Jump to content

SM U-15 (Австрия-Венгрия)

Это хорошая статья. Нажмите здесь для получения дополнительной информации.
История
Австрия-Венгрия
Имя SM U-15
Строитель Ag Weser , Bremen [ 3 ]
Номер двора 232 [ 2 ]
Запущен Сентябрь 1915 года [ 1 ]
Введено в эксплуатацию 6 октября 1915 года
Судьба Передал Италии в качестве военных репараций и отказано, 1920
Сервисная запись
Командиры:
  • Фридрих Шлоссер
  • 6 октября - 18 ноября 1915 г. [ 4 ]
  • Фридрих Фахндрич
  • 28 ноября 1915 - 25 марта 1916 г.
  • Франц Рземовский фон Траутенгг
  • 25 марта - 10 мая 1916 г.
  • Фридрих Фахндрич
  • 10 мая - 11 декабря 1916 г.
  • Франц Рземовский фон Траутенгг
  • 9 – 28 October 1916
  • Otto Molitor
  • 11 December 1916 – 15 June 1917
  • Franz Rzemenowsky von Trautenegg
  • 1 – 12 June 1917
  • Otto Molitor
  • 12 June – 17 July 1917
  • Ludwig Müller
  • 17 July 1917 – 9 March 1918
  • Andreas Korparic
  • 17 March – 31 October 1918
Victories:
  • 5 merchant ships sunk
    (8,044 GRT)
  • 1 warship sunk
    (745 tons)[4]
General characteristics
TypeU-10-class submarine
Displacement
  • 125.5 long tons (127.51 t) surfaced
  • 140.25 long tons (142.50 t) submerged[3]
Length
Beam3.15 m (10 ft 4 in)
Draught3.03 m (9 ft 11 in)
Propulsion
Speed
  • 6.5 knots (12.0 km/h; 7.5 mph) surfaced
  • 5.5 knots (10.2 km/h; 6.3 mph) submerged[3]
Range
  • 1,500 nmi (2,800 km; 1,700 mi) at 5 knots (9.3 km/h; 5.8 mph) surfaced
  • 45 nmi (83 km; 52 mi) at 4 knots (7.4 km/h; 4.6 mph) submerged[5]
Complement17[3]
Armament

SM U-15 или U-XV был -10 U подводной лодкой или подводной лодкой австро -венгерского флота ( немецкий : kaiserliche und königliche kriegsmarine или kuk kriegsmarine ) во время мировой войны I. U-15 был построен в Германии и отправлена ​​по железной дороге в Полу , где она была собрана и запущена в апреле 1915 года. Она была введена в эксплуатацию в октябре 1915 года. U-15 была самой успешной лодкой класса U-10 , понижая шесть кораблей на общей сложности 8 044 Валовой регистр тонны (GRT) и 745 тонн. Лодка пережила войну и была передана в Италию в качестве военного репарации и отказалась в 1920 году.

Дизайн и строительство

[ редактировать ]

U-15 был построен в Ag Weser в Бремене для австро-венгерского флота , а затем отправлен по железной дороге в участках военно-морского флота в Пола , где секции были прикованы вместе. Хотя нет особого упоминания о том, сколько времени потребовалось для U-15 , сборки участков I родственная лодка, немецкая подводная лодка UB , отправленная в Полу из Германии в середине апреля 1915 года, была собрана в около двух недель. [6][Note 1] U-15 был запущен в апреле.

U-15 was a small, coastal submarine that displaced 125.5 long tons (127.5 t) surfaced and 140.25 long tons (142.50 t) submerged. She featured a single shaft, a single 59 bhp (44 kW) Daimler diesel engine for surface running, and a single 119 shp (89 kW) electric motor for submerged travel.[3] U-15 was capable of up to 6.5 knots (12.0 km/h; 7.5 mph) while surfaced and 5.5 knots (10.2 km/h; 6.3 mph) while submerged at a diving depth of up to 50 metres (160 ft). She was designed for a crew of 17 officers and men.[3]

U-15 was equipped with two 45 cm (17.7 in) torpedo tubes located in the front and carried a complement of two torpedoes. In October 1916, U-15's armament was supplemented with a 37 mm/23 (1.5 in) quick-firing (QF) gun. This gun was replaced by a 47 mm (1.9 in)/33 QF gun in November 1917.[3]

Operational history

[edit]

SM U-15 was commissioned into the Austro-Hungarian Navy on 6 October under the command of Linienschiffsleutnant Friedrich Schlosser. On 28 November, Linienschiffsleutnant Friedrich Fähndrich was assigned to the first of two stints in command of the boat.[4] On 18 December, Fähndrich and U-15 attacked and sank two Albanian sailing vessels near Lezhë. The Erzen, of 25 GRT, and the Figlio Preligiona, of 80 GRT, were both sunk at position 41°47′N 19°31′E / 41.783°N 19.517°E / 41.783; 19.517.[7][8][9] After being relieved by Linienschiffsleutnant Franz Rzemenowsky von Trautenegg from late March to early May 1916, Fähndrich resumed command on 10 May.[4] One week later, on 17 May, U-15 torpedoed and sank the 2,237 GRT Italian steamer Stura in the Adriatic some 18 nautical miles (33 km) east of Brindisi.[10][Note 2]

The following month, Fähndrich and the crew of U-15 scored their second double kill when they sank the Italian auxiliary cruiser Cittá di Messina (3,495 GRT) and the French destroyer Fourche (745 tons).[11][12] While about 20 nautical miles (37 km) east of Otranto on 23 June, U-15 torpedoed and sank Cittá di Messina. The escorting destroyer Fourche began a depth charge attack on U-15 and assumed success when an oil slick appeared on the surface. After the captain of Fourche turned his attentions to the rescue Cittá di Messina's survivors, U-15 launched a single torpedo that struck Fourche amidships and sank her.[13]

On 25 October, U-15, back under the command of von Trautenegg,[4] sank the 2,207 GRT Italian steamer Polcevera,[14] a sister ship to Stura (sunk by U-15 in May).[15] Polcevera was the last ship sunk by U-15.

From October 1916 to the end of the fighting in November 1918, U-15's activities are unknown. U-15 was at Pola at the end of the war when Austria-Hungary handed her over to Italy.[16] U-15 was scrapped at Pola by 1920.[3]

Summary of raiding history

[edit]
Date Name Nationality Tonnage[Note 3] Fate[17]
18 December 1915 Erzen  Albania 25 Sunk
18 December 1915 Figlio Preligiona  Albania 80 Sunk
17 May 1916 Stura  Kingdom of Italy 2,237 Sunk
23 June 1916 Citta Di Messina  Kingdom of Italy 3,495 Sunk
23 June 1916 Fourche  French Navy 745 Sunk
25 October 1916 Polceverra  Kingdom of Italy 2,207 Sunk

Notes

[edit]
  1. ^ The Austro-Hungarian U-10 class and the German Type UB I were virtually identical.
  2. ^ Stura, launched in 1883, had sailed in passenger duty for Navigazione Generale Italiana between the Mediterranean and New York before the war. See: Immigration Information Bureau, pp. 8–9, 16, 23.
  3. ^ Merchant ship tonnages are in gross register tons. Military vessels are listed by tons displacement.

References

[edit]
  1. ^ Gibson and Pendergast, p. 385.
  2. ^ Baumgartner and Sieche, as excerpted here (reprinted and translated into English by Sieche). Retrieved 17 November 2008.
  3. ^ Jump up to: a b c d e f g h i j k Gardiner, p. 343.
  4. ^ Jump up to: a b c d e Helgason, Guðmundur. "WWI U-boats: KUK U15". German and Austrian U-boats of World War I - Kaiserliche Marine - Uboat.net. Retrieved 6 November 2008.
  5. ^ Gardiner, p. 180.
  6. ^ Messimer, p. 126–27.
  7. ^ Helgason, Guðmundur. "Ships hit during WWI: Erzen". German and Austrian U-boats of World War I - Kaiserliche Marine - Uboat.net. Retrieved 4 November 2008.
  8. ^ Helgason, Guðmundur. "Ships hit during WWI: Figlio Preligiona". German and Austrian U-boats of World War I - Kaiserliche Marine - Uboat.net. Retrieved 4 November 2008.
  9. ^ "SM U-15 (Austria-Hungary)" (Map). Google Maps. Retrieved 4 November 2008.
  10. ^ Helgason, Guðmundur. "Ships hit during WWI: Stura". German and Austrian U-boats of World War I - Kaiserliche Marine - Uboat.net. Retrieved 4 November 2008.
  11. ^ Helgason, Guðmundur. "Ships hit during WWI: Citta Di Messina". German and Austrian U-boats of World War I - Kaiserliche Marine - Uboat.net. Retrieved 4 November 2008.
  12. ^ Helgason, Guðmundur. "Ships hit during WWI: Fourche". German and Austrian U-boats of World War I - Kaiserliche Marine - Uboat.net. Retrieved 4 November 2008.
  13. ^ Compton-Hall, p. 230.
  14. ^ Helgason, Guðmundur. "Ships hit during WWI: Polceverra". German and Austrian U-boats of World War I - Kaiserliche Marine - Uboat.net. Retrieved 4 November 2008. Helgason refers to the ship as "Polceverra", but Haworth, and Swiggum & Kohli identify the ship as "Polcevera".
    For Haworth, see: "Polcevera". Miramar Ship Index. R.B.Haworth. Retrieved 4 November 2008.
    For Swiggum & Kohli, see: Swiggum, S.; M. Kohli (13 October 2006). "Società Italiana di Transporti Marittimi Raggio & Co., Genoa 1882-1885". TheShipsList.com. Archived from the original on 17 November 2008. Retrieved 4 November 2008.
  15. ^ Swiggum, S.; M. Kohli (13 October 2006). "Società Italiana di Transporti Marittimi Raggio & Co., Genoa 1882-1885". TheShipsList.com. Archived from the original on 17 November 2008. Retrieved 4 November 2008.
  16. ^ Gibson and Pendergast, p. 388.
  17. ^ Helgason, Guðmundur. "Ships hit by KUK U 15". German and Austrian U-boats of World War I - Kaiserliche Marine - Uboat.net. Retrieved 21 January 2015.

Bibliography

[edit]

Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 0152e339822a050e09ee7bf365bbd593__1724105580
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/01/93/0152e339822a050e09ee7bf365bbd593.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
SM U-15 (Austria-Hungary) - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)