Haumia-High
Haumia-High | |
---|---|
Atua всех растений диких продуктов питания | |
Другие имена | Haumia, Haumia-Roa, Haumia-tikitiki [ 1 ] |
Пол | Мужской |
Область | Новая Зеландия |
Этническая группа | Общий |
Генеалогия | |
Родители | Раунд : Рангинуи и Земля Тамату : Тамананавар |
Братья и сестры | Арава : Ронго-Мейл , Тейн Махута , Тангароа , Тахириматеа , Таматауенга , Таху Тама: Мунава, производители, Huawaiitawai, Huahukae, Te Koe, Uenukikaoa, Политика |
Потомство | Меню |
Это Unclean-Tiketike (или просто Dimble ) [ А ] является богом всей некультивированной вегетативной пищи в мифологии маори . Он особенно связан с крахмалистым корневищем Pteridium esculentum , [ B ] который стал главным элементом диеты маори в прежние времена. [ 8 ] Он контрастирует с Ронго , богом Кумары и всеми культивируемыми пищевыми растениями.
В различных племенных и региональных вариациях историй с участием его, его часто изображают как сына или внука Рангинуи . Он часто ассоциируется с традициями Арава мирового творения, в которых он согласился и пытался отделить Ранги от своей жены Папы .
Арава Миф о создании
[ редактировать ]После того, как Хаумия согласился на принудительное разделение Ранги и Папы, чтобы позволить свету и пространству в мир между ними, он был третьим ребенком, который пытался раздвинуть их на части [ 9 ] : 3 с руками. Несмотря на то, что Тан был тем, кто успешно выполнил эту задачу, участие Хамии означало, что он подвергался ярости их брата, Тахириматеи , Бога ветров и штормов, который бы убил бы его, если бы их мать не спрятала его и его брата Ронго. -Ма -тан под ее грудью -то есть в земле. [ 2 ] : 59–60 [ 9 ] : 6–9
В то время как они успешно сбежали от штормового гнева Тайхириматеи, позже их обнаружил Туматауенга ( Бог войны , представляющий человечество ), который чувствовал преданный, что его оставили, чтобы противостоять Тайхиримате, поэтому, когда он увидел Ронго-маны и майа. Волосы и потомки Tiketike (все представлены листьями), торчащих из земли, он собрал их Деревянная мотыга и пожирала их в мести. [ 2 ] : 59–60 [ 3 ] [ 8 ] [ 9 ] : 6–9 [ 10 ]
Генеалогия
[ редактировать ]Многие из этих родственников могут не рассматриваться как атуа как боги или самих лучших духов, но вместо этого могут быть атюа как меньшие духи. Переводы их имен представляют собой абстрактные концепции и аспекты природы, мало чем отличающиеся от политеистических божеств.
Происхождение
[ редактировать ]- Haumia-tiketike is a son of Ranginui and Papatūānuku,[3] according to the tribes of the Arawa.
- Elsdon Best noted that Haumia-tiketike was not recognised as a son of Ranginui and Papatūānuku by the tribes of the Tākitimu.[8]
- In Kāi Tahu (an iwi associated with Tākitimu) traditions, Haumia-tiketike is a son of Tamanuiaraki ('Great son of heaven'), who is a son of Rakinui and Hekehekeipapa[3] ('Descend at the world').[11]
- In the southern Bay of Plenty and parts of the east coast Haumia-tiketike is a son of Tāne Mahuta, who is the son of Ranginui and Papatūānuku.[10] This is an area of origin for most Tākitimu iwi.
Siblings
[edit]Arawa
[edit]- Rongo-mā-Tāne, god of cultivated foods, particularly kūmara.
- Tāne Mahuta, god of forests and birds.
- Tangaroa, god of the sea and fish.
- Tāwhirimātea, god of storms and violent weather.
- Tūmatauenga, god of war, hunting, cooking, fishing, and food cultivation.
Ngāi Tahu
[edit]In Kāi Tahu's traditions and likely those of other iwi of Tākitimu, gods typically considered as Haumia-tiketike's brothers such as Rongo-mā-Tāne and Tāne Mahuta are instead his uncles or half-uncles.
Haumia-tiketike being listed first, Tamanuiaraki's other offspring included:[11]
- Manuika ('Bird fish')
- Manunuiakahoe ('Power/Shelter of the rowers')
- Huawaiwai ('Pulpy fruit')
- Tahitokuru ('Ancient blow')
- Kohurere ('Flying mist')
- Teaohiawe ('Gloom day')
- Haere ('Go/Proceed')
- Uenukupokaia ('Trembling earth, go all around/encircle')
- Uenukuhorea ('Trembling earth, bald')
- Rakiwhitikina ('Heaven encircled with a belt')
- Te Pukitonga ('The fountain/origin at the south')
- "and so on to the generation of men now living."
Descendants
[edit]- Te Mōnehu (fern spores, tomentum) is the child of Haumia-tiketike, its descendants are:[12]
- Namu (sandflies) - Namuiria was the first sandfly, killed by Tūmatauenga.[13]
- Waeroa (mosquitoes)
- Rō (stick insects)
- Aruhe (fern root)
God of uncultivated food plants
[edit]Bracken
[edit]
Food-quality rhizomes (aruhe) were only obtained from the Pteridium esculentum bracken (rarauhe) growing in deep, moderately fertile soils. Bracken became abundant after the arrival of Māori,[14] "mainly a result of burning to create open landscapes for access and ease of travel".[15] Rhizomes were dug in early summer and then dried for use in the winter. Although it was not liked as much as kūmara, it was appreciated for its ready availability and the ease with which it could be stored.[10]
The rhizomes were air-dried so that they could be stored and become lighter. When ready for consumption, they were briefly heated and then softened with a patu aruhe (rhizome pounder); the starch could then be sucked from the fibres, or collected to be prepared for a larger feast. Several distinct styles of patu aruhe were developed.
The plants of the bracken genus (Pteridium) contain the known carcinogen ptaquiloside,[16] identified to be responsible for haemorrhagic disease, as well as esophageal cancer, and gastric cancer in humans.
Other plants
[edit]A handful of other native plants from across New Zealand that are recorded as traditionally being used for food by Māori include:
- Cordyline australis - Tīkōuka, the shoots and roots could be cooked and eaten, or used to make a sweet beverage.[17]
- Coriaria arborea - Tutu, the juices were extracted from the berries and petals, and could be used to sweeten fernroot, or boiled with seaweed to make a black jelly.[18]
- Cyathodes juniperina - Mingimingi, edible berries.[19]
- Dacrycarpus dacrydioides - Kahikatea, edible berries, and could apparently be used to make beer.[20]
- Dacrydium cupressinum - Rimu, edible berries.[21]
- Gaultheria antipoda - Tāwiniwini, edible berries.[22]
- Leucopogon fasciculatus - Mingimingi, edible berries.[23]
- Lobelia angulata - Pānakenake, the leaves were cooked and eaten as greens.[24]
- Metrosideros excelsa - Pōhutukawa, a thin layer of honey was collected from the flowers.[25]
- Muehlenbeckia australis - Puka, edible berries.[26]
See also
[edit]References
[edit]Notes
[edit]- ^ The name Haumia also belongs to a taniwha from the Manukau Harbour,[2]: 76–77 [3] or the Waikato River.[4] There is yet another Haumia recorded as the ancestress of Paikea.[3] A fourth Haumia is the ancestor to Ngāti Haumia, a hapū of Ngāti Toa[5] which should not be confused with another Ngāti Haumia hapū from Taranaki.[6] In addition, Mount Brewster's Māori name may have been inspired after Haumia-tiketike.[7]
- ^ Elsdon Best in his book, Maori Religion and Mythology Part 1, wrote that the Māori ate the rhizomes of Pteris aquilina,[8] which is Pteridium aquilinum.
Sources
[edit]- ^ Moorfield, John C. "Haumia-tiketike". Māori Dictionary. Retrieved 7 July 2020.
- ^ Jump up to: a b c Shortland, Edward (1856) [1854]. Traditions and Superstitions of the New Zealanders. London: Longman, Brown, Green, Longmans & Roberts. Retrieved 12 June 2020.
- ^ Jump up to: a b c d e Tregear, Edward (1891). The Maori-Polynesian comparative dictionary. Wellington: Lyon and Blair. p. 54. Retrieved 7 July 2020.
- ^ Graham, Geo. (1946). "Some Taniwha And Tipua". The Journal of the Polynesian Society. LV: 33, 35, 37–38. Retrieved 7 July 2020.
- ^ "Ngāti Haumia (Ngāti Toa)". National Library of New Zealand. Retrieved 7 July 2020.
- ^ "Ngāti Haumia (Taranaki)". National Library of New Zealand. Retrieved 7 July 2020.
- ^ Moorfield, John C. "Māori Dictionary search results for 'Mount Brewster'". Māori Dictionary. Retrieved 7 July 2020.
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Эльсдон Бест (1924). Религия маори и мифология, часть 1 . Веллингтон: Музей Доминиона. п. 184.
- ^ Jump up to: а беременный в Грей, Джордж (1854). «Мифология творения». Полинезийская мифология . Крайстчерч: Уиткомб и Гробницы. п. 3
- ^ Jump up to: а беременный в Орбелл, Маргарет (1998). Краткая энциклопедия мифа маори и легенды . Крайстчерч: издательство Кентерберийского университета. п. 29. ISBN 0-908812-56-6 .
- ^ Jump up to: а беременный Белый, Джон (1887). «Мифология творения. (NGA-I-TAHU.)». Древняя история маори, его мифология и традиции: миграция горо-уты или таки-тума . Тол. I. Веллингтон: государственный принтер. С. 19–20.
- ^ Хаами, Брэдфорд (2007). «Инсаирование насекомых - мир насекомых: генеалогия хамии» . Энциклопедия Новой Зеландии . Получено 8 июля 2020 года .
- ^ Хаами, Брэдфорд (2007). "Те Айтанга Пепеке - мир насекомых: Наму" . Энциклопедия Те Ара в Новой Зеландии . Получено 8 июля 2020 года .
- ^ Мурфилд, Джон С. "Результаты поиска словаря маори для« моды » . Словарь маори . Получено 7 июля 2020 года .
- ^ McGlone, Matt S.; Wilmshurst, Janet M.; Лич, Хелен М. (2005). Экологический и исторический обзор Bracken (Pteridium esculentum) в Новой Зеландии и его культурное значение (PDF) . С. 165–184. Архивировано (PDF) из оригинала 9 августа 2017 года.
- ^ Флетчер, Мэри Т.; Хейс, Патриция Y.; Сомервилль, Майкл Дж.; Девосс; Джеймс Дж. (2010). «Ptesculentoside, новый глюкозид Norsesquiterpene из австралийского папоротника Bracken Pteridium esculentum» . Тетраэдр буквы . Ли (15): 1997–1999. doi : 10.1016/j.tetlet.2010.02.032 .
- ^ «Использование Cordyline Australis» . Исследование Landcare Manaaki Whenua, использование растений маори . Получено 8 июля 2020 года .
- ^ «Использование Coriia arborea» . Земля Божественное исследование сомнение, маори сажает нас . Получено 3 июня 2019 года .
- ^ «Использование Cyathodes Juniperina» . Исследование Landcare Manaaki Whenua, использование растений маори . Получено 8 июля 2020 года .
- ^ "Uses of Dacrycarpus dacrydioides"Полем Исследование Landcare Manaac Wehenua, использование растений Получено 8 июля
- ^ «Использование дакридий -кувнара» . Исследование Landcare Manaaki Whenua, использование растений маори . Получено 8 июля 2020 года .
- ^ «Использование Gulteria Antipoda» . Земля Божественное исследование сомнение, маори сажает нас . Получено 8 июля 2020 года .
- ^ «Использование Leucopogon Fasciculatus» . Исследование Landcare Manaaki Whenua, использование растений маори . Получено 8 июля 2020 года .
- ^ «Использование Angulous Praia» . Земля Божественное исследование сомнение, маори сажает нас . Получено 8 июля 2020 года .
- ^ «Использование метрозидов превосходит » Исследование Landcare Manaac Wehenua, использование растений Получено 8 июля
- ^ "Aus of Muehlenbeckia Australis " Исследование Landcare Manaac Wehenua, использование растений Получено 8 июля