Ник Бартч

Ник Бартч (родился 3 августа 1971 г.) - швейцарский пианист , композитор , лидер группы , продюсер [ 1 ] [ 2 ] и автор из Цюриха .
Карьера
[ редактировать ]
Бертс изучал фортепиано и перкуссию до десяти лет, до обучения в Академии музыки его преподавал в течение 5 лет (1986-1991) Борисом Мерссоном (1921-2013). Затем он отправился в Цюрихский Мусихочхул, где он закончил в 1997 году. [ 1 ] Кроме того, он изучал лингвистику , музыкологию и философию в Университете Цюриха с 1998 по 2001 год. Он интересовался работой авангардных композиторов Джона Кейджа , Стива Райха и Мортона Фельдмана . [ 1 ] Он сформировал свою группу Mobile в 1997 году, и свою группу Ronin в 2001 году. Манфред Эйхер подписал группу Ronin на своем лейбле ECM Records и выпустил 2006 год «Первый альбом» Stoa . [ 3 ] В течение следующего года Bärtsch стал совладельцем клуба в Цюрихе. Музыка Барша называлась Zen Funk, но с альбомом Llyria он двинулся к современной классической музыке . [ 4 ] Он был инструктором по практической эстетике в Цюрих-Винтертур Мусихихохшуле с 2000 по 2003 год.
Bärtsch lives with his wife, a biologist with a doctorate, shiatsu therapist as well as aikido teacher, and his three daughters in Zurich, where he plays every Monday in "Exil."[5]
Influences and style
[edit]Repetition and change are central motifs in Nik Bärtsch's music and performance practice.[5]
Nik Bärtsch's work is at the intersection of contemporary music, jazz and funk influences. The use of repetition, as well as structures based on interweaving elements in his music suggests the influence of minimalist music, and in particular of Steve Reich.[6] Bärtsch is also influenced by oriental philosophy and the ostinato of James Brown.[6] He has also taken a close interest in the work of the American composers John Cage and Morton Feldman.[7]
Bärtsch is fascinated by the Japanese Zen culture. His musical attitude is also influenced by his interest in the Japanese martial art (Aikido) and Zen, among other things. It is his Zen practice of awareness that does not get lost in the multiple, but reduces the multiple as much as possible and concentrates on the essential.[8]
For all the diversity of its influences, this music always reveals its own signature. Although elements from a wide variety of musical worlds have found their way into it - from funk and jazz to new classical music and the sounds of Japanese ritual music[9] - these forms are not juxtaposed or quoted in a postmodern way, but rather merge to form a new style. The result is a grooving, tonally and rhythmically highly differentiated music, composed of a few phrases and motifs that are combined and overlaid in ever new and varied ways.[10]
At the European jazz competition of the german Leverkusen Jazztage in 1995, Bärtsch reached the finals with Menico Ferrari's band Groove Cooperative. In 1999 and 2002 he was awarded the UBS Culture Foundation Promotion Prize. In 2002 he was awarded the Werkjahr of the Swiss city of Zurich. In 2004 he received the culture prize of the municipality of Zollikon (recognition prize). In 2007 he received a composition commission from Pro Helvetia for a music and dance program with Hideto Heshiki. Bärtsch was simultaneously supported by Pro Helvetia as part of the Priority Jazz Promotion 2007-2009. In 2015 he was nominated for the Swiss Music Prize of the Federal Office of Culture.[11] In 2016 he won the category "Rising Stars Keyboards" of DownBeat magazine.[12] In 2019 he received the Art Prize of the City of Zurich. In 2021 he won an award from DownBeat magazine for the second time, this time in the "Critics Poll" in the category "Rising star piano" piano".[13] These awards are among the most important prizes in the jazz world.
Discography
[edit]Year recorded | Title | Label | Notes |
---|---|---|---|
2001 | Ritual Groove Music | Ronin Rhythm Records | Nik Bärtsch's Mobile with Don Li, Mats Eser and Kaspar Rast |
2002 | Randori | Ronin Rhythm Records | Nik Bärtsch's Ronin with Björn Meyer, Kaspar Rast and Andy Pupato |
2002 | Hishiryo: Piano Solo | Ronin Rhythm Records | Solo piano and percussion |
2003 | Live | Ronin Rhythm Records | Nik Bärtsch's Ronin with Meyer, Kaspar Rast and Pupato |
2004 | Rea | Ronin Rhythm Records | Nik Bärtsch's Ronin with Meyer, Kaspar Rast, Pupato and guests Sha, Thomy Geiger and Michael Gassmann |
2004 | Aer | Ronin Rhythm Records | Nik Bärtsch's Mobile with Sha, Kaspar Rast and Mats Eser |
2006 | Stoa | ECM | Nik Bärtsch's Ronin with Sha, Meyer, Kaspar Rast and Pupato |
2008 | Holon | ECM | Nik Bärtsch's Ronin with Sha, Meyer, Kaspar Rast and Pupato |
2010 | Llyria | ECM | Nik Bärtsch's Ronin with Sha, Meyer, Kaspar Rast and Pupato |
2012 | Nik Bärtsch's Ronin Live | ECM | Nik Bärtsch's Ronin with Sha, Meyer, Kaspar Rast, Pupato and Thomy Jordi |
2016 | Continuum | ECM | Nik Bärtsch's Mobile with Sha, Kaspar Rast, Nicolas Stocker, string quintet with Etienne Abelin and Ola Sendecka (violin), David Schnee (viola), Ambrosius Huber and Solme Hong (Celli) |
2018 | Awase | ECM | Nik Bärtsch's Ronin with Sha, Jordi and Kaspar Rast |
2021 | Слышать | ECM | Nik Bärtsch Solo, выпущен в марте 2021 года |
Как сторонник
[ редактировать ]С Менико Феррари
- О розах и шипах (Unit, 1995)
С Дон Ли
- Gen (Tonus Music, 2004)
Как продюсер
[ редактировать ]- Нам нужно повторить , Ингрид Лукас (Ronin Rhythm, 2009)
- Race , Dee Day Dub (Ronin Rhythm, 2014)
- Демимонд , Ингрид Лукас (Ronin Rhythm Records 2015)
- Эхо , Икарус (Ronin Rhythm Records 2015)
Книги
[ редактировать ]- Ник Бартс: слушание - музыка, движение, по крайней мере. Lars Müller Publishers, Цюрих 2021, ISBN 978-3-03778-670-3
Ссылки
[ редактировать ]- ^ Jump up to: а беременный в Nastos, Michael G. Allmusic: Биография Nik Bärtsch Archived 2017-12-01 на машине Wayback , доступ к 25 мая 2018 г.
- ^ «Музыкальные советы Ника Барша», что вы слышите? » ( На немецком языке). Deutschlandfunk. Архивировано из оригинала 2021-09-12.
- ^ ECM Records: Архивирована информация о художнике 2018-05-25 на машине Wayback , доступ к 25 мая 2018 года
- ^ НАСТОС, Майкл Дж. "Ник Бартч" . Allmusic . Архивировано из оригинала 1 декабря 2017 года . Получено 21 ноября 2017 года .
- ^ Jump up to: а беременный Bärtsch, Nik. «Снова и снова держи это» . Джазовый фестиваль Schaffhausen (на немецком языке) . Получено 2021-07-02 .
- ^ Jump up to: а беременный Озеро; Гриффитс, Стив; Пол (2007). Горизонты тронули: музыка ECM . Гранта Великобритания. С. 361–362. ISBN 978-1-86207-880-2 .
{{cite book}}
: Cs1 maint: несколько имен: список авторов ( ссылка ) - ^ «Критика де Стоа, де Ронин» . Pianobleu (по -французски). 2021-06-17. Архивировано из оригинала 2021-05-18 . Получено 2021-06-17 .
- ^ «Джаз и дзен» (на немецком языке). 2021-06-17. Архивировано из оригинала 2021-05-15 . Получено 2021-06-17 .
- ^ «Сырая и воля к абстракции» (PDF) . Сырая и абстракция (на немецком языке). Архивировано (PDF) из оригинала 2020-01-27 . Получено 2012-06-18 .
- ^ «Модули - для моей музыкальной концепции» . Интернет -архив . Архивировано с оригинала 2014-09-15 . Получено 2021-06-18 .
- ^ Bärtsch, Nik. «Ник Бартч назначил 2015 год» . Архивировано с оригинала 2019-02-17.
- ^ «Вашингтон, Айер среди победителей в опросе« Подача критиков 2016 года » . Downbeat Magazine . 2016-07-01. Архивировано из оригинала 2021-06-13.
- ^ «69 -й ежегодный опрос критиков« Помищению » . Понижен августа 2021 г. Критиковые опросы . Downbeat Magazine. Архивировано из оригинала 2021-09-02.