Римско-католическая епархия Гренобль-Вена
Епархия Гренобль-Вьен-ле-Аллоброг Гратианополитана-Венская епархия Аллоброгум Епархия Гренобль-Вьен-ле-Аллоброг | |
---|---|
![]() | |
Расположение | |
Страна | Франция |
Столичный | Лион |
Архидиаконства | Лионская архиепархия |
Статистика | |
Область | 7 467 км 2 (2883 квадратных миль) |
Население - Общий - Католики | (по состоянию на 2021 год) 1 288 000 (оценка) 816 870 (оценка) ![]() |
приходы | 47 |
Информация | |
Номинал | католик |
независимая церковь | Латинская церковь |
Обряд | Римский обряд |
Учредил | 4 век |
Кафедральный собор | Гренобльский собор |
покровитель | Богоматерь Успения |
Светские священники | 117 (епархиальный) ![]() 52 (Религиозные ордена) 43 постоянных диакона ![]() |
Текущее руководство | |
Папа Римский | Фрэнсис |
Епископ | Жан-Марк Эйшенн |
Митрополит Архиепископ | Оливье де Жерме |
Карта | |
![]() | |
Веб-сайт | |
diocese-grenoble-vienne.fr |
Епархия Гренобль-Вьен-лез-Аллоброг ( лат . Diocesis Gratianopolitana-Viennensis Allobrogum ; латынь : Diocèse de Grenoble-Vienne-les-Allobroges ) — Латинской церкви епархия Католической церкви на юго-востоке Франции . Епархия, основанная в IV веке как Гренобльская епархия , включает в себя и бывший департамент Изер кантон Виллербан ( Рона ) в регионе Рона -Альпы . В 2006 году название было изменено с Гренобльской епархии на Гренобль-Вьенскую епархию. Нынешний епископ - Жан -Марк Эйшенн , назначен 14 сентября 2022 года.
Епархия
[ редактировать ]До Французской революции Гренобль был суфражистской епархией архиепископства Венского . [1] и включал в себя благочиние Савойи . В 1779 году благочиние было преобразовано в самостоятельную епархию с епископской резиденцией в Шамбери .
Под сильным давлением Первого консула Наполеона Бонапарта [2] Папа Пий VII издал буллу «Qui Christi Domini vices» 29 ноября 1801 года. Булла сначала упразднила все столичные архиепархии и епархии во Франции, а затем воссоздала пятьдесят из них, распределенных в десяти столичных церковных округах; остальные были подавлены. В Лионской митрополии папа создал суфражистские епархии Менде, Гренобль, Валанс и Шамбери. [3] Тринадцать архиепископов бывшей Венской архиепископии были присоединены к Гренобльской епархии, и к ней были присоединены некоторые приходы тогдашней епархии Белле (ныне епархии Беллей-Арс ), епархии Гапа , Лионской архиепархии и епархия Валентская .
26 декабря 1970 года в результате реорганизации церковной провинции Лион была основана епархия Сент-Этьен , а Гренобльская епархия уступила Лиону всю свою территорию в гражданской провинции Рона. [4]
Гренобльская епархия располагает почти полным отчетом о пастырских визитах, совершенных между 1339 и 1970 годами, палеографической записью, возможно, уникальной в своем роде во Франции. [ нужна ссылка ] Большинство записей времени до 1219 года было уничтожено наводнением и восстановлено лишь частично. [5]
Епископы Гренобля владели монополией на общественные пекарни ( четверки ) в епархии. В 1213 году люди пожаловались, что число четверок слишком мало для нужд населения, и обратились к епископу Жану де Сассенажу (1164–1220) с просьбой увеличить их число. Дофин узнал о ситуации и обратился к епископу с предложением профинансировать строительство двух новых пекарен в обмен на половину процента от прибыли. Епископ согласился. [6]
Некоторыми исторически важными епископами Гренобля были:
- Хью Гренобльский (1080–1132), известный своим рвением в выполнении приказов Папы Григория VII относительно реформы и своей оппозицией епископу Вьенны, позже Папе Калликсту II . Он председательствовал на епархиальном синоде, состоявшемся в декабре 1084 года, на котором он и синод издали указ, строго ограничивающий доступ к Гранд-Шартрезу. [7] В октябре 1098 года епископ Хью находился на юге Италии, где присутствовал на соборе папы Урбана II в Бари. По возвращении в Гренобль он провел еще один епархиальный синод, на котором принял феодальную присягу графа Гая, который пожертвовал все подконтрольные ему церкви в Гренобльской епархии и других епархиях Гренобльской церкви и ее епископам. [8]
- Пьер Скаррон (1621–1667), который при сотрудничестве многих религиозных орденов восстановил католицизм в Дофине.
- Жан де Коле (1726–1771), который добился всеобщего признания Bull Unigenitus , чья коллекция книг была ядром публичной библиотеки города.
История
[ редактировать ]Домнин Гренобльский , первый известный епископ Гренобля, присутствовал на Аквилейском соборе в 381 году .
Вскоре после 945 года территория и город Гренобль были оккупированы сарацинами. Епископ был вынужден бежать со своими сокровищами и поселился в монастыре Сан-Донат, на Роне, к северу от Валанса. Сарацины были изгнаны в 965 году силами, организованными епископом Исарном (949–990). [9] После того, как угроза миновала, епископ Исарн восстановил собор. [10] и инициировал проект по заселению города и долины Грейсиводан (Греваудан). Он поселил людей всех сословий, и, поскольку в окрестностях еще не было графов или другой знати, епископы стали сеньорами как города, так и долины. [11]
15 сентября 1219 года катастрофическое наводнение обрушилось на весь город Гренобль и его пригороды. Плотина вверх по течению, которая сдерживала воды большого озера, внезапно прорвалась и вылила наводнение в реку Драк. [12] Восьмидесятилетний епископ Жан де Сассенаж написал пастырское письмо, в котором подробно рассказал и умолял жителей епархии прийти на помощь пострадавшим. [13]
Чума и раскол
[ редактировать ]In 1348, the Black Plague reached the valleys of the Dauphinate, setting off unrest among the inhabitants. The principal victims of their fears were the Jews. The authorities did not move to protect the Jews, and instead the Dauphin Humbert actually encouraged the disorders. Many were massacred and despoiled of their property. In the city of Grenoble, 74 Jews were arrested, given trials, and condemned to be burned alive at the stake.[14]
On 30 March 1349, the childless Humbert II of Viennois, the last of the Dauphins, sold his territory to Charles, the eldest son of the Duke of Normandy. The Dauphiné acquired a governor, a chancellor, and a parliament.[15]
Humbert was named titular Latin Patriarch of Alexandria by Pope Clement VI on 3 January 1351,[16] and was the consecrator of Bishop Rodolfe de Chissé of Grenoble on 23 February 1351.[17]
in the Great Western Schism (1378–1417), France and Savoy chose to support the Avignon Obedience and its pope, Robert of Geneva, who was related to both ruling families. As Clement VII, he sought to lessen the civil discord which had enveloped Grenoble by transferring Bishop Rodolphe de Chissé (1350–1380) to the diocese of Tarentaise. He then appointed the papal Auditor Causarum François de Conzié (1380–1388). Conzié spent little time in Grenoble, due to his duties at thRoman Catholic Archdiocese of Arlese Roman Curia in Avignon, where he was named Chamberlain of the Holy Roman Church in 1383.[18] When he was promoted to the archdiocese of Arles, Pope Clement replaced him with the Benedictine monk Aymon de Chissé (1388–1427).[19]
Protestantism
[edit]From the first half of the thirteenth century the French branch of the Waldenses had its chief seat in Dauphiné, from which country emanated Guillaume Farel, the most captivating preacher of the French Reformation. Pierre de Sébiville, an apostate Carthusian and then an apostate Franciscan,[20] introduced Protestantism into Grenoble in 1522. The diocese was sorely tried by the wars of religion, especially in 1562, when the cruel François de Beaumont, Baron des Andrets, acted as the Prince de Condé's lieutenant-general in Dauphiné.
On 21 August 1615, the Protestant assembly met at Grenoble, and invited King Louis XIII to divert a journey to Bordeaux which he had just begun, to visit Grenoble.[21]
In April 1628, to resist an uprising of Protestants, the Catholic officials of Grenoble took measures to strengthen the citadel and the fortifications of the city. On 11 August of the same year, troops which were being transferred to Italy in aid of the duke of Mantua passed through the valley of Grenoble; they left behind a pestilence which decimated the population. In February 1629, King Louis XIII led his army to Italy, spending several days in Grenoble. Requisitions of foodstuffs produced a famine later in the year.[22]
Bishop Pierre Scarron (1620–1668) had begun the planning for a diocesan seminary, and had obtained letters patent authorizing him to proceed; but he died a few days after the letters were registered by the parliament of Grenoble, and it was left to his successor, Étienne Le Camus (1671–1707), to carry the project into realization. The seminary was at first installed in 1673 in the old priory of S. Martin-de-Miséré, under the direction of the Oratorians. Bishop Camus quickly came to the realization that the seminary should be in Grenoble, and he acquired the site of the Protestant church in Grenoble, which had recently been torn down. The priory of S. Martin became a minor seminary.[23]
In 1745–1746, 300 Protestants were condemned to flogging, loss of noble status, prison, the galleys, and death by the parliament of Grenoble.[24]
Jesuits
[edit]The two sojourns at Grenoble in 1598 and 1600 by Pierre Coton, the Jesuit, later confessor to Henry IV of France, produced many conversions from Protestantism to the Catholic Church.[25] In memory of this, François de Bonne, Duke of Lesdiguières, the Constable of France, himself a convert in 1622, supported the idea of a Jesuit college in the diocese of Grenoble.
The Jesuits established a house in Grenoble in 1622, and attached to it a collège, which, by the end of the 17th century, had 27 teachers; there were 80–100 boarding students and 600–700 day students. By 1700, the institution included theological courses in its curriculum.[26] Here Jacques de Vaucanson, the mechanician who invented the first all-metal lathe, studied.
Around 1673, however, Bishop Étienne Le Camus (1671–1707) became involved in a quarrel with Father Jean-Baptiste St. Just, S.J., the prefect of studies of the Jesuit college in Grenoble.[27] Le Camus had lived at the abbey of La Trappe[28] and at the Jansenist Port-Royal-des-Champs, and was friends and correspondents with Jansenists including Antoine Arnauld le Grand,[29] François Dirois,[30] Pasquier Quesnel,[31] and Sébastien de Camboust de Pontchâteau,[32] giving him a rigorist spiritual, though not Jansenist theological, outlook. From the first, Bishop Le Camus looked upon the Jesuits in his diocese as lax in behavior.[33] He was also in conflict with the Jesuits in Chambéry.[34] He attempted to get local Jesuit superiors to move St. Just to another house, but various people appealed to the parliament of Grenoble, to the Duchess of Savoy, and to the Jesuit General. Le Camus then excommunicated Saint-Just, who appealed to the parliament, an action which brought severe condemnation from the Father General for referring an ecclesiastical matter to a civil court. Though it was admitted that Saint-Just was innocent, he was forced to apologize.[35] He continued to preach and hear confessions.[36]
From the beginning of his episcopate, Bishop Le Camus was also involved in a struggle with the confraternities of his diocese. "Down here, all they know of religion is confraternities, indulgences and congregations."[37] Over the decades since the beginning of the Reformation, the confraternities had become more secularized and more social in nature. Le Camus undertook to recall them to their religious purpose, through tighter supervision and more frequent pastoral visitations.[38] As Joseph Bergin puts it, "...their disapproval of [the confraternities] inevitably appears as a form of killjoy puritanism."[39]
On 21 March 1763, after an investigation lasting eight months, the parliament of the Dauphiné ordered that the Jesuits cease instruction in philosophy, theology, and the humanities. After further questioning, the parliament, on 29 August 1763, ordered the suppression of the Society of Jesus.[40] The congregation was restored by Pope Pius VII on 7 August 1814, with the bull "Sollicitudo omnium."[41]
The French Revolution
[edit]Pope Pius VI, when taken a prisoner to France on orders of the Directory, spent two days at Grenoble, from 7 July to 9 July 1799.[42] The Constitutional Bishop of Isère, Henri Reymond, wrote to the pope, seeking an audience, but the letter was returned unopened, and no audience took place. The legitimate bishop, Jean-Marie du Lau d'Allemans, was living in exile, having refused to swear an oath to the French constitution.[43] The pope was taken to Valence, where he died in prison on 20 August 1799. The French Directory, which had ordered his arrest and deportation, fell in the coup engineered by Talleyrand and Napoleon on 10 November 1799.
The coup resulted in the establishment of the French Consulate, with Napoleon as the First Consul. To advance his aggressive military foreign policy, which required him to make peace with the Catholic Church.[44] Negotiations began immediately, and resulted in the Concordat of 1801 (July and August) with Pope Pius VII, which was highly favorable to Napoleon's interests. As under the ancien régime, the nomination to bishoprics belonged to the head of state, and the pope reserved the right to approve or reject the candidate.[45] On 8 April 1802, Napoleon issued a decree, called the "Organic Articles", containing 76 items which he claimed were details, already implicit in the Concordat. They were not.[46]
Particularly vexatious for all the bishops of France, but especially for Bishop Claude Simon of Grenoble, was the 26th article of the "Organic Articles," stating that "the bishops will make no ordination [of priests] before submitting the number of persons to the government for its acceptance."[47] In a letter of 18 April 1809, Bishop Simon complained to the Minister of Cults, "For seven years that I have been bishop of Grenoble, I have ordained thuis far only eight priests; during this period I have lost at least one hundred and fifty. The survivors threaten me with a more rapid gap; either they are infirm, bent with the weight of years, or wearied and overworked. It is therefore urgent that I be authorized to confer sacred orders on those who are old enough and have the necessary instruction."[48] But Napoleon controlled the number of priests ordained in France, and, in the view of Hippolyte Taine, he preferred military conscripts to seminarians or priests, forcing the bishops to appoint retired priests on state pensions, and even ex-constitutional priests.[49] Recourse could not be had to Pope Pius VII, since the Papal States were annexed to the French Empire on 17 May 1809,[50] the pope was arrested, and was deported to France.[51]
Pius VII was kept under guard in the prefecture of Grenoble from 21 July until 2 August 1809, Bishop Claude Simon[52] not being permitted even to visit him.[53]
Religious Orders in Grenoble
[edit]The Benedictines and Augustinians founded at an early date numerous priories in the diocese, that of Vizille dating from 994, but during St. Hugh's episcopal administration, monastic life attained a fuller development. The chapter-abbey of Saint-Martin de Miséré,[54] whence originated many Augustinian priories, and the school of the priory of Villard Benoît at Pontcharra, were important during twelfth and thirteenth centuries.
The most notable monastic foundation of Dauphiné, contemporaneous with St. Hugh's regime, was the Carthusian Grand Chartreuse; it was founded in 1084 by Bruno of Cologne in a blind valley 20 mi (32 km) north of Grenoble. It was not subject to the ecclesiastical control of the bishops of Grenoble.[55] The Frères du Saint-Esprit, who during the Middle Ages were scattered broadcast through the Diocese of Grenoble, did much to inculcate among the people habits of mutual assistance.
On 13 February 1790, the Constituent Assembly enacted a law forbidding the taking of vows, and all religious orders and congregations which employed vows were abolished.[56]
In March 1880, in an official report to the President of the French Republic, the Minister of Culture, Charles Lepère, announced that there were more than 500 illegal congregations with more than 22,000 men and women in them.[57] President Jules Grévy immediately signed a decree dissolving the Society of Jesus and ordering them to vacate their establishments within three months. All the other congregations and associations were allowed three months to follow the law of 1825 by registering in their departmental offices and seeking approval from the Council of State. These decrees were applied to the French colonies abroad as well.[58]
Before the enforcement of the law of 1901 there were in the Diocese of Grenoble the following Catholic congregations: the Assumptionists, the Olivétans, the Capuchins, the Canons Regular of the Immaculate Conception,[59] the Oblates of Mary Immaculate,[60] Fathers of Holy Ghost and the Holy Heart of Mary, Brothers of the Cross of Jesus (absorbed in 1922 by the Clercs de Saint-Viateur), Brothers of the Holy Family, Brothers of the Christian Schools,[61] and Brothers of the Sacred Heart. The diocesan congregations of women were: the Sisters of Our Lady of the Holy Rosary, devoted to hospital work and teaching, and founded by Cathiard, who, after having been an officer under Napoleon, died Archpriest of Pont de Beauvoisin; the Sisters of Providence of Corenc, founded in 1841, devoted to hospital duty and teaching (mother-house at St. Marcellin),[62] and the Sisters of Our Lady of the Cross, likewise devoted to hospital and educational work, founded in 1832 (mother-house at Murinais).[63]
Pilgrimage
[edit]The principal places of pilgrimage in the present Diocese of Grenoble are: Notre-Dame de Parménie, near Rivers, re-established in the seventeenth century at the instance of a shepherdess;[64] Notre-Dame de l'Osier, at Vinay, which dates from 1649;[65] and Our Lady of La Salette. The shrine of La Salette owes its origin to the reported apparition of the Virgin Mary on 19 September 1846, to Maximin Giraud and Mélanie Calvat; the devotion to Notre-Dame de la Salette was authorized by Bishop Bruillard on 1 May 1852.[66]
Natives of Grenoble
[edit]Natives of what constitutes the present Diocese of Grenoble include: Amatus the Anchorite (6th century), the founder of the Abbey of Remiremont;[67] and Peter, Archbishop of Tarantaise (1102–1174), a Cistercian, born at S. Maurice in the ancient Archdiocese of Vienne.[68] Jean-Baptiste Vianney, later known as the Curé of Ars, was ordained asubdeacon in Lyon by Bishop Claude Simon of Grenoble (1802–1825) on 2 July 1814; and a priest in Grenoble on 13 August 1815.[69]
See also
[edit]References
[edit]- ^ Ritzler & Sefrin, Hierarchia catholica V, p. 212 note 1; VI, p. 228 note 1.
- ^ Pius VII, Bullarii Romani continuatio, (in Latin), Tomus decimus primus (Volume 11), (Rome: ex typographia Reverendae Camerae Apostolicae, 1849), pp. 245-249, at p. 245 § 2 "Hae fuerunt causae, quae Nos superioribus mensibus conventionem inter hanc apostolicam Sedem, et primum consulem reipublicae Gallicanae ineundamm impulerunt, eae eaedem cogunt nunc ad coetera illa progredi...."
- ^ Bullarii Romani continuatio,, pp. 245-249, at p. 247 § 8: "ecclesiam archiepiscopalem Lugdunensem, et ecclesias episcopales Mimatensem, Grationopolitanam, Vanentinensem, et Camberiensem, quas ei in suffraganeas assignamus...."
- ^ Pope Paul Vi, "Signa Temporum," 26 December 1970, in: Acta Apostolicae Sedis Vol. 63 (1971), pp. 724-726: "...itemque a dioecesi Gratianopolitana separamus perpetuoque eidem archidioecesi Lugdunensi adnectimus integrum territorium municipiorum civilis provinciae Rhône, intra fines dioecesis Gratianopolitanae exstans."
- ^ Prudhomme, p. 106.
- ^ Prudhomme, p. 103.
- ^ Hauréau, Gallia christiana XVI, "Instrumenta," pp. 79-80.
- ^ Hauréau, Gallia christiana XVI, "Instrumenta," p. 82, no. XIV: "Erat enim tunc episcopus Hugo in Apulia, sive apud Salernum. Postquam vero inde venit praedictus episcopus Hugo, et tenuit synodum suam in civitate Gratianopoli, in ecclesia S. Vindcentii, veni ego comes Guigo praenominatus ante praesentiam praedicti pontificis, et in manu ejusdem episcopi, coram omni clero, dimisi ego praedictus comes omnes ecclesias, sive census quos ab ecclesiis requirebam....."
- ^ Joseph Toussaint Reinaud, Invasions des Sarrazins en France, et de France en Savoie, en Piémont et dans la Suisse, pendant les 8e, 9e, et 10e siècles, (in French), (1836), pp. 180-181, 198. Le Camus, pp. 11-12.
- ^ Marion, Cartulaire, p. 98: "Notum sit omnibus fidelibus filiis Gratianopolitanę ecclesię quod, post destructionem paganorum, Isarnus episcopus edificavit ecclesiam Gratianopolitanam."
- ^ Reinaud, pp. 198-200. Marion (1869), Cartulaires..., pp. 93-94: "Et ideo, quia paucos invenit habitatores in predicto episcopatu, collegit nobiles, mediocres et pauperes, ex longinquis terris, de quibus hominibus consolata esset Gratianopolitana terra; deditque predictus episcopus illis hominibus castra ad habitandum et terras ad laborandum , in quorum castra sive in terras episcopus jamdictus retinuit dominationem et servitia, sicut utriusque partibus placuit." Archibald Ross Lewis (1965), The Development of Southern French and Catalan Society, 718–1050 (Austin: University of Texas Press 1965), p. 258.
- ^ "rupto cujusdam lacus vehementis Oysencii obstaculo, diluvium eduxit cum tanto furore et impetu...." Thérèse Sclafert, Le Haut-Dauphiné au moyen âge, (in French), (Paris: Recueil Sirey, 1926), pp. 183-185.
- ^ Prudhomme, pp. 103-106. Hauréau, Gallia christiana XVI, "Instrumenta", pp. 92-94, gives the Latin text.
- ^ Prudhomme, p. 198. Auguste Prudhomme, Les juifs en Dauphiné aux XIVè et XVè siècles, (Grenoble: Dupont, 1883), pp. 27-31.
- ^ Prudhomme, p. 201.
- ^ Eubel, Hierarchia catholica I, p. 82.
- ^ Rodolfe was named bishop on 16 September 1350. Eubel I, p. 267. Prudhomme, p. 207.
- ^ Prudhomme, pp. 219-221. Eubel I, pp. 267, 472.
- ^ Hauréau, Gallia christiana XVI, pp. 250-251. Eubel I, p. 267.
- ^ Auguste Prudhomme, Histoire de Grenoble, (in French), (Grenoble: A. Gratier, 1888), pp. 317-319.
- ^ Georges Desdevises du Dezert, L'église & l'état en France, (in French), Vol. 1 (Paris: Société Française d'Imprimerie et de Libraire, 1907), p. 22.
- ^ Prudhomme, Histoire de Grenoble, p. 458.
- ^ Prudhomme, Histoire de Grenoble, p. 547-548.
- ^ Desdevises du Dezert, L'église & l'état en France Vol. 1, pp. 228-229.
- ^ William A. McComish, The Epigones: A Study of the Theology of the Genevan Academy at the Time of the Synod of Dort, with Special Reference to Giovanni Diodati, (Eugene OR: Wipf and Stock Publishers, 1989), pp. 132-133. Pierre Joseph d'Orléans, La vie du Pere Pierre Coton, (in French), Paris: Estienne Michallet 1688), pp. 33-38. Eugène Arnaud, Notice sur les controverses religieuses en Dauphiné Pendant la période de l'édit de Nantes, (in French), (Grenoble: Allier 1872), pp. 12-16.
- ^ Bellet, p. 141.
- ^ Charles-Félix Bellet, Histoire du Cardinal Le Camus, évêque et prince de Grenoble, (in French), (Paris: Alphonse Picard, 1886), pp. 139-154.
- ^ Ingold, p. 103.
- ^ Ingold, pp. 103, 110, 230.
- ^ Ingold, p. xi-xii.
- ^ Ingold, pp. xi, 200, 212, 223, 234.
- ^ Ingold, p. viii.
- ^ He wrote to Louis XIV, whose almoner he had once been, on 18 June 1678 (Ingold, p. 308): "c'est qu'il y a un Jésuite en ce diocèse, nommé le Père de Saint-Just, qui a commis tant de fautes dont je ne me suis expliqué à personne pour ne point blesser la charité, qui font que je n'ai pas cru pouvoir, en conscience, lui permettre plus longtemps de prêcher et de confesser."
- ^ A letter to Antoine Artaud (12 December 1673), in: Ingold, pp. 110-114: "Touchant la désobéissance des Jésuites de Chambéry, sije dois la dissimuler, attendu la cabale formée de tous les religieux contre mon autorité et que tous les gens de condition s'y trouvent intéressés à cause de la congrégation, ou si je dois éclater, et de quel genre de punition, ou par interdiction du recteur, ou de toute leur église ou communauté, après avoir informé du scandale et de la désobéissance."
- ^ Barbara Frances Mary Neave, The Jesuits: Their Foundation and History Vol. 2 (New York: Benziger Brothers, 1879), pp. 43-44.
- ^ Bellet, p. 146.
- ^ Le Camus, cited by Joseph Bergin, Church, Society and Religious Change in France, 1580-1730 (New Haven: Yale University Press, 2009), p. 361.
- ^ Bernard Dompnier, "Les Confréries du diocèse de Grenoble, d'après les visites pastorales (1665–1757)," (in French), in: Les Confréries, l'église et la cité (Grenoble 1988), pp. 39-54.
- ^ Bergin, p. 361.
- ^ Prudhomme, Histoire de Grenoble, pp. 536-537.
- ^ Bullarii Romani continuatio, (in Latin), Tomus decimus tertius (13), (Roma: Typographia Camerae Apostolicae 1847), pp. 323-325.
- ^ Ludwig von Pastor, The History of the Popes, Vol. XL (London: Routledge & Kegan Paul 1953), pp. 382-383.
- ^ Pietro Baldassari, Histoire de l'enlèvement et de la captivité de Pie VI, (in French), (Bruxelles: Ve J.-J. Vanderborght, 1840), pp. 444-450.
- ^ Hippolyte Taine, The Origins of Contemporary France. The Modern Régime, Volume 1 (H. Holt, 1890), p. 153.
- ^ Émile Sévestre, L'histoire, le texte et la destinée du Concordat de 1801, (in French and Latin), 2nd edition (Paris: Lethielleux, 1905), pp. 244-246, 485. Jules Baissac, Le Concordat de 1801 et les articles organiques, (in French), (Paris: Sandoz et Fischbacher, 1879), p. 5: "Art. V. Les nominations aux évêchés qui vaqueront dans la suite seront également faites par le premier consul, et l'institution canonique sera donnée par le Saint-Siège, en conformité de l'article précédent." "Item Consul Primus ad Episcopales Sedes quae in posterum vacaverint novos Antistites nominabit, iisque ut in articulo praecedenti constitutum est, Apostolica Sedes Canonicam dabit Institutionem." "Art. XVI. Sa Sainteté reconnaît, dans le premier consul de la République française , les mêmes droits et prérogatives dont jouissait près d'elle l'ancien gouvernement."
- ^ Sévestre, L'histoire, le texte et la destinée du Concordat de 1801, pp. 489-495.
- ^ Sévestre, L'histoire, le texte et la destinée du Concordat de 1801, pp. 491: "Les évêques ne feront aucune ordination avant que le nombre des personnes à ordonner ait été soumis au Gouvernement , et par lui agréé."
- ^ Taine, The Origins of Contemporary France. The Modern Régime,, I, p. 191, note 3.
- ^ Taine, p. 191.
- ^ Bollettino delle leggi e decreti imperiali pubblicati dalla Consulta straordinaria negli Stati Romani, (in Italian and French), Volume 1 (Roma: L.P. Salvioni, 1809), pp. 3-4.
- ^ Fredrik Nielsen, The History of the Papacy in the XIXth Century, Volume 1 (London: John Murray 1906), pp. 296-300.
- ^ Ritzler & Sefrin, Hierarchia catholica VII, p. 206.
- ^ Ilario Rinieri, La diplomazia pontificia nel secolo XIX, (in Italian), Vol. 3, part 2 (Torino: Unione tipograficoa, 1906), p. 7.
- ^ Hauréau, Gallia christiana XVI, pp. 265-268.
- ^ Cyprien Boutrais, La Grande Chartreuse, (in French), 4th edition (Lyon: A. Cote, 1891), pp. 19, 26-34.
- ^ William Milligan Sloane, The French Revolution and Religious Reform (New York: C. Scribner's sons, 1901), pp. 179-180. François-Alphonse Aulard, Christianity and the French Revolution (Boston: Little, Brown, 1927), p. 53.
- ^ [Un magistrat], L'Etat et les congrégations religieuses: étude d'histoire et de droit sur les décrets du 29 mars 1880 et les lois existantes, (in French), (Paris: A. Quantin, 1880), p. 74.
- ^ L'Etat et les congrégations religieuses: étude d'histoire et de droit sur les décrets du 29 mars 1880 et les lois existantes pp. 76-78.
- ^ Dale, Darley; Steele, Francesca Maria, Monasteries and Religious Houses of Great Britain and Ireland (London: R. & T. Washbourne, 1903), p. 223.
- ^ Dale & Steele, Monasteries and Religious Houses of Great Britain and Ireland p. 150.
- ^ Dale & Steele, Monasteries and Religious Houses of Great Britain and Ireland pp. 40-45.
- ^ Albert Dubois, Notre-Dame de la Providence: son histoire et son culte, (in French), (Paris: Librairie Saint Paul, 1908), p. 414.
- ^ Jean Marie Prat, Adèle de Murinais, Fondatrice de la Congrégation des Soeurs de Notre-Dame de la Croix, (in French) (Lyon: Jacques Lecoffre, 1872), pp. 266-295.
- ^ Андре Жан Мари Амон, Нотр-Дам де Франс или История культа Святой Богородицы во Франции, от зарождения христианства до наших дней , (на французском языке) Том 6 (Париж: H. Plon, 1866), стр. . 449-453.
- ^ Амон, Нотр-Дам де Франс... , Том 6, стр. 453-457 .
- ^ Джеймс Спенсер Норткот, Паломничество в Ла Салетт ; Или, Критическое исследование всех фактов, связанных с предполагаемым явлением Пресвятой Богородицы двум детям на горе Ла Салетт, 19 сентября 1846 г. (Лондон: Бернс и Ламберт, 1852), стр. 14-19. . Луи Карлье, L'apparition de Notre-Dame sur la montagne de la Salette , (на французском языке) 2-е издание (Tournai: Miss. de la Salette, 1907), стр. 51.
- ^ А. Гино, Историческое исследование аббатства Ремирмон , (на французском языке) , (Париж: К. Дуниоль, 1859), стр. 5-26.
- ^ Жозеф-Антуан Бессон, Мемуары по церковной истории епархий Женевы, Тарантеза, Аосты и Мориенны , (на французском языке) , (Moutiers: Marc Cane, 1871), стр. 194-202.
- ^ Альфред Моннин, Жизнь кюре д'Арса (Лондон: Бернс и Ламберт, 1862), стр. 44. Жозеф Виани, Le bienheureux curé d'Ars [Жан Мари Вианни]: покровитель французских врачей (1786-1859) , 4-е издание (на французском языке) , (Париж: В. Лекофр, 1906), стр. 25-27, который утверждает, что посвящение в священники произошло в бывшей церкви Минимов, которая служила часовней Главной семинарии Гренобля.
Источники
[ редактировать ]- Гамс, Пий Бонифаций (1873). Ряд епископов Католической Церкви: столько, сколько было известно блаженному апостолу Петру . Ратисбон: напечатано и опубликовано Джорджем Джозефом Манцем. стр. 548–549. (Использовать с осторожностью; устарело)
- Юбель, Конрад, изд. (1913). Католическая иерархия (на латыни). Том. 1 (Том I) (второе изд.). Мюнстер: Libreria Regensbergiana. п. 301
- Юбель, Конрад, изд. (1914). Католическая иерархия (на латыни). Том. 2 (Том II) (второе изд.). Мюнстер: Libreria Regensbergiana. п. 175
- Юбель, Конрад, изд. (1923). Католическая иерархия (на латыни). Том. 3 (Том III) (второе изд.). Мюнстер: Libreria Regensbergiana.
- Гауша, Патриций (Патрис) (1935). Католическая иерархия (на латыни). Том. 4 (IV) (1592-1667). Мюнстер: Libraria Regensbergiana . Проверено 6 июля 2016 г. п. 219
- Ритцлер, Ремигиус; Сефрин, Пирминус (1952). Католическая иерархия средневековья и нового времени (на латыни). Том. 5 (5) (1667-1730). Патавии: Messagero di S. Antonio . Проверено 6 июля 2016 г.
- Ритцлер, Ремигиус; Сефрин, Пирминус (1958). Католическая иерархия средних и новых веков . Том. 6 (Том VI) (1730–1799). Патавии: Messagero di S. Antonio.
- Ритцлер, Ремигиус; Сефрин, Пирминус (1968). Католическая иерархия средневековья и нового времени (на латыни). Том. VII (1800–1846). Монастыри: Регенсбургская библиотека.
- Ремигиус Ритцлер; Пирминус Сефрин (1978). Католическая иерархия средневековья и нового времени (на латыни). Том. VIII (1846–1903). Иль Мессаггеро ди Сан Антонио
- Пьета, Зенон (2002). Католическая иерархия средневековья и нового времени (на латыни). Том. IX (1903–1922). Падуя: Сообщение Сан-Антонио. ISBN 978-88-250-1000-8 .
Исследования
[ редактировать ]- Блиньи, Бернар (1960). Церковь и религиозные ордена в Бургундском королевстве в XI и XII веках . (на французском языке) . Париж, 1960. [Сборник исторических статей, опубликованный университетами Клермона, Лиона, Гренобля 4].
- Блиньи, Бернар (1979). История епархий Франции: Гренобль . (на французском языке) . История епархий Франции, 12. Париж: Éditions Beauchesne. ISSN 0336-0539
- Дюшен, Луи (1907). Епископальное великолепие древней Галлии: Том I. Провинции Юго-Востока. (на французском языке) . второе издание. Париж: Фонтемуэн.
- Жан, Арман (1891). Епископы и архиепископы Франции с 1682 по 1801 год (на французском языке). Париж: А. Пикард. п. 520 .
- Годей, Жан (1968). Реконструкция Конкордата в Гренобльской епархии после революции (1802–1809) . (на французском языке) . Гренобль, 1968 год.
- Орео, Жан-Бартелеми (1865). Галлия христианская . (на латыни) . том. XVI, Париж, 1865 г. (стр. 217–288; и «Инструмента», стр. 73–100).
- Ле Камю, Этьен (1868), Улисс Шевалье. Каталог епископов Гренобля. (на французском языке) . Гренобль: Имп. Прюдомм, 1868 г.
- Лурия, Кейт П. (1991). Территории благодати: культурные изменения в Гренобльской епархии семнадцатого века. Беркли: Калифорнийский университет Press, 1991.
- Марион, Жюль (редактор) (1869). Картулярии из соборной церкви Гренобля, известные как картулярии Сен-Юго. (на французском и латыни) . Париж: имп. Империал, 1869 год.
- Пизани, Поль (1907). Биографический справочник конституционного епископата (1791-1802) (на французском языке). Париж: А. Пикард и др.
- Прюдом, Огюст (1888). История Гренобля. (на французском языке) . Гренобль: А. Гратье, 1888.
- Реми, Бернард; Жоспен, Жан-Паскаль (2006). Куларо Гратианополис Гренобль. (на французском языке) . Лион: Presss Universitaires Lyon, 2006.
- Соле, Жак (1974). «Моральный кризис духовенства Гренобльской епархии в начале епископата Ле Камю» (на французском языке) , в: Жан Гёдель (ред.), Кардинал гор: Этьен Ле Камю, епископ Гренобля. 1671–1707 (Гренобль, 1974), стр. 179–209.
Внешние ссылки
[ редактировать ]- Национальный центр архивов Французской церкви, Французского епископата с 1919 года ) (на французском языке ; получено: 24 декабря 2016 г.
- Гойо, Жорж. «Гренобль» , в: Католическая энциклопедия, Vol. 7 (Нью-Йорк: Appleton 1910), стр. 26–28.