NS Class 8800
Эта статья требует дополнительных цитат для проверки . ( июнь 2021 г. ) |
NS 8800 представлял собой серию резервуарных двигателей голландской железной дороги для шунтирования. Из приблизительно 324 британских локомотивов Ханслета построенного в британде , многие из которых использовались британским военным департаментом во время их борьбы с немецкой армией в материковой Западной Европе. Н.С. купил 27 из них сразу после Второй мировой войны. Они были построены компанией Hunslet Engine Company (12), WG Bagnall (3), Робертом Стивенсоном и Хоторнсом (RSH) (6) и Хадсвеллом Кларком (6).
NS 8800 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() NS 8811 of the SSN visiting Simpelveld | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|



В NS Service
[ редактировать ]После отъезда британской армии в 1945 году голландские железные дороги купили 31 копию. Четыре двигателя были проданы Статсмиджену в Лимбурге через короткое время. Другие 27 были назначены NS-номерами 8801-8827 и использовались для шунтирования до 1957 года. Их понравились экипажи и были известны, чтобы не «оставлять» ни один поезда. Удовлетворение тяжелого угольного поезда не было трудным для этих локомотивов. С их седлом и внутренними цилиндрами они выглядели сильно отличающимися от традиционных голландских шунтирующих локомотивов серии NS 8700 и NS 9500 . В годы между 1953 и 1957 годами были проданы шесть двигателей, пять угольной шахте Лоры и Джулии (8811 и 8826 в 1953 году, 8812 в 1954 году, 8807 и 8815 в 1957 году) и один на Объединенные кооперативные сахарные фабрики в Розендаале (8817 в 1955 году). Оставшиеся двигатели были отменены за это время.
Period after service with the NS
[edit]After the NS withdrew the engines in 1957, a large number were sold to the Laura and Julia Mine and the Oranje Nassau Mine, where they remained in use until the mines were closed in 1974. The locomotives that were sold to the Staatsmijnen were scrapped in the period 1960–1961. Three engines have been preserved. In 1981 the Stoom Stichting Nederland bought the former NS 8811, built by Hudswell Clarke in 1943. In 2010 this locomotive was partially made roadworthy. On April 13, 2012, the now completely restored locomotive was presented to invited guests at the SSN depot.
The former NS 8826, built by Hunslet in 1944, was bought in 1975 by the Metaalhandel Gebr. van Raak in Tilburg, who loaned the locomotive to the Stichting Stoomtrein Tilburg-Turnhout between 1976 and 1981 for a heritage steam service on the Tilburg - Turnhout railway line. After the line closed the locomotive returned to Tilburg. In 1998 the locomotive was purchased by the Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij intending to make it roadworthy again. The boiler of the former NS 8812 on the frame of the former NS 8815 has returned to England, where the locomotive bears the name 'Walkden' and is used on the Ribble Steam Railway.[1]
NS number | WD number | Builder | Build date | Factory Number | Withdrawn | Details |
---|---|---|---|---|---|---|
8801 | (7)5000 | Hunslet | 1943 | 2849 | 1956 | |
8802 | (7)5001 | Hunslet | 1943 | 2850 | 1956 | |
8803 | (7)5012 | Hunslet | 1943 | 2861 | 1955 | |
8804 | (7)5013 | Hunslet | 1943 | 2862 | 1956 | |
8805 | (7)5020 | Hunslet | 1943 | 2869 | 1956 | |
8806 | (7)5025 | Hunslet | 1943 | 2874 | 1957 | |
8807 | (7)5051 | RSH | 1943 | 7087 | 1957 | Sold to the Julia mine in 1957 and numbered LV 17. |
8808 | (7)5054 | RSH | 1943 | 7090 | 1955 | |
8809 | (7)5059 | RSH | 1943 | 7095 | 1956 | |
8810 | (7)5066 | RSH | 1943 | 7102 | 1956 | |
8811 | (7)5080 | Hudswell Clarke | 1943 | 1737 | 1953 | Sold to the Julia and Julia IV mine in 1953, renumbered as LV 13 in 1962. Sold in 1975 to metal dealer Van Raak in Tilburg and stored in a shed in Eygelshoven. It has been kept at the Stoom Stichting Nederland since 1980. At the SSN depot and running on open days. |
8812 | (7)5082 | Hudswell Clarke | 1943 | 1739 | 1954 | Sold to the mine Julia IV and numbered LV 15 in 1954.
At Laura & Vereeniging in 1970 its boiler was used as a replacment for LV 16 / 8815 and the rest of the loco was scrapped.[1] |
8813 | (7)5085 | Hudswell Clarke | 1943 | 1744 | 1954 | |
8814 | (7)5098 | Hudswell Clarke | 1944 | 1761 | 1954 | |
8815 | (7)5105 | Hunslet | 1944 | 3155 | 1957 | Sold to the Julia mine in 1957 and numbered LV 16. In 1970 it received the boiler of LV 15 / 8812.
Sold in 1975 to metal dealer Van Raak in Tilburg, who leased the locomotive to the SSTT as parts supplier for the 8826. Sold in 1988 to a group of English enthusiasts. After passing through both the Northampton Steam Railway and Steamport, it followed most of the Steamport collection to the Ribble Steam Railway in 1999, after which it was restored. This restoration used many parts from the last stocks of the NCB's 'Walkden Yard' workshops, which was commemorated by naming it Walkden afterwards.[1][2] |
8816 | (7)5106 | Hunslet | 1944 | 3156 | 1955 | |
8817 | (7)5123 | Hunslet | 1944 | 3173 | 1955 | Sold in 1957 to the United Cooperative Sugar Factories in Roosendaal, used there until the end of the sixties. Donated to the Stoomtrein Goes - Borsele in 1970, but scrapped in 1979. |
8818 | (7)5155 | Bagnall | 1944 | 2743 | 1955 | |
8819 | (7)5157 | Bagnall | 1944 | 2745 | 1955 | |
8820 | (7)5160 | Bagnall | 1944 | 2748 | 1954 | |
8821 | (7)1490 | Hudswell Clarke | 1944 | 1766 | 1954 | |
8822 | (7)5026 | Hunslet | 1943 | 2875 | 1954 | |
8823 | (7)5053 | RSH | 1943 | 7089 | 1955 | |
8824 | (7)5086 | Hudswell Clarke | 1944 | 1745 | 1954 | |
8825 | (7)5104 | Hunslet | 1944 | 3154 | 1956 | |
8826 | (7)5115 | Hunslet | 1944 | 3165 | 1953 | Sold in 1953 to the mine Julia and Julia V, renumbered LV 14 in 1962. In 1975 sold to metal dealer Van Raak in Tilburg, who leased the locomotive to the SSTT. Sold in 1998 to the Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij |
8827 | (7)5199 | RSH | 1944 | 7149 | 1954 |
References
[edit]- ^ Jump up to: а беременный в «Ханслет работает № 3155 WD75105 Walkden» . Сохраненные британские паровые локомотивы . 3 февраля 2018 года.
- ^ «Хунслет 3155/1944« Walkden » . Ribble Steam Railway . Получено 2024-08-16 .
- Waldorp, H. (1981). Наши голландские паровые локомотивы в Word и Image . Alkmaar: de alk. стр. 21–22. ISBN 90-6013-909-7 .
- Вейдж, А. (2001). Между огнем и пар . Zaltbommel: Европейская библиотека. ISBN 90-288-26947 .
Внешние ссылки
[ редактировать ]- Голландские железнодорожные локомотивы
- 0-6-0-й локомотивы
- Паровые локомотивы Нидерландов
- Локомотивы Hunslet
- Bagnall Locomotives
- Роберт Стивенсон и локомотивы Хоторнса
- HUDSWELL CLARKE LOCOMOTIVES
- Стандартные локомотивы Нидерландов
- Шанксирование локомотивов
- Железнодорожные локомотивы введены в 1945 году