Jump to content

Аэропорт Чанчун Дафанген

Координаты : 43 ° 54´24 ″ с.ш. 125 ° 11´51 ″ в.д. / 43,90667 ° с. с . 125.19750
(Перенаправлен из аэропорта Дафангшен )
Аэропорт Чанчун Дафанген

Аэропорт Чанчун Дафангсен
Краткое содержание
Тип аэропорта Военный
Владелец Народная освободительная армия
Оператор Народная освободительная армия ВВС
Служит Чанчун
Расположение XIXIN Township, Luyuan , Changchun, Jilin , Китай
OpenedOctober 1960 (1960-10)
(commercial)
Passenger services ceased27 August 2005 (2005-08-27)
Hub forChina Northern Airlines (1990–2004)
Built1941 (1941)
Elevation AMSL228 m / 748 ft
Coordinates43°54′24″N 125°11′51″E / 43.90667°N 125.19750°E / 43.90667; 125.19750
Map
Dafangshen is located in Jilin
Dafangshen
Dafangshen
Location of airport in China
Source:[1]
Changchun Dafangshen Airport
Traditional Chinese長春大房身機場
Simplified Chinese长春大房身机场
Transcriptions
Standard Mandarin
Hanyu PinyinChángchūn Dàfángshēn Jīchǎng
Wade–GilesCh'ang-ch'un Ta-fang-shen Chi-ch'ang

Аэропорт Чанчун Дафанген (или воздушная база Дафангшена ) - это авиабаза Армии народной Армии в Чанчуне , столице северо -восточного Китая провинции Джилин . Первоначально построенный в 1941 году Империей Японии для столицы своего марионеточного штата Маньчюкуо , аэропорт Дафангсен увидел ожесточенные бои и был серьезно поврежден во время осады Чанчуна в гражданской войне Китая . Он служил в качестве гражданского аэропорта города с октября 1960 года по 27 августа 2005 года, когда все коммерческие рейсы были переведены в недавно построенный международный аэропорт Чанчун Лонгжия .

Местоположение и объекты

[ редактировать ]

Dafangshen Airport is located 10.5 kilometres (6.5 mi) west of central Changchun. When opened in 1941, it had a runway measuring 1,465 metres (4,806 ft) by 145 metres (476 ft), and a taxiway measuring 800 metres (2,600 ft) by 80 metres (260 ft). After it became Changchun's main public airport in the People's Republic of China era, it was expanded multiple times, with a domestic terminal, an international terminal, and a 1,550 metres (5,090 ft) dedicated railway among the later additions.[2]

History

[edit]

Manchukuo and Republic of China

[edit]

Dafangshen Airport was built by the Empire of Japan in 1941 to serve Xinjing (now Changchun), then capital of the Japanese puppet state Manchukuo. It replaced the older and smaller Kuanchengzi Airport (宽城子机场).[2]

Near the end of World War II, a Soviet airborne force landed at Dafangshen Airport on 20 August 1945 and captured Changchun from the Japanese army. When the Soviet forces left Changchun on 14 April 1946, the communist Northeast People's Liberation Army took over the city and the airport. Soon afterwards Chiang Kai-shek's Kuomintang army drove out the communists on 23 May 1946.[2]

During the Liaoshen Campaign of the Chinese Civil War, the Northeast People's Liberation Army besieged Changchun. Xiao Jinguang captured Dafangshen and damaged its runway in May 1948 to prevent the Kuomintang from using the airport to supply Zheng Dongguo's defensive forces inside the city.[3] On 16 October, the Kuomintang army launched a fierce attack in an attempt to recapture the airport, but were repelled by Xiao's forces.[2][3] Most buildings and facilities of the airport were destroyed in the fighting.[2]

People's Republic of China

[edit]

After the Communists won the civil war and establishment of the People's Republic of China in 1949, Dafangshen Airport was used for pilot training by the Second Aviation Academy of the People's Liberation Army Air Force. It was later expanded for civil aviation and replaced Datun Airport as Changchun's public airport in October 1960.[2] A 5,756-square-metre (61,960 sq ft) domestic terminal and a 4,172-square-metre (44,910 sq ft) international terminal were constructed. It served mainly domestic destinations as well as Hong Kong and Seoul.[2]

As air travel became increasingly common since the reform and opening era, Dafangshen could not longer accommodate the rapid growth of air traffic, and the new Changchun Longjia International Airport was constructed to replace it as Changchun's public airport. Longjia Airport was opened on 27 August 2005, and Dafangshen reverted to sole military use.[2]

Former airlines and destinations

[edit]

Shortly after the economic reform and opening up, the air traffic rose dramatically, and many airlines (whether domestic or international) had once operated in Changchun in its heyday. The airlines and destinations are:

Airlines Destinations
Aeroflot Moscow/Domodedovo, Moscow/Sheremetyevo, Vladivostok[4]
Air China Beijing/Capital, Hangzhou/Jianqiao, Hangzhou/Xiaoshan, Shanghai/Hongqiao, Tianjin, Wuhan/Tianhe, Wuhan/Nanhu, Yantai, Zhengzhou/Dongjiao, Zhengzhou Xinzheng
Asiana Airlines Seoul/Kimpo, Seoul/Incheon
CAAC Airlines Beijing/Capital, Dalian, Harbin/Majiagou, Harbin/Taiping, Hangzhou/Jianqiao, Hohhot, Nanchang/Xiangtang, Shanghai/Hongqiao, Tianjin, Shenyang/Dongta, Wuhan/Nanhu, Wuhan/Wangjiadun, Zhengzhou/Dongjiao
China Eastern Airlines Beijing/Capital, Chengdu, Jinan, Nanchang/Changbei, Nanchang/Xiangtang, Qingdao/Liuting, Shanghai/Hongqiao, Taiyuan, Tianjin, Xi'an
China Northern Airlines Dalian, Harbin, Hangzhou, Hohhot, Hong Kong/Kai Tak, Hong Kong/Chek Lap Kok, Shenyang/Taoxian, Tianjin
China Northwest Airlines Beijing/Capital, Xi'an/Xiguan, Xi'an/Xianyang
China Southwest Airlines Beijing/Capital, Chengdu, Chongqing/Baishiyi, Chongqing Jiangbei, Shanghai/Hongqiao[4]
China Southern Airlines Beijing/Capital, Dalian, Shenyang, Tianjin
Imperial Japanese Airways Seoul/Yeouido, Shanghai/Longhua, Shenyang/Dongta, Tokyo/Haneda
Shandong Airlines Beijing/Capital, Qingdao, Yantai
Xiamen Air Beijing/Capital, Changsha/Huanghua, Fuzhou/Yixu, Fuzhou/Changle,Hangzhou/Jianqiao, Hangzhou/Xiaoshan, Ningbo, Quanzhou, Tianjin, Xiamen[4]
[edit]
The airport waiting room circa 2002
Departure Hall in 2002.
Tharmac 2002.
Аэропорт асфальт в 2002 году, припаркованный несколько китайских Northern Airlines MD-82 .

References

[edit]
  1. ^ Airport information for Dafangshen International Airport at Great Circle Mapper.
  2. ^ Jump up to: a b c d e f g h Zhao Juan 赵娟 (2017-06-05). "长春历史上的五个机场". Changchun Evening News. Archived from the original on 2017-11-02. Retrieved 2018-10-03.
  3. ^ Jump up to: a b Tanner, Harold M. (2015). Where Chiang Kai-shek Lost China: The Liao-Shen Campaign, 1948. Indiana University Press. pp. 231–2. ISBN 978-0-253-01699-7.
  4. ^ Jump up to: a b c "大房身机场_万图壁纸网". wantubizhi.com. Retrieved 2021-09-08.
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 00c40f43555354073be8918674fcea94__1720964640
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/00/94/00c40f43555354073be8918674fcea94.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Changchun Dafangshen Airport - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)