise.any.

Async/await

Async/await allows an asynchronous, non-blocking function to be structured in a way similar to an ordinary synchronous function. Asynchronous, non-blocking code can be written, with minimal overhead, structured similarly to traditional synchronous, blocking code.

Vendor-specific extensions

Historically, some JavaScript engines supported these non-standard features:

  • conditional catch clauses (like Java)
  • array comprehensions and generator expressions (like Python)
  • concise function expressions (function(args) expr; this experimental syntax predated arrow functions)
  • ECMAScript for XML (E4X), an extension that adds native XML support to ECMAScript (unsupported in Firefox since version 21[74])

Syntax

Simple examples

Variables in JavaScript can be defined using either the var,[75] let[76] or const[77] keywords. Variables defined without keywords will be defined at the global scope.

// Declares a function-scoped variable named `x`, and implicitly assigns the// special value `undefined` to it. Variables without value are automatically// set to undefined.// var is generally considered bad practice and let and const are usually preferred.var x;// Variables can be manually set to `undefined` like solet x2 = undefined;// Declares a block-scoped variable named `y`, and implicitly sets it to// `undefined`. The `let` keyword was introduced in ECMAScript 2015.let y;// Declares a block-scoped, un-reassignable variable named `z`, and sets it to// a string literal. The `const` keyword was also introduced in ECMAScript 2015,// and must be explicitly assigned to.// The keyword `const` means constant, hence the variable cannot be reassigned// as the value is `constant`.const z = "this value cannot be reassigned!";// Declares a global-scoped variable and assigns 3.  This is generally considered// bad practice, and will not work if strict mode is on.t = 3;// Declares a variable named `myNumber`, and assigns a number literal (the value// `2`) to it.let myNumber = 2;// Reassigns `myNumber`, setting it to a string literal (the value `"foo"`).// JavaScript is a dynamically-typed language, so this is legal.myNumber = "foo";

Note the comments in the examples above, all of which were preceded with two forward slashes.

There is no built-in Input/output functionality in JavaScript, instead it is provided by the run-time environment. The ECMAScript specification in edition 5.1 mentions that "there are no provisions in this specification for input of external data or output of computed results".[78]However, most runtime environments have a console object that can be used to print output.[79] Here is a minimalist "Hello, World!" program in JavaScript in a runtime environment with a console object:

console.log("Hello, World!");

In HTML documents, a program like this is required for an output:

// Text nodes can be made using the "write" method.// This is frowned upon, as it can overwrite the document if the document is fully loaded.document.write('foo');// Elements can be made too. First, they have to be created in the DOM.const myElem = document.createElement('span');// Attributes like classes and the id can be set as wellmyElem.classList.add('foo');myElem.id = 'bar';// After setting this, the tag will look like this: `<span class="foo" id="bar" data-attr="baz"></span>`myElem.setAttribute('data-attr', 'baz'); // Which could also be written as `myElem.dataset.attr = 'baz'`// Finally append it as a child element to the <body> in the HTMLdocument.body.appendChild(myElem);// Elements can be imperatively grabbed with querySelector for one element, or querySelectorAll for multiple elements that can be looped with forEachdocument.querySelector('.class'); // Selects the first element with the "class" classdocument.querySelector('#id'); // Selects the first element with an `id` of "id"document.querySelector('[data-other]'); // Selects the first element with the "data-other" attributedocument.querySelectorAll('.multiple'); // Returns an Array-like NodeList of all elements with the "multiple" class

A simple recursive function to calculate the factorial of a natural number:

function factorial(n) {    // Checking the argument for legitimacy. Factorial is defined for positive integers.    if (isNaN(n)) {        console.error("Non-numerical argument not allowed.");        return NaN; // The special value: Not a Number    }    if (n === 0)        return 1; // 0! = 1    if (n < 0)        return undefined; // Factorial of negative numbers is not defined.    if (n % 1) {        console.warn(`${n} will be rounded to the closest integer. For non-integers consider using gamma function instead.`);        n = Math.round(n);    }    // The above checks need not be repeated in the recursion, hence defining the actual recursive part separately below.    // The following line is a function expression to recursively compute the factorial. It uses the arrow syntax introduced in ES6.    const recursivelyCompute = a => a > 1 ? a * recursivelyCompute(a - 1) : 1; // Note the use of the ternary operator `?`.    return recursivelyCompute(n);}factorial(3); // Returns 6

An anonymous function (or lambda):

const counter = function() {    let count = 0;    return function() {        return ++count;    }};const x = counter();x(); // Returns 1x(); // Returns 2x(); // Returns 3

This example shows that, in JavaScript, function closures capture their non-local variables by reference.

Arrow functions were first introduced in 6th Edition - ECMAScript 2015. They shorten the syntax for writing functions in JavaScript. Arrow functions are anonymous, so a variable is needed to refer to them in order to invoke them after their creation, unless surrounded by parenthesis and executed immediately.

Example of arrow function:

// Arrow functions let us omit the `function` keyword.// Here `long_example` points to an anonymous function value.const long_example = (input1, input2) => {    console.log("Hello, World!");    const output = input1 + input2;    return output;};// If there are no braces, the arrow function simply returns the expression// So here it's (input1 + input2)const short_example = (input1, input2) => input1 + input2;long_example(2, 3); // Prints "Hello, World!" and returns 5short_example(2, 5);  // Returns 7// If an arrow function has only one parameter, the parentheses can be removed.const no_parentheses = input => input + 2;no_parentheses(3); // Returns 5// An arrow function, like other function definitions, can be executed in the same statement as they are created.// This is useful when writing libraries to avoid filling the global scope, and for closures.let three = ((a, b) => a + b) (1, 2);const generate_multiplier_function = a => (b => isNaN(b) || !b ? a : a*=b);const five_multiples = generate_multiplier_function(5); // The supplied argument "seeds" the expression and is retained by a.five_multiples(1); // Returns 5five_multiples(3); // Returns 15five_multiples(4); // Returns 60

In JavaScript, objects can be created as instances of a class.

Object class example:

class Ball {   constructor(radius) {      this.radius = radius;      this.area = Math.PI * ( radius ** 2 );   }   // Classes (and thus objects) can contain functions known as methods   show() {      console.log(this.radius);   }};const myBall = new Ball(5); // Creates a new instance of the ball object with radius 5myBall.radius++; // Object properties can usually be modified from the outsidemyBall.show();   // Using the inherited "show" function logs "6"

В JavaScript объекты могут создаваться непосредственно из функции.

Функциональный пример объекта:

function Ball(radius) {   const area = Math.PI * ( radius ** 2 );   const obj = { radius, area };   // Objects are mutable, and functions can be added as properties.   obj.show = () => console.log(obj.radius);   return obj;};const myBall = Ball(5); // Creates a new ball object with radius 5. No "new" keyword needed.myBall.radius++; // The instance property can be modified.myBall.show();   // Using the "show" function logs "6" - the new instance value.

Демонстрация вариадической функции ( arguments это специальная переменная ): [80]

function sum() {    let x = 0;    for (let i = 0; i < arguments.length; ++i)        x += arguments[i];    return x;}sum(1, 2); // Returns 3sum(1, 2, 3); // Returns 6// As of ES6, using the rest operator.function sum(...args) {    return args.reduce((a, b) => a + b);}sum(1, 2); // Returns 3sum(1, 2, 3); // Returns 6

Выражения функций, вызываемые немедленно, часто используются для создания замыканий. Замыкания позволяют собирать свойства и методы в пространстве имен и делать некоторые из них приватными:

let counter = (function() {    let i = 0; // Private property    return {   // Public methods        get: function() {            alert(i);        },        set: function(value) {            i = value;        },        increment: function() {            alert(++i);        }    };})(); // Modulecounter.get(); // Returns 0counter.set(6);counter.increment(); // Returns 7counter.increment(); // Returns 8

Объекты -генераторы (в форме функций-генераторов) предоставляют функцию, которую можно вызывать, завершать и повторно вводить, сохраняя внутренний контекст (с сохранением состояния). [81]

function* rawCounter() {    yield 1;    yield 2;}function* dynamicCounter() {    let count = 0;    while (true) {        // It is not recommended to utilize while true loops in most cases.        yield ++count;    }}// Instancesconst counter1 = rawCounter();const counter2 = dynamicCounter();// Implementationcounter1.next(); // {value: 1, done: false}counter1.next(); // {value: 2, done: false}counter1.next(); // {value: undefined, done: true}counter2.next(); // {value: 1, done: false}counter2.next(); // {value: 2, done: false}counter2.next(); // {value: 3, done: false}// ...infinitely

JavaScript может экспортировать и импортировать из модулей: [82]

Пример экспорта:

/* mymodule.js */// This function remains private, as it is not exportedlet sum = (a, b) => {    return a + b;}// Export variablesexport let name = 'Alice';export let age = 23;// Export named functionsexport function add(num1, num2) {    return num1 + num2;}// Export classexport class Multiplication {    constructor(num1, num2) {        this.num1 = num1;        this.num2 = num2;    }    add() {        return sum(this.num1, this.num2);    }}

Пример импорта:

// Import one propertyimport { add } from './mymodule.js';console.log(add(1, 2));//> 3// Import multiple propertiesimport { name, age } from './mymodule.js';console.log(name, age);//> "Alice", 23// Import all properties from a moduleimport * from './module.js'console.log(name, age);//> "Alice", 23console.log(add(1,2));//> 3

Более продвинутый пример

В этом примере кода показаны различные функции JavaScript.

/* Finds the lowest common multiple (LCM) of two numbers */function LCMCalculator(x, y) { // constructor function    if (isNaN(x*y)) throw new TypeError("Non-numeric arguments not allowed.");    const checkInt = function(x) { // inner function        if (x % 1 !== 0)            throw new TypeError(x + "is not an integer");        return x;    };    this.a = checkInt(x)    //   semicolons   ^^^^  are optional, a newline is enough    this.b = checkInt(y);}// The prototype of object instances created by a constructor is// that constructor's "prototype" property.LCMCalculator.prototype = { // object literal    constructor: LCMCalculator, // when reassigning a prototype, set the constructor property appropriately    gcd: function() { // method that calculates the greatest common divisor        // Euclidean algorithm:        let a = Math.abs(this.a), b = Math.abs(this.b), t;        if (a < b) {            // swap variables            // t = b; b = a; a = t;            [a, b] = [b, a]; // swap using destructuring assignment (ES6)        }        while (b !== 0) {            t = b;            b = a % b;            a = t;        }        // Only need to calculate GCD once, so "redefine" this method.        // (Actually not redefinition—it's defined on the instance itself,        // so that this.gcd refers to this "redefinition" instead of LCMCalculator.prototype.gcd.        // Note that this leads to a wrong result if the LCMCalculator object members "a" or "b" are altered afterwards.)        // Also, 'gcd' === "gcd", this['gcd'] === this.gcd        this['gcd'] = function() {            return a;        };        return a;    },    // Object property names can be specified by strings delimited by double (") or single (') quotes.    "lcm": function() {        // Variable names do not collide with object properties, e.g., |lcm| is not |this.lcm|.        // not using |this.a*this.b| to avoid FP precision issues        let lcm = this.a / this.gcd() * this.b;        // Only need to calculate lcm once, so "redefine" this method.        this.lcm = function() {            return lcm;        };        return lcm;    },    // Methods can also be declared using ES6 syntax    toString() {        // Using both ES6 template literals and the (+) operator to concatenate values        return `LCMCalculator: a = ${this.a}, b = ` + this.b;    }};// Define generic output function; this implementation only works for Web browsersfunction output(x) {    document.body.appendChild(document.createTextNode(x));    document.body.appendChild(document.createElement('br'));}// Note: Array's map() and forEach() are defined in JavaScript 1.6.// They are used here to demonstrate JavaScript's inherent functional nature.[    [25, 55],    [21, 56],    [22, 58],    [28, 56]].map(function(pair) { // array literal + mapping function    return new LCMCalculator(pair[0], pair[1]);}).sort((a, b) => a.lcm() - b.lcm()) // sort with this comparative function; => is a shorthand form of a function, called "arrow function"    .forEach(printResult);function printResult(obj) {    output(obj + ", gcd = " + obj.gcd() + ", lcm = " + obj.lcm());}

В окне браузера должен появиться следующий вывод.

LCMCalculator: a = 28, b = 56, gcd = 28, lcm = 56LCMCalculator: a = 21, b = 56, gcd = 7, lcm = 168LCMCalculator: a = 25, b = 55, gcd = 5, lcm = 275LCMCalculator: a = 22, b = 58, gcd = 2, lcm = 638

Безопасность

JavaScript и DOM предоставляют авторам-злоумышленникам возможность доставлять сценарии для запуска на клиентском компьютере через Интернет. Авторы браузеров минимизируют этот риск, используя два ограничения. Во-первых, сценарии выполняются в «песочнице» , в которой они могут выполнять только действия, связанные с Интернетом, а не задачи программирования общего назначения, такие как создание файлов. Во-вторых, сценарии ограничены политикой одного и того же происхождения : сценарии с одного веб-сайта не имеют доступа к такой информации, как имена пользователей, пароли или файлы cookie, отправленные на другой сайт. Большинство ошибок безопасности, связанных с JavaScript, являются нарушениями либо той же политики происхождения, либо песочницы.

Существуют подмножества общего JavaScript — ADsafe, Secure ECMAScript (SES) — которые обеспечивают более высокий уровень безопасности, особенно для кода, созданного третьими лицами (например, рекламных объявлений). [83] [84] Closure Toolkit — еще один проект для безопасного внедрения и изоляции стороннего JavaScript и HTML. [85]

Политика безопасности контента — это основной метод, гарантирующий, что на веб-странице выполняется только доверенный код.

Межсайтовый скриптинг

Распространенной проблемой безопасности, связанной с JavaScript, является межсайтовый скриптинг (XSS), нарушение политики одного и того же источника . XSS-уязвимости возникают, когда злоумышленник может заставить целевой веб-сайт, например веб-сайт онлайн-банкинга, включить вредоносный сценарий на веб-страницу, представленную жертве. Скрипт в этом примере может затем получить доступ к банковскому приложению с привилегиями жертвы, потенциально раскрывая секретную информацию или переводя деньги без разрешения жертвы. Одним из важных решений XSS-уязвимостей является очистка HTML .

Некоторые браузеры включают частичную защиту от отраженных атак XSS, при которых злоумышленник предоставляет URL-адрес, содержащий вредоносный скрипт. Однако даже пользователи этих браузеров уязвимы для других XSS-атак, например, когда вредоносный код хранится в базе данных. Только правильный дизайн веб-приложений на стороне сервера может полностью предотвратить XSS.

XSS-уязвимости также могут возникать из-за ошибок реализации авторов браузеров. [86]

Подделка межсайтового запроса

Еще одна межсайтовая уязвимость — подделка межсайтовых запросов (CSRF). В CSRF код на сайте злоумышленника обманом заставляет браузер жертвы выполнять действия, которые пользователь не намеревался выполнять на целевом сайте (например, перевод денег в банке). Когда целевые сайты полагаются исключительно на файлы cookie для аутентификации запросов, запросы, исходящие из кода на сайте злоумышленника, могут содержать те же действительные учетные данные для входа, что и инициирующий пользователь. В общем, решение CSRF состоит в том, чтобы требовать значение аутентификации в скрытом поле формы, а не только в файлах cookie, для аутентификации любого запроса, который может иметь долгосрочные последствия. Проверка заголовка HTTP Referrer также может помочь.

«Перехват JavaScript» — это тип CSRF-атаки, при которой <script> Тег на сайте злоумышленника использует страницу сайта жертвы, которая возвращает личную информацию, такую ​​как JSON или JavaScript. Возможные решения включают в себя:

  • требование токена аутентификации в параметрах POST и GET для любого ответа, возвращающего личную информацию.

Неоправданное доверие к клиенту

Разработчики клиент-серверных приложений должны осознавать, что ненадежные клиенты могут оказаться под контролем злоумышленников. Автор приложения не может предполагать, что его код JavaScript будет работать так, как задумано (или вообще), поскольку любой секрет, встроенный в код, может быть извлечен решительным злоумышленником. Некоторые последствия:

  • Авторы веб-сайтов не могут полностью скрыть, как работает их JavaScript, поскольку исходный код должен быть отправлен клиенту. Код можно запутать , но запутывание можно провести и с помощью реверс-инжиниринга.
  • Проверка формы JavaScript обеспечивает только удобство для пользователей, а не безопасность. Если сайт проверяет, что пользователь согласился с его условиями обслуживания, или отфильтровывает недопустимые символы из полей, которые должны содержать только цифры, он должен делать это на сервере, а не только на клиенте.
  • Скрипты можно выборочно отключать, поэтому нельзя полагаться на JavaScript для предотвращения таких операций, как щелчок правой кнопкой мыши по изображению для его сохранения. [87]
  • Встраивание конфиденциальной информации, такой как пароли, в JavaScript считается очень плохой практикой, поскольку злоумышленник может извлечь ее. [88]
  • Загрязнение прототипа — это уязвимость во время выполнения, при которой злоумышленники могут перезаписать произвольные свойства в прототипе объекта.

Неоправданное доверие к разработчикам

Системы управления пакетами, такие как npm и Bower, популярны среди разработчиков JavaScript. Такие системы позволяют разработчику легко управлять зависимостями своей программы от программных библиотек других разработчиков. Разработчики верят, что сопровождающие библиотек обеспечат их безопасность и актуальность, но это не всегда так. Из-за этого слепого доверия возникла уязвимость. У надежных библиотек могут быть новые выпуски, которые приводят к появлению ошибок или уязвимостей во всех программах, использующих эти библиотеки. И наоборот, библиотека может остаться непропатченной с известными уязвимостями. В исследовании, проведенном на выборке из 133 000 веб-сайтов, исследователи обнаружили, что 37% веб-сайтов содержат библиотеки по крайней мере с одной известной уязвимостью. [89] «Средний разрыв между самой старой версией библиотеки, используемой на каждом веб-сайте, и новейшей доступной версией этой библиотеки в ALEXA составляет 1177 дней, а разработка некоторых библиотек, которые все еще активно используются, прекратилась много лет назад». [89] Другая возможность состоит в том, что сопровождающий библиотеки может полностью удалить библиотеку. Это произошло в марте 2016 года, когда Азер Кочулу удалил свой репозиторий из npm. Это привело к поломке десятков тысяч программ и веб-сайтов, зависящих от его библиотек. [90] [91]

Ошибки кодирования браузера и плагина

JavaScript предоставляет интерфейс для широкого спектра возможностей браузера, некоторые из которых могут иметь недостатки, такие как переполнение буфера . Эти недостатки могут позволить злоумышленникам писать сценарии, которые будут запускать любой код в системе пользователя. Этот код никоим образом не ограничивается другим приложением JavaScript. операционной системы Например, эксплойт переполнения буфера может позволить злоумышленнику получить доступ к API с привилегиями суперпользователя.

Эти недостатки затронули основные браузеры, включая Firefox, [92] Интернет Эксплорер, [93] и Сафари. [94]

Плагины, такие как видеоплееры, Adobe Flash и широкий спектр элементов управления ActiveX , включенных по умолчанию в Microsoft Internet Explorer, также могут иметь недостатки, которые можно использовать с помощью JavaScript (такие недостатки использовались и в прошлом). [95] [96]

В Windows Vista Microsoft попыталась сдержать риск ошибок, таких как переполнение буфера, запустив процесс Internet Explorer с ограниченными привилегиями. [97] Google Chrome аналогичным образом ограничивает средства рендеринга страниц своей собственной « песочницей ».

Ошибки реализации песочницы

Веб-браузеры способны запускать JavaScript вне «песочницы» с привилегиями, необходимыми, например, для создания или удаления файлов. Такие привилегии не предназначены для предоставления коду из Интернета.

Неправильное предоставление привилегий JavaScript из Интернета сыграло роль в возникновении уязвимостей как в Internet Explorer, так и в других браузерах. [98] и Фаерфокс. [99] В пакете обновления 2 для Windows XP Microsoft снизила права JScript в Internet Explorer. [100]

Microsoft Windows позволяет запускать исходные файлы JavaScript на жестком диске компьютера как программы общего назначения, не изолированные от песочницы (см. Windows Script Host ). Это делает JavaScript (как и VBScript ) теоретически жизнеспособным вектором для троянского коня , хотя на практике троянские кони JavaScript встречаются редко. [101] [ не удалось пройти проверку ]

Аппаратные уязвимости

экспериментальную реализацию атаки rowhammer на основе JavaScript. В 2015 году исследователи безопасности описали в статье исследователей безопасности [102] [103] [104] [105]

В 2017 году была продемонстрирована атака на основе JavaScript через браузер, позволяющая обойти ASLR . Он называется «ASLR⊕Cache» или AnC. [106] [107]

В 2018 году документ, в котором сообщалось об атаках Spectre на спекулятивное выполнение в процессорах Intel и других процессорах, включал реализацию JavaScript. [108]

Инструменты разработки

Вместе с языком развивались важные инструменты.

Ява

Распространенным заблуждением является то, что JavaScript напрямую связан с Java . Оба действительно имеют синтаксис, подобный C (язык C является их ближайшим общим предком). Они также обычно изолированы в песочнице , а JavaScript был разработан с учетом синтаксиса Java и стандартной библиотеки. В частности, все ключевые слова Java были зарезервированы в исходном JavaScript, стандартная библиотека JavaScript соответствует соглашениям об именах Java, а стандартная библиотека JavaScript соответствует соглашениям об именах Java. Math и Date объекты основаны на классах Java 1.0. [111]

Оба языка впервые появились в 1995 году, но Java был разработан Джеймсом Гослингом из Sun Microsystems, а JavaScript — Бренданом Эйхом из Netscape Communications.

Различия между двумя языками более заметны, чем их сходство. В Java предусмотрена статическая типизация , а в JavaScript — динамическая . Java загружается из скомпилированного байт-кода, а JavaScript загружается как удобочитаемый исходный код. Объекты Java основаны на классах , а объекты JavaScript — на прототипах . Наконец, Java не поддерживал функциональное программирование до Java 8, тогда как JavaScript поддерживал это с самого начала под влиянием Scheme .

JSON

JSON — это формат данных, полученный на основе JavaScript; отсюда и название «Нотация объектов JavaScript». Это широко используемый формат, поддерживаемый многими другими языками программирования.

Транспиллеры

Многие веб-сайты насыщены JavaScript, поэтому транспиляторы для преобразования кода, написанного на других языках, что может помочь в процессе разработки. были созданы [35]

TypeScript и CoffeeScript — два известных языка, которые транспилируются в JavaScript.

Веб-сборка

WebAssembly — это новый язык с форматом байт-кода, разработанный для дополнения JavaScript, особенно критически важных частей сценариев веб-страниц . Все основные движки JavaScript поддерживают WebAssembly. [112] который работает в той же песочнице , что и обычный код JavaScript.

asm.js — это подмножество JavaScript, которое послужило предшественником WebAssembly. [113]

Ссылки

  1. ^ Перейти обратно: а б «Netscape и Sun анонсируют JavaScript, открытый кросс-платформенный язык объектных сценариев для корпоративных сетей и Интернета» (пресс-релиз). 4 декабря 1995 г. Архивировано из оригинала 16 сентября 2007 г.
  2. ^ «Спецификация языка ECMAScript® 2023» . Июнь 2023 года . Проверено 2 марта 2024 г.
  3. ^ «Спецификация языка ECMAScript® 2025» . 27 марта 2024 г. Проверено 17 апреля 2024 г.
  4. ^ «nodejs/узел-eps» . Гитхаб . Архивировано из оригинала 29 августа 2020 года . Проверено 5 июля 2018 г.
  5. ^ Перейти обратно: а б Сейбель, Питер (16 сентября 2009 г.). Программисты за работой: размышления о ремесле программирования . Апресс. ISBN  9781430219484 . Архивировано из оригинала 24 декабря 2020 года . Проверено 25 декабря 2018 г. Эйх: Непосредственной заботой Netscape было то, что она должна выглядеть как Java.
  6. ^ Перейти обратно: а б с д и «Глава 4. Как создавался JavaScript» . говорящий js.com . Архивировано из оригинала 27 февраля 2020 года . Проверено 21 ноября 2017 г.
  7. ^ «Популярность – Брендан Эйх» .
  8. ^ «Брендан Эйх: Введение в JavaScript, JSConf 2010» . Ютуб . 20 января 2013 г. с. 22м. Архивировано из оригинала 29 августа 2020 года . Проверено 25 ноября 2019 г. Эйх: «функция», восемь букв, на меня повлиял AWK.
  9. ^ Эйх, Брендан (1998). «Предисловие». В Гудмане, Дэнни (ред.). Библия JavaScript (3-е изд.). Джон Уайли и сыновья . ISBN  0-7645-3188-3 . LCCN   97078208 . OCLC   38888873 . ОЛ   712205М .
  10. ^ Перейти обратно: а б «Статистика использования JavaScript как языка клиентского программирования на веб-сайтах» . W3Techs . Проверено 27 февраля 2024 г.
  11. ^ «Спецификация языка ECMAScript 2020» . Архивировано из оригинала 8 мая 2020 года . Проверено 8 мая 2020 г.
  12. ^ «Bloomberg меняет правила игры: Марк Андриссен» . Блумберг . Блумберг. 17 марта 2011 года. Архивировано из оригинала 16 мая 2012 года . Проверено 7 декабря 2011 г.
  13. ^ Энзер, Ларри (31 августа 2018 г.). «Эволюция веб-браузеров» . Веб-разработчики Монмута . Архивировано из оригинала 31 августа 2018 года . Проверено 31 августа 2018 г.
  14. ^ Перейти обратно: а б с Fin JS (17 июня 2016 г.), «Брендан Эйх – генеральный директор Brave» , YouTube , получено 7 февраля 2018 г.
  15. ^ «Netscape Communications Corp.», Улучшения браузера. DVD-диск Ultimate Reference Suite с Британской энциклопедией 2006 г.
  16. ^ «TechVision: новаторы сети: Брендан Эйх и JavaScript» . Архивировано из оригинала 8 февраля 2008 года.
  17. ^ Перейти обратно: а б «Глава 5. Стандартизация: ECMAScript» . говорящий js.com . Архивировано из оригинала 1 ноября 2021 года . Проверено 1 ноября 2021 г.
  18. ^ Перейти обратно: а б Чампеон, Стив (6 апреля 2001 г.). «JavaScript, как мы сюда попали?» . oreilly.com . Архивировано из оригинала 19 июля 2016 года . Проверено 16 июля 2016 г.
  19. ^ «Бета-версия Microsoft Internet Explorer 3.0 уже доступна» . microsoft.com . Майкрософт. 29 мая 1996 г. Архивировано из оригинала 24 ноября 2020 г. . Проверено 16 июля 2016 г.
  20. ^ Маккракен, Гарри (16 сентября 2010 г.). «Нежелательное возвращение «Лучшего просмотра в Internet Explorer» » . technologizer.com . Архивировано из оригинала 23 июня 2018 года . Проверено 16 июля 2016 г.
  21. ^ Бейкер, Лорен (24 ноября 2004 г.). «Доля рынка интернет-браузера Mozilla Firefox выросла до 7,4%» . Журнал поисковых систем . Архивировано из оригинала 7 мая 2021 года . Проверено 8 мая 2021 г.
  22. ^ Вебер, Тим (9 мая 2005 г.). «Нападение на софтверного гиганта Microsoft» . Новости Би-би-си . Архивировано из оригинала 25 сентября 2017 года.
  23. ^ «Большой сравнительный тест браузеров: Internet Explorer против Firefox, Opera, Safari и Chrome» . Аппаратное обеспечение для компьютерных игр . Компьтек Медиа АГ. 3 июля 2009 г. Архивировано из оригинала 2 мая 2012 г. Проверено 28 июня 2010 г.
  24. ^ Парди, Кевин (11 июня 2009 г.). «Тесты скорости Lifehacker: Safari 4, Chrome 2» . Лайфхакер . Архивировано из оригинала 14 апреля 2021 года . Проверено 8 мая 2021 г.
  25. ^ «TraceMonkey: JavaScript Lightspeed, блог Брендана Эйха» . Архивировано из оригинала 4 декабря 2015 года . Проверено 22 июля 2020 г.
  26. ^ «Mozilla спрашивает: «Мы уже быстры?» " . Проводной . Архивировано из оригинала 22 июня 2018 года . Проверено 18 января 2019 г.
  27. ^ «ECMAScript 6: Новые возможности: обзор и сравнение» . es6-features.org . Архивировано из оригинала 18 марта 2018 года . Проверено 19 марта 2018 г.
  28. ^ Профессиональный Node.js: создание масштабируемого программного обеспечения на основе JavaScript. Архивировано 24 марта 2017 г. на Wayback Machine , John Wiley & Sons, 1 октября 2012 г.
  29. ^ Sams Teach Yourself Node.js за 24 часа. Архивировано 23 марта 2017 г. в Wayback Machine , Sams Publishing, 5 сентября 2012 г.
  30. ^ Лоутон, Джордж (19 июля 2018 г.). «Тайная история успеха npm и Node» . Серверная сторона . Архивировано из оригинала 2 августа 2021 года . Проверено 2 августа 2021 г.
  31. ^ Браун, Пол (13 января 2017 г.). «Состояние Союза: npm» . Linux.com . Архивировано из оригинала 2 августа 2021 года . Проверено 2 августа 2021 г.
  32. ^ Перейти обратно: а б с Бранскомб, Мэри (4 мая 2016 г.). «Стандарт JavaScript переходит на ежегодный график выпуска; вот что нового в ES16» . Новый стек . Архивировано из оригинала 16 января 2021 года . Проверено 15 января 2021 г.
  33. ^ «Процесс TC39» . tc39.es . Экма Интернешнл. Архивировано из оригинала 7 февраля 2021 года . Проверено 15 января 2021 г.
  34. ^ «Предложения ECMAScript» . ТС39. Архивировано из оригинала 4 декабря 2020 года . Проверено 15 января 2021 г.
  35. ^ Перейти обратно: а б Ашкенас, Джереми . «Список языков, компилируемых в JS» . Гитхаб . Архивировано из оригинала 31 января 2020 года . Проверено 6 февраля 2020 г. .
  36. ^ «Серийный номер торговой марки США 75026640» . uspto.gov . Ведомство США по патентам и товарным знакам . 6 мая 1997 года. Архивировано из оригинала 13 июля 2021 года . Проверено 8 мая 2021 г.
  37. ^ «Юридические уведомления» . oracle.com . Корпорация Оракл . Архивировано из оригинала 5 июня 2021 года . Проверено 8 мая 2021 г.
  38. ^ «Oracle купит Sun за 7,4 миллиарда долларов» . Экономические времена . 21 апреля 2009 г.
  39. ^ Перейти обратно: а б с «Статистика использования JavaScript-библиотек для веб-сайтов» . W3Techs . Проверено 9 апреля 2021 г.
  40. ^ «Использование jQuery с Bootstrap» . Clouddevs.com . 10 июня 2019 г. Проверено 17 марта 2024 г.
  41. ^ «Ванильный JS» . vanilla-js.com . 16 июня 2020 года. Архивировано из оригинала 16 июня 2020 года . Проверено 17 июня 2020 г.
  42. ^ «Руководство по серверному JavaScript» . oracle.com . Корпорация Оракл . 11 декабря 1998 г. Архивировано из оригинала 11 марта 2021 г. Проверено 8 мая 2021 г.
  43. ^ Клиник, Эндрю (14 июля 2000 г.). «Знакомство с JScript .NET» . Сеть разработчиков Microsoft . Майкрософт. Архивировано из оригинала 10 ноября 2017 года . Проверено 10 апреля 2018 г. [S]с момента появления в 1996 году JScript версии 1.0... мы наблюдаем устойчивый рост использования JScript на сервере, особенно в Active Server Pages (ASP).
  44. ^ Перейти обратно: а б Махемофф, Майкл (17 декабря 2009 г.). «Серверный JavaScript: возвращение с удвоенной силой» . readwrite.com . Архивировано из оригинала 17 июня 2016 года . Проверено 16 июля 2016 г.
  45. ^ «JavaScript для Acrobat» . Adobe.com . 7 августа 2009 года. Архивировано из оригинала 7 августа 2009 года . Проверено 18 августа 2009 г.
  46. ^ Трейтер (2 февраля 2013 г.). «Отвечая на вопрос: «Как мне разработать приложение для GNOME?» » . livejournal.com . Архивировано из оригинала 11 февраля 2013 года . Проверено 7 февраля 2013 г.
  47. ^ «Tessel 2... Используйте все библиотеки Node.JS для создания полезных устройств за считанные минуты с помощью Tessel» . tesssel.io . Архивировано из оригинала 26 мая 2021 года . Проверено 8 мая 2021 г.
  48. ^ «Введение в Node.js Raspberry Pi GPIO» . w3schools.com . Архивировано из оригинала 13 августа 2021 года . Проверено 3 мая 2020 г.
  49. ^ «Эспруино — JavaScript для микроконтроллеров» . espruino.com . Архивировано из оригинала 1 мая 2020 года . Проверено 3 мая 2020 г.
  50. ^ Лупер, Джен (21 сентября 2015 г.). «Руководство по движкам JavaScript для идиотов» . Телерик Сеть разработчиков . Архивировано из оригинала 8 декабря 2018 года . Проверено 8 декабря 2018 г.
  51. ^ «Как работает Блинк» . Google . Проверено 12 марта 2024 г.
  52. ^ Перейти обратно: а б «Документация · V8» . Google . Проверено 3 марта 2024 г.
  53. ^ Нелатуру, Кирти. «WebAssembly: в чем дело?» . Medium.com . Проверено 3 марта 2024 г.
  54. ^ «Модель параллелизма и цикл событий» . Сеть разработчиков Mozilla . Архивировано из оригинала 5 сентября 2015 года . Проверено 28 августа 2015 г.
  55. ^ Фланаган, Дэвид (17 августа 2006 г.). JavaScript: Полное руководство: Полное руководство . «О'Рейли Медиа, Инк.». п. 16. ISBN  978-0-596-55447-7 . Архивировано из оригинала 1 августа 2020 года . Проверено 29 марта 2019 г.
  56. ^ Перейти обратно: а б с д Королев Михаил (1 марта 2019 г.). «Особенности JavaScript в одном изображении из Интернета» . Сообщество разработчиков . Архивировано из оригинала 28 октября 2019 года . Проверено 28 октября 2019 г.
  57. ^ Бернхардт, Гэри (2012). «Ват» . Уничтожить все программное обеспечение . Архивировано из оригинала 28 октября 2019 года . Проверено 28 октября 2019 г.
  58. ^ «Типы данных и структуры данных JavaScript» . МДН . 16 февраля 2017 года. Архивировано из оригинала 14 марта 2017 года . Проверено 24 февраля 2017 г.
  59. ^ Фланаган 2006 , стр. 176–178.
  60. ^ Крокфорд, Дуглас. «Прототипическое наследование в JavaScript» . Архивировано из оригинала 13 августа 2013 года . Проверено 20 августа 2013 г.
  61. ^ «Наследование и цепочка прототипов» . Mozilla Сеть разработчиков . Архивировано из оригинала 25 апреля 2013 года . Проверено 6 апреля 2013 г.
  62. ^ Герман, Дэвид (2013). Эффективный JavaScript . Аддисон-Уэсли. п. 83. ИСБН  978-0-321-81218-6 .
  63. ^ Хавербеке, Марин (2011). Красноречивый JavaScript . Нет крахмального пресса. стр. 95–97. ISBN  978-1-59327-282-1 .
  64. ^ Кац, Иегуда (12 августа 2011 г.). «Понимание «прототипов» в JavaScript» . Архивировано из оригинала 5 апреля 2013 года . Проверено 6 апреля 2013 г.
  65. ^ Герман, Дэвид (2013). Эффективный JavaScript . Аддисон-Уэсли. стр. 125–127. ISBN  978-0-321-81218-6 .
  66. ^ «Функция — JavaScript» . Веб-документы MDN . Проверено 30 октября 2021 г.
  67. ^ «Свойства объекта-функции» . Es5.github.com. Архивировано из оригинала 28 января 2013 года . Проверено 26 мая 2013 г.
  68. ^ Фланаган 2006 , с. 141.
  69. Многочисленные возможности JavaScript для обобщения подходов ролевого программирования, таких как Traits и Mixins. Архивировано 5 октября 2017 г. на Wayback Machine , Peterseliger.blogpsot.de, 11 апреля 2014 г.
  70. ^ Особенности JavaScript. Архивировано 24 июля 2014 г. в Wayback Machine , 2010 г.
  71. ^ «Главная | КоктейльJS» . Cocktailjs.github.io . Архивировано из оригинала 4 февраля 2017 года . Проверено 24 февраля 2017 г.
  72. ^ Кролл, Ангус (31 мая 2011 г.). «Свежий взгляд на миксины JavaScript» . JavaScript, JavaScript… . Архивировано из оригинала 15 апреля 2020 года.
  73. ^ Хавербеке, Марин (2011). Красноречивый JavaScript . Нет крахмального пресса. стр. 139–149. ISBN  978-1-59327-282-1 .
  74. ^ «E4X — Архив устаревшего контента» . Сеть разработчиков Mozilla . Фонд Мозилла. 14 февраля 2014 года. Архивировано из оригинала 24 июля 2014 года . Проверено 13 июля 2014 г.
  75. ^ «вар – JavaScript» . Сеть разработчиков Mozilla . Архивировано из оригинала 23 декабря 2012 года . Проверено 22 декабря 2012 г.
  76. ^ "позволять" . Веб-документы MDN . Мозилла. Архивировано из оригинала 28 мая 2019 года . Проверено 27 июня 2018 г.
  77. ^ «константа» . Веб-документы MDN . Мозилла. Архивировано из оригинала 28 июня 2018 года . Проверено 27 июня 2018 г.
  78. ^ «Спецификация языка ECMAScript – ECMA-262 Edition 5.1» . Экма Интернешнл . Архивировано из оригинала 26 ноября 2012 года . Проверено 22 декабря 2012 г.
  79. ^ «консоль» . Сеть разработчиков Mozilla . Мозилла . Архивировано из оригинала 28 февраля 2013 года . Проверено 6 апреля 2013 г.
  80. ^ «аргументы» . Сеть разработчиков Mozilla . Мозилла . Архивировано из оригинала 13 апреля 2013 года . Проверено 6 апреля 2013 г.
  81. ^ «функция* — JavaScript | MDN» . http://developer.mozilla.org . Проверено 27 сентября 2022 г.
  82. ^ «Модули JavaScript» . Веб-документы MDN . Мозилла. Архивировано из оригинала 17 июля 2022 года . Проверено 28 июля 2022 г.
  83. ^ «Как сделать JavaScript безопасным для рекламы» . ADбезопасный. Архивировано из оригинала 6 июля 2021 года . Проверено 8 мая 2021 г.
  84. ^ «Безопасный сценарий ECMA (SES)» . Архивировано из оригинала 15 мая 2013 года . Проверено 26 мая 2013 г.
  85. ^ «Проект Google Caja» . Google . Архивировано из оригинала 22 января 2021 года . Проверено 9 июля 2021 г.
  86. ^ «Сообщено и исправлено об уязвимости межсайтового скриптинга Mozilla – обратная связь MozillaZine» . Mozillazine.org . Архивировано из оригинала 21 июля 2011 года . Проверено 24 февраля 2017 г.
  87. ^ Коттелин, Тор (17 июня 2008 г.). «Нажмите правой кнопкой мыши «защита»? Забудьте об этом» . blog.anta.net . Архивировано из оригинала 9 августа 2011 года . Проверено 28 июля 2022 г.
  88. ^ Рехорик, январь (29 ноября 2016 г.). «Почему никогда не следует помещать конфиденциальные данные в свой JavaScript» . Блог ServiceObjects . СервисОбъекты. Архивировано из оригинала 3 июня 2019 года . Проверено 3 июня 2019 г.
  89. ^ Перейти обратно: а б Лауингер, Тобиас; Чаабане, Абдельбери; Аршад, Саджад; Робертсон, Уильям; Уилсон, Христо; Кирда, Энгин (21 декабря 2016 г.), «Ты не должен зависеть от меня: анализ использования устаревших библиотек JavaScript в Интернете» (PDF) , Северо-Восточный университет , arXiv : 1811.00918 , doi : 10.14722/ndss.2017.23414 , ISBN  978-1-891562-46-4 , S2CID   17885720 , заархивировано из оригинала (PDF) 29 марта 2017 г. , получено 28 июля 2022 г.
  90. ^ Коллинз, Кейт (27 марта 2016 г.). «Как один программист сломал Интернет, удалив крошечный фрагмент кода» . Кварц . Архивировано из оригинала 22 февраля 2017 года . Проверено 22 февраля 2017 г.
  91. ^ Журнал SC Magazine UK, 11 строк удаленного кода разработчика «ломают Интернет». Архивировано 23 февраля 2017 г., в Wayback Machine.
  92. ^ Корпорация Mozilla, Переполнение буфера в crypto.signText(). Архивировано 4 июня 2014 г. на Wayback Machine.
  93. ^ Феста, Пол (19 августа 1998 г.). «Ошибка переполнения буфера в IE» . CNET . Архивировано из оригинала 25 декабря 2002 года.
  94. ^ SecurityTracker.com, Переполнение буфера JavaScript Apple Safari позволяет удаленным пользователям выполнять произвольный код, а ошибка перенаправления HTTP позволяет удаленным пользователям получать доступ к файлам, заархивированным 18 февраля 2010 г. на Wayback Machine
  95. ^ SecurityFocus, уязвимость Microsoft WebViewFolderIcon ActiveX, связанная с переполнением управляющего буфера. Архивировано 11 октября 2011 г. на Wayback Machine.
  96. ^ Fusion Authority, Переполнение буфера Macromedia Flash ActiveX. Архивировано 13 августа 2011 г., на Wayback Machine.
  97. ^ «Защищенный режим в Vista IE7 – IEBlog» . Блоги.msdn.com . 9 февраля 2006 года. Архивировано из оригинала 23 января 2010 года . Проверено 24 февраля 2017 г.
  98. ^ CERT США, Примечание об уязвимости VU # 713878: Microsoft Internet Explorer не проверяет должным образом источник перенаправленного кадра. Архивировано 30 октября 2009 г. на Wayback Machine.
  99. ^ Mozilla Foundation, Рекомендации по безопасности Mozilla Foundation 2005–41: Повышение привилегий посредством переопределения свойств DOM. Архивировано 4 июня 2014 г. на Wayback Machine.
  100. ^ Андерсен, Старр (9 августа 2004 г.). «Часть 5. Повышенная безопасность просмотра» . ТехНет . Документы Майкрософт . Изменения в функциональности пакета обновления 2 для Windows XP . Проверено 20 октября 2021 г.
  101. ^ Один из примеров редкого троянского коня JavaScript см. в Symantec Corporation, JS.Seeker.K. Архивировано 13 сентября 2011 г. на Wayback Machine.
  102. ^ Грусс, Дэниел; Морис, Клементина; Мангард, Стефан (24 июля 2015 г.). «Rowhammer.js: удаленная программная атака в JavaScript». arXiv : 1507.06955 [ cs.CR ].
  103. ^ Жан-Фарун, Аликс (30 июля 2015 г.). «Rowhammer.js — самый гениальный хак, который я когда-либо видел» . Материнская плата . Порок . Архивировано из оригинала 27 января 2018 года . Проверено 26 января 2018 г.
  104. ^ Гудин, Дэн (4 августа 2015 г.). «Эксплойт DRAM «Bitflipping» для атаки на ПК: просто добавьте JavaScript» . Арс Техника . Архивировано из оригинала 27 января 2018 года . Проверено 26 января 2018 г.
  105. ^ Ауэрбах, Дэвид (28 июля 2015 г.). «Эксплойт безопасности Rowhammer: почему новая атака на систему безопасности действительно устрашает» . slate.com . Архивировано из оригинала 30 июля 2015 года . Проверено 29 июля 2015 г.
  106. ^ AnC. Архивировано 16 марта 2017 г. в Wayback Machine VUSec, 2017 г.
  107. ^ Новый JavaScript, разрушающий ASLR, сделает эксплойты с проездом еще более опасными. Архивировано 16 марта 2017 г. на Wayback Machine Ars Technica, 2017 г.
  108. Spectre Attack. Архивировано 3 января 2018 г. на сайте Wayback Machine Spectre Attack.
  109. ^ «Бенчмарк.js» . www.benchmarkjs.com . Архивировано из оригинала 19 декабря 2016 года . Проверено 6 ноября 2016 г.
  110. ^ JSBEN.CH. «Площадка для тестирования производительности JSBEN.CH для JavaScript» . jsben.ch . Архивировано из оригинала 27 февраля 2021 года . Проверено 13 августа 2021 г.
  111. ^ Эйх, Брендан (3 апреля 2008 г.). «Популярность» . Архивировано из оригинала 3 июля 2011 года . Проверено 19 января 2012 г.
  112. ^ «Браузер Edge переключает WebAssembly в положение «Вкл» — журнал Visual Studio» . Журнал Visual Studio . Архивировано из оригинала 10 февраля 2018 года . Проверено 9 февраля 2018 г.
  113. ^ «часто задаваемые вопросы» . asm.js. Архивировано из оригинала 4 июня 2014 года . Проверено 13 апреля 2014 г.

Источники

Дальнейшее чтение

  • Фланаган, Дэвид. JavaScript: полное руководство . 7-е издание. Севастополь, Калифорния: О'Рейли, 2020. ISBN   978-1-491-95202-3 .
  • Хавербеке, Марин. Красноречивый JavaScript . 3-е издание. No Starch Press, 2018. 472 стр. ISBN   978-1593279509 . (скачать)
  • Закас, Николай. Принципы объектно-ориентированного JavaScript , 1-е издание. No Starch Press, 2014. 120 стр. ISBN   978-1593275402 .
Послушайте эту статью ( 48 минут )
Продолжительность: 48 минут 22 секунды.
Разговорная иконка Википедии
Этот аудиофайл был создан на основе редакции этой статьи от 20 августа 2013 г. ( 20 августа 2013 г. ) и не отражает последующие изменения.
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 803c4ae3fb8eae68d99e59f25e1a1727__1720872960
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/80/27/803c4ae3fb8eae68d99e59f25e1a1727.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
JavaScript - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)