Потсдам центральный вокзал
Бр | |||||
![]() Станция Форея к югу от трассов с автобусной и трамвайной остановкой и водоснабжением | |||||
Общая информация | |||||
Расположение | Фридрих Энгельс Страсс, 14401, Потсдам , Бранденбург Германия | ||||
Координаты | 52 ° M30K.30 PM при 13 ° 04K 42916 ° ° | ||||
Принадлежащий | Deutsche Bahn | ||||
Управляется | |||||
Line(s) |
| ||||
Train operators | DB Regio Nordost | ||||
Connections | |||||
Construction | |||||
Architect | Gerkan, Marg and Partners | ||||
Other information | |||||
Station code | 5012[1] | ||||
DS100 code | BPD[2] | ||||
IBNR | 8012666 | ||||
Category | 2[1] | ||||
Fare zone | ![]() | ||||
Website | www.bahnhof.de | ||||
History | |||||
Opened | 22 November 1838 | ||||
| |||||
![]() | |||||
|
Потсдам Хауптбанхоф является главной станцией в немецком городе Потсдам , столице штата Бранденбург . Он лежит на железной дороге Берлин -Магдебург и был основан в 1838 году. Однако у него было это название только с 1999 года. Первоначально оно называлось Bahnhof Potsdam (станция Потсдам), и его называли Потсдам Стадт (городская) с 1960 года. является терминалом линии S7 Берлина С-Бана , которая происходит от Аренсфельде . Он также связан с центральной автобусной станцией, которая представляет собой переносную точку между Потсдамом и юго -западным регионом Берлина и имеет остановку в трамвайной сети Потсдам . Он классифицируется Deutsche Bahn как станцию категории 2 . [ 1 ]
История
[ редактировать ]

Первая железная дорога от Берлина до Потсдама была открыта 22 сентября 1838 года. Это была первая железная дорога в Пруссии , и в настоящее время является одной из старейших железных дорог в Германии, все еще работающей. Его последняя остановка была на месте нынешней станции Потсдам. От станции портовая трасса пробежала к паровой лодке, приземляющейся к западу от Лонг -моста ( Ланге Брюк ). С вводом в эксплуатацию Железнодорожного моста Потсдама через Гавел Потсдам -Магдебургской железнодорожной компанией ( Потсдам-Магдебургер Eisenbahngesellschaft ) 7 августа 1846 года, бывший термин стал через станцию. Здание станции было построено в неоклассическом стиле . Это и фолд вокзал ( Bahnhofsvorplatz ) теперь лежали к северу от треков. В 1928 году он был подключен к Берлинской сети S-Bahn. Полная электрификация пригородной линии длилась почти год. Во Второй мировой войне станция была разрушена, и после войны было построено новое здание станции.

From 1953 to 1958, it was connected to East Berlin by S-Bahn Durchläuferzüge ("through running trains"), which did not stop in West Berlin. From 1958, East Germany relocated internal traffic to the developing Berlin outer ring. After the commissioning of the outer ring so-called Sputnik trains ran from the new Potsdam Süd (south) station on the south-western outskirts (now called Potsdam Pirschheide station) via Schönefeld Airport to East Berlin. Long-distance trains on internal routes and later Interzone trains (Aachen–Görlitz and Munich–Rostock) also ran over the outer ring. The station was renamed Potsdam Stadt in 1960 and Potsdam Süd station was renamed Potsdam Hauptbahnhof in 1961. The electric S-Bahn service to Potsdam was disrupted by the construction of the Berlin Wall in 1961 and abandoned a few months later. The Potsdam Stadt and Babelsberg stations could only be reached by local trains from inter alia the old Potsdam Hauptbahnhof. The transit trains (Transitzügen) between West Berlin and West Germany passed through Potsdam Stadt and there were personnel to monitor boarding and disembarking passengers at Potsdam Griebnitzsee. Passengers could not board there until 1963.
In January 1990, local services were re-established to Berlin-Wannsee and full S-Bahn services were re-established in 1992. In 1997, work began on demolishing the old Potsdam Stadt station, including its entrance building, the roundhouse and sidings, and replacing them with new buildings. The design for the new works were produced by the office of Gerkan, Marg and Partners. It consists of two long building complexes that are linked by a connecting structure topped by a wavy roof. The extensions to the platforms were integrated into the connecting structure. The S-Bahn platform was built new and a regional platform was upgraded. At the south entrance, a new station forecourt was built with bus and tram platforms and a bus parking area. A new shopping centre and a cinema was opened under the name of Bahnhofspassagen Potsdam (Potsdam station passages), along with office and commercial areas.
On 1 September 1999, Potsdam Stadt station was renamed as Potsdam Hauptbahnhof. Its DS-100 code is BPD [2] and its station code is 5012.[1]
The construction of the station was highly controversial and was discussed at length. A proposal for a facade with yellow brickwork was rejected and the dimensions of the building give the impression of office complexes, the scale of which—as the critics predicted—would be at odds with the historical city of Potsdam. UNESCO considered whether Potsdam should be added to the List of World Heritage in Danger because of the project. Subsequent changes during construction and the non-commencement of some parts of the construction, however, meant that this could be avoided.
Since December 2014, equipment has been in use at the platform allowing “train dispatch by the driver by cab monitor” (Zugabfertigung durch den Triebfahrzeugführer mittels Führerraum-Monitor, ZAT-FM).[4]
Train services
[edit]At the May 2006 timetable change the last pair of Intercity-Express (ICE) services to stop at the station was removed. The reason was that all ICE and almost all Intercity services between Berlin and the western states operate over the Hanover–Berlin high-speed railway, and the journey from Potsdam to the western states is faster by taking a detour via Berlin than a route via Magdeburg would be.
The station is served by the following services:[5]
- Berlin S-Bahn services
Potsdam - Wannsee - Westkreuz - Hauptbahnhof - Alexanderplatz - Ostbahnhof - Lichtenberg - Ahrensfelde
See also
[edit]Notes
[edit]- ^ Jump up to: a b c d "Stationspreisliste 2024" [Station price list 2024] (PDF) (in German). DB Station&Service. 24 April 2023. Retrieved 29 November 2023.
- ^ Jump up to: a b Eisenbahnatlas Deutschland (German railway atlas) (2009/2010 ed.). Schweers + Wall. 2009. ISBN 978-3-89494-139-0.
- ^ "Der VBB-Tarif: Aufteilung des Verbundgebietes in Tarifwaben und Tarifbereiche" (PDF). Verkehrsbetrieb Potsdam. Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg. 1 January 2017. Retrieved 26 November 2019.
- ^ "Kurzmeldungen – S-Bahn". Berliner Verkehrsblätter (in German) (2): 30. 2015.
- ^ Расписание для станции Потсдам HBF (на немецком языке)
Ссылки
[ редактировать ]- Пол Сигел; Сильке Дамлоу; Фрэнк Сихаузен; Лукас Элменхорст (2006). Лидер архитектуры Потсдам (на немецком языке). Берлин: Дитрих Реймер Верлаг. ISBN 3-496-01325-7 .
- Немецкая ассоциация клиентов поезда (2001). Основные железнодорожные станции Потсдама (на немецком языке). Берлин: Verlag GVE. ISBN 3-89218-070-9 .
Внешние ссылки
[ редактировать ]
- «План треков для Потсдама HBF» (PDF) (на немецком языке). Deutsche Bahn . Получено 13 февраля 2015 года .