Действие 13 марта 1806 года
Действие 13 марта 1806 года | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Часть войны третьей коалиции | |||||||
![]() Лондонский человек войны захватывает адмирал Линоа Маренго, 13 марта 1806 года , "WCI" | |||||||
| |||||||
Воинственники | |||||||
![]() |
![]() | ||||||
Командиры и лидеры | |||||||
![]() |
![]() ![]() | ||||||
Сила | |||||||
7 кораблей линии 1 фрегат |
1 корабль линии 1 фрегат | ||||||
Потери и потери | |||||||
40 убитых и раненых |
175 убит и ранен 1 корабль захваченной линии 1 фрегат захвачен |
Действие от 13 марта 1806 года было военно-морским участием наполеоновских войн , сражающихся, когда британца и французская эскадрилья неожиданно встретились в середине Атлантики . Ни одна сила не знала о присутствии другого до встречи и участвовала в отдельных кампаниях. Британская эскадрилья состояла из семи кораблей линии, сопровождаемых сопутствующими фрегатами , во главе с сэром Джона Борлаза Уоррена , которым было поручено охотиться и уничтожить французскую эскадрилью на атмосферу, Жан-Баптист , который ушел из Брэда на рейтинге на рейтинг Операции в Южной Атлантике в декабре 1805 года, в начале Атлантической кампании 1806 года . Французские силы состояли из одного корабля линии и одного фрегата, все, что оставалось из эскадрильи Contre-Admiral Charles-Alexandre Durand Linois , которая плавала за Индийский океан в марте 1803 года во время мира Амиенса . Линоа совершил набег на британские судоходные полосы и остатки по всему региону, достигнув ограниченного успеха против незащищенных торговых корабли, но неоднократно отказавшись перед лицом определенной оппозиции, особенно в Битва при Пуле Ауре в феврале 1804 года. С почти истощенными его магазинами и французскими портами к востоку от мыса Доброй надежды , которые могли бы предложить ему исключение пополнение, Линуа решила вернуться во Францию в январе 1806 Крейсерская площадка эскадрильи Уоррена.
Линоа дважды не смог захватить или даже серьезно вовлекать большие и ценные британские торговые конвои в его круизе. Когда он увидел разбросанные паруса на расстоянии в 03:00 13 марта 1806 года, он решил расследовать на своем корабле « Маренго» , в надежде, что корабли снова окажутся торговым конвоем . К тому времени, когда он понял, что приближающиеся корабли были на самом деле мощной военно -морской эскадрильей Warren , он был слишком близок, чтобы опередить ведущий корабль, флагманский HMS London . Когда Лондон занялся Маренго , французский фрегат Белль Пул попытался самостоятельно сбежать от приближающейся эскадрильи, но также был сбит с битвы британским фрегатом HMS Amazon . Оба заинтересованности длились более трех часов, и были кровавыми, французские корабли сдались через три с половиной часа и теряли почти 70 человек между ними.
Битва ознаменовала конец трехлетней кампании Линоа против британской торговли и стала второй британской победой Атлантической кампании после битвы за Сан-Доминго в предыдущем месяце. В конце концов Вилламез вернулся во Францию, хотя без многих из его эскадрильи, которые были уничтожены британскими операциями или атлантическими шлицами . Считалось, что Линуа, несмотря на критику, выровнявшуюся на него за его неудачи в Индийском океане, сражалась и не повезло, что столкнулся с такой подавляющей силой. Сделав военнопленного , Линуа не был обменен Наполеоном, который критиковал его поведение во время кампании и снова отказался нанять его в море.
Фон
[ редактировать ]
К марту 1806 года французская эскадрилья под командованием Чарльза-Александре Дюран Дюран Линуа против британской торговли в Индийском океане и в других местах с начала войн в 1803 году. Отправлено в Индию до того наполеоновских действовала Март 1803 года, отправляясь в Южно -Китайское море , чтобы перехватить флот Китая, огромный торговец из Кантона в Великобританию через Мадрас , в котором товары стоили более 8 миллионов фунтов стерлингов. [ 1 ] 15 февраля 1804 года Линоа встретился с флотом Китая, который из -за задержек с эскадрой в Индии отплыл без эскорта Королевского флота . [ 2 ] Потеря этого незащищенного конвоя могла опустошить британскую экономику и стать основным моментом карьеры Линоа, но вместо этого французский адмирал был одурачен уловочиком командира конвоя, коммодора Натаниэля танца . Танец притворился, что некоторые из его восточно -индийских торговых кораблей были замаскированными кораблями линии и заинтересовали Линоа на долгосрочной перспективе, отговорив французского командира от нападения. Торговые корабли Dance даже преследовали бегущую французскую эскадрилью на некоторое расстояние, прежде чем возобновить свой первоначальный курс. [3] This affair, known as the Battle of Pulo Aura, was a humiliation for Linois and provoked Napoleon's fury when the Emperor was informed of it by the governor of Île de France, Charles Decaen.[4]

Six months later, Linois was operating off the Indian port of Vizagapatam when his squadron encountered the British warship HMS Centurion and two merchant ships under her protection. In the ensuing Battle of Vizagapatam, Centurion was badly damaged; one of the merchant ships was captured and the other driven ashore.[5] Rather than ensure the capture or destruction of Centurion, Linois refused further combat for fear of damaging his ships in shallow coastal waters and withdrew, again provoking censure from Napoleon.[6] In August 1805, Linois was engaged with another convoy of East Indiamen in the central Indian Ocean, but on this occasion was confronted by the ship of the line HMS Blenheim under Rear-Admiral Sir Thomas Troubridge.[7] After some ineffectual skirmishing, Linois withdrew again, unwilling to risk taking fatal damage to his ships so far from a safe port. Although he had seized five Indiamen and a number of small ships that had been sailing individually during his three-year cruise, he failed to make a significant impact on British trade in the region and ruined his reputation as a successful naval commander.[8] Deciding to switch his operations to the Atlantic after discovering that a squadron under Rear-Admiral Sir Edward Pellew was searching for him, Linois visited the Cape of Good Hope, where one of his frigates was wrecked. He subsequently cruised the coast of West Africa, capturing two small ships but again failing to make a significant impact on British trade in the region.[9] Learning from an American ship that a British expeditionary force had captured Cape Town, Linois decided to return to France with his remaining ships, the 74-gun ship of the line flagship Marengo and the frigate Belle Poule, sailing northwards and crossing the equator on 17 February.[10]
Unknown to Linois, he was sailing directly into the middle of a complex series of manoeuvres by British and French squadrons known as the Atlantic campaign of 1806. On 13 December, two large French squadrons sailed from Brest under orders to operate against British Atlantic trade. The first, under Vice-Admiral Corentin-Urbain Leissegues, consisting of the 120-gun Impérial, four other ships of the line and three smaller vessels, sailed for the Caribbean. The second under Contre-Admiral Jean-Baptiste Willaumez, who commanded six ships of the line and four smaller vessels, sailed for the South Atlantic.[11] These squadrons were able to escape due to the reduction in the size and diligence of the British continental blockade that had been relaxed in the aftermath of the Trafalgar campaign of 1805, in which 13 French and 12 Spanish ships of the line had been captured or destroyed. These losses significantly reduced the ability of the French and their allies to operate in the Atlantic.[12] However, all of these ships came from the Mediterranean fleets: the Brest fleet had failed to even leave port in support of the campaign and thus survived unscathed. When the blockade was relaxed, the squadrons were able to break out into the Atlantic without resistance, following their orders to avoid combat with significant British forces and to cruise British trade routes in search of lightly protected merchant convoys.[12] In response, the British rapidly mustered three squadrons of their own in pursuit. The first, under Rear-Admiral Sir Richard Strachan, was ordered to the South Atlantic, to operate in the region of Saint Helena. The second under Rear-Admiral Sir John Borlase Warren was sent to the mid-Atlantic, based around Madeira, while the third under Sir John Thomas Duckworth was detached from the blockade of Cadiz. Duckworth pursued Lessigues to the Caribbean and on 6 February annihilated his force at the Battle of San Domingo, but Willaumez avoided encountering any of the squadrons sent to intercept him. Anticipating Willaumez's return to France, the remaining British squadrons took up station in the Mid-Atlantic.[13]
Battle
[edit]On 13 March 1806, Warren's squadron was cruising in the Eastern Atlantic. Most of the squadron were grouped to the northwest, but HMS London under Captain Sir Harry Burrard-Neale and the flagship HMS Foudroyant under Captain John Chambers White were sailing together some distance from the rest of the British force, in company with the frigate HMS Amazon under Captain William Parker.[14] At 03:00, sails were spotted to the north-east by lookouts on London. Hastening in pursuit with the wind from the south-west, Captain Neale signalled the location of the strange ships to Warren with blue lights, the admiral following with Amazon and the rest of the squadron trailing behind. To the north-east, Linois had also sighted sails in the distance and turned Marengo south-west in pursuit, anticipating a third encounter with a valuable merchant convoy.[15] Captain Alain-Adélaïde-Marie Bruilhac of Belle Poule insisted that the sails were from British warships, but Linois over-ruled him, arguing that any warships would be part of the convoy's escort and could be avoided in the night.[16] It was not until 05:30, when London appeared from the gloom just ahead of Marengo that Linois realised his mistake. He attempted to escape, but his ships had been at sea for an extended period and were sluggish compared to the 98-gun London, which rapidly came alongside the French ship of the line and opened a heavy fire.[17]
Linois returned London's fire as best he could, but by 06:00 he realised that he was outmatched and swung away, issuing orders for Captain Bruilhac in Belle Poule to escape as best he could. The frigate however, which had been firing at London during the battle, continued engaging the larger ship to give Linois support as he attempted to pull away. At 06:15, Bruilhac sighted Amazon bearing down and also withdrew, pulling ahead of Neale's ship which continued to fire into Marengo.[18] Both Marengo and London had suffered severe damage to their rigging, and neither were able to effectively manoeuvre: as a result, Linois was unable to avoid either Neale's continued fire or shots from Amazon as Parker swept past in pursuit of Belle Poule.[18] By 08:30, Parker's frigate was alongside Bruilhac's and the ships exchanged fire over the next two hours, Amazon succeeding in damaging Belle Poule's rigging to prevent her escape. Behind the battling frigates, Marengo had taken further battering from London and by 10:25 also came under fire from Foudroyant, and HMS Repulse under Captain Arthur Kaye Legge. HMS Ramillies under Captain Francis Pickmore was also rapidly coming into range.[19] In the face of this overwhelming force, the French ship of the line had no option but to surrender, although by the time the tricolour was lowered at nearly 11:00, both Linois and Captain Joseph-Marie Vrignaud had been taken below with serious wounds.[10]
Almost simultaneously with the surrender of Marengo, Captain Bruilhac surrendered Belle Poule, the damage inflicted by Amazon and the presence of Warren's squadron persuading him that further resistance was hopeless.[20] French losses in the engagement were severe, Marengo suffering extensive damage to her hull and rigging and losing 63 men killed and 83 wounded from a crew of 740. The latter included both Linois and his son with serious wounds and Captain Vrignaud, who had to have his right arm amputated. Losses on Belle Poule included six killed and 24 wounded from her complement of 330.[10] British losses were comparatively light, London suffering ten dead and 22 wounded and Amazon four killed and five wounded. London was the only British ship damaged, mainly in her rigging, which was hastily repaired in the aftermath of the battle.[20]
Aftermath
[edit]On 23 April, a heavy storm swept the Eastern Atlantic, striking Warren's squadron and their prizes. Marengo was seriously damaged, losing all three masts and taking on a large quantity of water that had to be pumped overboard by the understrength crew working in shifts. Five men were drowned.[21] Ramilles also suffered in the high winds, losing almost all her masts and rolling for some hours, completely out of control. It was only when the storm had abated that jury masts could be raised and the scattered ships could rejoin the squadron for its journey back to Britain, arriving at Spithead.[17] Willaumez eventually returned to the North Atlantic in the early summer, passing through the Caribbean before being dispersed in a hurricane, his ships scattered across the Western Atlantic. Most eventually reached France, but the campaign had been another disaster for the French Navy, with less than half of the ships sent out returning to Brest. The loss of Marengo and Belle Poule formed a footnote to the campaign, but the defeat of Linois was widely celebrated in Britain, where both ships were commissioned into the Royal Navy under their French names. Linois was praised for his defence of his ship in the face of overwhelming British force, and historian William James, writing in 1827, considered that had Linois faced London alone he might have had the advantage.[22] Four decades later the battle was among the actions recognised by a clasp attached to the Naval General Service Medal, awarded upon application to all British participants from London and Amazon still living in 1847.[23]
Взаимодействие было не совсем конец для эскадрильи Linois: «Последний выживший», фрегат Семилланте изначально был приказан отплыть в Мексику в марте 1805 года. Этот план был сорван с помощью встречи с британским фрегатом HMS Phaeton на Филиппинах , и капитан Леонард-Бернард Мотард вернулся в Индийский океан, работая в течение следующих трех лет против британской доставки из Иль де Франс . [ 24 ] В конце концов старый фрегат был оценен как изношен и продан с службы в 1808 году, работавшей в качестве личного, до того, как она была схвачена в 1809 году. в течение года, [ 25 ] Napoleon refused to exchange Linois for a British prisoner, and the Emperor's fury at the admiral's failures in the Indian Ocean prevented any subsequent appointments.[ 21 ] В 1814 году, после отречения Наполеона, новый французский режим сделал губернатора Мартиники Линоа , но когда началась сто дней , Линоа объявил для Наполеона и британцев вторглись и захватили его остров. [ 26 ] Его карьера закончилась, Линоа ушел в отставку. Он умер около 34 лет спустя, в 1848 году.
Примечания
[ редактировать ]- ^ Джеймс, том. 3, с. 248
- ^ Вудман, с. 194
- ^ Clowes, p. 338
- ^ Джеймс, том. 3, с. 377
- ^ Джеймс, том. 3, с. 279
- ^ Clowes, p. 350
- ^ Кампания Trafalgar , Gardiner, p. 29
- ^ Роджер, с. 547
- ^ Джеймс, том. 4, с. 222
- ^ Jump up to: а беременный в Джеймс, том. 4, с. 223
- ^ Джеймс, том. 4, с. 185
- ^ Jump up to: а беременный Победа моря , Гардинер, с. 17
- ^ Джеймс, том. 4, с. 186
- ^ Вудман, с. 215
- ^ Clowes, p. 373
- ^ Адкинс, с. 190
- ^ Jump up to: а беременный Победа моря , Гардинер, с. 29
- ^ Jump up to: а беременный Вудман, с. 216
- ^ Адкинс, с. 191
- ^ Jump up to: а беременный Clowes, p. 374
- ^ Jump up to: а беременный Адкинс, с. 192
- ^ Джеймс, том. 4, с. 224
- ^ "№ 20939" . Лондонский газетт . 26 января 1849 года. С. 236–245.
- ^ Джеймс, том. 4, с. 153
- ^ Clowes, p. 413
- ^ Марли, с. 376
Ссылки
[ редактировать ]- Adkins, Roy & Lesley (2006). Война за все океаны . Счеты. ISBN 0-349-11916-3 .
- Клоуз, Уильям Лэйрд (1997) [1900]. Королевский флот, история с самых ранних времен до 1900 года, том V. Chatham Publishing. ISBN 1-86176-014-0 .
- Гардинер, Роберт, изд. (2001) [1998]. Кампания Трафальгара . Caxton Editions. ISBN 1-84067-358-3 .
- Гардинер, Роберт, изд. (2001) [1998]. Победа моря . Caxton Editions. ISBN 1-84067-359-1 .
- Джеймс, Уильям (2002) [1827]. Военно -морская история Великобритании, том 3, 1800–1805 . Conway Maritime Press. ISBN 0-85177-907-7 .
- Джеймс, Уильям (2002) [1827]. Военно -морская история Великобритании, том 4, 1805–1807 . Conway Maritime Press. ISBN 0-85177-908-5 .
- Марли, Дэвид (1998). Войны Америки: хронология вооруженного конфликта в Новом Свете, с 1492 до настоящего времени . ABC-Clio. ISBN 0-87436-837-5 .
- Роджер, Нам (2004). Командование океана . Аллан Лейн. ISBN 0-7139-9411-8 .
- Вудман, Ричард (2001). Морские воины . Констебль издатели. ISBN 1-84119-183-3 .