Jump to content

История Аликанте

Замок Санта-Барбара на вершине горы Бенакантиль.

История Аликанте насчитывает тысячи лет. Аликанте с древних времен считался стратегическим военным объектом на средиземноморском побережье Испании. Он защищен на юго-западе мысом Санта-Пола и на юго-востоке мысом Уэрта. Укрепленный комплекс замка Санта-Барбара ( валенсийский : Castell de Santa Bàrbara ), старые части которого были построены в 9 веке, доминирует над городом с высоты 160 м на вершине горы Бенакантиль , скалистого массива с видом на море. [ 1 ]

Первые поселения в районе Аликанте были основаны иберийскими племенами. С тех пор его последовательно заселяли финикийцы, греки, римляне, готы, мавры и испанцы. Некоторые из самых ранних поселений были основаны на склонах горы Бенакантиль, где сегодня стоит замок Санта-Барбара. Как часть римской провинции Испания под названием «Луцентум», она находилась под властью Римской республики, а затем Римской империи.

Античность

[ редактировать ]

Финикийский торговый город

[ редактировать ]
Иберийская керамика. Археологический памятник Тоссаль-де-Манисес, древний иберийско-карфагенско-римский город Акра-Леуке или Луцентум . Сейчас находится в Археологическом музее Аликанте .

Финикийские торговцы начали коммерческий обмен с коренными иберийцами восточного побережья Испании в 8 веке до нашей эры. [ 2 ] и основали прибрежные поселения на севере, вплоть до нижней долины реки Сегура в провинции Аликанте . [ 3 ] К 7 веку до нашей эры финикийцы познакомили иберийцев с финикийским алфавитом, обработкой железа и гончарным кругом. [ 4 ] В VI веке до нашей эры фокейские греки основали на побережье небольшие торговые порты. [ 5 ] Недавние раскопки небольшого иберийского прибрежного торгового центра в Ла-Пиколе (Санта-Пола) в провинции Аликанте выявили достаточно греческих архитектурных элементов, позволяющих предположить греческое присутствие на этом месте. [ 5 ]

Финикийцы основали торговый пост в Тоссаль-де-Манисес. [ 6 ] а поселение Ла Фонтета, в 28 км к югу от Аликанте, было одним из самых важных финикийских городов в западном Средиземноморье. [ 7 ] Он располагался на правом берегу устья реки Сегура на побережье, и это стратегическое положение позволяло ему контролировать торговлю и доступ к минеральным ресурсам региона посредством связей, которые он поддерживал с коренными иберийскими общинами. Жилище окружено оборонительной стеной, перемежающейся башнями. [ 8 ] датируется примерно первой половиной VIII – серединой VI века до нашей эры. [ 9 ]

Карфагенское правление

[ редактировать ]

К последним годам VI века до нашей эры соперничающие армии Карфагена и Рима начали вторгаться и бороться за контроль над Пиренейским полуостровом. Карфагенский полководец Гамилькар Барка осуществил свои иберийские завоевания в 237–228 годах до нашей эры и основал укрепленное поселение Акра Леуке , или Акра Леуче , [ 10 ] ( греч . Ἀκρα Λευκή , что означает «Белая цитадель» или «Белый мыс»), [ 11 ] в восточной части Пунической провинции на юго-восточном побережье Испании, где сегодня находится Аликанте. [ 6 ] [ 12 ]

Материальная культура, о которой свидетельствуют предметы, найденные на кладбищах Тоссаль-де-ле-Бас и Ла-Альбуферета, демонстрирует культурное самовыражение людей с разным культурным происхождением, живущих в общем городском пространстве в целях экономического развития. Это могло бы объяснить, почему поселения Тоссаль-ле-Бас и Ильета-дельс-Баньетс, по-видимому, хорошо связаны с торговыми путями по Средиземному морю через свои порты, а движение товаров посредством морской торговли развивается купцами. [ 13 ]

По мнению Аранеги и Санчеса, среди ученых нет единого мнения относительно того, как интерпретировать влияние иностранных групп на местные общества, хотя культурные взаимодействия между финикийцами, греками, пуниками и коренными народами были основным направлением археологических исследований на Пиренейском полуострове. . Некоторые ученые полагают, что эти иностранные группы были движущей силой социальных и экономических изменений, в то время как другие утверждают, что простое присутствие иностранных народов не обязательно приводит к таким изменениям. [ 13 ]

Поселение Тоссаль-де-ле-Бас располагалось рядом с лагуной на побережье Средиземного моря. [ 8 ] Здесь была портовая инфраструктура и укрепленная стена с башнями, датируемая пятым веком до нашей эры, что позволяет предположить, что эта часть испанского побережья становилась все более важной в политическом, экономическом и социальном плане. Аранеги и Санчес демонстрируют, как раскопки на месте древнего поселения позволяют взглянуть на взаимодействие между пуническим народом и местными иберийцами. За стенами поселения располагался промышленный район, где производились металлообработка и гончарное дело. Были найдены железные кузницы и печи для выплавки галенита с целью получения серебра, но полные описания этих объектов пока отсутствуют. Эта промышленная зона свидетельствует об участии поселения в торговле с другими регионами Средиземноморья. Наличие печей и гончарных заводов указывает на то, что здесь производились товары на экспорт, такие как амфоры . [ 13 ]

Палеоэкологические исследования показывают, что основными культурами, выращиваемыми в этом районе, были оливки, виноград, гранаты, яблоки, груши и инжир, которые, вероятно, также экспортировались. Семена зерновых культур в промышленной зоне не обнаружены. Прибрежное поселение Тоссаль-де-ле-Бас было населено в основном людьми, которые занимались переработкой и торговлей продуктами, включая фрукты и продукты, полученные из них. [ 13 ] например, вино, которого в больших масштабах нет во внутренних поселениях. [ 14 ] Имеющиеся данные свидетельствуют о том, что несколько мест на юго-восточном побережье Испании играли важную роль в аграрной экономике. Неизвестно, велась ли эта сельскохозяйственная деятельность вблизи поселений или же они импортировали продукцию из внутренних районов для переработки и экспорта. [ 13 ]

На вершине Тоссаль-де-ле-Бас иберийское поселение задокументировано примерно в 4 веке до нашей эры по деревянным артефактам, обнаруженным в ходе археологических раскопок колодцев, вырытых для подачи воды в иберийскую деревню. [ 15 ] Поселение было заброшено во время пунического завоевания юго-восточной Иберии, когда карфагенские Баркиды около 230 г. до н.э. основали большое укрепление в Тоссале-де-Манисес, которое спустя годы превратилось в городскую структуру. [ 16 ] Его топоним на иберийском языке мог быть LAKKANTÓ, что относилось к географическим особенностям земли, где располагался укрепленный город. Возможно также, что это Акра Лейке, упомянутая Диодором Сицилийским . [ 17 ]

Это большое карфагенское укрепление было первым задокументированным использованием территории Тоссаль-де-Манисес. [ 18 ] Первоначально предназначавшийся исключительно для военной обороны, через несколько лет он был урбанизирован и преобразован в город-крепость. Новая оккупация привела к оставлению предыдущего иберийского поселения Тоссаль-де-ле-Бас, и вполне вероятно, что иберийцы переселились в поселение пунического происхождения, имевшее порт с выходом к морю. Карфагеняне называли его греческим именем Левка . [ 10 ] согласно Диодору, который описал его как военный лагерь, основанный Гамилькаром Баркой во время завоевания Баркидами части Иберии около 230 г. до н.э.

However, this name was a Phoenician exonym adapted to an existing place name in the Iberian language, whose exact spelling is not known. One of the most recent theories is that the name is based on the topography of the terrain, so "LAK" corresponds to "cove", and "KANT" to "hill", with the Iberian genitive in the suffix - Ó, giving rise to the name "LAKKANT (Ó)", meaning "those of the hillside cove". Dexter Hoyos writes that text-editors have altered the Latin name "Castrum Altum" that appears in Livy's manuscripts to "Castrum Album", mistakenly connecting it to Acra Leuce, which was identified with Alicante.[6]

Roman conquest

[edit]
Location of Lucentum at Tossal de Manises

The city was destroyed in 209 BC during the Second Punic War, and the fortification abandoned; thus the settlement was in a state of neglect throughout the 2nd century BC, but during the Sertorian War, fought from 80 to 72 BC, it was rebuilt, and under the Principate of Augustus (27 BC-14 AD) it was refounded as a municipality under Latin law, with the name Lucentum. The toponym is first attested in inscriptions and in history books at this time.[19] The name Lucentum appearing in ancient sources has in the past been placed by later historians at different points in Alicante, but historiography has accepted its location at the Tossal de Manises since the 1990s.[20]

The reconstruction led to later urban development. Sometime between 30 and 20 BC the city's first forum was built marking Lucentum's new status as a municipium, perhaps about 26 BC, near the beginning of the reign of Augustus.[21] This was followed by the planning and construction of the rest of the city that would last until the first decades of the 1st century AD.

Lucentum had a period of some splendour from the end of the 1st century B.C. through the 1st century AD.[22] Despite this early vitality, the city began to decline in the time of Vespasian, during whose reign the tasks of maintaining the sewer system of the forum, as well as the public baths, were abandoned.

During the 1st and 2nd centuries, looting and dumping of waste took place in the forum area, and the city declined gradually throughout the 2nd century. The 3rd century saw the abandonment of the city when it lost its status as a Roman municipality, the municipium of Lucentum,[23] whose territory would be assimilated into that of Ilici, (today's Elche). The chief cause of Lucentum's decline was competition from Ilici, which had better water and land communications (it stood on the Via Augusta)[24] and began to usurp Lucentum's trade.[23] The place name must have survived linked to the place, as in the 7th century the Geographer of Ravenna mentions Lucentes. Remains of comestibles from the Late Roman period found by archaeologist Paul Reynolds in the present-day Benalúa urban area include hulled barley, wheat, lentils and peas, pine nuts, peaches, and grapes. He has also recovered traces there of saltwort and sea blite, plants growing in the saltmarsh that were used to make soda ash flux for the manufacture of glass.[25]

An urban nucleus was established on the slopes of Mount Benacantil, where have been found the remains of a Late Roman settlement for which the same Romanised name Lacant was used, that is, a relict place name, which would evolve into the Arabic form Laqant, mentioned in the pact of Theodemir (713) and the predecessor of the modern name Alicante.[26][27] The hypothesis that the municipality of Lucentum was the predecessor of Laqant has been commonly accepted by historians, but archaeologist L. Abad Casal of the University of Alicante (Universitat d'Alacant) notes that this has been brought into question in the light of new evidence uncovered in archaeological excavations and in research by teams from the university and the municipal authorities of Alicante.[28]

Muslim al-Laqant

[edit]

Kūra of Tudmīr

[edit]

Eventually, the Roman settlement was depopulated,[29] until a new urban demographic concentration developed between the 6th and 7th centuries. Archaeological excavations show that during the early years of the Muslim occupation of Iberia the site at Tossal de Manises was used as a Muslim cemetery, called in Arabic a maqbara (مقبرة), dated to between the 8th and 10th centuries.[30] It seems likely that the Andalusi Laqant was already developed on the other side of the Serra Grossa hill, at the current historic centre of the city, on the foundations of an earlier Hispano-Roman settlement that would have been moved at some point in late antiquity (4th–8th centuries). In that case, the toponym would not be of Arabic origin but of a Romanised Iberian substrate.

Between 718 and 1247 the town remained under the domination of the Arabs, in the territorial demarcation of the Xarq (or Sharq) al-Andalus (in Arabic: شرق الاندلس),[31] who named it Madīnah Laqant or Medina Laqant[32] (in Arabic: مدينة القنت, which means "the city of Laqant"), abbreviated al-Lqant (Arabic: اَلقنت). Some scholars consider this the direct origin of the current name in Valencian, Alacant, as well as the initial form of Alicante in Spanish.[33] It was also known by the name of Laqant-al-Qubra (لَقَنت الكوبرة),[34] that is, "Great Alicante", to differentiate it from Laqant-al-Hosun which corresponds to a different town, Llutxent, in the Serra d'Aitana.

Alicante was one of the seven cities that formed the so-called kingdom of Tudmīr by the Pact of Theodemir in 713,[35][36] made between the last Visigothic governor of the area,[37] Theodemir, (called Tudmīr b. Abdūsh in Arabic sources)[38] a Visigothic Christian count[39] and Abd al-Aziz ibn Musa. The treaty specifically mentions the city by the name of Laqant,[40] the form calcified by the Arabic speakers of al-Andalus. Rafael Azuar Ruiz writes that during the reign of the Kūra of Tudmīr, the Alicante population was scattered in the hills around Alicante, its economy based on farming Mediterranean dryland crops such as cereals, olives and grape vines, in addition to using products of the land such as wild animals, honey, or esparto grass.[41] The town had a market and ships were built there as well.[42]

The inhabitants of the small traditional urban centres, such as Antigons (present-day Benalúa) or Tossal de Manises, moved to these medium-altitude locations which were depopulated, while a small Muslim garrison settled in the fortress of Bena Laqantil. In terms of the political situation, the Andalusi authorities respected the agreements of the Pact of Theodomir regarding the freedom of the Hispano-Roman population, more pagan than Christian, to adhere to the traditional animist religious beliefs of their ancestors.[41]

The Hispano-Gothic elite, a very small and insular social group of Germanic origin, had still managed to retain commercial and tax privileges in Alicante, but their position was displaced by the new ruling class; this was formed of members of the military contingents of the Balŷ, who had originated in the Mediterranean Levant and Egypt and had settled in the balad Balansiya (Land of Valencia) and the Kūra of Tudmīr since the year 746.[41] Many of the local aristocracy feared losing their privileges and sought to preserve their status by intermarriage with their Muslim overlords. The conquerors likewise tried to ally themselves with the local landed aristocracy through intermarriage to secure their new landholdings and legitimate their own political position.[43]

The influx of new settlers led to the repopulation and revitalisation of the ancient Roman towns, while the vast majority of the population, consisting of Hispano-Roman converts to Islam, the muwalladīn, continued to occupy the higher elevation settlements of the late Roman period near Alicante, or they dispersed into the interior seeking defensible locations to settle, such as Fontcalent, La Murta, or La Ereta (a small plain on the sunny side of Benacantil). The local aristocracy lost their privileges with the repeal of the Pact of Theodomir by the emir Abd al-Raḥmān I after he defeated Abd al-Rahmān ibn Habib, who had landed on the coast of Tudmīr at or near Alicante with his troops from Ifrīqiya, intending to conquer al-Andalus in favour of the Abbasid Caliphate.[41]

Emirate of Qúrtuba

[edit]

The former kingdom of Tudmīr now became a province of the Umayyad emirate of Córdoba, as the Kūra of Tudmīr. After the destruction of the ports of Valencia and Cartagena by Abd-al-Rahman I, the port of the madīnah Laqant would be the only usable harbour in the 9th century on the coast between the Ebro Delta and Almería. This circumstance marked the beginning of a stable town at the foot of the Benacantil, where lived sailors who were engaged in fishing, piracy and the white slave trade with Ifrīqiya.[41] During the reign of the emir Muhammad I, the madīnah began to acquire strategic importance thanks to the impregnability of its castle and the commercial revival of the nearby Via Augusta. The emirs divided the balad Balansiya, or "country of Valencia", into two large administrative divisions, the mamlaka Balansiya, which made up the northern and central regions, with its capital in Valencia, and the southern area, the country of Tudmīr, which was part of the mamlaka Múrcia.[44]

According to Rafael Azuar Ruiz and Manuel Acién Almansa,[45] the ruling class of Laqant joined the rebellion of ʿUmar ibn Ḥafṣūn between the years 880 and 918 to defend their prestige as descendants of the Visigothic aristocracy, an origin they shared with ibn Ḥafṣūn. Also supporting the cause were the muwalladīn, who suffered from excessively high taxes that the emirate had imposed on them to pay the salaries of the professionalised armies.[46] After suppressing the revolt of ibn Ḥafṣūn, Abd al-Rahman III proclaimed the Caliphate of Córdoba (Qúrtuba قرطبة) and, with the help of Berbers settled in al-Madīnah Kunka (Cuenca),[47] took Kalyusha (Callosa) and recognised Muhammad ibn Abd al-Rahman al-Sayj as its governor in 924. This is the origin of the Banu Sayj dynasty, whose members are the first historical persons known with a direct connection to Laqant.[46]

Following the suppression of the revolts of the Banu Sayj lords (924–928) in the Tudmīr and Valencia region,[48] the emirate commenced pacification of the populace with innovations in the tax system that caused state revenue to grow exponentially. [49] A new social policy banned the intermingling of Muslims with Hispano-Romans, and led to the abandonment of the latter's enclaves and of the long-established oppida, as well as the castles held by the Berber dynasty, who had fled the country. The countryside was reorganised, the inland mountain defensive system being replaced by a network of forts and watchtowers, concentrating the rural population in fortified communities formed of castral units that linked castles with attached villages. Administration of the Xarq al-Andalus was centralised in Kalyusha and Laqant, with its defensive system constituted of these ḥuṣūn,[50] or castle complexes.[51]

Xarq al-Andalus

[edit]
The Ṣaqāliba separated Laqant (and the entire Balad Balansiya) from the Caliphate of Córdoba in the 11th century.

Attempts by the Caliphate of Córdoba to restore its former splendour did not last long. Having consolidated his power on the peninsula, the Slavic (ṣaqāliba) (صقلبي) warlord Mujāhid al-ʿĀmirī proclaimed the Taifa of Dénia and conquered the militarily and commercially strategic Balearic Islands in 1014, apparently defeating Khayrān al -Amiri's fleet. [52]

Control of the Balearics gave Mujāhid a supply centre on the commercial routes of the western Mediterranean, a defensive outpost for his territories on the mainland, and a base from which to launch maritime attacks as part of his policy of 'jihad at sea'.[53] Under his able rule, the Taifa of Dénia became one of the richest and most powerful of the taifa kingdoms.[54] In 1021, expanding his dominions to the south, Mujāhid incorporated the madīnahs of Elx (Elche), al-Uryūlī (Orihuela)[55] and Laqant; in 1038 he gained possession of Lūrqa (Lorca). During the rule of the Banū Mujāhid, Alicante enjoyed the free trade that was the linchpin of Dénia's naval and commercial control of the western Mediterranean. Social well-being increased, and cultural and scientific advances were made in a context of peaceful political relations with the neighboring emirates of Mursiya and Dāniya, and even with the Christian County of Barcelona.

According to the chronicler Muhammad al-Idrisi, Laqant was a prosperous town in the 11th century, with a suq or market and two mosques. The soil was fertile and produced abundant fruits and vegetables, figs and grapes. Isidore of Seville noted glass manufacture in the city during the 6th-7th centuries, referring to its alkaline ashes.[25] and ropes made of spartum were exported through the port and fishing and commercial ships were built there.[56] Its alcazaba (Arabic: citadel) was at the difficult-to-access peak of Benacantil, and was well garrisoned with troops. During this century, the madīnah Sagira Laqant became an important exit port to North Africa, where it would connect the Xarq al-Andalus with the rest of the Islamic world and. On the other hand, it would also become an important node for the Via Augusta that connected it to Valencia, Murcia and Andalucia, at the same time that following the river Vinalopó facilitated access to the peninsular interior. This would turn it into an important commercial and maritime centre of the entire Mediterranean area,[57] as well as the port for shipping the surplus agricultural productions of the extensive area described by the chronicler al-Idrisi.[58]

Castile and Aragon

[edit]

The Muslims ruled southern and eastern Spain until the so-called reconquista (reconquest) in which the territory they occupied was conquered by Christian forces in the 11th century. Alicante was taken in 1246 by the Castilian king Alfonso X, but it soon passed definitively to the Kingdom of Valencia in 1298 with the Catalan King James II of Aragon. It gained the status of Royal Villa (Vila Reial) with representation in the medieval Valencian Parliament.

Early Modern Era

[edit]
Monjas-Santa Faz Square in Alicante.

After several decades as a battle field between the Kingdom of Castile and the Crown of Aragon, Alicante enjoyed a segle d'or (golden age) during the 15th century together with the whole Kingdom of Valencia, rising to become a major Mediterranean trading centre exporting rice, wine, olive oil, oranges and wool. Between 1609 and 1614 King Philip III expelled thousands of moriscos who had remained in Valencia after the reconquista, due to their allegiance with Berber pirates who continually attacked coastal cities and caused much harm to trade. This act cost the region dearly – with so many skilled artisans and agricultural labourers gone, the feudal nobility found itself sliding into bankruptcy.

In the early 18th century Alicante, along with the rest of Valencia, backed Carlos in the War of Spanish Succession. Philip V won, and he punished the whole region by withdrawing the semi-autonomous status it had enjoyed since the time of the reconquista.

19th and 20th centuries

[edit]
Alicante at the beginning of the 19th century

Alicante went into a long, slow decline that had begun in the 18th century and continued through the 19th century. The city's leather industry along with the production of agricultural products such as oranges and almonds, and its fishery allowed the city to survive economically. The end of the 19th century witnessed a sharp recovery of the local economy with increasing international trade and the growth of the city harbour leading to increased exports of several products (particularly during World War I when Spain was a neutral country).

During the early 20th century, Alicante was a minor capital which enjoyed the benefit of Spain's neutrality during the First World War, which provided new opportunities for industry and agriculture. The Moroccan war of the 1920s saw numerous alicantinos drafted to fight in the long and bloody campaigns at the former Spanish protectorate (Northern Morocco) against the Rif rebels. The political unrest of the late 1920s led to the victory of republican candidates in the local council elections throughout the country, and the abdication of King Alfonso XIII.

The proclamation of the Second Spanish Republic was much celebrated in the city on 14 April 1931. The Spanish Civil War broke out on 17 July 1936. Alicante was the last city loyal to the Republican government to be occupied by General Franco's troops on 1 April 1939, and its harbour saw the last Republican government officials flee the country. Even if not as famous as the bombing of Guernica by the German Luftwaffe, Alicante was the target of devastating air bombings during the three years of the civil war, most notably the bombing by the Italian Aviazione Legionaria of the Mercado Central de Alicante (Central Market of Alicante) on 25 May 1938 in which more than 300 civilians perished.

The next 20 years under Franco's dictatorship were difficult for Alicante as it was for the entire country. However, the late 1950s and early 1960s saw the onset of a lasting transformation of the city due to tourism. Large buildings and complexes rose in nearby Albufereta (e.g. El Barco) and Playa de San Juan, with the benign climate being the aspect of the city most attractive to prospective buyers and the tourists who kept local hotels reasonably busy.

A view of Alicante from the Castillo de Santa Barbara.

The development of the tourism sector, aside from new construction, also attracted entrepreneurs who started numerous businesses such as restaurants, bars and other businesses focused on visitors. The old airfield at Rabasa was closed and air traffic moved to the new El Altet Airport, which made a convenient facility for the use of chartered flights bringing tourists from northern European countries.

When Francisco Franco died in 1975, his successor Juan Carlos I successfully oversaw the transition of Spain to a democratic constitutional monarchy. Governments of nationalities and regions were given more autonomy, and the Valencia region was permitted an autonomy it had not been allowed for four centuries.

Later notable landmarks have been the opening of the European Union Office for Harmonization in the Internal Market and the construction of the Ciudad de la Luz, a series of facilities meant to sponsor film industries in setting up operations at Alicante.

See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ Reynolds, Paul (1993). Settlement and Pottery in the Vinalopó Valley (Alicante, Spain), A.D. 400-700. Tempus Reparatum. p. 148. ISBN 978-0-86054-749-5.
  2. ^ Tsetskhladze, G. R. (2021). Ancient West & East: Volume 2, No. 2. BRILL. ISBN 978-90-04-49543-2.
  3. ^ Bierling, Marilyn R. (2002). "Introduction". In Bierling, Marilyn R.; Gitin, Seymour (eds.). The Phoenicians in Spain: An Archaeological Review of the Eighth-sixth Centuries B.C.E. : a Collection of Articles Translated from Spanish. Eisenbrauns. p. xi. ISBN 978-1-57506-056-9.
  4. ^ Iberian Antiquities from the Collection of Leon Levy and Shelby White: Exhibition September 14 - December 10, 1993. The Spanish Institute. 1993. p. 13.
  5. ^ Jump up to: a b Dietler (2009). "Colonial Encounters in Iberia and the Western Mediterranean: An Exploratory Framework". In Dietler, Michael; López-Ruiz, Carolina (eds.). Colonial Encounters in Ancient Iberia: Phoenician, Greek, and Indigenous Relations. University of Chicago Press. p. 10. ISBN 978-0-226-14848-9.
  6. ^ Jump up to: a b c Hoyos, Dexter (2005). Hannibal's Dynasty: Power and Politics in the Western Mediterranean, 247-183 BC. Psychology Press. pp. 63–66. ISBN 978-0-415-35958-0.
  7. ^ Prats, Alfredo González; García-Menarguez, Antonio; Segura, Elisa Ruiz (2002). "La Fonteta: A Phoenician City in the Far West". In Bierling, Marilyn R.; Gitin, Seymour (eds.). The Phoenicians in Spain: An Archaeological Review of the Eighth-Sixth Centuries B.C.E. Penn State University Press. p. 113. ISBN 9781575065298.
  8. ^ Jump up to: a b Olcina Doménech, Manuel; Pérez Jiménez, Rafael (2005). "Conjunto arqueológico de Lucentum (Tossal de Manises, Alicante) - Antigua. Historia y Arqueología de las civilizaciones". Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (in Spanish). Retrieved 15 April 2023.
  9. ^ Renzi, Martina; Montero-Ruiz, Ignacio; Bode, Michael (November 2009). "Non-ferrous metallurgy from the Phoenician site of La Fonteta (Alicante, Spain): a study of provenance". Journal of Archaeological Science. 36 (11): 2584. Bibcode:2009JArSc..36.2584R. doi:10.1016/j.jas.2009.07.016.
  10. ^ Jump up to: a b Barceló, Pedro (1 October 2006). "Acra Leuce". Brill's New Pauly. Potsdam: Brill.
  11. ^ Sumner, G. V. (1968). "Roman Policy in Spain before the Hannibalic War". Harvard Studies in Classical Philology. 72: 209. doi:10.2307/311080. ISSN 0073-0688. JSTOR 311080.
  12. ^ Montenegro, Julia; Castillo, Arcadio Del (2017). "Some Reflections on Hamilcar Barca and the Foundation of Acra Leuce". Athenaeum | Studi Periodici di Letteratura e Storia dell'Antichita. 105 (II): 485, 492–494.
  13. ^ Jump up to: a b c d e Gascó, Carmen Aranegui; Sánchez, Jaime Vives-Ferrándiz (4 December 2014). "More than neighbours: Punic–Iberian connections in southeast Iberia". The Punic Mediterranean: 240–251. doi:10.1017/CBO9781107295193.016. ISBN 9781107295193.
  14. ^ Alonso, Natàlia; Pérez-Jordà, Guillem (2019). "Elites and Farmers in Iberian Iron Age Cities (7th-2nd Centuries BC): Storage and Processing of Agricultural Products". In Garcia, Dominique; Orgeolet, Raphael; Pomadere, Maia; Zurbach, Julian (eds.). Country in the City: Agricultural Functions of Protohistoric Urban Settlements (Aegean and Western Mediterranean). Archaeopress Publishing Ltd. p. 14. ISBN 978-1-78969-133-7.
  15. ^ Carrión, Yolanda; Rosser, Pablo (1 September 2010). "Revealing Iberian woodcraft: conserved wooden artefacts from south-east Spain". Antiquity. 84 (325): 747. doi:10.1017/S0003598X00100201. S2CID 161915938.
  16. ^ Rodríguez Gutiérrez, Oliva (2019). "Urbanisation of the Iberian Peninsula during the Roman Period: Choices, Impositions and 'Resignation' of the Newcomers". In de Ligt, Luuk; Bintliff, John (eds.). Regional Urban Systems in the Roman World, 150 BCE - 250 CE. BRILL. ISBN 978-90-04-41436-5.
  17. ^ Astin, A. E. (1970). The Cambridge Ancient History. Cambridge University Press. p. 23. ISBN 978-0-521-23448-1.
  18. ^ Kurz, Joseph (2010). The Barcid Empire? An Economic, Social, and Political Study of Imperial Interactions between Carthaginians and Locals in Southern Iberia. pp. 99–100.
  19. ^ Membrado-Tena, Joan Carles (2018). "El papel de la Geografía en el análisis del contenido semántico de los topónimos. El caso de Alicante". Anales de geografía de la Universidad Complutense. 38 (1): 47. doi:10.5209/AGUC.60468. hdl:10550/66616. ISSN 0211-9803. Retrieved 24 December 2022.
  20. ^ Frías Castillejo, Carolina (2010). El poblamiento rural de Dianium, Lucentum, Ilici y la ciudad romana de La Vila Joiosa (siglos II a.C.-VII d.C.) (in Spanish). San Vicente del Raspeig: Publicaciones de la Universidad de Alicante. p. 147. ISBN 9788497171236.
  21. ^ Ольчина Доменек, М.; Гильберт Мас, Антонио; Тендеро Поррас, Ева (2013). «Муниципалитет Луцентум » (PDF) . Валенсийские римские города . ОТМЕТКА. стр. 204–205.
  22. ^ Гильберт Мас, Антонио; Ольчина Доменек, Мануэль; Тендеро Поррас, Ева (2015). «Луцентум (Тоссал-де-Манисес, Аликанте): пример муниципалитета южного Тарраконенсе». В Брассусе, Лоран; Кеведо Санчес, Алехандро (ред.). Гражданский урбанизм во времена кризиса (на испанском языке). Мадрид: Дом Веласкеса. п. 145. ИСБН  978-84-9096-010-3 .
  23. ^ Перейти обратно: а б Фриас Кастильехо, Каролина (2010). Сельское поселение Дианиум, Луцентум, Иличи и римский город Ла-Вила-Хойоса (2 век до н.э. - 7 век нашей эры) (на испанском языке). Сан-Висенте-дель-Распейг: Публикации Университета Аликанте. п. 154. ИСБН  9788497171236 .
  24. ^ Ольсина Доменек, Мануэль Х. (2006). «Lucentum: происхождение и эволюция римского муниципалитета в Sinus Ilicitanus ». В Казале — Лоренцо Абад; Кей, SJ; Асенсио, Себастьян Ф. Рамалло (ред.). Ранние римские города в Тарраконской Испании . Журнал римской археологии. п. 105. ИСБН  978-1-887829-62-5 .
  25. ^ Перейти обратно: а б Рейнольдс, Пол (1 января 1993 г.). «Приложение D. Зона 42.3 Беналуа» . британских археологических отчетов Международная серия 588 : 316–318.
  26. ^ Кеннеди, Хью Н. (2006). Византийский и раннеисламский Ближний Восток . Ashgate Publishing, Ltd., стр. 201–202. ISBN  978-0-7546-5909-9 .
  27. ^ Санчес, Хосе Франсиско Ардженте (2018). Доримская топонимия Майорки и Менорки: В средневековых документах Балеарских островов (на испанском языке). Каллиграмма. ISBN  978-84-17533-73-1 . Позже гот Теодомиро де Ориола подписал договор с Абд-Аль-Азизом в 713 году, и старое коренное ядро ​​Лктна, позже римского Луцентума, было переименовано в Медину Лакант, или Аль Лакант, откуда нынешний Алакант или Аликанте». : «Впоследствии гот Теодомиро из Ориолы подписал договор с Абд-Аль-Азизом в 713 году, и древнее коренное ядро ​​Лктна, позже римского Луцентума, было переименовано в Медину Лакант, или Аль Лакант, откуда и происходит нынешнее название «Алакант» или «Ал-Лакант». Аликанте».
  28. ^ Гутьеррес Льорет, Соня (2016). «Формирование аль-Андалуса» . В Марин, Мануэла (ред.). Формирование Аль-Андалуса, Часть 1: История и общество . Рутледж. стр. 252–253. ISBN  978-1-351-88960-5 .
  29. ^ Хименес, Хавьер Мартинес; Диего, Исаак Састре; Гарсия, Карлос Техерисо (15 декабря 2017 г.). Пиренейский полуостров между 300 и 850 годами: археологический взгляд | Новые городские пейзажи в Поздней Империи . п. 93. дои : 10.5117/9789089647771 . ISBN  9789048525744 .
  30. ^ Ольчина Доменек, Мануэль; Тендеро Поррас, Ева; Гильберт Мас, Антонио (2008). «Гробница Тоссаля де Манисеса (Аликанте)» (PDF) . Lucentum Xxvii (27): 213. doi : 10.14198/LVCENTVM2008.27.17 . ISSN   0213-2338 .
  31. ^ аль-Маккари, Ахмед ибн Мухаммед (2002) [1840]. История мусульманских династий в Испании . Перевод Паскуаля де Гаянгоса. Психология Пресс. п. 484. ИСБН  978-0-415-29771-4 .
  32. ^ Санчес, Хосе Франсиско Ардженте (2018). Доримская топонимия Майорки и Менорки: В средневековых документах Балеарских островов (на испанском языке). Каллиграмма. п. 172. ИСБН  978-84-17533-73-1 .
  33. ^ Мембрадо-Тена, Джоан Карлес (28 мая 2018 г.). «Роль географии в анализе смыслового содержания топонимов. На примере Аликанте» . Анналы географии Университета Комплутенсе . 38 (1): 35–60. дои : 10.5209/AGUC.60468 . hdl : 10550/66616 .
  34. ^ Эстал, Хуан Мануэль дель, изд. (1985). Проблемы, связанные с завоеванием и заселением мусульманских городов Ориуэла и Аликанте Альфонсо « В средневековой Испании (на испанском языке). II (7): 811–812. ISSN   0214-3038 .
  35. ^ Коллинз, Роджер (1995). Арабское завоевание Испании: 710–797 гг . Уайли. п. 39. ИСБН  978-0-631-19405-7 . В документе содержится текст договора, заключенного Абд аль-Азизом ибн Мусой с неким Теодемиром, властителем семи городов и связанных с ними земель на юго-востоке полуострова.
  36. ^ Таха, Абдулвахид Дханун (2016). Издания библиотеки Рутледжа: Мусульманская Испания . Тейлор и Фрэнсис. п. 97. ИСБН  978-1-134-98576-0 .
  37. ^ аль-Якуби, Ибн Вадих (2018). «География (Китаб аль-булдан)». В Гордоне, Мэтью С.; Робинсон, Чейз Ф.; Роусон, Эверетт К.; Фишбейн, Майкл (ред.). Работы Ибн Вадиха аль-Якуби (Том 1): английский перевод . БРИЛЛ. ISBN  978-90-04-36414-1 .
  38. ^ Макки, Махмуд (1992). «Политическая история Аль-Андалуса: арабское завоевание и период губернаторов (92/711–138/756)» . В Джайюси — Сальма Хадра; Марин, Мануэла (ред.). Наследие мусульманской Испании . БРИЛЛ. ISBN  978-90-04-09599-1 .
  39. ^ Вольф, Кеннет Бакстер (сентябрь 1986 г.). «Самые ранние испанские христианские взгляды на ислам» (PDF) . История Церкви . 55 (3): 285. дои : 10.2307/3166818 . JSTOR   3166818 . S2CID   162718809 .
  40. ^ Бернс, Уильям К.Г.; Чеведден, Пол (2022). Переговоры о культурах: двуязычные договоры о капитуляции в мусульманско-крестоносной Испании при Якове Завоевателе . БРИЛЛ. п. 232. ИСБН  978-90-04-47664-6 .
  41. ^ Перейти обратно: а б с д и Асуар Руис, Рафаэль. (1990). «Переход от классического мира к исламскому» (PDF) . История города Аликанте. II, Средневековье: исламское средневековье . Аликанте: Муниципальный попечительский совет в ознаменование пятого столетия города Аликанте. стр. 22–24. ISBN  84-404-8406-2 .
  42. ^ Гишар, Пьер (2020). «Торговцы и крестьяне: сельскохозяйственная деятельность и торговля в четвертом/десятом веке» . В Фиерро, Марибель (ред.). Справочник Routledge по мусульманской Иберии . Рутледж. п. 281. ИСБН  978-1-317-23354-1 .
  43. ^ Хименес, Хавьер Мартинес; Диего, Исаак Састре; Гарсия, Карлос Техерисо (15 декабря 2017 г.). Пиренейский полуостров между 300 и 850 годами: археологический взгляд | Новые городские пейзажи в Поздней Империи . п. 270. дои : 10.5117/9789089647771 . ISBN  9789048525744 .
  44. ^ Фурио, Антони (1997). «Организация территории и социальные изменения в Валенсийской стране» . В Болосе, Жорди; Бускета, Джоан Дж. (ред.). Территория и общество в средние века: история, археология, документация (на каталонском языке). Университет Лериды. например 133. ИСБН  978-84-8409-700-6 .
  45. ^ Сафран, Янина М. (2013). Определение границ в Аль-Андалусе: мусульмане, христиане и евреи в исламской Иберии . Издательство Корнельского университета. п. 61. ИСБН  978-0-8014-6801-8 .
  46. ^ Перейти обратно: а б Асуар Руис, Рафаэль. (1990). «Переход от классического мира к исламскому» (PDF) . История города Аликанте. III, Новое время . Аликанте: Муниципальный попечительский совет в ознаменование пятого столетия города Аликанте. стр. 27–29. ISBN  84-404-8406-2 .
  47. ^ Куэнка в истории (на испанском языке). Институт Сервантеса. 2023 . Проверено 25 апреля 2023 г.
  48. ^ Марин Гузман, Роберт (1995). «Конец восстания Умара ибн Афсуна в Аль-Андалусе: период Абд ар-Рахмана III (912–28) » Исламские исследования 34 (2): 189. ISSN   0578-8072 . JSTOR   20840203 .
  49. ^ Галан Санчес, Анхель; Гарсия-Санхуан, Алехандро; Флит, Кейт (2022). «Мусульманские миры: Аль-Андалус и раннее Османское государство» . В Менжо, Денис; Цезарь, Матье; Гарнье, Флоран; Пижуан, Пере Вердес (ред.). Справочник Routledge по государственному налогообложению в средневековой Европе . Тейлор и Фрэнсис. п. 562563. ISBN  978-1-000-73636-6 .
  50. ^ Гарсиа Леон, Хосе Мигель (23 марта 2009 г.). Пограничная архитектура: от хорала Тудмир до Валенсийского королевства (8-14 вв.) (PDF) . п. 376.
  51. ^ Глик, Томас Ф. (2013). Герли, Э. Майкл (ред.). Средневековая Иберия: Энциклопедия . Рутледж. п. 101. ИСБН  978-1-136-77162-0 .
  52. ^ Весы, Питер К. (1993). Падение Кордовского халифата: берберы и андалузцы в конфликте . БРИЛЛ. ISBN  978-90-04-09868-8 .
  53. ^ Халилие, Хасан С. (2019). Исламское морское право: свобода судоходства и права прохода в исламской мысли . Издательство Кембриджского университета. п. 180. ИСБН  978-1-108-48145-8 .
  54. ^ Джайюси, Сальма Хадра; Марин, Мануэла (1992). Наследие мусульманской Испании . БРИЛЛ. ISBN  978-90-04-09599-1 .
  55. ^ Марин, Мануэла (1988). Ономастически-биографические исследования Аль-Андалуса (на испанском языке). Издательство CSIC - CSIC Press. п. 267. ИСБН  978-84-00-07415-9 .
  56. ^ Эпалса Феррер, Микель де (1985). «Изучение текста Аль-Идриси об Аликанте» (PDF) . Шарк Аль-Андалус: Мудехар и мавританские исследования (2): 221. ISSN   0213-3482 .
  57. ^ Монтальво, Хосе Инохоса (2011). Монтальво, Хосе Инохоса (ред.). Книга привилегий города Аликанте (1366-1450 гг.) (на каталонском языке). Университет Валенсии. п. 9. ISBN  978-84-370-8718-4 .
  58. ^ Самбалук, Николас Майкл (2018). Пути инноваций в военном деле: от двенадцатого века до наших дней . Лексингтонские книги. п. 11. ISBN  978-1-4985-5178-6 .

Библиография

[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: bd38993a12bc713a1a261f819e144a04__1720295100
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/bd/04/bd38993a12bc713a1a261f819e144a04.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
History of Alicante - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)