Лондондерри и Эннискилленская железная дорога
54 ° 59′38 ″ с.ш. 7 ° 19′34 ″ в стр. / 54,994 ° с.ш. 7,326 ° W
Промышленность | железная дорога |
---|---|
Основан | 1845 |
Несуществующий | 1883 |
Судьба | захвачен |
Преемник | Великая северная железная дорога (Ирландия) |
Штаб -квартира | , |
Район обслуживается | Донегол , Фермана , округ Лондондерри , Тайрон |
Лондондерри и Эннискиллен железной дороги |
---|
Железная дорога Лондондерри и Эннискиллена (L & ER) была ирландской калибровкой ( 5 футов 3 в ( 1600 мм )) железной дороги в Ирландии .
Строительство и открытие
[ редактировать ]Лондондерри и железная дорога Эннискиллена была включена в 1845 году. [ 1 ] Строительство началось в Дерри и последовало за западным берегом реки Фойл на юг 12 миль (19 км) до Страбане , который был достигнут в 1847 году. Терминал L & Er в Дерри был Лондондерри Файл -роуд на западном берегу реки Фойл. [ 2 ] [ 3 ]
Линия достигла своего саммита в Финтоне , графство Тайрон, в 1853 году. Его окончательное расширение было от Финтона Джанкшн , спустившись на юго -запад до его терминала в Эннискиллене , достигнуто в 1854 году. [ 4 ] Финтона Джанкшн находился к северу от города Финтона , оставляя короткий участок от перекрестка до города в виде небольшой линии. [ 4 ]
In 1859 the Dundalk and Enniskillen Railway (D&ER) reached Enniskillen,[4] connecting the D&ER with Dundalk on the Irish Sea.[5] Omagh became a junction in September 1861 when the Portadown, Dungannon and Omagh Junction Railway reached it from the east.[4] The Ulster Railway worked the PD&O, giving Omagh a link with Belfast.
In 1868 the Enniskillen and Bundoran Railway opened, linking the Atlantic Coast towns of Bundoran and Ballyshannon with the L&ER at Bundoran Junction.[4]
Operation and takeover
[edit]In 1862 the D&ER renamed itself the Irish North Western Railway (INW).[6] In 1876 the INW merged with the Northern Railway of Ireland and the Ulster Railway to form the Great Northern Railway (GNR).[6] The L&ER's lease continued and the company remained separate until the GNR absorbed it in 1883.[6][7]
In 1857 a cow strayed onto the line near Carrigans and was hit and killed by the mail train to Omagh.[8] Afterwards the Board of Trade Inspector criticised the condition of the track, which had been laid only a decade earlier.[8] In 1871 there were two accidents within seven months at Mountjoy Halt, County Tyrone.[9] Both were attributed to the poor condition of the permanent way.[9] A level crossing across Ballyfatton Road between Strabane and Sion Mills was the scene of two accidents. In 1876 the crossing-keeper's wife was killed by a mail train and in 1883 a train hit a horse and cart, killing the horse.[9] After the second accident the Board of Trade ordered the railway to replace the crossing with a bridge.[9]

After takeover
[edit]Under the Great Northern the former L&ER developed in three sections. The junction with the PD&O at Omagh made the Londonderry – Omagh line part of the GNR's "Derry Road" main line with services between Belfast Great Victoria Street and Derry Foyle Road via Portadown. The Belfast and Northern Counties Railway's competing route via Coleraine was shorter, quicker and attracted more passenger traffic, but the Derry Road carried more freight.[1] Traffic grew to the extent that by 1907 the GNR had installed double track between Foyle Road and St. Johnston,[10] but in 1932 it was singled again.[8]
The Omagh – Enniskillen line via Fintona Junction became a secondary route, and in 1957 the Government of Northern Ireland closed it.[11] The short branch to Fintona became famous as the GNR worked it with a horse tram. Since the line's closure, the tram has been preserved at the Ulster Folk and Transport Museum at Cultra, County Down.
In 1958 the governments of Northern Ireland and the Republic of Ireland partitioned the GNR between them and the Derry Road became part of the Ulster Transport Authority (UTA). The line was closed in February 1965.[11]

Footnotes
[edit]- ^ Jump up to: a b FitzGerald 1995, p. 1
- ^ "Derry's Railways". Your Place and Mine. BBC. Archived from the original on 12 March 2010. Retrieved 24 June 2009.
- ^ "The Evolution of Public Transport in the North West of Ireland". West Tyrone Historical Society. Archived from the original on 14 July 2011. Retrieved 24 June 2009.
- ^ Jump up to: a b c d e Hajducki 1974, map 7
- ^ Patterson 1962, p. 10.
- ^ Jump up to: a b c Hajducki 1974, p. xiii
- ^ Patterson 1962, p. 11.
- ^ Jump up to: а беременный в Фицджеральд 1995 , с. 4
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Фицджеральд 1995 , с. 3
- ^ Хайдуки, 1974 , карта 3
- ^ Jump up to: а беременный Hajduk 1974 , карта 39
Источники
[ редактировать ]- Фицджеральд, JD (1995). Дерри -роуд . Colourpoint Transport. Тол. 2. Gortrush: Colourpoint Press . п. 1. ISBN 1-898392-09-9 .
- Hajducki, S. Maxwell (1974). Железнодорожный атлас Ирландии Ньютон Абот: Дэвид и Чарльз ISBN 0-7153-5167-2 .
- Паттерсон, Эдвард М. (1962). Графство Донегальские железные дороги . Dawlish: Дэвид и Чарльз . С. 10, 11.
- Железнодорожные компании созданы в 1845 году
- Железнодорожные компании расстроены в 1883 году
- Ирландские железные дороги
- Великая северная железная дорога (Ирландия)
- Закрытые железные дороги в Северной Ирландии
- Несуществующие железнодорожные компании Ирландии
- Транспорт в графстве Донегал
- Транспорт в графстве Фермана
- Транспорт в округе Лондондерри
- Транспорт в графстве Тайрон
- 1845 заведения в Ирландии
- 1883 ГОДИТЕЛЬНЫЕ ПЕРЕДАЧИ В ИРЛАНДИИ