Лола T290
![]() | |
Категория | Группа 5 (более поздняя группа 6 ) |
---|---|
Конструктор | Лола |
Дизайнер (ы) | Боб Марстон Эрик Бродли Джон Барнард Патрик Хед |
Технические спецификации | |
Шасси | Усиленные стеклянные пластиковые панели кузова, алюминиевый монокок (позже с задним подкламом) |
Suspension (front) | Double wishbones, coil springs over shock absorbers, anti-roll bar |
Suspension (rear) | Reversed lower wishbones, top links, twin trailing arms, coil springs over shock absorbers, anti-roll bar |
Axle track | 1,395 mm (54.9 in) (Front) 1,395 mm (54.9 in) (Rear) |
Wheelbase | 2,330 mm (91.7 in) |
Engine | Ford-Cosworth BDG Ford-Cosworth FVC Ford-Cosworth BDG Mitsubishi R39B BMW M12/7 Hart 420R engine Cosworth EA 2.0 L (122.0 cu in) I4 naturally-aspirated Mid-engined |
Transmission | Hewland 5-speed manual |
Power | 255–300 hp (190–224 kW)[1] |
Weight | 575–610 kg (1,268–1,345 lb) |
Competition history | |
Debut | 1972 300 km of Fuji[2] |
Constructors' Championships | 1: 1973 European 2-Litre Sportscar Championship |
Drivers' Championships | 1: Chris Craft (1973) |

Лола T290 , [ 3 ] и его эволюции, T292 , [ 4 ] T294 , [ 5 ] T296 , [ 6 ] T297 , [ 7 ] T298 , [ 8 ] и T299 , [ 9 ] являются серией групп 5 (и более поздней группы 6 ) спортивных гоночных автомобилей 2000 года , разработанных и разработанных Бобом Марстоном , Джоном Барнардом , Патриком Хед и Эриком Бродли , и построены британским производителем и конструктором Lola , для европейского 2-литрового чемпионата Серия спортивных автомобилей , между 1972 и 1981 годами. [ 10 ]
Фон
[ редактировать ]
Новое изменение регулирования, которое вступило бы в силу в сезоне 1972 года, вернуло Лолу в положение, чтобы предложить своим клиентам автомобиль, с помощью которого можно смягчить соревнование. Фактически, группа 6 (которая включала прототип автомобилей с 1968 года, с двигателем, ограниченным тремя литрами смещения), была объединена с группой 5, которая с 1968 года включала «спортивные автомобили», производимые не менее 25 единиц, и поэтому был Новая группа 5, которая включала «прототипы спортивных автомобилей» (официальное название: автомобили Prototype-Sports) с лимитом мощности двигателя в 3000 см. 3 , минимальный вес увеличился до 650 кг, а не минимальное количество образцов. Это решение было также продиктовано намерением замедлить автомобили, учитывая производительность лучших спортивных автомобилей в двухлетнем периоде 1970-71 гг., В частности, Porsche 917 и Ferrari 512 и 512 м. Новые автомобили спортивного прототипа, которые часто были старой группой 6, адаптированными к новым правилам, участвовали в мире новорожденного, выступают в чемпионате с использованием двигателей, полученных из двигателей Формулы 1, таких как Ford Cosworth DFV, который позволил автомобилям, управляемым им. Ну и был доступен для частных конюшней. [11][12]
Design
[edit]Lola boss Eric Broadley understood that the market would demand a simple car to match the DFV and therefore designed the two cars (named T280 for the three-liter class and T290 for the two-liter) together with chief designer Bob Marston, with the help of the then in their twenties Patrick Head and John Barnard, around a monocoque frame in aluminum alloy, a technology already used for the T210 and its derivative T212, around which a highly profiled fiberglass bodywork was modeled.[13]
Variants
[edit]
The T292 stood as an improved version of the previous T290: the aluminum monocoque frame remained practically unchanged compared to the previous versions. The only appreciable diversification at a mechanical level was the relocation of the disc brakes at the differential output rather than on the wheel hubs, in such a way as to reduce unsprung masses and consequently increase the maneuverability of the car. To improve aerodynamics, the front of the car was lengthened, while a fixed wing was placed at the rear. Although the project was mainly intended for the two-liter class and could accommodate several four-cylinder in-line engines, one example of the car was equipped with the three-liter Ford Cosworth DFV V8 engine, with 445 hp.[14][15]

The T292 proved to be a notable commercial success, with a production of almost thirty units, while many of the previous T290s were upgraded with the bodywork of the T292 and for 1974 the car was further evolved into a T294 equipped with a BMW M12 powertrain, although these changes did not they were enough to counter the dominance of the Renault-powered Alpine A441, so much so that the European 2-liter was canceled for 1975 and production of the T290 series was resumed in 1976. Subsequent models were named T297 (1978), T298 (1978-80), and T299 (1981).[16][17]
Racing history
[edit]The large number of units produced, especially the T290 series, meant that these cars were used in the most disparate competitions.[11]
Driver Chris Craft won the European title in the "2-liter sports car" category in 1973 using a T292 equipped with a 275 HP Cosworth BDG engine.
References
[edit]- ^ "Lola T290". Retrieved 4 September 2022.
- ^ "Lola T290". Retrieved 22 October 2022.
- ^ "1972 Lola T290 Cosworth - Images, Specifications and Information". Ultimatecarpage.com.
- ^ "1973 Lola T292 BDG - Images, Specifications and Information". Ultimatecarpage.com.
- ^ "1974 Lola T294 BMW - Images, Specifications and Information". Ultimatecarpage.com.
- ^ "1977 Lola T296 Cosworth - Images, Specifications and Information". Ultimatecarpage.com.
- ^ "1978 Lola T297 BMW - Images, Specifications and Information". Ultimatecarpage.com.
- ^ "1979 - 1981 Lola T298 BMW - Images, Specifications and Information". Ultimatecarpage.com.
- ^ "Lola Heritage". www.lolaheritage.co.uk.
- ^ "Lola Heritage". www.lolaheritage.co.uk.
- ^ Jump up to: a b "Lola Heritage". www.lolaheritage.co.uk.
- ^ "Lola Heritage". www.lolaheritage.co.uk.
- ^ D, Nick (July 6, 2016). "1972 Lola T290 | Review".
- ^ "1972 Lola T290". Girardo & Co.
- ^ "Lola Heritage". www.lolaheritage.co.uk.
- ^ "Lola Heritage". www.lolaheritage.co.uk.
- ^ "Lola Heritage". www.lolaheritage.co.uk.