Jump to content

Фракийский всадник

(Перенаправлен от данубианского гонщика )
«Фракийский всадник» общий планшет со стандартными иконографическими элементами: гонщик держит копье в правой руке, направленное на кабану, атакованную охотничьей собакой.
Fragment from a Thracian horseman marble relief: the hunting dog attacking the boar

Фракийский всадник (также «фракийский гонщик» или «фракийские герои») - это повторяющийся мотив изображенный в рельефах эллинистических , и римских периодов на Балканах - в основном Фракии , Македония , [ 1 ] [ 2 ] Фессалия [ 3 ] и Moesia - от 3 -го века до нашей эры до 3 -го века н.э. Надписи, найденные в Румынии, идентифицируют всадника как герои и эроса (латинские транскрипции ἥρως), а также Геррон и Эрон (латинские транскрипции ἥρων), по -видимому, слово «герои», используемого в качестве собственного имени. [ 3 ] Иногда его обращаются в надписях просто как джентльмен, деспот или герой. [ 4 ]

Фракийский всадник изображен как охотник на лошадях, катаясь слева направо. Между копытами лошади изображены либо охотничья собака , либо кабана. В некоторых случаях собака заменяется львом. Его изображение находится в традиции похоронных стелов римских кавалеристов , с добавлением синкретистических элементов из эллинистической и палео-балканской религиозной или мифологической традиции.

The original Palaeo-Balkan word for 'horseman' has been reconstructed as *Me(n)zana-, with the root *me(n)za- 'horse'. It is based on evidence provided by:[5]

  • Albanian: mëz or mâz 'foal', with the original meaning of 'horse' that underwent a later semantic shift 'horse' > 'foal' after the loan from Latin caballus into Albanian kalë 'horse'; the same root is also found in Albanian: mazrek 'horse breeder';[6]
  • Messapic: menzanas, appearing as an epithet in Zis Menzanas, found in votive inscriptions, and in Iuppiter Menzanas, mentioned in a passage written by Festus in relation to a Messapian horse sacrifice;
  • Romanian: mânz;
  • Thracian: ΜΕΖΗΝΑ̣Ι mezēnai, found in the inscription of the Duvanli gold ring also bearing the image of a horseman.

Interpretation

[edit]

The horseman was a common Palaeo-Balkan hero.[7]

The motif depicted on reliefs most likely represents a composite figure, a Thracian heroes[clarification needed] possibly based on Rhesus, the Thracian king mentioned in the Iliad,[8] to which Scythian, Hellenistic and possibly other elements had been added.[9]

Late Roman syncretism

[edit]

The Cult of the Thracian horseman was especially important in Philippi, where the Heros had the epithets of Hero Auloneites,[10] soter ('saviour') and epekoos 'answerer of prayers'. Funerary stelae depicting the horseman belong to the middle or lower classes (while the upper classes preferred the depiction of banquet scenes).[11]

Under the Roman Emperor Gordian III the god on horseback appears on coins minted at Tlos, in neighboring Lycia, and at Istrus, in the province of Lower Moesia, between Thrace and the Danube.[12]

In the Roman era, the "Thracian horseman" iconography is further syncretised. The rider is now sometimes shown as approaching a tree entwined by a serpent, or as approaching a goddess. These motifs are partly of Greco-Roman and partly of possible Scythian origin. The motif of a horseman with his right arm raised advancing towards a seated female figure is related to Scythian iconographic tradition. It is frequently found in Bulgaria, associated with Asclepius and Hygeia.[13]

Stelai dedicated to the Thracian Heros Archegetas have been found at Selymbria.[14]

Inscriptions from Bulgaria give the names Salenos and Pyrmerula/Pirmerula.[15]

Epithets

[edit]

Apart from syncretism with other deities (such as Asclepios, Apollo, Sabatius), the figure of the Thracian Horseman was also found with several epithets: Karabasmos, Keilade(i)nos, Manimazos, Aularchenos, Aulosadenos, Pyrmeroulas. One in particular was found in Avren, dating from the III century CE, with a designation that seems to refer to horsemanship: Outaspios, and variations Betespios, Ephippios and Ouetespios.[16]

Bulgarian linguist Vladimir I. Georgiev proposed the following interpretations to its epithets:[17]

  • Ouetespios (Betespios) - related to Albanian vetë 'own, self' and Avestan aspa- 'horse', meaning 'der selbst Pferd ist'.
  • Outaspios - corresponds to Greek epihippios 'on a horse'.
  • Manimazos - related to Latin mani 'good' and Romanian mînz; meaning 'the good horse'.
  • Karabasmos - related to Old Bulgarian gora 'mountain' and Greek phasma 'phantom'; meaning 'mountain-phantom' ("Berg-geist", in German).

Bulgarian linguist Ivan Duridanov [bg] interpreted the following theonyms:

  • Руrumērulаs (Variations: Руrmērulаs, Руrymērulаs, Pirmerulas) - linked to Greek pyrós 'maize, corn'; and PIE stem *mer 'great'.[18]
[edit]

Twin horsemen

[edit]

Related to the Dioscuri motif is the so-called "Danubian Horsemen" motif of two horsemen flanking a standing goddess.[19][20] These "Danubian horsemen" are thus called due to their reliefs being found in the Roman province of Danube. However, some reliefs have also been found in Roman Dacia - which gives the alternate name for the motif: "Dacian Horseman".[21] Scholarship locates its diffusion across Moesia, Dacia, Pannonia and Danube, and, to a lesser degree, in Dalmatia and Thracia.[22][20]

The motif of a standing goddess flanked by two horsemen, identified as Artemis flanked by the Dioscuri, and a tree entwined by a serpent flanked by the Dioscuri on horseback was transformed into a motif of a single horseman approaching the goddess or the tree.[23]

Madara Rider

[edit]

The Madara Rider is an early medieval large rock relief carved on the Madara Plateau east of Shumen, in northeastern Bulgaria. The monument is dated in the c. 7th/8th century, during the reign of Bulgar Khan Tervel. In 1979 became enlisted on the UNESCO World Heritage Site.[24] The relief incorporates elements of the autochthonous Thracian cult.[25]

Legacy

[edit]

The motif of the Thracian horseman was continued in Christianised form in the equestrian iconography of both Saint George and Saint Demetrius.[26][27][28][29][30]

The motif of the Thracian horseman is not to be confused with the depiction of a rider slaying a barbarian enemy on funerary stelae, as on the Stele of Dexileos, interpreted as depictions of a heroic episode from the life of the deceased.[31]

[edit]
Hunter motif
Serpent-and-tree
Rider and goddess
Greco-Roman comparanda
Medieval comparanda

See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ Samsaris, Dimitrios C. (1984). Le culte du Cavalier thrace dans la vallée du Bas-Strymon à l' époque romaine: Recherches sur la localisation de ses sanctuaires. Dritter Internationaler Thrakologischer Kongress, Wien, 2-6 Juni 1980. Sofia. Bd. II, p. 284 sqq.
  2. ^ Samsaris, Dimitrios C. (1982–1983). "Le culte du Cavalier thrace dans la colonie romaine de Philippes et dans son territoire". Ponto-Baltica. 2–3: 89–100.
  3. ^ Jump up to: a b Hampartumian, Nubar (2015) [1979]. Corpus Cultus Equitis Thracii (CCET). Vol. 4: Moesia Inferior (Romanian Section) and Dacia. Leiden, The Netherlands: Brill. p. 16. doi:10.1163/9789004295520. ISBN 978-90-04-29552-0.
  4. ^ Liapis, Vayos. "The Thracian Cult of Rhesus and the Heros Equitans". In: Kernos 24 (2011): 95-104. Mis en ligne le 01 février 2014, consulté le 31 décembre 2023. URL: http://journals.openedition.org/kernos/1938; doi:10.4000/kernos.1938
  5. ^ Oreshko 2020, p. 118.
  6. ^ Malaj, Edmond (2013). "Familje fisnike të Drishtit mesjetar (Noble Families of Medieval Drivasto". Studime Historike. 3–4. p. 45.
  7. ^ Garašanin 1976, pp. 278–279.
  8. ^ West, Rebecca (21 December 2010). Black Lamb and Grey Falcon: A Journey Through Yugoslavia. Open Road Media. p. 455. ISBN 978-1-4532-0746-8.
  9. ^ Hoddinott, R.F. (1963). Early Byzantine Churches in Macedonia & Southern Serbia. Palgrave Macmillan, 1963. pp. 58–62.
  10. ^ Brélaz, Cédric (2021). "Thracian, Greek, or Roman? Ethnic and Social Identities of Worshippers (and Gods) in Roman Philippi". Philippi, from Colonia Augusta to Communitas Christiana. Leiden, The Netherlands: Brill. pp. 71, 74. doi:10.1163/9789004469334_005. ISBN 978-90-04-46933-4.
  11. ^ Ascough, Richard S. (2003). Paul's Macedonian Associations: The Social Context of Philippians and 1 Thessalonians. p. 159.
  12. ^ Sabazios on coins, illustrated in the M. Halkam collection.
  13. ^ Hoddinott (1963:58)
  14. ^ Byzantium and the Bosporus: A Historical Study, from the Seventh Century BC Until the Foundation of Constantinople, p. 203
  15. ^ Petrova, S. et al. (2015). Thrаcian, Greek, Roman And Medieval Cities, Residences & Fortresses In Bulgaria. p. 370.
  16. ^ Petraccia, Maria Federica. "La dedica di uno stationarius all’ Heros Outaspios". In: Culti e religiosità nelle province danubiane: Atti del II Convegno Internazionale (Ferrara 20-22 Novembre 2013), a cura di Livio Zerbini. Pubblicazione del LAD (Laboratorio di studi e ricerche sulle Antiche province Danubiane) - Università degli Studi di Ferrara - Dipartimento di Studi Umanistici. Bologna: I libri di Emil. 2015. pp. 594-595, 601. ISBN 978-88-6680-130-6.
  17. ^ Georgiev, Vladimir I.. "Thrakisch und Dakisch". Band 29/2. Teilband Sprache und Literatur (Sprachen und Schriften [Forts.]), edited by Wolfgang Haase, Berlin, Boston: De Gruyter, 1983. p. 1180. doi:10.1515/9783110847031-016
  18. ^ Duridanov, Ivan (1985). Die Sprache der Thraker. Bulgarische Sammlung (in German). Vol. 5. Hieronymus Verlag. p. 69. ISBN 3-88893-031-6.
  19. ^ "Relief Of Danubian Horseman Found In Viminacium". Archeology News Network. Online: 14-12-2014. Retrieved: 08-12-2021.
  20. ^ Jump up to: a b Vladimirovich, Shchemelev Artem. "К ВОПРОСУ О КЛАССИФИКАЦИИ ИЗОБРАЖЕНИЙ ДУНАЙСКОГО ВСАДНИКА". [ON THE ISSUE OF CLASSIFYING THE DANUBIAN HORSEMAN IMAGES]. In: Historical, Philosophical, Political and Law Sciences, Culturology and Study of Art. Issues of Theory and Practice. Tambov: Gramota, 2015. № 10. Part 2. p. 216.
  21. ^ Vladimirovich, Shchemelev Artem. "ДУНАЙСКИЙ ВСАДНИК: СУЩНОСТЬ ФЕНОМЕНА И ОСОБЕННОСТИ ИКОНОГРАФИИ" [THE DANUBIAN HORSEMAN: ESSENCE OF THE PHENOMENON AND ITS ICONOGRAPHIC PECULIARITIES]. In: Historical, Philosophical, Political and Law Sciences, Culturology and Study of Art. Issues of Theory and Practice. Tambov: Gramota, 2015. № 8. Part 3. pp. 214-215.
  22. ^ Vladimirovich, Shchemelev Artem. "ДУНАЙСКИЙ ВСАДНИК: СУЩНОСТЬ ФЕНОМЕНА И ОСОБЕННОСТИ ИКОНОГРАФИИ" [THE DANUBIAN HORSEMAN: ESSENCE OF THE PHENOMENON AND ITS ICONOGRAPHIC PECULIARITIES]. In: Historical, Philosophical, Political and Law Sciences, Culturology and Study of Art. Issues of Theory and Practice. Tambov: Gramota, 2015. № 8. Part 3. p. 215.
  23. ^ Hoddinott (1963:59)
  24. ^ Donchev 1981, p. 46.
  25. ^ Donchev 1981, p. 43.
  26. ^ Hoddinott (1963:61)
  27. ^ de Laet, Sigfried J. (1994). History of Humanity: From the seventh to the sixteenth century. Routledge. pp. 233 ff. ISBN 978-92-3-102813-7.
  28. ^ Walter, Christopher (2003). The Warrior Saints in Byzantine Art and Tradition. Ashgate. pp. 88ff. ISBN 978-1-84014-694-3.
  29. ^ c.f. the badly damaged wall painting of St.George in the ruins of Đurđevi stupovi, Serbia (c. 1168)
  30. ^ Hoddinott (1963:61).
  31. ^ Hoddinott (1963:60)

Bibliography

[edit]

Further reading

[edit]
On the epigraphy of the Thracian Horseman

On the "Danubian Horsemen" or "Danubian Riders":

Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 9481e713d0e5b5abbcb078b411167bac__1724706120
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/94/ac/9481e713d0e5b5abbcb078b411167bac.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Thracian horseman - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)