Плохая станция Шандау
Станция разделения | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Плохая железнодорожная станция Шандау | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Общая информация | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Расположение | На железнодорожной станции 5, 01814 Bad Schandau , Саксония Германия | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Координаты | 50 ° 55′06 ″ с.ш. 14 ° 08′21 ″ E / 50,91833 ° N 14,13917 ° E | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Линия (S) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Platforms | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Construction | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Accessible | Yes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Other information | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Station code | 335[1] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DS100 code | DSA[2] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IBNR | 8010022 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | 3[1] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Website | www.bahnhof.de | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
History | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opened | 1 July 1877[3] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Services | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Плохая станция Шандау - это небольшая перекрестная станция в плохом Шандау в немецком штате Саксония . Станция расположена на южном берегу на Эльбе на железной дороге Джитин-Рресден-Неустядт , а также является терминалом железной дороги Баутцен-Бада Шандау . Город расположен на северной стороне реки и подключен к станции паром и дорожным мостом.
Bad Schandau - это пограничная станция для международного движения между Германией и Чешской Республикой. Плохая станция Шандау в настоящее время является единственной остановкой на длинных дистанциях в туристическом районе и национальном парке Саксонской Швейцарии . Он продается как «станция национального парка» Дойша Бана и муниципалитета Плохого Шандау.
Около 1600 пассажиров и посетителей проходят через 94 поезда на станции каждый день. [ 3 ]
History
[ редактировать ]Development until 1945
[edit]Bad Schandau received its rail connection with the opening of the Königstein–Krippen section of the Děčín–Dresden-Neustadt railway (then known as the Saxon-Bohemian Railway—Sächsisch-Böhmische Staatseisenbahn) on 9 June 1850. The last section from Krippen to the border was opened less than a year later, on 6 April 1851, completing the through railway from Dresden to Prague. At the time the current Krippen station was the station of Schandau.[4]
With the construction of Bautzen–Bad Schandau railway and the strong growth in traffic, a new station was opened in 1877 at the current location under the name of Schandau. Since July 1920, it has had its current name of Bad Schandau,[5] with the Bad (bath) reflecting Schandau’s status as a spa town.
The station was rebuilt and enlarged in 1920. In this context, it received a new locomotive depot (Bahnbetriebswerk) and additional tracks. The station was mainly used for local freight and passenger traffic, but it also had significant tourist traffic for visitors to the region. In 1945 the second track and parts of the station tracks were dismantled as war reparations to the Soviet Union.
Development after 1945
[edit]The signing of the “interim agreement on mutual railway operations at the Prostřední Žleb-Bad Schandau border crossing” on 31 August 1947 was of crucial importance for Bad Schandau station. This agreement between the Czechoslovak State Railways (ČSD) and Deutsche Reichsbahn (DR) provided that the handover of all cross-border trains would take place in Bad Schandau and so the station became a border station handling frontier and customs formalities for cross-border freight and passenger traffic.[5]
Extensive changes were made during the electrification of the line from 1970 to 1976. In addition to changes to the railway tracks, a modern centralised signal box was built. The old signal boxes were demolished in the subsequent years. In addition, the railway to Krippen was realigned, a modern road bridge was built over the Elbe and two new overpasses were built over the railway yard as part of this project.
On 22 October 1980, a fire damaged the attic of the station building. In July 1981, the goods shed burned down.[6]
Before the political changes in 1989 more and more people tried to leave East Germany via Czechoslovakia and the Stasi ordered "suspicious" passengers on trains towards Czechoslovakia off the train at the border control at Bad Schandau and sent them back, if necessary.[7][8][9]
Even after the fall of the wall, Bad Schandau station initially retained its significance for freight traffic. In the mid-1990s, however, there were significant declines especially in freight, which were exacerbated after the merger of Deutsche Reichsbahn and Deutsche Bundesbahn as Deutsche Bahn AG. This development led to a significant reduction of shunting and the use of existing sidings, so these were also partially dismantled.
Between 2008 and 2011 there was a fundamental reorganisation of the station and the station building, which has been owned by the town of Bad Schandau since 2010. Since then, there has been a tourist information centre,[10] a bicycle rental service and an organic market as well as access to the platforms for the disabled. In addition, car and bicycle parking and interchange opportunities to buses and the ferry were created. The Allianz pro Schiene (Pro-Rail Alliance) gave the station the award of "Station of the Year in 2012 (Special Prize tourism)".[3]
Bad Schandau locomotive depot
[edit]When the station was constructed a simple sandstone building for refuelling locomotives was also built. In the 1920s, a turntable was built and the depot was enlarged. The Bad Schandau locomotive depot (Bahnbetriebswerk) was founded in 1925.
On 31 December 1963,[11] the depot was disbanded as an independent agency and made subordinate to the Pirna locomotive depot.[4] The work site was closed in 1994. The whole site was demolished in the 2000s.
Train services
[edit]The station is served by several train services operated by Deutsche Bahn (including Dresden S-Bahn line S1). The station is also served by EuroCity services from Hamburg and Berlin to Prague, Bratislava and Budapest as well as by certain InterCity and Nighttrains (EuroNight and CityNightLine).
Line | Route | Frequency |
---|---|---|
EC 27 | Hamburg-Altona – Hamburg – Ludwigslust – Wittenberge – Berlin – Dresden – Bad Schandau – Děčín – Prague (– Brno – Bratislava – Budapest Keleti) | Every 2 hours |
ES | Brussels – Rotterdam – Amsterdam – Amersfoort – Bad Bentheim – Berlin – Dresden – Bad Schandau – Prague | 1 поезда три раза в неделю |
Re 20 | Dresden HBF - Heidenau - Pirna - Bad Schandau - Schöna - Děěin - ústí Nad Labem Hl.n. - Город Литемой | 2 поезда в выходные дни и праздничные дни летом |
В 28 | Румбурк - Себниц - Плохой Шандау - Шена - децин | Каждые 2 часа |
С 1 | Meiтсен Triebischtal - Coswig - radebeul ost - dresden -neustadt - dresden hbf -Heidenau -pirna- Bad Schandau -schöna | Каждые 30 минут |
Примечания
[ редактировать ]- ^ Jump up to: а беременный «Stationspreisliste 2024» [Список цен на станцию 2024] (PDF) (на немецком языке). Станция и сервис DB . 24 апреля 2023 года . Получено 29 ноября 2023 года .
- ^ Iron-Uplatlas Deutland (Немецкий железнодорожный атлас) (2009/2010 Ec.). Подметальные машины + стена. 2009. ISBN 978-3-89494-139-0 .
- ^ Jump up to: а беременный в "Станция года Специальный приз: Празднование в плохом Шандау: победный стол украшает Бюргербанхоф" (пресс -релиз) (на немецком языке). Allianz за рельс. 10 сентября 2012 г. Получено 26 июля 2015 года .
- ^ Jump up to: а беременный Курт Кайс, Матиас Хенгст (1994). Дрезденская железная дорога - 1894–1993 (на немецком языке). Дюссельдорф: Альба-Верлаг. п. 138. ISBN 3-87094-350-5 .
- ^ Jump up to: а беременный "Bahnhof Bad Schandau" (на немецком языке). Sebnitztalbahn.de . Получено 25 июля 2015 года .
- ^ Йоханнес Раддац. Железная дорога в Саксонской Швейцарии (на немецком языке). Том.
- ^ Майкл Рихтер (2010). Мирная революция - уход к демократии в Саксонии 1989/90 (на немецком языке). С.
- ^ Heiner Timmermann, ed. ГДР анализирует заброшенное государство (на немецком языке). п. 223
- ^ Heiner Timmermann (2012). GDR между зданием стены и стеной (на немецком языке) (2 изд.). п. 356.
- ^ «Туристическая информация на« Хаус де Гастс » . Получено 26 июля 2015 года .
- ^ Клаус-Юрген Кюне (2011). Железнодорожные работы GDR - 1949–1993 (на немецком языке). Штутгарт: Transpress-Verlag. п. 12. ISBN 978-3-613-71401-4 .
Ссылки
[ редактировать ]- Йоханнес Раддац (2011). Железная дорога в Саксонской Швейцарии--объеме 3. Плохое железнодорожное станцию Шандау-самая важная пограничная станция в бывшей ГДР в направлении Юго-Восточной Европы и Железнодорожный депо в плохом Шандау. Железнодорожные станции Криппен, Плохой Шандау Ост и Шена. Электрификация маршрута Шены и в перекрестном движении. Государственная граница - Боденбах и железнодорожные станции Боденбах и Тецхен (на немецком языке). Берлин: Верлаг Б. Неддермейер. ISBN 978-3-941712-17-1 .
Внешние ссылки
[ редактировать ]СМИ, связанные с плохим железнодорожным вокзалом Шандау в Wikimedia Commons
- «Расположение, железнодорожные пути, сигналы и допустимые скорости» . OpenRailWayMap . Получено 26 июля 2015 года .
- «Подробное описание истории и оборудования станции» (на немецком языке). Sebnitztalbahn.de . Получено 26 июля 2015 года .
- Сайт Саксония
- Плохая станция Шандау по адресу www.verkerhsmittelvergleich.de (на немецком языке)