Jump to content

NS Class 8800

NS 8800 представлял собой серию резервуарных двигателей голландской железной дороги для шунтирования. Из приблизительно 324 британских локомотивов Ханслета построенного в британде , многие из которых использовались британским военным департаментом во время их борьбы с немецкой армией в материковой Западной Европе. Н.С. купил 27 из них сразу после Второй мировой войны. Они были построены компанией Hunslet Engine Company (12), WG Bagnall (3), Робертом Стивенсоном и Хоторнсом (RSH) (6) и Хадсвеллом Кларком (6).

NS 8800
NS 8811 of the SSN visiting Simpelveld
Type and origin
Power typeSteam
BuilderHudswell Clarke, Hunslet, WG Bagnall, Robert Stephenson & Hawthorns
Build date1945
Total produced27
Specifications
Configuration:
 • Whyte0-6-0
 • UICC
Gauge1,435 mm (4 ft 8 1⁄2 in)
Driver dia.1,295 mm (4 ft 3.0 in)
Length9,245 mm (30 ft 4.0 in)
Height3,689 mm (12 ft 1.2 in)
Loco weight49 t (54 short tons; 48 long tons)
Fuel typeCoal
Fuel capacity2.3 metric tons (2.5 short tons; 2.3 long tons)
Water cap.5.45 m3 (1,200 imp gal)
Firebox:
 • Grate area1.56 m2 (16.8 sq ft)
Boiler pressure12 bar (170 psi)
Heating surface:
 • Firebox8.1 m2 (87 sq ft)
 • Tubes72.9 m2 (785 sq ft)
Cylinders2
Cylinder size457 mm × 660 mm (18.0 in × 26.0 in)
Valve gearStephenson
Performance figures
Maximum speed50 km/h (31 mph)
Tractive effort8,777 kN (1,973,000 lbf)
Career
OperatorsNS
Numbers8801-8827
Withdrawn1953-1957
Disposition3 (8811, 8815 & 8826) preserved, remainder scrapped
NS 8811 of the SSN.
Shunter with NS 8817 at the yard in Roosendaal (04-06-1954)
NS 8806, 3707 and 4398 awaiting scrapping. (28-06-1957)

После отъезда британской армии в 1945 году голландские железные дороги купили 31 копию. Четыре двигателя были проданы Статсмиджену в Лимбурге через короткое время. Другие 27 были назначены NS-номерами 8801-8827 и использовались для шунтирования до 1957 года. Их понравились экипажи и были известны, чтобы не «оставлять» ни один поезда. Удовлетворение тяжелого угольного поезда не было трудным для этих локомотивов. С их седлом и внутренними цилиндрами они выглядели сильно отличающимися от традиционных голландских шунтирующих локомотивов серии NS 8700 и NS 9500 . В годы между 1953 и 1957 годами были проданы шесть двигателей, пять угольной шахте Лоры и Джулии (8811 и 8826 в 1953 году, 8812 в 1954 году, 8807 и 8815 в 1957 году) и один на Объединенные кооперативные сахарные фабрики в Розендаале (8817 в 1955 году). Оставшиеся двигатели были отменены за это время.

Period after service with the NS

[edit]

After the NS withdrew the engines in 1957, a large number were sold to the Laura and Julia Mine and the Oranje Nassau Mine, where they remained in use until the mines were closed in 1974. The locomotives that were sold to the Staatsmijnen were scrapped in the period 1960–1961. Three engines have been preserved. In 1981 the Stoom Stichting Nederland bought the former NS 8811, built by Hudswell Clarke in 1943. In 2010 this locomotive was partially made roadworthy. On April 13, 2012, the now completely restored locomotive was presented to invited guests at the SSN depot.

The former NS 8826, built by Hunslet in 1944, was bought in 1975 by the Metaalhandel Gebr. van Raak in Tilburg, who loaned the locomotive to the Stichting Stoomtrein Tilburg-Turnhout between 1976 and 1981 for a heritage steam service on the Tilburg - Turnhout railway line. After the line closed the locomotive returned to Tilburg. In 1998 the locomotive was purchased by the Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij intending to make it roadworthy again. The boiler of the former NS 8812 on the frame of the former NS 8815 has returned to England, where the locomotive bears the name 'Walkden' and is used on the Ribble Steam Railway.[1]

NS number WD number Builder Build date Factory Number Withdrawn Details
8801 (7)5000 Hunslet 1943 2849 1956
8802 (7)5001 Hunslet 1943 2850 1956
8803 (7)5012 Hunslet 1943 2861 1955
8804 (7)5013 Hunslet 1943 2862 1956
8805 (7)5020 Hunslet 1943 2869 1956
8806 (7)5025 Hunslet 1943 2874 1957
8807 (7)5051 RSH 1943 7087 1957 Sold to the Julia mine in 1957 and numbered LV 17.
8808 (7)5054 RSH 1943 7090 1955
8809 (7)5059 RSH 1943 7095 1956
8810 (7)5066 RSH 1943 7102 1956
8811 (7)5080 Hudswell Clarke 1943 1737 1953 Sold to the Julia and Julia IV mine in 1953, renumbered as LV 13 in 1962. Sold in 1975 to metal dealer Van Raak in Tilburg and stored in a shed in Eygelshoven. It has been kept at the Stoom Stichting Nederland since 1980. At the SSN depot and running on open days.
8812 (7)5082 Hudswell Clarke 1943 1739 1954 Sold to the mine Julia IV and numbered LV 15 in 1954.

At Laura & Vereeniging in 1970 its boiler was used as a replacment for LV 16 / 8815 and the rest of the loco was scrapped.[1]

8813 (7)5085 Hudswell Clarke 1943 1744 1954
8814 (7)5098 Hudswell Clarke 1944 1761 1954
8815 (7)5105 Hunslet 1944 3155 1957 Sold to the Julia mine in 1957 and numbered LV 16. In 1970 it received the boiler of LV 15 / 8812.

Sold in 1975 to metal dealer Van Raak in Tilburg, who leased the locomotive to the SSTT as parts supplier for the 8826.

Sold in 1988 to a group of English enthusiasts. After passing through both the Northampton Steam Railway and Steamport, it followed most of the Steamport collection to the Ribble Steam Railway in 1999, after which it was restored. This restoration used many parts from the last stocks of the NCB's 'Walkden Yard' workshops, which was commemorated by naming it Walkden afterwards.[1][2]

8816 (7)5106 Hunslet 1944 3156 1955
8817 (7)5123 Hunslet 1944 3173 1955 Sold in 1957 to the United Cooperative Sugar Factories in Roosendaal, used there until the end of the sixties. Donated to the Stoomtrein Goes - Borsele in 1970, but scrapped in 1979.
8818 (7)5155 Bagnall 1944 2743 1955
8819 (7)5157 Bagnall 1944 2745 1955
8820 (7)5160 Bagnall 1944 2748 1954
8821 (7)1490 Hudswell Clarke 1944 1766 1954
8822 (7)5026 Hunslet 1943 2875 1954
8823 (7)5053 RSH 1943 7089 1955
8824 (7)5086 Hudswell Clarke 1944 1745 1954
8825 (7)5104 Hunslet 1944 3154 1956
8826 (7)5115 Hunslet 1944 3165 1953 Sold in 1953 to the mine Julia and Julia V, renumbered LV 14 in 1962. In 1975 sold to metal dealer Van Raak in Tilburg, who leased the locomotive to the SSTT. Sold in 1998 to the Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij
8827 (7)5199 RSH 1944 7149 1954

References

[edit]
  1. ^ Jump up to: а беременный в «Ханслет работает № 3155 WD75105 Walkden» . Сохраненные британские паровые локомотивы . 3 февраля 2018 года.
  2. ^ «Хунслет 3155/1944« Walkden » . Ribble Steam Railway . Получено 2024-08-16 .
  • Waldorp, H. (1981). Наши голландские паровые локомотивы в Word и Image . Alkmaar: de alk. стр. 21–22. ISBN  90-6013-909-7 .
  • Вейдж, А. (2001). Между огнем и пар . Zaltbommel: Европейская библиотека. ISBN  90-288-26947 .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 9da98fa393557417ea86403e01e9c4e2__1726794360
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/9d/e2/9da98fa393557417ea86403e01e9c4e2.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
NS Class 8800 - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)