Jump to content

Filippo Galli (bass)

Portrait of Filippo Galli

Filippo Galli (1783 – 3 June 1853, in Paris) was an Italian opera singer who began his career as a tenor in 1801 but went on to become one of the most acclaimed basses of the bel canto era, with a voice known for its wide range, extreme agility, and expressivity, and a remarkable gift for acting.[according to whom?]

Early life

[edit]

Born in Rome, Galli was a marginal buffo tenor, appearing in Naples, Bologna, Parma, and Turin, primarily in the works of Nasolini, Generali, and Zingarelli. It is said that following an illness in 1810, his voice changed markedly into that of bass, but this may have been a cover story for his technical transition into the bass repertoire upon the advice of the composer Giovanni Paisiello or singer Luigi Marchesi. Galli's younger brother Vincenzo was also an opera singer noted for his performances in basso buffo roles.

Career as bass

[edit]
Fillipo Galli in an old fashion drawing by Carlos Fuentes y Espinosa, after Gioacchino Rossini´s original design

His new career took rise in 1812: his meeting with Rossini allowed him to sing L'inganno felice on 1 August at the Teatro San Moisè, Venice (in the role of Tarabotto). After his creation of Polidoro in Pietro Generali's La vedova stravagante, he appeared in a new opera by Rossini—La pietra del paragone on 26 September 1812. His performance in the "Sigillara" aria was the hit of the immensely successful opera.[according to whom?] His collaboration with Rossini increased: on 22 May 1813 he sang Mustafà in the premiere of L'italiana in Algeri at the Teatro San Benedetto in Venice. Rossini then composed numerous other bass parts specifically for Galli. On 14 August 1814 he appeared in Il turco in Italia at La Scala; on 31 May 1817 (again at La Scala), in the very difficult role of Fernando in La gazza ladra. The title role in Maometto II followed on 3 December 1820 at the Teatro di San Carlo, Naples plus, on 3 February 1823, he sang the role of Assur in Semiramide at La Fenice in Venice.

Galli also created the role of Enrico (Henry) VIII in Donizetti's Anna Bolena at the Teatro Carcano in Milan.

Repertoire

[edit]

This is an alphabetical list of Filippo Galli's roles:

Sources

[edit]
  • Warrack, John and West, Ewan (1992), The Oxford Dictionary of Opera, 782 pages, ISBN 0-19-869164-5
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 2ab98bf3abb543f20b0e3a1f63a727f6__1717769760
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/2a/f6/2ab98bf3abb543f20b0e3a1f63a727f6.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Filippo Galli (bass) - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)